Α. Λοΐζου: Εκτοξεύονται στα 4 εκατ οι τουρίστες φέτος

Αύξηση της τάξης του 8% αναμένει από το φετινό τουριστικό ρεύμα το ΔΣ του ΚΟΤ, στην απαρχή της τουριστικής σεζόν. Σε συνέντευξη του στο InBusinessNews, ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΚΟΤ, Άγγελος Λοΐζου, αναφέρεται στην τρομακτική αύξηση 50% στον τουρισμό από το 2015 μέχρι σήμερα και στην σταδιακή επίτευξη του στόχου για αναχαίτιση της εποχικότητας, παραθέτοντας αριθμούς, βάσει των οποίων από το χειμώνα του 2014 μέχρι και το χειμώνα του 2018 η τουριστική κίνηση αυξήθηκε κατά 70%.

Ο κ. Λοΐζου στέκεται στην αναβάθμιση και υπεροχή του κυπριακού τουριστικού προϊόντος, έναντι των ανταγωνιστικών μας χωρών, βάσει και των σχολίων μεγάλων tour operators του εξωτερικού, ενώ υποδεικνύει για άλλη μια φορά την ανάγκη δημιουργίας Υφυπουργείου Τουρισμού. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Πρόεδρος του ΚΟΤ,  το επίτευγμα της αύξησης του τουρισμού, εύκολα μπορεί να χαθεί σε δύο χρόνια, αν δεν προχωρήσουμε σε ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, με αιχμή του δόρατος τη δημιουργία Υφυπουργείου. Εναλλακτικά, εισηγείται τη δημιουργία του Υφυπουργείου, και τη μετέπειτα, σταδιακή απορρόφηση σε αυτό, τμημάτων του ΚΟΤ. 

Διαβάστε ακόμα: Αυτά τα αυτοκίνητα επιλέγουν οι Κύπριοι


Ποιες οι εκτιμήσεις σας για τις τουριστικές αφίξεις του 2018;

Το 2017 έκλεισε με 3, 6 εκατομμύρια επισκέπτες μετά από αύξηση της τάξης του 15% από τον προηγούμενο χρόνο. Δηλαδή το 2016 μας επισκέφθηκαν 3,1 εκατομμύρια και το 2015, είχαμε 2,6 εκατομμύρια τουρίστες. Δηλαδή, μιλάμε για αύξηση της τάξης του 50% από το 2015. Είναι τρομακτικές οι αυξήσεις αυτές.
Για το 2018 λαμβάνοντας υπόψη ότι είχαμε τις τρεις αυτές συνεχόμενες πολύ ψηλές αυξήσεις, υπολογίζουμε ότι για το 2018 ένας λογικός αριθμός αύξησης θα είναι της τάξης του 8%, το οποίο θα μας ανεβάσει στα 4 εκατομμύρια τουρίστες. Αυτές είναι οι ενδείξεις λαμβάνοντας  υπόψη τις αεροπορικές θέσεις, τις συμφωνίες μεταξύ ξενοδόχων και διοργανωτών ταξιδιών και γενικά το κλίμα αναφορικά με τη ζήτηση για την Κύπρο.

Είναι γνωστό ότι για το καλοκαίρι δεν υπάρχει περιθώριο περαιτέρω αύξησης λόγω της πλήρους κάλυψης των κλινών. Συνεπώς, επιτυγχάνεται ο στόχος της επέκτασης της τουριστικής μας περιόδου;

Νομίζω η αύξηση θα είναι ομοιόμορφη, με λίγη έμφαση στους χειμερινούς μήνες πλέον. Ευελπιστούμε όμως ότι θα συνεχίσουμε να έχουμε ψηλότερη αύξηση τους χειμερινούς μήνες , δηλαδή από 1η Νοεμβρίου με 31 Μαρτίου. Να τονίσουμε πάντως ότι οι μήνες αυτοί για τέσσερις συνεχόμενες χρονιές κατέγραψαν αύξηση ψηλότερη από τον ετήσιο μέσο όρο (αύξησης). Ειδικότερα, το χειμώνα του 2013 – 14 επισκέφθηκαν την Κύπρο 300 χιλιάδες τουρίστες και το χειμώνα 2017 – 18 θα έχουμε  530 χιλιάδες επισκέψεις. Είχαμε δηλαδή 230 χιλιάδες αύξηση, που μεταφράζεται σε ποσοστό 70% στην περίοδο του χειμώνα από το 2014  μέχρι τη σεζόν 2017-18.  

