Εβδομήντα έργα λαμβάνουν πάνω από €600 εκατομμύρια σε επιχορηγήσεις από την ΕΕ για την ηλεκτροδότηση και αποανθρακοποίηση των οδικών, θαλάσσιων, εσωτερικών υδάτινων και αεροπορικών μεταφορών κατά μήκος του διαευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (TEN-T), σύμφωνα με ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Εκτελεστικής Υπηρεσίας για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA). Τα έργα αυτά θα αναπτύξουν υποδομές εφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα, όπως σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου, ηλεκτροδότηση και εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού αμμωνίας και μεθανόλης σε 24 χώρες της ΕΕ. Κανένα από τα έργα που θα επιχορηγηθούν δε βρίσκεται ούτε στην Κύπρο, αλλά ούτε και στην Ελλάδα, σύμφωνα με την λίστα των έργων που επιλέχθηκαν για χρηματοδότηση.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, το δίκτυο μεταφορών της Ευρώπης θα ηλεκτροδοτηθεί με την εγκατάσταση περισσότερων από 1.000 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ελαφρού τύπου με ισχύ 150 kW. Επιπλέον, 2.000 νέα σημεία φόρτισης για βαρέα οχήματα θα παρέχουν ισχύ 350 kW, ενώ 586 σημεία θα έχουν ισχύ εξόδου 1 MW. Επίσης, 16 ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα ηλεκτροδοτήσουν τις υπηρεσίες εδάφους, συμβάλλοντας σημαντικά στη μείωση των εκπομπών από την αεροπορία.
Η οικονομία του υδρογόνου θα ενισχυθεί με την εγκατάσταση 38 σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου για αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία. Τέλος, 24 θαλάσσια λιμάνια αναμένεται να επωφεληθούν από την ενσωμάτωση πιο πράσινων τεχνολογιών, όπως η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά (OPS), η ηλεκτροδότηση των υπηρεσιών του λιμανιού και οι εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού αμμωνίας για την τροφοδοσία των πλοίων.
«Στήριζουμε τώρα 70 έργα με €600 εκατ. σε χρηματοδότηση από την ΕΕ για να επιταχύνουμε την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων σε όλη την Ευρώπη. Αυτές οι επενδύσεις θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά μας και θα διευκολύνουν τη μετάβαση προς τη μηδενική κινητικότητα, καθιστώντας την πιο προσβάσιμη για όλους τους πολίτες», τόνισε ο Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, σύμφωνα με την ανακοίνωση.
Από μεριάς της, η Παλόμα Άμπα Γκαρότε, Διευθύντρια της CINEA, πρόσθεσε ότι «αυτή η σημαντική υποστήριξη της ΕΕ σε δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς θα επιταχύνει τη μετάβαση του τομέα των μεταφορών προς ένα βιώσιμο μέλλον. Με αυτά τα νέα έργα, έχουν διατεθεί πάνω από 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιχορηγήσεις για έργα εναλλακτικών καυσίμων μέσω του AFIF από το 2021. Αυτό αποδεικνύει τη φιλοδοξία της ΕΕ να κάνει τη μηδενική κινητικότητα μια καθημερινή πραγματικότητα.»
Μετά την έγκριση των 70 επιλεγμένων έργων από τα κράτη μέλη της ΕΕ στις 13 Νοεμβρίου 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα υιοθετήσει την απόφαση χορήγησης. Η Ευρωπαϊκή Εκτελεστική Υπηρεσία για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) ξεκινά την προετοιμασία των συμβάσεων επιχορήγησης με τα επιτυχημένα έργα.
Λόγω της εξάντλησης των διαθέσιμων κονδυλίων, η τρίτη προθεσμία θα ακυρωθεί. Η Επιτροπή θα αξιολογήσει τώρα τις πιθανές επαναρροές και στη συνέχεια θα προετοιμάσει ένα νέο πρόγραμμα εργασίας και πρόσκληση υποβολής προτάσεων τους επόμενους μήνες.
Τα έργα επιλέχθηκαν στο πλαίσιο της δεύτερης προθεσμίας της πρόσκλησης AFIF για την περίοδο 2024-2025, η οποία έληξε στις 11 Ιουνίου 2025. Η συνολική επιχορηγούμενη χρηματοδότηση για αυτά τα έργα ανέρχεται σε 600 εκατομμύρια ευρώ: €505 εκατ. από το Γενικό φάκελο και €95 εκατ. από το Φάκελο Συνοχής.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της πρόσκλησης ήταν €1 δισ.: €780 εκατ. από το Γενικό φάκελο και €220 εκατ. από το Φάκελο Συνοχής. Η πρόσκληση υποστηρίζει τους στόχους για δημόσια προσβάσιμους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου κατά μήκος των κύριων διαδρόμων και κόμβων μεταφορών της ΕΕ, όπως ορίζονται στον Κανονισμό για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων (AFIR), στον Κανονισμό ReFuelEU για την αεροπορία και στον Κανονισμό FuelEU για τη ναυτιλία.
Το AFIF στοχεύει επίσης στη βελτίωση των υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στα λιμάνια, επενδύοντας ισχυρά στην παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά, διευκολύνοντας τη μετάβαση σε ανανεώσιμα και χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα καύσιμα από τα πλοία, το οποίο αποτελεί και βασική προτεραιότητα του Σχεδίου Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές. Όσον αφορά τις υποδομές φόρτισης βαρέων οχημάτων, το Σχέδιο Δράσης για την Αυτοκινητοβιομηχανία ενθαρρύνει την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών, επιταχύνοντας την ανάπτυξη της απαραίτητης υποδομής.







