Με μια επιβατική κίνηση για το σύνολο του έτους φέτος στα 33,8 εκατ. από τα 31,9 εκατ. του 2024 αναμένεται να κλείσει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας, με τη χειμερινή περίοδο να κινείται θετικά και να καταγράψει επίσης αύξηση κοντά στο 5%, ενώ και το πρόγραμμα επέκτασης έχει ήδη μπει στις ράγες.
Αντίστοιχα, με αύξηση κοντά στο 2,5%-3%, πάνω από τα 36,5 εκατομμύρια επιβάτες, αναμένεται να κινηθούν φέτος τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της Fraport Greece, η οποία από την πλευρά της συνεχίζει σταθερά τις επενδύσεις.
Τα στοιχεία ανέφεραν την Τετάρτη από το βήμα του συνεδρίου Υποδομών Μεταφορών ITC 2025 ο κ. ο Αλέξανδρος Αραβανής, γενικός διευθυντής Επιχειρησιακών Λειτουργιών Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και ο κ. Γιώργος Βαρσάμης, επικεφαλής του πρώτου cluster αεροδρομίων της Fraport Greece
«Με βάση το σχεδιασμό για την επέκταση του αεροδρομίου και την ενίσχυση της χωρητικότητας στα 40 εκατ. επιβάτες στον ΔΑΑ, οι εργασίες προβλέπεται να ολοκληρωθούν έως το 2032, όμως το μεγαλύτερο μέρος των παραδοτέων θα είναι έως το 2029 ή το αργότερο μέχρι τις αρχές του 2030. Θα βελτιώσουμε υπηρεσίες και χώρους, αναβαθμίζοντας την ταξιδιωτική εμπειρία του επιβάτη», ανέφερε ο κ. Αραβανής.
«Ένα τρίπτυχο που είναι απαραίτητο, όπως θεωρούμε εμείς στο ΔΑΑ και αυτό θα πρέπει να ακολουθεί οριζόντια ο κλάδος, ώστε να εξακολουθεί να πηγαίνει σε ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, είναι η βιωσιμότητα, η ψηφιοποίηση με καινοτομία και η προσαρμοστικότητα στις εξελίξεις.
Ο επιβάτης έχει κριτήρια ποιοτικά, θέλει να ταξιδέψει γρήγορα και με ασφάλεια και αυτοί θα πρέπει να είναι και οι τρείς βασικοί στόχοι από πλευράς όλων των εμπλεκομένων στην αλυσίδα. Θα πρέπει να αποκατασταθούν τα προβλήματα στην εναέρια κυκλοφορία, ώστε να δοθεί μεγάλη ανακούφιση στους χρήστες, αεροπορικές, αεροδρόμια και τελικά στους επιβάτες».
Όσον αφορά την ανάπτυξη του «Ελευθέριος Βενιζέλος», το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας κινείται μέχρι στιγμής στο +7% έναντι του 2024 και στο +33% έναντι του 2019 και η αύξηση της επιβατικής κίνησης προέρχεται κυρίως από το διεθνές δίκτυο.
«Επιπλέον, είμαστε τυχεροί γιατί έχουμε δύο πολύ υγιείς εγχώριους αερομεταφορείς που αναπτύσσονται συνεχώς ειδικά από το αεροδρόμιο της Αθήνας- αρκεί να σημειώσει κανείς ότι η εγχώρια αεροπορική αγορά πριν από μία δεκαετία αριθμούσε κοντά στα 40 αεροπλάνα λιγότερα.
Επομένως το ίδιο το αεροπορικό προϊόν μοιάζει να δίνει σοβαρές δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη.
Εκτιμούμε ότι και το 2026 θα πάμε καλά, έχουμε αρκετές νέες αγορές είτε πιο κοντινές είτε ακόμη και πιο μακρινές, όπως συμβαίνει με τον Καναδά και τις ΗΠΑ απ’ όπου αυξάνεται η συνδεσιμότημα φτάνοντας πλέον τις 16 εβδομαδιαίες πτήσεις τη θερινή περίοδο.
Η κίνηση είναι ισχυρή, θα είναι και το χειμώνα ισχυρή, συνολικά θα είναι αυξημένη τουλάχιστον κατά 5% ίσως και λίγο παραπάνω σε σχέση με πέρυσι. Οι αεροπορικές έχουν αποδείξει ότι όταν αποφασίσουν να βάλουν νέα δρομολόγια ξέρουν και να τα… γεμίζουν».
Ο γενικός διευθυντής Επιχειρησιακών Λειτουργιών του ΔΑΑ εκτίμησε ότι η ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια θα είναι πιο ορθολογική με τον κλάδο των αερομεταφορών στην Ευρώπη να είναι στο +2%-3% και την Ελλάδα να αναπτύσσεται ενδεχομένως και με 1%-2% παραπάνω.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια έχει αυξηθεί πάνω από 30% σε σχέση με το 2019, «ρυθμός εξαιρετικά μεγάλος», που τελικά επιβάλλει σοβαρές παρεμβάσεις για την αναβάθμιση των υποδομών της χώρας ώστε να διατηρηθεί και να επαυξηθεί το επίπεδο ποιότητας των παρεχόμενων αεροπορικών υπηρεσιών.