Από πού αναμένουμε τουρίστες φέτος; Βλέπετε απεξάρτηση της Κύπρου από τις παραδοσιακές αγορές της Ρωσίας και της Βρετανίας;  

Σίγουρα μειώνεται η εξάρτηση μας από τη Βρετανία και τη Ρωσία. Να αναφέρουμε ιστορικά ότι το 2001 (που θεωρείτο η καλύτερη χρονιά μας για πολλά χρόνια) είχαμε 62% μερίδιο μόνο από τη Βρετανική αγορά. Το  2016 Αγγλία και Ρωσία μας έδωσαν τουρισμό της τάξης του 59% , το 2017  ήταν γύρω στο 57% και βλέπουμε παράλληλα ότι υπάρχει συνεχής αύξηση από άλλες χώρες. Βεβαίως, επειδή η βάση τους είναι χαμηλή, σε απόλυτους αριθμούς  δεν καταγράφεται μεγάλη αύξηση, αλλά σίγουρα υπάρχει συνεχής σμίκρυνση αυτής της εξάρτησης μας από τις δύο συγκεκριμένες χώρες.  Να πούμε όμως ότι αυτό που εμείς επιθυμούμε δεν είναι η μείωση της κίνησης από Ρωσία και Βρετανία, αλλά η αύξηση της κίνησης από άλλες χώρες, όπως πχ η Γερμανία, το Ισραήλ, η Πολωνία, η Ελλάδα. Οι εν λόγω χώρες δείχνουν δυναμική, όμως για να πετύχουμε το στόχο πρέπει να υπάρχουν και διαθέσιμες κλίνες, και δυστυχώς για αρκετούς μήνες το χρόνο δεν υπάρχουν διαθέσιμες κλίνες. Γι αυτό και λέμε ότι εμείς οι ίδιοι δυσκολεύουμε την ανάπτυξη των άλλων χωρών, κάτι που αποτελεί ένα αντικειμενικό πρόβλημα.

Βλέπετε κινήσεις από ξενοδόχους προς την κατεύθυνση της συνεργασίας και με άλλους tour operators για προσέλκυση τουριστών και από άλλες χώρες, πέραν των δύο παραδοσιακών;

Παρατηρούμε ότι οι επιχειρηματίες που έχουν τώρα μια καλύτερη οικονομική άνεση, προβληματίζονται και επιλέγουν πλέον τους πελάτες τους όχι σε βραχυπρόθεσμα κριτήρια αλλά σε μακροπρόθεσμα,. Δηλαδή μελετούν με ποιόν πελάτη θα έχουν καλύτερη συνεργασία σε βάθος χρόνου και γι αυτό κάνουν κινήσεις προς το να προσελκύσουν και άλλες χώρες, έτσι ώστε σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά, να έχουν την ευχέρεια να καλύψουν απώλειες από συγκεκριμένες χώρες. 

Από ποιες άλλες χώρες έχουμε ενδιαφέρον;

Αν λάβουμε υπόψη ότι η Γερμανία μας έδωσε πέρυσι μια αύξηση της τάξης του 56%  και δείχνει ότι θα συνεχίσει να ενδιαφέρεται για την Κύπρο,  είναι εμφανές ότι η χώρα αυτή έχει τη δυναμική για μια καλή αύξηση. Βλέπουμε, όμως, και άλλες χώρες που δείχνουν ενδιαφέρον, όπως η Πολωνία, το Ισραήλ, η Ελλάδα, αλλά και μικρότερες, όπως χώρες του Αραβικού Κόλπου, η Κίνα, η Ιαπωνία. Ειδικά η Κίνα και η Ιαπωνία δίνουν μικρούς αριθμούς τουριστών, ωστόσο έχουν προοπτικές ανάπτυξης.  Βεβαίως, ειδικά για να αυξήσουμε τους τουρίστες από τέτοιες μακρινές χώρες, η αεροπορική διασύνδεση είναι πολύ σημαντικός παράγοντας.

Σας ανησυχεί η τουριστική επάνοδος της Τουρκίας και της Αιγύπτου. Είναι δυνατό να μας επηρεάσει δυσμενώς αυτή η εξέλιξη;

Αυτές οι χώρες έχουν επανακάμψει από το 2017. Η Τουρκία είχε αύξηση περίπου 50%, η Αίγυπτος κατέγραψε επίσης μια αξιοσημείωτη αύξηση, όπως και η Τυνησία και το Μαρόκο. Όμως, να τονίζουμε ότι όσα συμβαίνουν στις γειτονικές χώρες επηρεάζουν κι εμάς δυσμενώς. Δηλαδή, μπορεί να έχουμε μια αύξηση για κάποιους λόγους, μπορεί όμως να έχουμε και μείωση  για τους ίδιους λόγους. Πχ, κάποιοι τουρίστες από τη βόρεια Ευρώπη φοβούνται να επισκεφθούν την περιοχή μας γιατί είμαστε στο επίκεντρο όλων αυτών των προβλημάτων. Τώρα, σαν χώρα, εμείς αισθανόμαστε αρκετά σίγουροι ότι το προϊόν μας έχει κερδίσει τον τουρίστα, είναι αναβαθμισμένο, τα σχόλια που παίρνουμε από τους τουρίστες είναι ότι είμαστε ίσως και σε καλύτερη μοίρα από ανταγωνιστικούς προορισμούς και ότι θα ήθελαν να επισκεφθούν ξανά στην Κύπρο. 

