Σειρά εισηγήσεων με στόχο την ανάπτυξη της χρηματιστηριακής αγοράς και ενίσχυση του ρόλου του Χρηματιστηρίου, κατέθεσε το ΧΑΚ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για τα έξι νομοσχέδια που σχετίζονται με την προωθούμενη φορολογική μεταρρύθμιση.
Οι εισηγήσεις αναρτήθηκαν αυτούσιες στην πλατφόρμα η-διαβούλευση, και στο επίκεντρό τους βρίσκονται οι νεοεισαγόμενες και κερδοφόρες -κυρίως- εταιρείες, καθώς και η ενίσχυση της Νέας Αγοράς.
Υπενθυμίζεται ότι λίγο μετά τη δημοσίευση των έξι νομοσχεδίων για την φορολογική μεταρρύθμιση, το Συμβούλιο του ΧΑΚ είχε εκδώσει ανακοίνωση μέσω της οποίας εξέφραζε ανησυχία και προβληματισμό για τη μη ενσωμάτωση προτάσεων που θα ενίσχυαν ουσιαστικά το θεσμό της χρηματιστηριακής αγοράς.
- Διαβάστε εδώ: Σήμα κινδύνου ΧΑΚ για τη φορολογική μεταρρύθμιση-Απουσία ουσιαστικών κινήτρων, αποδυναμώνεται η Νέα Αγορά
Μεγάλη ανησυχία προκάλεσε η εισαγωγή πρόνοιας βάσει της οποίας θα επιβάλλεται φόρος κεφαλαιουχικών κερδών στην πώληση μετοχών εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε ακίνητα που κατέχουν στη Δημοκρατία και είναι ενταγμένες στην ΝΕΑ Αγορά, μια εξέλιξη από την οποία επηρεάζονται εταιρείες που έχουν ήδη εισαχθεί στη ΝΕΑ Αγορά, αλλά και που αναμένεται να μειώσει σημαντικά το ενδιαφέρον για μελλοντικές εισαγωγές αξιών στην εν λόγω Αγορά του ΧΑΚ.
- Διαβάστε πιο κάτω αυτούσιες οι θέσεις του ΧΑΚ, όπως αυτές υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης:
A. Νόμος που τροποποιεί τους Περί Φορολογίας Κεφαλαιουχικών Κερδών Νόμους του 1980 έως 2025:
• Σημείο 3:
Το Άρθρο 5 του βασικού Νόμου τροποποιείται ως ακολούθως:
(γ) με την αντικατάσταση στο εδάφιο (3) της φράσης «οποιοδήποτε αναγνωρισμένο Χρηματιστήριο Αξιών» με τη φράση «Ρυθμιζόμενη αγορά αναγνωρισμένου Χρηματιστήριου Αξιών, όπου ο όρος «Ρυθμιζόμενη Αγορά» έχει την έννοια που αποδίδεται σε αυτόν σύμφωνα με τον περί Επενδυτικών Υπηρεσιών και Δραστηριοτήτων και Ρυθμιζόμενων Αγορών Νόμο».
Σχόλια ΧΑΚ
Αντιλαμβανόμαστε ότι φόρος κεφαλαιουχικών κερδών θα επιβάλλεται στην πώληση μετοχών εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε ακίνητα που κατέχουν στη Δημοκρατία (Real Estate Companies) και όχι σε εταιρείες άλλων δραστηριοτήτων. Και ότι από το φόρο αυτό, θα εξαιρούνται μόνο εταιρείες της Ρυθμιζόμενης Αγοράς.
Παρακαλούμε επιβεβαιώστε και σε συνάρτηση με το σημείο 2, πιο κάτω.
Ενημερωτικά σημειώνεται ότι η ΝΕΑ Αγορά του ΧΑΚ δεν εμπίπτει μεν στον ορισμό της Ρυθμιζόμενης Αγοράς, είναι όμως αδειοδοτημένη Αγορά από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, βάσει των Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως Πολυμερής Μηχανισμός Διαπραγμάτευσης και λειτουργεί με Κανονισμούς, υπό την εποπτεία του ΧΑΚ.
