Κάθε δημιουργία ξεκινά από μια ιδέα. Στο Lia’s Workshop, η Λία Πετρίδου, director και senior modelmaker, μεταμορφώνει αυτές τις ιδέες σε αρχιτεκτονικές μακέτες. Από πολυτελείς κατοικίες μέχρι μεγάλα τουριστικά συγκροτήματα, αλλά και θεματικά έργα για εκθέσεις κι άλλες παρουσιάσεις, κάθε της project είναι μια σύνθεση τέχνης και τεχνολογίας.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί μιλά για τον μοντελισμό, το κενό που εντόπισε στην αγορά και τη διαδρομή της στον χώρο, ανοίγοντάς μας την πόρτα σε ένα μικρόκοσμο με μεγάλες δυνατότητες και ακόμη μεγαλύτερες προοπτικές.
Πώς γεννήθηκε το Lia’s Workshop;
Το Lia’s Workshop είναι η φυσική εξέλιξη μιας πορείας που ξεκίνησε πριν από 17 χρόνια. Μετά τις σπουδές μου στο interior design και την εμπειρία μου σε Μιλάνο και Λονδίνο, όπου εργάστηκα στην εταιρεία Pipers Models - μία από τις πιο γνωστές στον χώρο του αρχιτεκτονικού μοντελισμού - κατάλαβα ότι αυτό ήταν το επάγγελμα που με εξέφραζε πραγματικά. Έτσι, το 2008 επέστρεψα στην Κύπρο και εντάχθηκα στην οικογενειακή εταιρεία, Arts Quorum, όπου εξόπλισα το εργαστήριο με μηχανήματα laser-cutting, βαφείο και εργαλεία μοντελισμού. Μετά από μερικά χρόνια οι δραστηριότητες μου εξελίχθηκαν και πήραν τη σημερινή τους μορφή με το Lia’s Workshop, ένα χώρο αφιερωμένο στην κατασκευή αρχιτεκτονικών μοντέλων και κατασκευών υψηλής λεπτομέρειας.
Είχατε εντοπίσει κάποιες ανάγκες στην αγορά, που δημιουργούσαν την ευκαιρία για τη δική σας επιχειρηματική πρόταση;
Παρατήρησα πως στην κυπριακή αγορά υπήρχε ένα μεγάλο κενό ανάμεσα στη χειροποίητη τέχνη του μοντελισμού και στη νέα τεχνολογία του 3d printing που είχε αρχίσει να κυριαρχεί διεθνώς. Ήθελα να γεφυρώσω αυτό το χάσμα. Να συνδυάσω την παράδοση με την καινοτομία, δημιουργώντας κάτι που με γέμιζε με ενθουσιασμό και έμπνευση.
Πώς θα περιγράφατε το αντικείμενο του Lia’s Workshop σε κάποιον που δεν είναι εξοικειωμένος με τον χώρο;
Με απλά λόγια ζωντανεύω ιδέες σε μικρογραφία. Κατασκευάζω αρχιτεκτονικές μακέτες και καλλιτεχνικές κατασκευές για κάθε είδους παρουσίαση. Χρησιμοποιώ ένα συνδυασμό παραδοσιακών και σύγχρονων τεχνικών laser-cutting και 3D printing καθώς και χειροποίητες τεχνικές βαφής και συναρμολόγησης. Τα υλικά μου περιλαμβάνουν από ακρυλικό και ξύλο μέχρι ορείχαλκο και ρητίνη, φωτισμούς με LEDs και fiberoptics. Η όλη διαδικασία απαιτεί ακρίβεια, καλλιτεχνική ευαισθησία και πολλή υπομονή. Κάθε δημιουργία είναι ένα έργο τέχνης σε μικροσκοπική κλίμακα.
Ποιοι είναι οι βασικοί σας πελάτες και τι είδους μοντέλα κατασκευάζετε γι’ αυτούς;
Οι πελάτες μου είναι, κυρίως, property developers, αρχιτεκτονικά γραφεία, πανεπιστήμια αλλά και ιδιώτες συλλέκτες. Κατασκευάζω από ρεαλιστικά αρχιτεκτονικά μοντέλα κατοικιών, οικιστικών και εμπορικών συγκροτημάτων, μέχρι καλλιτεχνικές μακέτες και θεματικά έργα για εκθέσεις ή παρουσιάσεις.