Έναντι ποιών χωρών υπερέχουμε;

Βάσει των σχολίων που λαμβάνουμε από μεγάλους οργανωτές ταξιδίων, στο κομμάτι των παρεχόμενων υπηρεσιών είμαστε περίπου 10%-15% καλύτεροι από ανταγωνιστικές χώρες όπως η Τουρκία, η Ελλάδα, η Αίγυπτος.  Θεωρούν ότι το τουριστικό μας προϊόν είναι αναβαθμισμένο. 

Ένα και πλέον χρόνο μετά την κατάθεση στη Βουλή, το νομοσχέδιο για δημιουργία Υφυπουργείου Τουρισμού παραμένει στα συρτάρια. Πιστεύετε πως θα προχωρήσει τελικά αυτή η μεταρρύθμιση; 

Μας λυπεί που δεν καταφέραμε, τόσο εμείς στον ΚΟΤ όσο και εκείνοι που είχαν την υποχρέωση να καταφέρουν, να περάσουν το μήνυμα όχι μόνο στη Βουλή αλλά και στην κοινωνία για τη σημασία του τουρισμού. Συζητούμε ακροθιγώς ότι ο τουρισμός μας έχει σώσει, αλλά δυσκολευόμαστε να συζητήσουμε ένα σοβαρότατο θέμα που είναι η δημιουργία του Υφυπουργείου.  Το υφυπουργείο χρειάζεται για να μπορέσει να εφαρμόζει κάποιους νόμους και κανονισμούς, να  δημιουργήσει και να εφαρμόσει μια στρατηγική για το μέλλον, να αλλάξει το κανονιστικό πλαίσιο, το οποίο χρειάζεται επικαιροποίηση, κάτι που δεν μπορεί να κάνει κανείς άλλος εκτός από ένα αρμόδιο υπουργείο. Όλα αυτά έχουν μείνει δυστυχώς, εφησυχαστήκαμε από την αύξηση του τουριστικού ρεύματος, αλλά δεν καταλάβαμε πως το επίτευγμα αυτό μέσα σε δύο χρόνια μπορεί να εξαφανιστεί. Χρειάζεται το Υφυπουργείο ασυζητητί και χρειάζεται χθες.  Πρέπει να δούμε πως μπορεί να εφαρμοστεί ανώδυνα και εύκολα. Μια εισήγηση που είχε πέσει στο τραπέζι ήταν  να αρχίσουμε τη λειτουργία του Υφυπουργείου σταδιακά.  Δηλαδή, στην αρχή με μικρό αριθμό προσωπικού που θα χειρίζεται τα θέματα στρατηγικής, το κανονιστικό πλαίσιο κ.α. και σιγά σιγά να απορροφά τα διάφορα τμήματα του ΚΟΤ, έτσι ώστε να μην υπάρχουν οποιεσδήποτε σκιές. Με αυτό τον τρόπο θα ξεφεύγαμε από όλο αυτό το μπλοκάρισμα. 


Διαβάστε ακόμα: JCC PAYMENT SYSTEMS: Έρχονται καινοτομίες

Δειτε Επισης

Ελληνικός τουρισμός: Αυξημένες κρατήσεις από Ολλανδία και Βέλγιο
Από πού αντλεί τουρίστες η Κύπρος-Οι κύριες αγορές, οι ανακατατάξεις και το... Ισραήλ
«Dragon Game»: Το ψηφιακό παιγνίδι του υφυπουργείου Τουρισμού για προώθηση 20 χωριών της Κύπρου
The Art of Asian Cuisine: Επιτυχές το 2ο Masterclass από Laiko Cosmos Trading & ISK Far East Food
Αυτά είναι τα καλύτερα αεροδρόμια στον κόσμο
«Τροχοδρομεί» σε επενδύσεις για μακρινούς προορισμούς η Aegean
H σημασία της προβολής της Κύπρου ως προορισμού που προσφέρει καλό και φρέσκο ψάρι
Με άνοδο της τάξης του 5,4% οι αφίξεις το πρώτο τρίμηνο-«Ευελπιστούμε ότι θα έχουμε ακόμη μια καλή επίδοση»
Εκστρατεία ΕΤΑΠ Πάφου για προσέλκυση επισκεπτών κατά την πασχαλινή περίοδο
Κώστας Κουμής: Τα τρία αρνητικά δεδομένα της φετινής χρονιάς και η αισιοδοξία για τις επιδόσεις του τουρισμού