powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108
powered byBetConsultants - Επιχειρήσεις | Υπηρεσίες

Έκθεση ΟΗΕ: Μόλις στο 0,5% η ανάπτυξη της ναυτιλίας το 2025 λόγω γεωπολιτικών εντάσεων

O ναυτιλιακός κλάδος βιώνει σημαντική αστάθεια εν μέσω αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων και αναταράξεων που προκαλεί το κύμα νέων δασμών, αναφέρει το Reuters επικαλούμενο στοιχεία από έκθεση που δημοσίευσε την Τετάρτη η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD).

Εξαιτίας του ολοένα και πιο περίπλοκου και αβέβαιου διεθνούς εμπορικού περιβάλλοντος, της υποτονικής βιομηχανικής δραστηριότητας στις μεγάλες οικονομίες και της ασθενούς κινεζικής ζήτησης για χύδην εμπορεύματα, η UNCTAD αναθεώρησε προς τα κάτω την πρόβλεψή της για την ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου το 2025.

Πλέον προβλέπει ότι ο συνολικός όγκος θαλάσσιου εμπορίου θα αυξηθεί μόλις κατά 0,5% ετησίως, ενώ το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων θα κινηθεί λίγο ταχύτερα με ρυθμό 1,4%.

Η έκθεση υπογραμμίζει ότι οι αλλαγές στην εμπορική πολιτική, συμπεριλαμβανομένων των νέων δασμών, διαταράσσουν τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Η ναυσιπλοΐα στη Μαύρη Θάλασσα έχει καταστεί δυσκολότερη λόγω του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή αύξησαν το κόστος μεταφοράς, καθώς τα πλοία αναγκάστηκαν να παρακάμπτουν την περιοχή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας λόγω της αναστάτωσης στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με την UNCTAD.

Τα Στενά του Ορμούζ, μέσω των οποίων διέρχεται το 34% των παγκόσμιων θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου, αντιμετώπισε επίσης κινδύνους διαταραχών τους τελευταίους μήνες, καθώς κλιμακώθηκαν οι εντάσεις ανάμεσα στο Ιράν και το Ισραήλ.

«Από το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ το 1967 δεν έχουμε ξαναδεί τόσο παρατεταμένη διατάραξη στις αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου», δήλωσε η Γενική Γραμματέας της UNCTAD, Ρεμπέκα Γκρίνσπαν, στον πρόλογο της έκθεσης.

Η Γκρίνσπαν τόνισε ότι η ναυτιλία πρέπει να επανεξετάσει ριζικά τις λειτουργίες της προκειμένου να ανταπεξέλθει σε εύθραυστες εφοδιαστικές αλυσίδες και στην αυξανόμενη γεωπολιτική ανασφάλεια.

Οι θαλάσσιες εμπορικές διαδρομές γίνονται όλο και πιο μακρινές σε απόσταση – από μέσο όρο 4.831 μιλίων το 2018 σε 5.245 μίλια το 2024 – αντανακλώντας τις αλλαγές στις εμπορικές οδούς και τις γεωπολιτικές εξελίξεις, σημειώνει η UNCTAD.

«Η απόσταση δεν είναι πλέον γεωγραφία· είναι γεωοικονομία», ανέφερε χαρακτηριστικά η Γκρίνσπαν.

Για την περίοδο 2026–2030, η UNCTAD εκτιμά ότι το συνολικό θαλάσσιο εμπόριο θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 2%, ενώ το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων κατά 2,3%.

;