Σφραγίστηκε η χρηματοπιστωτική σταθερότητα

Σφραγίστηκε η χρηματοπιστωτική σταθερότητα

Σφραγίστηκε η χρηματοπιστωτική σταθερότητα

Επαναφορά του αισθήματος ασφάλειας και ομαλότητας τροχοδρομεί το πράσινο φως που άναψε η Ολομέλεια της Βουλής τόσο στο σχέδιο παραχώρησης κρατικών εγγυήσεων μεταξύ της Συνεργατικής Τράπεζας και Ελληνικής Τράπεζας, όσο και στα κυβερνητικά νομοσχέδια που στοχεύσουν στην ενδυνάμωση του νομικού πλαισίου με σκοπό τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Επί των κυβερνητικών νομοσχεδίων κατατέθηκαν σωρεία τροπολογιών οι οποίες όμως απορρίφθηκαν, καθώς όπως διαφάνηκε έπιασε τόπο η συνεργασία των πολιτικών κομμάτων ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ, εάν και το ΔΗΚΟ ξεκαθάρισε πως η θετική του ψήφος δεν αποτελεί επικύρωση της κυβερνητικής πολιτικής, αλλά για να προστατευτούν οι καταθέτες.

Η υπερψήφιση των κρατικών εγγυήσεων για τον Συνεργατισμό στην ουσία επικυρώνει τον συγκεκριμένο όρο της συμφωνίας και ανοίγει τον δρόμο για ολοκλήρωση των διαδικασιών της συμφωνίας μεταξύ Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζας και της Ελληνικής Τράπεζας. Η εν λόγω εξέλιξη αναμένεται να μειώσει και τον ρυθμό εκροής καταθέσεων από τον Συνεργατισμό ο οποίος το τελευταίο δεκαήμερο λόγω της ανασφάλειας και της αβεβαιότητας που έσπειραν δημόσιες τοποθετήσεις, οδήγησαν σε  εκροές καταθέσεων πέραν των €500 εκατ.

Την ίδια ώρα, το δίδυμο ΔΗΣΥ – ΔΗΚΟ υπερψήφισε και τα κυβερνητικά νομοσχέδια που αφορούν το νομικό πλαίσιο για τα ΜΕΔ, ενώ απορρίφθηκαν όλες οι τροπολογίες που κατατέθηκαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Η ενδυνάμωση του νομικού πλαισίου θα βοηθήσει τα τραπεζικά ιδρύματα να περάσουν με περισσότερη ευκολία τον διαγνωστικό έλεγχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας τον προσεχή Σεπτέμβρη, διότι ο εποπτικός έλεγχος έχει γίνει αυστηρότερος και σε αντίθετη περίπτωση θα ασκηθούν περισσότερες πιέσεις προς τις τράπεζες για πρόσθετες προβλέψεις και κεφάλαια.

Διαβάστε ακόμα: Η πλαστική σακούλα χρεώνεται και στα περίπτερα

Διαβάστε ακόμα: ΕΤΕ Κύπρου: Ζημιές €7 εκατ. για το 2017

Διαξιφισμοί για τον Συνεργατισμό
Πάντως το θέμα του Συνεργατισμού κυριάρχησε στις τοποθετήσεις με τους αρχηγούς ή εκπροσώπους των πολιτικών κομμάτων να διασταυρώνουν τα ξίφη τους και να αλληλο-επιρρίπτουν ευθύνες, την στιγμή μάλιστα που τη Δευτέρα (9 Ιουλίου) ορκίζεται η τριμελής ερευνητική επιτροπή που διόρισε ο Γενικός Εισαγγελέας για διερεύνηση όλων των θεμάτων που άπτονται της λειτουργίας και εποπτείας του Συνεργατισμού.

Ιδιαίτερα έντονος και επικριτικός εναντίον της στάσης του ΑΚΕΛ ήταν ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου οποίος διερωτήθηκε πως ένα αριστερό κόμμα εναντιώνεται σε μια αριστερή πολιτική, όπως την χαρακτήρισε, για διάσωση του Συνεργατισμού την ώρα που έδωσε κρατική στήριξη €6 δις σε μια ιδιωτική τράπεζα, την Λαϊκή Τράπεζα, την περίοδο που κυβερνούσε.
Απαντώντας στις επικρίσεις ότι το σύνολο των ΜΕΔ στον Συνεργατισμό δημιουργήθηκε μετά το κούρεμα, ανέφερε ότι στον Συνεργατισμό δεν υπήρξε κούρεμα και διερωτήθηκε πώς αυξήθηκαν τα ΜΕΔ λόγω του κουρέματος.  

Πρόσθεσε ότι «αυτή η πράξη ευθύνης που παίρνουμε σήμερα είναι μια αριστερή πολιτική», γιατί, όπως είπε, στηρίζουμε 671 χιλιάδες καταθέτες, με την πλειοψηφία των καταθέσεων κάτω από 100.000. Δεν μπορούμε, είπε, να ρίχνουμε κροκοδείλια δάκρυα για τον φτωχό κόσμο και μετά να τον οδηγούμε στην καταστροφή.

