Μια νέα πανευρωπαϊκή καμπάνια με τη συμμετοχή influencers από οκτώ χώρες βοηθά τους εφήβους να αναγνωρίζουν και να αντιμετωπίζουν την παραπλανητική πληροφόρηση γύρω από τη διατροφή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Καρκινοπαθών και Φίλων (ΠΑΣΥΚΑΦ) συμμετέχει ως βασικός συνεργάτης της καμπάνιας, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα SUNRISE, προβάλλοντας την προσπάθεια στην Κύπρο.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλούν σύγχυση
Από βίντεο τύπου «Τι τρώω μέσα στην ημέρα μου» μέχρι viral προκλήσεις διατροφής —οι τάσεις διατροφής στο TikTok και στο Instagram φτάνουν καθημερινά σε εκατομμύρια εφήβους.
Αν και το περιεχόμενο αυτό μπορεί να είναι δημιουργικό και διασκεδαστικό, πολλές από τις συμβουλές που προσφέρει είναι παραπλανητικές, επιβλαβείς, μη επιστημονικές ή καθοδηγούμενες από εμπορικά συμφέροντα.
Οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούνται από τα social media και συλλέγουν τις προτιμήσεις του κάθε χρήστη ενισχύουν τις μισές αλήθειες, ενώ οι εταιρείες τροφίμων προωθούν ανθυγιεινά προϊόντα απευθείας στους νέους.
Μια καμπάνια από εφήβους, για εφήβους
Ξεκινώντας σήμερα, η καμπάνια Snack or Scam προσφέρει στους νέους κατανοητά πρακτικά εργαλεία για να ξεχωρίζουν την υπερβολή από την αλήθεια.
Η εφηβεία είναι μια κρίσιμη περίοδος: οι νέοι αναζητούν ανεξαρτησία, δοκιμάζουν νέες δίαιτες και επηρεάζονται έντονα από τις διαδικτυακές τάσεις.
● Σε οκτώ χώρες (Βέλγιο, Σλοβενία, Ρουμανία, Ελβετία, Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα και Κύπρο), οι influencers μοιράζονται δημιουργικές και προσιτές αναρτήσεις που ενθαρρύνουν τους εφήβους να αμφισβητούν όσα βλέπουν στα feed τους.
● Ένας ειδικός ιστότοπος προσφέρει συμβουλές, βίντεο και διαδραστικά εργαλεία που βοηθούν τους εφήβους να εξασκηθούν στον εντοπισμό και την αποδόμηση παραπλανητικών διατροφικών συμβουλών.
● Συν-δημιουργία με και για νέους, η καμπάνια αναπτύχθηκε με τη συμβολή εφήβων, ειδικών στη διατροφή και επιστημόνων, ώστε οι influencers να λειτουργούν ως αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης.
Γιατί έχει σημασία
Μια πρόσφατη έρευνα του WHO(2024) επιβεβαιώνει ανησυχητικά μοτίβα στους Ευρωπαίους εφήβους: αύξηση της παχυσαρκίας, συναισθηματική υπερφαγία και χαμηλή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Παρ’ όλα αυτά, δεν υπήρχε μέχρι τώρα μία πλατφόρμα που να τους βοηθά να αναγνωρίσουν πώς εξαπλώνεται η παραπληροφόρηση γύρω από την διατροφή.
«Οι έφηβοι περνούν ώρες καθημερινά στο διαδίκτυο. Με το Snack or Scam δεν τους λέμε τι είναι αλήθεια ή ψέμα—τους δίνουμε τις δεξιότητες να αμφισβητούν όσα βλέπουν, ώστε να κάνουν τις δικές τους ενημερωμένες επιλογές» – Liselot Hudders, καθηγήτρια Επιστήμης της Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Γάνδης.
«Ως δημιουργός με κοινωνική ευαισθησία, πιστεύω ότι η αφήγηση ιστοριών πρέπει να προκαλεί πραγματική αλλαγή. Είμαι παθιασμένη με τον υγιεινό τρόπο ζωής και τις συνειδητές επιλογές, και πάντα με απογοητεύει το πόσο εύκολα η παραπλανητική διαφήμιση τροφίμων επηρεάζει τους ανθρώπους», Rafaella, Δημιουργός περιεχομένου.
Βασικά μηνύματα από το Snack ή Scam
Η παραπληροφόρηση για την διατροφή είναι παντού και επηρεάζει όλους μας, όχι μόνο τους νέους.
Η καμπάνια εστιάζει σε τρία βασικά μαθήματα:
• Η διατροφή είναι προσωπική. Αντί να ακολουθείς τις τάσεις, ξεκίνα από τις πραγματικές ανάγκες του σωματός σου και από όσα έσυ απολαμβάνεις.
• Έλεγξε και ξαναέλεγξε. Πάντα να εξετάζεις ποιος βρίσκεται πίσω από το μήνυμα, ποια μπορεί να είναι η πρόθεσή του και αν βλέπεις ολόκληρη την εικόνα.
• Τα κλικ σου έχουν σημασία. Με τα likes και τις κοινοποιήσεις, συμβάλλεις στη διάδοση της παραπληροφόρησης. Αμφισβήτησε τις δικές σου απόψεις και μπες σε διάλογο με τους άλλους—έτσι πλησιάζουμε την αλήθεια.
Για περισσότερες πληροφορίες
Ανακαλύψτε την καμπάνια ΕΔΩ.
Μέλη Ομάδας ΠΑΣΥΚΑΦ:
- Μαρία Κρινή, Επικεφαλής Διεύθυνσης Έρευνας και Ανάπτυξης ΠΑΣΥΚΑΦ: mariakr@pasykaf.org
- Μαρίσσα Φερεντίνου,Λειτουργός Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων ΠΑΣΥΚΑΦ: marisa@pasykaf.org, +357 22346116
- Content Creator (Rafaella): rafzaella@gmail.com
Αυτή η καμπάνια αποτελεί μέρος του SUNRISE, ενός έργου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του Horizon 2020, το οποίο δοκιμάζει ψηφιακά εργαλεία για την προώθηση υγιεινών τρόπων ζωής και την πρόληψη του καρκίνου.
Μάθετε περισσότερα για το Έργο SUNRISE ΕΔΩ.







