Ενώπιον τεσσάρων σημαντικών κινδύνων που σχετίζονται, τόσο με την κυβερνοασφάλεια, όσο και την καθυστέρηση στην έλευση του φυσικού αερίου, βρίσκεται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), η οποία προβαίνει σε σειρά ενεργειών για μετριασμό τους.
Αυτό, τονίζεται, μεταξύ άλλων, στην Έκθεση Κινδύνων που ετοίμασε και κατέθεσε στη Βουλή μαζί με τον προϋπολογισμό της για το 2026.
Όπως αναφέρει σχετικά στην Έκθεση, συνολικά μετά από αξιολόγηση έχουν εντοπιστεί 30 κίνδυνοι, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους αφορούν εσωτερικούς κινδύνους.
Όπως παρουσιάζεται πιο κάτω, στη βάση της αξιολόγησης των κινδύνων πριν τη λήψη μέτρων μετριασμού έχουν εντοπιστεί 7 κίνδυνοι υψηλού, 20 κίνδυνοι μέτριου και 3 κίνδυνοι χαμηλού επιπέδου κινδύνου.
Η αξιολόγηση του εναπομείναντα κίνδυνου μετά τη λήψη μέτρων μετριασμού, προστίθεται, φαίνεται να μειώνει αρκετά το επίπεδο κινδύνου με 1 κίνδυνο ψηλού επιπέδου και με 15 κινδύνους μέτριου και 14 κινδύνους χαμηλού επιπέδου κινδύνου.
|
Επίπεδο κινδύνου |
Εγγενής Κίνδυνος πριν την λήψη μέτρων |
Εναπομείναντας κίνδυνος μετά τη λήψη μέτρων |
|
Υψηλό |
7 |
1 |
|
Μέτριο |
20 |
15 |
|
Χαμηλό |
3 |
14 |
Οι σημαντικότεροι κίνδυνοι
Σε σχέση με τους σημαντικούς κινδύνους που έχει να αντιμετωπίσει η ΡΑΕΚ, σύμφωνα με την Έκθεση αυτοί αφορούν:
- Απώλεια ή διαρροή ηλεκτρονικών δεδομένων και κίνδυνος κυβερνοεπίθεσης, κίνδυνος ο οποίος έπειτα από αρκετά μέτρα μετριασμού τα οποία έχουν υλοποιηθεί παραμένει μέτρια ψηλός.
- Καθυστέρηση στην έλευση του φυσικού αερίου γεγονός το οποίο επηρεάζει την επάρκεια ισχύος, την ευελιξία και οικονομική λειτουργεία του συστήματος, καθώς επίσης το κόστος ηλεκτρισμού.
- Ανεπάρκεια ή απουσία ψηφιακού μετασχηματισμού διαδικασιών επηρεάζοντας αρνητικά την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα των δραστηριοτήτων της PAEK.
- Μη αποτελεσματική στελέχωση του γραφείου της ΡΑΕΚ δημιουργεί πρόβλημα στην εύρυθμη λειτουργία του γραφείου και στην αποτελεσματική διεξαγωγή των καθηκόντων του όπως προνοούνται στη νομοθεσία.
Μέτρα μετριασμού
Όσον αφορά τα μέτρα μετριασμού των πιο πάνω σημαντικών κινδύνων που αντιμετωπίζει η ΡΑΕΚ, αυτά-μεταξύ άλλων-περιλαμβάνουν:
- Κατάρτιση και εφαρμογή διαδικασιών ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων και Πολιτικής Ασφάλειας Πληροφοριών στο πλαίσιο του Κανονισμού REΜΙΤ. Αυτά περιλαμβάνουν διαδικασίες για την υποχρεωτική συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του REMIΤ και ανάλογες διαδικασίες σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα συστήματα πληροφορικής.
- Κατάρτιση και εφαρμογή Σχεδίου αντιμετώπισης καταστροφών και απρόσκοπτης, αδιάλειπτης λειτουργίας της ΡΑΕΚ.
- Διορθωτικές ενέργειες στη βάση ευρημάτων του penetration testing που έχουν ήδη υλοποιηθεί.
