Με αφορμή την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕ.Ε.) αναφορικά με την Προσφυγή της Δανίας που αξίωνε την ακύρωση του συνόλου της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων (ΟΕΒ) επισημαίνει τα εξής:
Στην Προσφυγή που άσκησε η Δανία, υποστήριξε ότι η Οδηγία παραβιάζει την κατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ της Ένωσης και των κρατών μελών, επειδή συνεπάγεται άμεση επέμβαση στον καθορισμό των αμοιβών εντός της Ένωσης και στο δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι, ζητήματα για τα οποία αρμόδια είναι αποκλειστικά τα κράτη μέλη.
- Διαβάστε ακόμη: Επικυρώνει το ΔΕΕ το μεγαλύτερο μέρος οδηγίας για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ε.Ε. - Ποια διάταξη ακυρώνει
Το Δικαστήριο αποφάσισε ότι η Οδηγία που στοχεύει στη θέσπιση ενός «επαρκούς» κατώτατου μισθού και στα 27 κράτη μέλη είναι έγκυρη, ακυρώνοντας όμως δύο από τις διατάξεις της επειδή «ισοδυναμούν με (απαγορευμένη από τις Συνθήκες) άμεση παρέμβαση του δικαίου της Ε.Ε. στον καθορισμό της αμοιβής» και συγκεκριμένα πλέον:
- Πρώτο, διαγράφονται από την Οδηγία τα Κριτήρια που πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα Κράτη Μέλη για αναθεώρηση των εθνικών κατώτατων μισθών και τα οποία αφορούν την αγοραστική δύναμη των κατώτατων μισθών, το κόστος διαβίωσης, το γενικό επίπεδο των μισθών, τον ρυθμό αύξησης των μισθών κλπ.
- Δεύτερο, καταργείται η απαγόρευση μείωσης των εθνικών κατώτατων μισθών στα Κράτη Μέλη που εφαρμόζουν αυτόματο μηχανισμό τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των κατώτατων μισθών. Δηλαδή επιτρέπεται να μειώνεται κιόλας ο Εθνικός κατώτατος Μισθός αν συνδέεται με ΑΤΑ και ο πληθωρισμός είναι αρνητικός.
Ταυτόχρονα, στην Απόφαση του το Δικαστήριο προβαίνει σε εκτενείς αναφορές στα ουσιώδη ζητήματα που ρυθμίζει η Οδηγία και δίνει σαφείς ερμηνείες που ξεκαθαρίζουν τα ακόλουθα:
(α) Το όριο του 80% για κάλυψη από συλλογικές διαπραγματεύσεις νοείται μόνο ως δείκτης που ενεργοποιεί την υποχρέωση κατάρτισης σχεδίου δράσης από τα Κράτη Μέλη για προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για καθορισμό των μισθών. Σε καμία περίπτωση δεν επιβάλλεται ποσοστό κάλυψης 80% από συλλογικές συμβάσεις,
(β) Η Οδηγία δεν επιβάλλει την προσχώρηση μεγαλύτερου αριθμού εργαζομένων σε συνδικαλιστικές οργανώσεις,
(γ) Η Οδηγία δεν επιβάλλει στα κράτη μέλη να κηρύσσουν τις συλλογικές συμβάσεις ως υποχρεωτικές,
(δ) Σε σωρεία ρυθμίσεων τα Κράτη Μέλη υποχρεούνται να διασφαλίζουν τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, με απόλυτο σεβασμό στην αυτονομία των Οργανώσεων και στο δικαίωμα τους να διαπραγματεύονται και να συνάπτουν ελεύθερα και οικειοθελώς συλλογικές συμβάσεις.
Το ύψος και η επάρκεια του Εθνικού Κατώτατου Μισθού σύμφωνα με την Οδηγία της Ε.Ε.
Σύμφωνα με την ίδια Οδηγία «τα Κράτη Μέλη χρησιμοποιούν ενδεικτικές τιμές αναφοράς για την εκτίμηση της επάρκειας των κατώτατων μισθών, όπως το 60% του ακαθάριστου διάμεσου μισθού και το 50% του ακαθάριστου μέσου μισθού».
Διευκρινίζεται ότι η Οδηγία σε καμία περίπτωση δεν επιβάλλει στις χώρες Μέλη να καθορίσουν τον Εθνικό Κατώτατο Μισθό στα πιο πάνω ποσοστά.
Σύμφωνα με στοιχεία ημερομηνίας 30/10/2025 που δημοσιεύονται στην επίσημη Ιστοσελίδα WAGE-UP.ETUC.ORG της ETUC (Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Συνδικαλιστών Οργανώσεων) η συντριπτική πλειοψηφία των Κρατών Μελών έχουν Εθνικό Κατώτατο Μισθό πολύ χαμηλότερο του 60% του αντίστοιχου εθνικού διάμεσου και πολύ χαμηλότερο από το 50% του εθνικού μέσου μισθού, λαμβάνοντας υπόψη και τυχόν 13ο ή και 14ο μισθό όπως είναι η περίπτωση της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, ως ποσοστό του εθνικού διάμεσου μισθού, το ύψος του Εθνικού Κατώτατου Μισθού είναι:
- στην Εσθονία 42%,
- στην Τσεχία 45%,
- στην Λετονία 46%,
- στην Κροατία 47%,
- στην Ολλανδία 48%,
- στην Λιθουανία και την Ελλάδα (με 14 μισθούς) 49%,
- σε Βέλγιο – Ουγγαρία – Ιρλανδία 50%,
- σε Γερμανία – Βουλγαρία – Σλοβακία 51%,
- σε Κύπρο και Ισπανία 53%,
- στο Λουξεμβούργο 54%.
- στη Μάλτα 55%
- στη Ρουμανία 57%
- σε Πολωνία και Πορτογαλία 59%
- στη Σλοβενία 61%
- στη Γαλλία 62%
- Σε Αυστρία, Ιταλία, Δανία, Σουηδία, Φιλανδία δεν υπάρχει εθνικός κατώτατος μισθός.
Σε σχέση με τους μέσους μισθούς κάθε χώρας, η εικόνα είναι ανάλογη.
Η Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων (ΟΕΒ) ξεκαθαρίζει προς πάσα κατεύθυνση ότι θα συμβάλει στην ορθολογική ρύθμιση του ύψους του εθνικού κατώτατου μισθού με αντικειμενικά κριτήρια που θα διασφαλίζουν όχι μόνο την επάρκεια του αλλά και θα προστατεύουν την ανταγωνιστικότητα της Κυπριακής οικονομίας και τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας μας.