Αναφέροντας ότι οι καταθέσεις κάτω από 100.000 είναι εγγυημένες, συμπλήρωσε ότι το κράτος δεν έχει € 8,5 δις να δώσει στους εγγυημένους καταθέτες και θα χρειαστεί ένα νέο μνημόνιο.

Εκ προμελέτης "εκτρωματική, εγκληματική" συμφωνία χαρακτήρισε τη συμφωνία απορρόφησης των εργασιών της ΣΚΤ από την Ελληνική ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαϊδης, επισημαίνοντας πως οι κυβερνητικές εγγυήσεις για το Συνεργατισμό προσθέτουν στο δημόσιο χρέος περισσότερα από όσα ήταν το χρέος όταν μπήκαμε στο μνημόνιο. Χαρακτηρίζοντας τη σημερινή "αποφράδα ημέρα" για το Συνεργατισμό, ο κ. Λουκαϊδης διερωτήθηκε τι συνέβη και οδηγηθήκαμε εδώ και πού οφείλεται η φούσκα των ακινήτων, γιατί οι αγορές δεν μας δάνειζαν, πού οφειλόταν η κρίση τότε, πού οφείλεται η κρίση τώρα.

Δικαιολογώντας τη θετική ψήφο του ΔΗΚΟ, ο πρόεδρος του κόμματος Νικόλας Παπαδόπουλος ανέφερε πως αυτοί που θα τιμωρηθούν με την καταψήφιση θα είναι οι καταθέτες και οι πολίτες. Επιλέγουμε, είπε, την προστασία του λαού, σε σχέση με την τιμωρία της Κυβέρνησης, «στηρίζουμε την οικονομία, δεν στηρίζουμε την Κυβέρνηση».

Είπε επίσης ότι έγιναν δεκτές οι βελτιώσεις  των νομοσχεδίων του ΔΗΚΟ και έγινε συμβιβασμός για να διωχθούν εκείνοι που μπορούν να πληρώσουν και δεν θέλουν, σε αντίθεση με αυτούς που θέλουν αλλά δεν μπορούν.

Ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε ακόμα ότι με την ψήφιση μπαίνει σε υλοποίηση το πρόγραμμα ΕΣΤΙΑ που αφορά τα στεγαστικά δάνεια, ο φορέας και η προστασία της πρώτης κατοικίας. Το ΔΗΚΟ, πρόσθεσε, έχει πάρει απόφαση και το ΕΣΤΙΑ και ο Φορέας έχουν ήδη διασυνδεθεί με τον προϋπολογισμό του 2019.

Τι ψήφισε η Βουλή
Πρώτο θέμα που πέρασε με 32 ψήφους αφορά την έγκριση παροχής κυβερνητικής εγγύησης. Με βάση τη συμφωνία, απαιτείται η δημιουργία από την ΣΚΤ ενός Σχεδίου Εγγύησης Δανείων στο οποίο θα συμμετέχει και η Κυπριακή Δημοκρατία ω εγγυητής των υποχρεώσεων της ΣΚΤ, μέσω τη σύναψης σύμβασης κυβερνητικής εγγύησης απευθείας με την Ελληνική Τράπεζα. Το εν λόγω Σχέδιο θα καλύπτει ενδεχόμενες μη-αναμενόμενες ζημιές σε καθορισμένο χαρτοφυλάκιο που αποτελείται από ΜΕΔ αξίας €500 εκατ. και εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους €2,1 δις. Με βάση εκτίμηση ανεξάρτητου χρηματοοικονομικού οίκου οι ενδεχόμενες μη-αναμενόμενες ζημιές σε περίοδο 12 ετών υπολογίζεται ότι δεν θα ξεπεράσουν τα €155 εκατ. Η κυβερνητική εγγύηση θα προκύψει σε περίπτωση αδυναμίας του Συνεργατισμού—Φορέα να καλύψει μη αναμενόμενες ζημιές από το δανειακό αυτό χαρτοφυλάκιο, που σχετίζεται με ενδεχόμενη αθέτηση αποπληρωμής των ¾ αυτών των δανείων.

Ο «περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2018» ο οποίος στοχεύει κυρίως στους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Επιταχύνονται οι διαδικασίες για εκποιήσεις ενυπόθηκων ακινήτων. Προβλέπεται πως στις περιπτώσεις πώλησης δανείων από τον ενυπόθηκο δανειστή, να καθίσταται δυνατή η διάσπαση υποθήκης που εξασφαλίζει πολλές συμφωνίες δανείων, σε μικρότερες υποθήκες ώστε να μην μείνουν ανεξασφάλιστα τα δάνεια που δεν θα πωληθούν όταν η εξασφάλιση μεταφερθεί στον αγοραστή του δανείου. Θα καλύπτονται, επίσης, από τον νόμο οι παλαιές δικαστικές αποφάσεις, χρέη δικαστικών αποφάσεων και οι διαιτησίες, ενώ διαφοροποιείται η διαδικασία πώλησης του ακινήτου σε πιο σαφείς περιόδους χρήσης της επιφυλασσόμενης τιμής.