- Ενίσχυση της ασφάλειας του δικτύου της ΡAΕΚ.
- Καθορισμός ρόλων, αρμοδιοτήτων και ευθυνών του κάθε τομέα μέσα στα πλαίσια του αντίστοιχου συστήματος διαχείρισης.
- Καταγραφή από τον κάθε Υπεύθυνο Τομέα των βασικών δραστηριοτήτων και διαδικασιών που εφαρμόζει και ακολουθεί το προσωπικό του τομέα του.
- Καθιέρωση τακτικής ενημέρωσης του προσωπικού από τους Υπεύθυνους Τομέων για σημαντικές δραστηριότητες και ενέργειες της ΡΑΕΚ.
- Κατάρτιση διαδικασιών, παρακολούθησης και εφαρμογής διάχυσης γνώσης.
- Ανάπτυξη και καλλιέργεια Οργανωσιακής κουλτούρας διάχυσης γνώσης.
- Έλεγχος τήρησης των προνοιών της νομοθεσίας, των όρων των Αδειών και τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων από τους Αδειούχους.
- Ενδυνάμωση της στελέχωσης και των γνώσεων και ικανοτήτων του προσωπικού κάθε τομέα.
- Εκπαίδευση προσωπικού.
- Κάθε Υπεύθυνος Τομέα ετοιμάζει και υποβάλλει ετήσιο Πλάνο Εκπαίδευσης του προσωπικού του Τομέα σε θέματα αρμοδιότητας της ΡΑΕΚ καταδεικνύοντας πως αυτό το πλάνο συμβάλλει και βοηθά το προσωπικό στην εκτέλεση αυτών καθαυτό των ρυθμιστικών καθηκόντων της ΡΑΕΚ.
- Τακτική Επικαιροποίηση και παρακολούθηση υλοποίησης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Σχεδίου Δράσης και διασύνδεση του με τον προϋπολογισμό.
Τονίζεται πως τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του Γραφείου της Αρχής, παρακολουθούν σε τακτική βάση τους κινδύνους και την υλοποίηση των μέτρων/ ενεργειών που έχουν καθοριστεί για τον μετριασμό τους σε συστηματική βάση.
Ο προϋπολογισμός του 2026
Αναφορικά με τον προϋπολογισμό της ΡΑΕΚ για το 2026, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση που κατατέθηκε στη Βουλή, αυτός προβλέπει έσοδα ύψους €3.125.122 και δαπάνες ύψους
€5.931.956.
Ως εκ τούτου, προκύπτει επομένως έλλειμα ύψους €2.806.833, το οποίο δύναται να καλυφθεί από το χρηματικό απόθεμά της Αρχής, το οποίο κατά την 01/01/2026 ανερχόταν σε €5.021.257, ενώ στις 31/12/2026 υπολογίζεται σε €2.214.424.
Σημειώνεται ότι με την ψήφιση από την Βουλή των Αντιπροσώπων των αναθεωρημένων τελών αδειών της ΡΑΕΚ, τα οποία τυγχάνουν αξιολόγησης από το Υπουργείο Οικονομικών, ο προϋπολογισμός της ΡΑΕΚ για το 2026 θα καταστεί ισοσκελισμένος.
Με βάση, επίσης, την εισηγητική έκθεση, οι κύριες πρόνοιες και οι κυριότερες μεταβολές των δαπανών για το 2026 σε σύγκριση με το 2025 παρουσιάζονται πιο κάτω και οφείλονται κυρίως στις ακόλουθες κατηγορίες:
- Οι αποδοχές προσωπικού ανέρχονται σε €2.863.898 και είναι αυξημένες κατά €295.027 σε σύγκριση με το 2025.
- Οι δαπάνες λειτουργίας ανέρχονται σε €470.212 και είναι αυξημένες κατά €54.350 σε σύγκριση με το 2025.
- Οι άλλες δαπάνες ανέρχονται σε €1.920.095 και είναι μειωμένες κατά €60.142 σε σύγκριση με το 2025.
- Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες ανέρχονται σε €667.750 και είναι μειωμένες κατά €38.250 σε σύγκριση με το 2025.