Το αερομεταφορικό προϊόν είναι σχεδόν ταυτόσημο με το τουριστικό προϊόν μιας και περίπου 75% του εισερχόμενου τουρισμού φτάνει στη χώρα με αερομεταφορά, γι’ αυτό θα πρέπει να διασφαλιστούν οι αναγκαίες επενδύσεις στις υποδομές της τουριστικής αγορά γενικότερα όπως συμβαίνει και με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών που υλοποιεί ένα μεγάλο πρόγραμμα επενδύσεων, ύψους 1,3 δις ευρώ».
Όπως εξήγησε, τα πρόδρομα έργα έχουν ξεκινήσει, είναι σε εξέλιξη η κατασκευή του επταώροφου κτιρίου στάθμευσης, καθώς και η δημιουργία 32 νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών που θα παραδοθούν εντός του 2027, ενώ ακολουθεί το κύριο έργο που θα αυξήσει τη χωρητικότητα στα 40 εκατ. επιβάτες στον ΔΑΑ.
Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
Με μία αύξηση κατά 2,5%-3% φέτος σε σύγκριση με πέρυσι θα κλείσουν και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, πάνω από τα 36,5 εκατ. επιβάτες.
«Η κίνηση των αεροδρομίων της Fraport Greece είναι πολυ-παραγοντική. Συνεχώς επικοινωνούμε με τους τοπικούς φορείς και προσπαθούμε να βελτιωνόμαστε», ανέφερε ο κ. Βαρσάμης, προσθέτοντας ότι η εταιρεία συνεχίζει σταθερά τις επενδύσεις εστιάζοντας τώρα σε επιπλέον αναβαθμίσεις τεσσάρων αεροδρομίων σε Κέρκυρα, Κω, Μύκονο και Σαντορίνη, συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ.
«Αν και είχαμε το έκτακτο γεγονός της Σαντορίνης, θεωρούμε ότι το αεροδρόμιο θα έχει ανοδική πορεία τα επόμενα χρόνια, γι’ αυτό και εστιάζουμε στην περαιτέρω ανάπτυξή του.
Συμπληρωματικά, κάθε χρόνο υπάρχει ένα επενδυτικό πρόγραμμα, περίπου 50 εκατ. ευρώ, με τα οποία υλοποιούνται μικρής κλίμακας επεμβάσεις, που βοηθούν στη βελτίωση των συνθηκών για τους επιβάτες στα 14 αεροδρόμια.
Επιπλέον, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με κονδύλι 145 εκατ. ευρώ, προχωράμε στην αναδιαμόρφωση των διαδρόμων και των τροχοδρόμων για τη βελτίωση της ασφάλειας των αεροδρομίων, πρόγραμμα το οποίο θα «τρέξει» και φέτος. Σύντομα θα (ξανα)εγκατασταθούν οι εργολάβοι και θα έχουμε ακόμη πιο ποιοτικές συνθήκες στους διαδρόμους και τους τροχοδρόμους».
Επιπλέον, έργα γίνονται και στα αεροδρόμια Κεφαλονιάς και Χανίων όπου γίνονται βελτιώσεις για τη χωρητικότητα και την εναέρια κυκλοφορία.
«Είμαστε ο δεύτερος οργανισμός στην Ευρώπη που διαχειριζόμαστε έναν αριθμό 14 αεροδρομίων και είναι πρόκληση για εμάς να βελτιώνουμε συνεχώς την ποιότητα των υπηρεσιών μας».
Προσλήψεις ελεγκτών
Στο πλαίσιο του συνεδρίου έγινε αναφορά και στα ζητήματα που άπτονται της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, τις προσλήψεις ελεγκτών και τα ζητήματα εκσυγχρονισμού.
Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Σαουνάτσο, Διοικητή της Υπηρεσίας τις επόμενες ημέρες τίθεται σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση και τον μετασχηματισμό ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ με στόχο μια πιο ευέλικτη δομή με ένα λιτό οργανόγραμμα.
Παράλληλα, σε λίγες ημέρες ορκίζονται οι 97 επιτυχόντες του πρώτου διαγωνισμού πρόσληψης ελεγκτών που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Απρίλιο, ενώ μέσα στο α’ τρίμηνο του 2026 θα ακολουθήσει η πρόσληψη 72 ελεγκτών ακόμη. «Οι προσλήψεις ελεγκτών θα συνεχιστούν και το 2027», συμπλήρωσε.
Ακόμη, στο τελικό στάδιο υλοποίησης από το ΑΣΕΠ βρίσκεται η προκήρυξη για την πρόληψη 43 νέων Ηλεκτρονικών, ενώ έχει εγκριθεί η πρόσληψη ακόμη 43 για το 2026.
Αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας, η ΥΠΑ εργάζεται πάνω σε 13 μεγάλα έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 300 εκατ. ευρώ, με τα δύο πιο εμβληματικά έργα να περιλαμβάνουν το σύστημα διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας (ATM) και τον εκσυγχρονισμό των ραντάρ.
Καταλήγοντας, ο κ. Σαουνάτσος παρατήρησε ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις διεθνώς και στην Ελλάδα, με «την ταχεία τεχνολογική πρόοδο και τον συνεχώς αυξανόμενο ρυθμό της αεροπορικής κίνησης να απαιτεί διαρκείς επενδύσεις σε νέα συστήματα, ανθρώπινο δυναμικό και υποδομές, αλλά και προσαρμογή σε θέματα κυβερνοασφάλειας και τεχνητής νοημοσύνης».
Πηγή: newmoney.gr