Τη σύσταση και λειτουργία οργανισμού δημοσίου δικαίου (ημικρατικού), του Κυπριακού Οργανισμού Ανάπτυξης Επιχειρήσεων (ΚΟΑΕ), προωθεί η Κυβέρνηση, με το υπουργείο Οικονομικών να θέτει το σχετικό νομοσχέδιο που ετοιμάστηκε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι και τις 19 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην πλατφόρμα η-διαβούλευση, αποστολή του ΚΟΑΕ είναι η ενίσχυση των πρωτοβουλιών του κράτους για βελτίωση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση για μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις και αυτοεργοδοτούμενους, και η παρέμβαση όπου υπάρχουν χρηματοδοτικά κενά στην αγορά.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζεται, η ανάγκη για ενίσχυση της πρόσβασης των κυπριακών επιχειρήσεων στη χρηματοδότηση επισημάνθηκε επανειλημμένα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις ειδικές ανά χώρα συστάσεις (CSRs).
Σημειώνεται ότι, το όλο εγχείρημα-έργο, δηλαδή η δημιουργία του ΚΟΑΕ, περιλαμβάνεται στο εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΔΩ.
Ο ΚΟΑΕ και ο σκοπός του
Με βάση τις πρόνοιες του νομοσχεδίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, με την ψήφιση του νόμου θα συσταθεί νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου υπό την επωνυμία «Κυπριακός Οργανισμός Ανάπτυξης Επιχειρήσεων», με έδρα τη Δημοκρατία.
Ο ΚΟΑΕ έχει διηνεκή διαδοχή και, τηρουμένων των διατάξεων του περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμου δύναται να: (α) ενάγει και να ενάγεται, (β) συνάπτει συμβάσεις, (γ) αποκτά, κατέχει και διαθέτει κινητή και ακίνητη περιουσία, (δ) συνάπτει δάνεια για χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων του και (ε) εκτελεί οποιαδήποτε άλλη πράξη απαραίτητη για την εκπλήρωση των εξουσιών του.
- Διαβάστε επίσης: One-stop-shop για Κύπριους και ξένους επενδυτές...Παίρνει σάρκα και οστά το Κέντρο Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων(pics)
Σύμφωνα με τις πρόνοιες, επίσης, σκοπός του ΚΟΑΕ είναι:
- η προώθηση και στήριξη της επιχειρηματικότητας και η ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων στη Δημοκρατία,
- η προώθηση και στήριξη της καινοτομίας των καλυπτόμενων επιχειρήσεων στη Δημοκρατία, συμπεριλαμβανομένης της προώθησης και στήριξης της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης των επιχειρήσεων,
- η διευκόλυνση της πρόσβασης των καλυπτόμενων επιχειρήσεων στη Δημοκρατία σε χρηματοδότηση,
- η υποστήριξη επενδυτικών πρωτοβουλιών στην Δημοκρατία σε συνάρτηση με τις στρατηγικές προτεραιότητες του ΚΟΑΕ,
- η επένδυση σε επιχειρήσεις και η διαχείριση τέτοιων επενδύσεων,
- η διαχείριση κεφαλαίων για χρηματοδοτικούς, επενδυτικούς και άλλους σκοπούς και άλλων περιουσιακών του στοιχείων ΚΟΑΕ και
- η αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων για ενίσχυση των καλυπτόμενων επιχειρήσεων.