Πόσο καιρό χρειάζεστε για την κατασκευή μιας μακέτας;
Ο χρόνος ολοκλήρωσης εξαρτάται από την κλίμακα και τη λεπτομέρεια που θέλει ο πελάτης. Για ένα μικρό έργο μπορεί να χρειαστούν δυο με τρεις εβδομάδες, ενώ για ένα μεγάλο ακόμα και μερικοί μήνες.
Ποιο ήταν το πρώτο έργο που αναλάβατε και τι κρατάτε πιο έντονα από αυτό;
Το πρώτο έργο που ανέλαβα ήταν μια μακέτα για έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, στον οποίο συμμετείχαν οι πελάτες μου και συγκεκριμένα ένα αρχιτεκτονικό γραφείο στη Λευκωσία. Θυμάμαι την πρόκληση του να οργανώσω τα πάντα μόνη μου, από τη ροή της δουλειάς μέχρι την παράδοση. Ήταν μια έντονη περίοδος γεμάτη ενθουσιασμό αλλά και άγχος λόγω της πίεσης του χρόνου. Όταν είδα τη χαρά του πελάτη παραλαμβάνοντας τη μακέτα, ήξερα ότι είχα κάνει το σωστό βήμα.
Έχετε αρνηθεί ποτέ κάποιο έργο;
Ναι, μου έχει τύχει να αρνηθώ έργα. Συνήθως συμβαίνει για δύο λόγους. Είτε επειδή το ύφος ή το αντικείμενο δεν ταιριάζει με τη φιλοσοφία του εργαστηρίου είτε, πιο συχνά, λόγω χρόνου. Όταν είμαι ήδη δεσμευμένη με την κατασκευή μιας μακέτας, προτιμώ να αρνηθώ την παράλληλη κατασκευή μιας άλλης, παρά να αναλάβω και τα δύο έργα ταυτόχρονα και να παραδώσω κάτι μέτριο.
Πώς βλέπετε την αγορά στην Κύπρο όσον αφορά τη μακέτα και τα αρχιτεκτονικά μοντέλα; Υπάρχει ζήτηση;
Η ζήτηση υπάρχει και αυξάνεται. Οι property developers και οι αρχιτέκτονες δεν σταμάτησαν ποτέ να χρησιμοποιούν τις μακέτες ως βασικό εργαλείο παρουσίασης, ειδικά σε μεγάλα έργα υψηλού επιπέδου. Σε μια εποχή όπου όλα είναι ψηφιακά, μια φυσική μακέτα κάνει τη διαφορά, γιατί μεταφέρει μια αίσθηση υλικής πραγματικότητας που καμία ψηφιακή φωτογραφία ή render δεν αποδίδει. Παράλληλα υπάρχει ενδιαφέρον και από άλλους τομείς - εκπαίδευση, τέχνη, τουρισμό - που βλέπουν τη μακέτα ως εργαλείο αφήγησης και παρουσίασης.
Υπάρχουν ευκαιρίες για επέκταση στο εξωτερικό;
Έχω ήδη συνεργαστεί με γραφεία σε Ελλάδα, Ιταλία και Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ μέσω των social media ανοίγονται συνεχώς νέες ευκαιρίες. Το Instagram, το Facebook και το TikTok μου έχουν γίνει πολύτιμα εργαλεία προβολής, όχι μόνο για να δείξω το τελικό αποτέλεσμα, αλλά και τη διαδικασία πίσω από κάθε έργο. Μέσα από δημιουργικά reels ο κόσμος βλέπει τι σημαίνει να δουλεύεις με λεπτομέρεια σε μικρές κλίμακες. Είναι ένας τρόπος να φέρνω κοντά το κοινό σε κάτι που θεωρείται τεχνικό.
