Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με μια νέα κρίση εφοδιασμού, καθώς η αναστολή εξαγωγών της Nexperia, εταιρείας ημιαγωγών με έδρα την Ολλανδία και κινεζική ιδιοκτησία, απειλεί να διακόψει την παραγωγή οχημάτων σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική.
Η Κίνα εμπόδισε τη Nexperia -που ανήκει στην Wingtech Technology Co.- να εξάγει προϊόντα από τα εργοστάσιά της, σε αντίποινα για την απόφαση της ολλανδικής κυβέρνησης να θέσει υπό κρατικό έλεγχο την εταιρεία επικαλούμενη λόγους εθνικής ασφάλειας και προστασίας στρατηγικής παραγωγής.
Η Honda Motor Co. ανακοίνωσε ότι προχώρησε σε περικοπές και αναστολές παραγωγής σε εργοστάσια της Βόρειας Αμερικής. Στον Καναδά, όπου κατασκευάζει τα Civic και CR-V, η παραγωγή μειώθηκε στο μισό, ενώ στη Μεξικό το εργοστάσιο ανέστειλε πλήρως τη λειτουργία του.
Στην Ευρώπη, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προειδοποίησε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να διακόψουν την παραγωγή εντός ημερών, καθώς τα αποθέματα chips εξαντλούνται. Η Mercedes-Benz δήλωσε πως διαθέτει επαρκή εφοδιασμό μόνο βραχυπρόθεσμα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Motor & Equipment Manufacturers Association τόνισε ότι τα εργοστάσια ενδέχεται να αντιμετωπίσουν «σοβαρές επιπτώσεις» εντός εβδομάδων, αν δεν επιλυθεί το ζήτημα.
Η κρίση της Nexperia έρχεται να προστεθεί σε μια ευρύτερη εμπορική αντιπαράθεση που έχει οδηγήσει την Κίνα να ενισχύσει τους περιορισμούς στις εξαγωγές σπάνιων γαιών και υλικών για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων.
Η συνάντηση Τραμπ–Σι Τζινπίνγκ την Πέμπτη αναπτέρωσε τις ελπίδες για μια συμφωνία που θα αποκαταστήσει τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες από τα έπιπλα έως τα μικροτσίπ.
Η Nexperia παράγει βασικά εξαρτήματα για συστήματα ελέγχου οχημάτων, όπως για υαλοκαθαριστήρες και ηλεκτρικά παράθυρα. Η σημασία τους είναι κρίσιμη, καθώς ακόμα και μικρές ελλείψεις μπορούν να σταματήσουν τη συναρμολόγηση ολόκληρων γραμμών παραγωγής.
Ο Τζιμ Φάρλεϊ, διευθύνων σύμβουλος της Ford, χαρακτήρισε τη διαμάχη «πολιτικό ζήτημα» και δήλωσε ότι το έθεσε υπόψη κυβερνητικών αξιωματούχων στην Ουάσιγκτον.
Η Μέρι Μπάρα της General Motors προειδοποίησε πως οι περιορισμοί «ενδέχεται να επηρεάσουν σοβαρά την παραγωγή», ενώ η Stellantis ανέφερε ότι συνεργάζεται με τη Nexperia και άλλους προμηθευτές για να περιορίσει τις επιπτώσεις.
Ο Κότζι Σάτο, CEO της Toyota, ανέφερε ότι προς το παρόν η επίδραση είναι «περιορισμένη», αλλά χαρακτήρισε την κατάσταση «έναν ακόμη από τους πολλούς σοβαρούς παράγοντες κινδύνου».
Αντίστοιχα, η Nissan δήλωσε ότι διαθέτει αποθέματα chips έως την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, χωρίς να γνωρίζει ακόμη το βάθος του προβλήματος στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Η κρίση με τη Nexperia δείχνει πόσο εύθραυστο παραμένει το παγκόσμιο δίκτυο παραγωγής αυτοκινήτων και πώς η γεωπολιτική αντιπαράθεση ΗΠΑ–Κίνας μπορεί να παραλύσει ολόκληρους βιομηχανικούς κλάδους μέσα σε λίγες ημέρες.







