Healthy foods στο ανανεωμένο «καλάθι της νοικοκυράς»

Σε αναθεώρηση του «καλαθιού της νοικοκυράς» (στο οποίο στηρίζεται ο υπολογισμός του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή) προχώρησε η Στατιστική Υπηρεσία Κύπρου, ακολουθώντας την τάση της αλλαγής προτιμήσεων των καταναλωτών σε προϊόντα και υπηρεσίες τα τελευταία πέντε χρόνια. Όπως προκύπτει, πλέον οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο υγιεινά προϊόντα και σε υπηρεσίες που προάγουν την υγεία, ενώ φαίνεται πως γυρίζουν την πλάτη σε είδη πολυτελείας, τα οποία προτιμούσαν στο παρελθόν.

Το νέο καλάθι προϊόντων, ισχύει επί της ουσίας από την 1η Ιανουαρίου 2018, αντικαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό το περιεχόμενο του, όπως αυτό είχε καταρτιστεί πριν από πέντε χρόνια. Σε σχετικές, επίσημες ανακοινώσεις, αναμένεται να προβεί η Στατιστική Υπηρεσία την 1η Φεβρουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι βάσει της στατιστικής ορολογίας, νέα προϊόντα ή υπηρεσίες θεωρούνται όσα χρησιμοποιούνται την παρούσα χρονική στιγμή και δεν προτιμούταν κατά την προηγούμενη πενταετία. Αντιστοίχως, κατά την αναθεώρηση του «καλαθιού», αφαιρούνται προϊόντα και υπηρεσίες που είτε δεν χρησιμοποιούνται

Στροφή σε υγιεινά προϊόντα
Σύμφωνα με πληροφορίες του InBusinessNews, το νέο καλάθι περιλαμβάνει 800 αγαθά και υπηρεσίες σε σύγκριση με 783 που υπήρχαν στο προηγούμενο. Έχουν προστεθεί 80 νέα αγαθά και υπηρεσίες. Όπως, εξάλλου, προαναφέρθηκε, στο αναθεωρημένο καλάθι παρατηρείται αύξηση στις υγιεινές καταναλωτικές συνήθειες των νοικοκυριών, καθώς επίσης και σημαντική μείωση στα προϊόντα που παραδοσιακά μπορεί να χαρακτηριστούν πολυτελείας.

Ενδεικτικά, στο νέο καλάθι προστέθηκαν προϊόντα όπως slice πολύσπορο, μακαρόνια ολικής αλέσεως, δημητριακά ολικής άλεσης, γάλα φρέσκο αποβουτυρωμένο και άπαχο (και delact), γάλα Καρύδας, ηλιόσποροι, σοκολάτα μαύρη/υγείας, ορθοπεδικά στηρίγματα κ.α. Εντάχθηκαν επίσης υπηρεσίες όπως Διατροφολόγος/ Διαιτολόγος, παιδικές λέσχες για βοήθημα σχολείου και υπηρεσίες από νοσοκόμους.

Στον αντίποδα, εκτός τίθενται, μεταξύ άλλων, είδη όπως DVD, δορυφορική κεραία (δίσκος και εγκατάσταση), αποκωδικοποιητής (δορυφορικός, LTV), Bluetooth, δίσκος CD, CD-κενό, έγχρωμη φωτογραφία διαβατηρίου και υπηρεσίες όπως η ενοικίαση DVD.

Τονίζεται ότι η αναθεώρηση βασίστηκε στα αποτελέσματα της Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών 2015/2016.

Το καλάθι της νοικοκυράς
Υπενθυμίζεται ότι το καλάθι της νοικοκυράς και τα προϊόντα που το απαρτίζουν καθορίζουν τα αποτελέσματα των κατά καιρούς ερευνών για τον δείκτη τιμών καταναλωτή. Υπενθυμίζεται ότι το καλάθι της νοικοκυράς καταρτίζεται ανά πενταετία, από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, για τα οποία τα νοικοκυριά δαπανούν σημαντικό ποσό για την απόκτηση τους. Ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) είναι ένας οικονομικός δείκτης που καταρτίζεται για τη μέτρηση των διαχρονικών μεταβολών στις τιμές των καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών που καταναλώνουν τα νοικοκυριά. Στόχος του ΔΤΚ είναι να καλύψει το πλήρες φάσμα της τελικής καταναλωτικής δαπάνης,

Για τον καταρτισμό του ΔΤΚ συλλέγονται τιμές από 1400 καταστήματα για αγαθά και υπηρεσίες και από 700 κατοικίες για τα ενοίκια. Η συλλογή γίνεται στις αστικές περιοχές της Λευκωσίας, Λεμεσού, Λάρνακας και Πάφου. Τα εποχικά προϊόντα του ΔΤΚ τυγχάνουν ιδιαίτερου χειρισμού λόγω της σημαντικής βαρύτητας και της ευμεταβλητότητας τους. Συγκεκριμένα, οι τιμές των φρέσκων Φρούτων, φρέσκων Λαχανικών και Κρέατος καταγράφονται κάθε εβδομάδα. Για κάθε πόλη οι αυξομειώσεις των τιμών κατά προϊόν κάθε μήνα σταθμίζονται ανάλογα με τον πληθυσμό. Οι συντελεστές στάθμισης είναι:

  • Λευκωσία 42%
  • Λεμεσός 30%
  • Λάρνακα 18%
  • Πάφος 10%.

Δειτε Επισης

Τα Beauty Line τιμούν την Ημέρα Γης με την εκστρατεία «Φτιάχνουμε μαζί έναν κόσμο ομορφότερο»
Μ. Παναγίδης: Επιβεβλημένη η τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών
Υπηρεσία Καταναλωτή: Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων
Μια συλλογή από premium mixers εισέρχεται δυναμικά στην κυπριακή αγορά
Ενέργεια χωρίς ζάχαρη με τα νέα προϊόντα Monster Energy Ζero Sugar
Ανεξαρτησίας: Ο μονόδρομος, ο δύσκολος στόχος για πεζόδρομο και ο ανταγωνισμός από τα malls
Ξάνθος Σαρρής: Η αναγέννηση της ΕΥΡΗΚΑ
«Μάχη» αδειοδότησης για τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Οι διαδικασίες που τρέχουν και ποια τα δεδομένα
Mall of Cyprus: Μέρισμα €7,5 εκατ. από τα κέρδη 2022 και 2023
Λιανεμπόριο: Το δυσβάστακτο κόστος των καυσίμων για τις επιχειρήσεις και η εξίσωση της ακρίβειας