Ουσιαστική αναβάθμιση, με πολύ πιο απαιτητικά κριτήρια απόκτησης του NIVA (εθνική επιμέρους έγκριση οχήματος), για αυτοκίνητα που εισάγονται από τρίτες χώρες (σ.σ. τα «γκρίζα οχήματα»), προωθεί το Υπουργείο Μεταφορών και το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ), μέσω εφαρμοστικών διατάξεων, είτε με Κανονισμούς είτε με Διατάγματα του αρμόδιου Υπουργού και άλλων διαδικασιών που εφαρμόζει.
«Μετά την οριστικοποίηση των εφαρμοστικών διατάξεων, τα πρότυπα θα είναι πολύ πιο αυστηρά και τα αυτοκίνητα θα ταυτίζονται σε βαθμό που επιτρέπει η νομοθεσία για τα ευρωπαϊκά πρότυπα», δηλώνει ειδικότερα στο InBusinessNews o Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης και εξηγεί ότι το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) έχει αναθέσει τις δράσεις σε νομικό σύμβουλο, ο οποίος βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο της συγγραφής.
«Αναμένουμε να ενημερωθούμε για το θέμα μέσα στις επόμενες ημέρες. Στη συνέχεια, τα νομοσχέδια θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση και αργότερα θα περάσουν από το Υπουργικό Συμβούλιο και τη Βουλή. Στόχος μας είναι να ολοκληρωθεί η διαδικασία μέχρι τον Μάρτιο», πρόσθεσε.
Πρόκειται για ζήτημα που επηρεάζει σημαντικά και τις επίσημες αντιπροσωπείες, οι οποίες, όπως είχε γράψει το InBusinessNews, διαθέτουν νομική γνωμάτευση που ξεκαθαρίζει πως ο ευρωπαϊκός κανονισμός δεν δικαιολογεί τη μαζική εισαγωγή μεταχειρισμένων, μέσω της διαδικασίας εθνικής επιμέρους έγκρισης οχήματος, η οποία, όπως σημειώνουν, θα έπρεπε να επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
«Πιθανότατα, στην Κύπρο γίνεται σε πιο ευρεία κλίμακα»
Τοποθετούμενος πάνω στο επίμαχο θέμα, ο Υπουργός Μεταφορών εξέφρασε τη θέση ότι «υπάρχει μια διαδικασία που επιτρέπεται από τους κανονισμούς και τους νόμους της ΕΕ και μέσω της οποίας μπορεί κάποιος να εισάγει στην ΕΕ από τρίτη χώρα ένα όχημα που δεν έχει ευρωπαϊκή έγκριση τύπου» και σημείωσε ότι αυτό που συμβαίνει στην Κύπρο είναι ότι «πιθανότατα, γίνεται σε πιο ευρεία κλίμακα».
«Αυτά τα αυτοκίνητα αποκτούν ευρωπαϊκή έγκριση τύπου μέσω του συστήματος NIVA. Είναι μια νόμιμη διαδικασία. Στην πορεία προέκυψε ότι το εν λόγω σύστημα δημιούργησε κάποια κενά, τα οποία δεν οφείλονται στον τρόπο με τον οποίο εγγράφονται τα αυτοκίνητα, αλλά ως προς την ευθύνη των οικονομικών φορέων που ασχολούνται με την εισαγωγή αυτοκινήτων, όσον αφορά την ανάκληση οχημάτων», πρόσθεσε.
«Οποιοσδήποτε εισάγει αυτοκίνητο από την Ιαπωνία, για παράδειγμα, ζητά έγκριση τύπου στην Κύπρο, η οποία προϋποθέτει την πιστοποίηση κάποιων λειτουργιών του οχήματος με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Όταν τη λάβει, ο εισαγωγέας αποκτά και τον ρόλο του κατασκευαστή. Συνεπώς, η ευθύνη για τις ανακλήσεις βαραίνει το άτομο/οργανισμό που ζητά την ευρωπαϊκή έγκριση τύπου», επισημαίνει, αναφέροντας παράλληλα ότι στην πορεία πρέπει να ρυθμιστεί ο τρόπος λειτουργίας των ανακλήσεων.
Στη Νομική Υπηρεσία το θέμα του NIVA
Κληθείς να τοποθετηθεί για το ότι οι επίσημες αντιπροσωπείες κατέχουν νομική γνωμάτευση, σύμφωνα με την οποία η μαζική εισαγωγή «γκρίζων οχημάτων» μέσω του NIVA παραβιάζει τον ευρωπαϊκό κανονισμό, ο Αλέξης Βαφεάδης απάντησε ότι αυτό είναι θέμα το οποίο μόνο η Νομική Υπηρεσία μπορεί να χειριστεί και ότι αναμένεται σχετική γνωμάτευση.