Παράλληλα, με το νομοσχέδιο απαλείφονται διατάξεις που προκαλούν μεγάλες καθυστερήσεις που ενδεχομένως να αποτρέπουν τον σκοπό του νόμου και καθίσταται δυνατή η διεξαγωγή ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

Ο περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα (Τροποποιητικός) Νόμος του 2018, προβλέπει πως οι μεταβιβάσεις των εξασφαλίσεων των δανείων από τον πωλητή προς τον αγοραστή θα διενεργείται χωρίς την καταβολή οποιουδήποτε τέλους. Την ίδια ώρα, προβλέπει την πρόσβαση των εταιρειών εξαγοράς πιστώσεων στο μηχανισμό ανταλλαγής δεδομένων για σκοπούς αξιολόγησης του αξιόχρεου των δανειοληπτών.

Ο περί Τιτλοποιήσεων Νόμος του 2018 για τη ρύθμιση της αγοράς τιτλοποιήσεων στη Δημοκρατία και τη διασφάλιση της ορθής της λειτουργίας, μέσω της εποπτείας της δραστηριότητάς της από την Κεντρική Τράπεζα. Το πεδίο εφαρμογής του νομοσχεδίου περιορίζεται στην τιτλοποίηση πιστωτικών διευκολύνσεων η άλλων απαιτήσεων/ανοιγμάτων που είτε προέρχονται είτε αποκτώνται από πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοδοτικά ιδρύματα ή εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων, νοούμενου ότι τα εν λόγω πιστωτικά ιδρύματα ή εταιρείες είναι οντότητες που υπόκεινται σε εποπτεία από αρμόδια αρχή.

Στον περί Αφερεγγυότητας Φυσικών Προσώπων (Προσωπικά σχέδια Αποπληρωμής και Διάταγμα Απαλλαγής Οφειλών) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2018 εισάγονται πρόνοιες με τις οποίες καθίστανται αποτελεσματικότεροι οι μηχανισμοί αφερεγγυότητας που καθορίζονται στη βασική νομοθεσία μέσω των οποίων υπομοχλεύονται οι χρεώστες από το καθεστώς της αφερεγγυότητας και επανεισάγονται στη δρώσα οικονομία.

Ο περί Εταιρειών (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2018  ο οποίος αποσκοπεί στο να ενισχυθεί το Σχέδιο Αναδιάρθρωσης Χρεών Εταιρειών και να ενθαρρυνθεί η ευρύτερη δυνατή χρήση του τόσο από χρεώστες όσο και από πιστωτές.

Οι περί Συμβούλων Αφερεγγυότητας (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2018 που έχουν σαν στόχο την τροποποίηση των περί Συμβούλων Αφερεγγυότητας Κανονισμών, ώστε να αυξηθεί το καθορισμένο ποσοστό της αμοιβής που λαμβάνει ο Σύμβουλος Αφερεγγυότητας από 20% σε 30%, σε περίπτωση που προσωπικό σχέδιο αποπληρωμής τίθεται σε ισχύ, με στόχο να ενισχυθεί το κίνητρο του Συμβούλου Αφερεγγυότητας για επίτευξη συμφωνίας με τους πιστωτές του χρεώστη για αναδιάρθρωση των χρεών του, με απώτερο στόχο την επανένταξη των βιώσιμων χρεωστών στη δρώσα οικονομία.

Παράλληλα, η Βουλή υπερψήφισε και τις δύο προτάσεις νόμου που κατέθεσε ο ΔΗΣΥ. Η μια πρόταση τροποποιεί τον νόμο περί Κεντρικής Τράπεζας για να ρυθμίζεται το θέμα της άδειας του φορέα που θα απομείνει μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής μεταξύ Ελληνικής-ΣΚΤ, ώστε να μπορεί ο φορέας να διαχειρίζεται τα περιουσιακά στοιχεία που θα έχει στη διάθεσή του.

Η δεύτερη πρόταση τροποποιεί τον νόμο περί συνεργατικών πιστωτικών ιδρυμάτων για αλλαγή των υφιστάμενων ρυθμίσεων σε σχέση με τις διατραπεζικές συναλλαγές της ΣΚΤ έτσι ώστε να υπάρχει το δικαίωμα στον Συνεργατισμό να δεχθεί κατάθεση από άλλη τράπεζα. Η δεύτερη πρόταση κρίθηκε αναγκαία, λόγω της πιθανής ανάγκης για ρευστότητα που ενδεχομένως να χρειαστεί ο Συνεργατισμός σε περίπτωση που συνεχιστούν οι εκροές των τελευταίων ημερών.
Σχολιάστε την Είδηση
Πίσω στην αρχή της σελίδας