Παράλληλα ο ΚΟΑΕ δια της άσκησης των εξουσιών που θα του ανατεθούν με τον υπό διαβούλευση νόμο, διευκολύνει την πρόσβαση των καλυπτόμενων επιχειρήσεων σε:
- χρηματοδότηση για την αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών και αδυναμιών της αγοράς που εντοπίζονται δυνάμει του άρθρου 44 σε σχέση με την αδυναμία των πιστωτικών ιδρυμάτων και άλλων χρηματοδοτικών φορέων να προσφέρουν επαρκή χρηματοδότηση σε συγκεκριμένους τομείς και κατηγορίες επιχειρήσεων και όχι σε ανταγωνισμό με αυτά, μέσω, ιδίως της παροχής χρηματοδοτικών μέσων για τη βέλτιστη διοχέτευση των εθνικών, ευρωπαϊκών και άλλων κονδυλίων προς επιχειρήσεις, και
- επιχειρηματικές συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Οι εξουσίες
Προς επίτευξη του σκοπού του, ο ΚΟΑΕ θα έχει τις ακόλουθες ειδικές εξουσίες:
- τον σχεδιασμό, έκδοση και εκπόνηση Σχεδίων, συμπεριλαμβανομένων, χωρίς περιορισμό, χρηματοδοτικών σχεδίων,
- την παροχή δανείων και άλλων πιστώσεων προς καλυπτόμενες επιχειρήσεις είτε άμεσα είτε μέσω θυγατρικών του,
- τη διευθέτηση δανείων προς καλυπτόμενες επιχειρήσεις διαμέσου οντοτήτων του χρηματοπιστωτικού τομέα ή άλλων φορέων χρηματοδότησης,
- τη συμμετοχή, άμεσα ή έμμεσα, στην παροχή δανείων προς καλυπτόμενες επιχειρήσεις μαζί με οντότητες του χρηματοπιστωτικού τομέα ή άλλους φορείς χρηματοδότησης,
- την παροχή εγγυήσεων προς όφελος καλυπτόμενων επιχειρήσεων για την κάλυψη υποχρεώσεων τους προς οντότητες του χρηματοπιστωτικού τομέα ή άλλων φορέων χρηματοδότησης, τηρουμένου του «περί της Λογιστικής και Δημοσιονομικής Διαχείρισης και Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Δημοκρατίας Νόμου»,
- την παροχή επιχορηγήσεων προς καλυπτόμενες επιχειρήσεις,
- την απόκτηση, αποδοχή, λήψη, κατοχή, διαχείριση, μετατροπή ή πώληση οποιασδήποτε φύσεως μετοχών, κεφαλαίων, ομολόγων ή άλλων αξιών ή συμφερόντων σε οποιαδήποτε εταιρεία, συνεταιρισμό, ένωση προσώπων, επιχείρηση· επενδυτικό ταμείο ή οποιασδήποτε μορφής επενδυτικό σχήμα,
- την παροχή, σε καλυπτόμενες επιχειρήσεις, προγραμμάτων επιχειρηματικών συμβουλευτικών υπηρεσιών, καθώς και προγραμμάτων για την ανάπτυξη δεξιοτήτων εντός των επιχειρήσεων σε τομείς όπως η χάραξη στρατηγικής, χρηματοοικονομική διαχείριση, επιχειρησιακή αποδοτικότητα και σε άλλους συναφείς τομείς, και
- την εκπόνηση μελετών για χρήση και αξιοποίηση από διάφορους παράγοντες της αγοράς.
Πάντως, προς εκπλήρωση των ειδικών εξουσιών του, ο ΚΟΑΕ θα δύναται:
- να συνάπτει δάνεια, να εκδίδει χρεόγραφα και να αντλεί, με οποιοδήποτε άλλο τρόπο, κεφάλαια για χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων του και να παρέχει εξασφαλίσεις επί περιουσιακών του στοιχείων για το σκοπό αυτό,
- να αποκτά, κατέχει, διαχειρίζεται, διαθέτει και/ή μισθώνει οποιαδήποτε κινητή και ακίνητη ιδιοκτησία, συμπεριλαμβανομένης χωρίς περιορισμό ως αποτέλεσμα εκποίησης οποιασδήποτε εξασφάλισης προς όφελος του ΚΟΑΕ,
- να επενδύει τα περιουσιακά του στοιχεία και να διαχειρίζεται τέτοιες επενδύσεις,
- να λαμβάνει εξασφαλίσεις προς όφελος του ΚΟΑΕ ή θυγατρικών του στο πλαίσιο παροχής δανείων και άλλων πιστώσεων προς επιχειρήσεις και γενικότερα άσκησης των εξουσιών του,
- να συστήνει, ιδρύει και συμμετέχει σε εταιρείες και επενδυτικά ταμεία ή κάθε μορφής επενδυτικά σχήματα για άσκηση των δραστηριοτήτων του, και
- να λαμβάνει χορηγίες από τη Δημοκρατία, την Ευρωπαϊκή Ένωση και από διεθνείς οργανισμούς.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, δεν θα μπορεί να αποδέχεται καταθέσεις ή άλλα επιστρεπτέα κεφάλαια από το κοινό.
Έρευνα χρηματοδοτικής αγοράς
Με βάση, επίσης, τις πρόνοιες του νομοσχεδίου, ο ΚΟΑΕ, ανά τετραετία ή σε άλλο μικρότερο χρόνο ως δύναται να καθορίσει ο Υπουργός Οικονομικών, θα διερευνά και θα εντοπίζει αδυναμίες της χρηματοδοτικής αγοράς στη Δημοκρατία και θα ετοιμάζει σχετική μελέτη, η οποία θα καθορίζει τις περιπτώσεις όπου τα πιστωτικά ιδρύματα και άλλοι χρηματοδοτικοί φορείς αδυνατούν να προσφέρουν επαρκή χρηματοδότηση σε συγκεκριμένους τομείς και κατηγορίες επιχειρήσεων.