«Το ΤΟΜ βρίσκεται σε διαβούλευση με τη Νομική Υπηρεσία για το θέμα, ωστόσο το να επικαλούνται οι επίσημες αντιπροσωπείες ότι είναι παράνομες οι εισαγωγές σε μεγάλη κλίμακα, προσωπικά δεν το έχω διαπιστώσει πουθενά διαβάζοντας τον κανονισμό. Αντιλαμβάνομαι ότι οποιοσδήποτε Ευρωπαίος πολίτης μπορεί να φέρει όχημα από τρίτη χώρα στην ΕΕ, νοουμένου ότι πληροί κάποια πρότυπα. Δεν απαγορεύεται», ανέφερε ο Υπουργός Μεταφορών.
Αναβαθμίσεις στα θέματα ασφάλειας, δεν θα γίνουν απαγορεύσεις
Όσον αφορά την πληροφόρησή μας, από γνώστες της αγοράς, οι οποίοι χαρακτηρίζουν την κατάσταση του κυπριακού στόλου ως τραγική, ο κ. Βαφεάδης εξέφρασε τη θέση ότι «η ασφάλεια είναι ψηλά στις προτεραιότητές μας και γι’ αυτό, ως κυβέρνηση, προωθούμε αναβαθμίσεις στα θέματα ασφάλειας και να γίνουν πιο ουσιώδη τα θέματα των προτύπων που πρέπει να πληροί ένα αυτοκίνητο. Είναι κάτι το οποίο πρέπει να διαχειριστούμε αναβαθμίζοντας την ασφάλεια και όχι αναγκαστικά στερώντας από τους Κύπριους τη δυνατότητα να αγοράσουν αυτοκίνητο».
Επί τούτου, πρόσθεσε ότι «τα αυτοκίνητα που βλέπουμε να κυκλοφορούν στους δρόμους, αντικατοπτρίζουν την αγοραστική δύναμη των Κυπρίων. Από τη στιγμή που η αγοραστική δύναμη πολλών από τους συμπολίτες μας είναι περιορισμένη, αντιλαμβάνεστε ότι θα καλύψουν τις ανάγκες μετακίνησής τους με ένα φθηνότερο αυτοκίνητο. Αυτό είναι το θέμα που έχουμε ενώπιον μας ως κυβέρνηση».
Σημείωσε επίσης ότι «η όλη υποδομή μας είναι κτισμένη γύρω από το αυτοκίνητο. Χωρίς αυτοκίνητο μπορεί να μην έχεις ούτε και δουλειά. Δεν μπορούμε να στερήσουμε από τον μέσο Κύπριο το μέσο διακίνησης του».
Να λειτουργήσει ο μηχανισμός και η ενημέρωση για ανακλήσεις
Για το Υπουργείο Μεταφορών προτεραιότητα είναι να λειτουργήσει ο μηχανισμός μέσω του οποίου ενημερώνονται οι πολίτες για τις ανακλήσεις οχημάτων, καθώς όπως υπογραμμίζει ο Αλέξης Βαφεάδης «είναι θέμα ασφάλειας και λειτουργίας των αυτοκινήτων, αλλά και ενημέρωσης των καταναλωτών για να επιδιορθώνουν τα αυτοκίνητά τους».
«Κινούμαστε σε δύο επίπεδα, το πρώτο είναι να εξασφαλίσουμε την ενημέρωση των πολιτών για τις ανακλήσεις και το δεύτερο να βεβαιωθούμε ότι έχουμε καλύτερα αυτοκίνητα στους δρόμους μας», πρόσθεσε.
Κληθείς να τοποθετηθεί για τα παράπονα που εκφράζουν οι επίσημες αντιπροσωπείες για τις ανακλήσεις οχημάτων, διερωτήθηκε γιατί παραπονιούνται αφού «αρνούνται να κάνουν τις ανακλήσεις».
«Το γεγονός ότι έκαναν τις ανακλήσεις για τους αερόσακους Takata ήταν απόφαση των κατασκευαστών. Θα ήταν ευχής έργον αν έκαναν τις ανακλήσεις όλων των οχημάτων, θα είχαμε λύσει ένα τεράστιο πρόβλημα για περίπου 400.000 οχήματα που έχουμε στην Κύπρο σήμερα», πρόσθεσε, ενώ σημείωσε ότι «η νομοθεσία μπορεί και να τους το επιτρέπει, θα διαπιστωθεί αυτό. Εμείς πρέπει να βρούμε τρόπο να γίνονται οι ανακλήσεις για όλα τα οχήματα».