Τι λείπει σήμερα από το οικοσύστημα του μοντελισμού και της αρχιτεκτονικής στην Κύπρο;
Λείπει η αναγνώριση του επαγγέλματος του μοντελιστή. Στην Κύπρο ο κλάδος δεν έχει ακόμα αποκτήσει τη σημασία που του αξίζει και δεν διδάσκεται στα κυπριακά πανεπιστήμια. Πιστεύω ότι μέσα από συνεργασίες με σχολές αρχιτεκτονικής, μπορούμε να δημιουργήσουμε μια νέα γενιά μοντελιστών που να συνδυάζει την τεχνολογία με τη χειροποίητη δεξιοτεχνία.
Πώς έχει αλλάξει η τεχνολογία τη δουλειά σας;
Από το 2008 μέχρι σήμερα σημειώθηκαν σημαντικές αλλαγές. Περάσαμε, πλέον, σε 3D εκτύπωση και αποκλειστικά computer aided design (CAD) μοντελισμό. Αυτή η εξέλιξη δεν αντικατέστησε τη δημιουργικότητα, αλλά την ενίσχυσε. Αυτό που με ενθουσιάζει σήμερα είναι η συνύπαρξη του ψηφιακού και του χειροποίητου. Η τεχνολογία προσφέρει ακρίβεια και ταχύτητα, αλλά τα αρχικά στάδια σχεδιασμού, όπως επίσης και το τελικό άγγιγμα, η υφή και η αίσθηση, είναι που κάνουν κάθε έργο ζωντανό. Εκεί βρίσκεται η ουσία της τέχνης του μοντελισμού.
Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας το επόμενο σας project;
Η επόμενη μου μακέτα θα είναι ενός μεγάλου ξενοδοχείου στην Αγία Νάπα, η οποία θα εκτεθεί στην είσοδό του για σκοπούς prestige. Αν εξαιρέσει κανείς τα κτίρια του συγκροτήματος, το πιο εντυπωσιακό κομμάτι της μακέτας θα αφορά στο μαγευτικό τοπίο της παραλίας και της θάλασσας με ρεαλιστικές λεπτομέρειες και αναπαραστάσεις: speed boats με κολυμβητές να κάνουν θαλάσσιο σκι, δύτες κάτω από την επιφάνεια του νερού και λουόμενους να παίζουν βόλεϊ στην άμμο. Μικρές σκηνές, δηλαδή, που δίνουν ζωή και κίνηση σε όλη τη μακέτα.
Πώς οραματίζεστε το Lia’s Workshop σε πέντε χρόνια;
Σε πέντε χρόνια θα ήθελα να δω το Lia’s Workshop να εξελίσσεται σε δημιουργικό κόμβο, όπου να συνυπάρχουν η παραγωγή μακετών, η καινοτομία και η εκπαίδευση. Απώτερος στόχος μου είναι να συνεχίσω να πειραματίζομαι, να εξελίσσομαι και να εμπνέω μέσα από τη δουλειά μου. Γιατί, στο τέλος, κάθε μακέτα είναι μια μικρή ιστορία και το Lia’s Workshop είναι το μέρος όπου αυτές οι ιστορίες παίρνουν μορφή.
Υπάρχει κάποιο project που θεωρείτε σταθμό στην πορεία σας;
Από τα πρώτα σημαντικά έργα που έχω δημιουργήσει είναι μια μεγάλη μακέτα κλίμακας 1:250 και μήκους σχεδόν 2 μέτρων. Το project περιλάμβανε μια νέα ανάπτυξη σε ένα βραχώδες βουνό στις Πλάτρες, όπου έπρεπε να αναπαραστήσω υπέρ ρεαλιστικά το τοπίο, χρησιμοποιώντας γύψινους βράχους, τον καταρράκτη με ρητίνη και τα νέα κτίρια του έργου με ακρίβεια βασισμένη σε δορυφορικά δεδομένα και αρχιτεκτονικά σχέδια. Ήταν μια πρόκληση σε τεχνικό, αισθητικό και οργανωτικό επίπεδο και απετέλεσε σημείο αναφοράς για το εργαστήρι μου.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: TADOBI