Ακόμη, ο ΚΟΑΕ, ανά τετραετία ή σε άλλο μικρότερο χρόνο ως δύναται να καθορίσει ο Υπουργός Οικονομικών, θα καθορίζει τις στρατηγικές προτεραιότητες του λαμβάνοντας υπόψη τη μελέτη εντοπισμού των αδυναμιών της χρηματοδοτικής αγοράς στη Δημοκρατία και θα ετοιμάζει έκθεση υλοποίησης στρατηγικών προτεραιοτήτων, η οποία θα καθορίζει τις ενέργειες τις οποίες θα λάβει ο ΚΟΑΕ για την επόμενη τετραετία για την υλοποίηση τους και η οποία θα περιλαμβάνει περιγραφή Σχεδίων που προτίθεται να εκδοθούν.
- Διαβάστε ακόμη: Έλενα Δαμιανού: Κόμβος επικεντρωμένος στους επενδυτές το Κέντρο Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων-Οι υπηρεσίες που θα παρέχει
Νοείται ότι, κατά την έναρξη λειτουργίας του ΚΟΑΕ, το Υπουργείο Οικονομικών θα διεξάγει τη διερεύνηση και εντοπισμό των αδυναμιών της χρηματοδοτικής αγοράς στη Δημοκρατία, θα ετοιμάζει τη μελέτη αδυναμιών της χρηματοδοτικής αγοράς στη Δημοκρατία, θα καθορίζει τις στρατηγικές προτεραιότητες του ΚΟΑΕ και θα ετοιμάζει την έκθεση υλοποίησης στρατηγικών προτεραιοτήτων.
Επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο
Βάσει, εξάλλου, των προνοιών του υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχεδίου, το διοικητικό συμβούλιο του ΚΟΑΕ θα αποτελείται από επτά μέλη τα οποία θα διορίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο έπειτα από εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών και θα απαρτίζεται από:
- τον πρόεδρο,
- τον αντιπρόεδρο, και
- πέντε μέλη, από τα οποία τρία είναι ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, ο γενικός διευθυντής του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ή οι εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποί τους.
Η διάρκεια της θητείας των πρώτων μελών του ΚΟΑΕ θα έχει ως ακολούθως:
- τέσσερα έτη για τον Πρόεδρο,
- τέσσερα έτη για τον Αντιπρόεδρο,
- τέσσερα έτη για ένα από τα μέλη που ορίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο,
- τρία έτη για ένα από τα μέλη που ορίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο.
Νοείται ότι δεν υπάρχει περιορισμός στη θητεία του γενικού διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, του γενικού διευθυντή του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και του γενικού διευθυντή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.
Μετά το πέρας των προαναφερθέντων διαρκειών, η θητεία του προέδρου, του αντιπροέδρου και των λοιπών μελών θα είναι τριετής και κανένα πρόσωπο δεν θα μπορεί να διορίζεται στον ΚΟΑΕ για περισσότερες από δύο συνεχόμενες θητείες.
Οι αρμοδιότητες του Δ.Σ.
Με βάση, ακόμη, τις πρόνοιες του νομοσχεδίου, το διοικητικό συμβούλιο του ΚΟΑΕ θα έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
- εκπροσωπεί, διά του προέδρου, του αντιπροέδρου του ή του γενικού διευθυντή και/ή οποιουδήποτε άλλου δεόντως εξουσιοδοτηµένου προσώπου, τον ΚΟΑΕ ενώπιον δικαστηρίων και οποιασδήποτε άλλης αρµόδιας αρχής,
- διαχειρίζεται και επενδύει την περιουσία του ΚΟΑΕ τηρουμένων των διατάξεων του παρόντος Νόµου και του περί της Δηµοσιονοµικής Ευθύνης και του Δηµοσιονοµικού Πλαισίου Νόµου,
- επιλέγει, διορίζει και παύει τον γενικό διευθυντή και οικονομικό διευθυντή,
- ετοιμάζει τα σχέδια υπηρεσίας του Γενικού Διευθυντή και Οικονομικού Διευθυντή του ΚΟΑΕ καθώς και των υπαλλήλων του,
- επιλέγει, διορίζει και παύει τους υπαλλήλους του ΚΟΑΕ και γενικά µεριµνά όπως ο ΚΟΑΕ έχει στη διάθεσή του επαρκές και κατάλληλο προσωπικό για την εκτέλεση των αρµοδιοτήτων και την άσκηση των εξουσιών του,
- ασκεί πειθαρχική εξουσία επί των υπαλλήλων του ΚΟΑΕ και επιβάλλει και εφαρμόζει πειθαρχικές ποινές,
- ετοιµάζει τον προϋπολογισµό του ΚΟΑΕ,
- µεριµνά για την τήρηση λογαριασµών και για την κατάρτιση και υποβολή εκθέσεων και οικονοµικών καταστάσεων,
- εντοπίζει τις αδυναμίες της χρηματοδοτικής αγοράς και καθορίζει τις στρατηγικές προτεραιότητες του ΚΟΑΕ και παρακολουθεί την πρόοδο επίτευξης των στρατηγικών προτεραιοτήτων του ΚΟΑΕ.
- εκδίδει Σχέδια.
- εγκρίνει την ετήσια έκθεση και οποιαδήποτε ενδιάμεση έκθεση,
- καθορίζει την επενδυτική στρατηγική του KOAE, τηρουμένων των ενωσιακών κανόνων των κρατικών ενισχύσεων,
- διασφαλίζει ότι ο ΚΟΑΕ έχει υγιείς διοικητικές και λογιστικές διαδικασίες, μηχανισμούς εσωτερικού ελέγχου και αποτελεσματικές διαδικασίες εκτίμησης και διαχείρισης κινδύνων·
- εκδίδει εσωτερικούς κανονισμούς ρυθμίζοντας τις εσωτερικές διαδικασίες αναφορικά με τη σύγκλιση συνεδριάσεων του διοικητικού συμβουλίου, την ειδοποίηση περί των εν λόγω συνεδριάσεων, τη διαδικασία στις εν λόγω συνεδριάσεις και την τήρηση πρακτικών,
- εκδίδει οδηγίες, εγκυκλίους και κατευθυντήριες γραμμές προς τον σκοπό υλοποίησης των διατάξεων του παρόντος Νόµου,
- ετοιµάζει και υποβάλλει προς έγκριση Κανονισµούς,
- προβαίνει σε εισηγήσεις και προτάσεις προς τον Υπουργό Οικονομικών επί των θεμάτων που άπτονται των αρµοδιοτήτων του ΚΟΑΕ,
- προβαίνει σε πώληση δανειακού χαρτοφυλακίου που αποτελείται από μη εξυπηρετούμενα δάνεια σε νομικά πρόσωπα που δύνανται να αγοράζουν πιστωτικές διευκολύνσεις, και
- προβαίνει σε κάθε ενέργεια και λαμβάνει πάσα απόφαση αναγκαία για την επίτευξη των σκοπών και των εξουσιών του ΚΟΑΕ.
Σε ρόλο… big brother ο υπουργός Οικονομικών
Σημειώνεται πως, ο ρόλος του εκάστοτε υπουργού Οικονομικών θα είναι πολυδιάστατος, αφού θα έχει τις ακόλουθες εξουσίες:
- να εποπτεύει όλες τις εργασίες του ΚΟΑΕ εξαιρουμένων θεμάτων που προκύπτουν από τον «περί της Παρεμπόδισης και Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες Νόμο του 2007»,
- να εγκρίνει οδηγίες που εκδίδονται για σκοπό υλοποίησης των διατάξεων του παρόντος Νόµου,
- να εγκρίνει τις στρατηγικές προτεραιότητες του KΟΑΕ και να καθορίζει τις αναθεωρημένες στρατηγικές προτεραιότητες του KΟΑΕ όπου αυτό απαιτείται,
- να παρακολουθεί την λειτουργία και την αποδοτικότητα του ΚΟΑΕ μέσω των ετήσιων εκθέσεων που υποβάλλονται και δύναται να ζητά οποιεσδήποτε πρόσθετες πληροφορίες απαιτούνται για εκτέλεση του εποπτικού του ρόλου,
- να ζητά τον τερματισμό συγκεκριμένων Σχεδίων εάν κρίνει ότι η απόδοσή τους, δεν ικανοποιεί τις στρατηγικές προτεραιότητες του ΚΟΑΕ, και
- τις εξουσίες που απορρέουν από την παράγραφο (4) του άρθρου 6.