Σημειώνουμε ότι με την τροποποίηση αυτή επηρεάζονται εταιρείες που έχουν ήδη εισαχθεί στη ΝΕΑ Αγορά. Επίσης αναμένεται να μειωθεί σημαντικά και το ενδιαφέρον για μελλοντικές εισαγωγές αξιών στην Αγορά αυτή.
Παρακαλούμε όπως μας διευκρινίσετε ως προς τι θα ισχύσει για τις εταιρείες που είναι ήδη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο και συγκεκριμένα στη Νέα Αγορά και οι οποίες κατά τη λήψη απόφασης τους για εισαγωγή στη ΝΕΑ, είχαν ενώπιον τους άλλα δεδομένα αναφορικά στο φορολογικό καθεστώς. Υπάρχει πρόθεση για να εισαχθεί άλλη πρόσθετη ρύθμιση για εταιρείες που είναι ήδη εισηγμένες στη ΝΕΑ (οι οποίες είτε δραστηριοποιούνται στον τομέα των ακινήτων ή κατέχουν ακίνητη περιουσία στη Δημοκρατία πέραν του 20% της αξίας τους) και που θα επηρεαστούν με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις;
• Σημείο 2:
Το Άρθρο 2 του βασικού νόμου τροποποιείται με την τροποποίηση του όρου «ιδιοκτησία» ως ακολούθως:
(α) με την αντικατάσταση στο σημείο (iii) αυτού της φράσης «πενήντα τοις εκατό (50%)» (τέταρτη γραμμή) με τη φράση «είκοσι τοις εκατό (20%).
(β) με την αντικατάσταση στην επιφύλαξη αυτού της φράσης «πενήντα τοις εκατό (50%)» (τρίτη γραμμή) με τη φράση «είκοσι τοις εκατό (20%)».
Σχόλια ΧΑΚ
Αντιλαμβανόμαστε ότι με την προτεινόμενη ρύθμιση, χρηματιστηριακές συναλλαγές στη ΝΕΑ Αγορά θα υπόκεινται πλέον σε φορολογία κεφαλαιουχικών κερδών, ακόμη και αν αφορούν σε εισηγμένη εταιρεία που δεν είναι κατεξοχήν εταιρεία ακινήτων, αλλά κατέχει ακίνητη περιουσία στην Κύπρο σε ποσοστό 20% και άνω επί της αγοραίας αξίας της.
Κατ’ επέκταση, ως αυτό προτείνεται, εάν μία εταιρεία η οποία είναι εισηγμένη στη ΝΕΑ διαθέτει τουλάχιστον 20% της αξίας της σε ακίνητα στην Κύπρο, τότε η πώληση των μετοχών της, θα υπόκειται σε φόρο κεφαλαιουχικών κερδών κατ’ αναλογία.
Το ποσοστό 50% που ισχύει σήμερα είναι το ποσοστό που προβλέπεται στο πρότυπο μοντέλο του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Θεωρούμε ότι αυτό το ποσοστό είναι πιο ορθό να παραμείνει.
Μία τέτοια τροποποίηση θα επηρεάσει όλες τις εταιρείες που είναι εισηγμένες στη ΝΕΑ Αγορά και όχι μόνο τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των ακινήτων.
Εισήγηση
Η εισήγηση του Χρηματιστηρίου για εταιρείες που είναι εισηγμένες στη ΝΕΑ Αγορά του ΧΑΚ είναι:
• Να διατηρηθεί ως έχει σήμερα η πιο πάνω πρόνοια αναφορικά με τα άρθρα 2(α) και 2(β), δηλαδή να παραμείνει το ποσοστό 50% (ποσοστό που προβλέπεται στο πρότυπο μοντέλο του ΟΟΣΑ ) και όχι 20%, ή εναλλακτικά,
• Να εξαιρεθούν από την πιο πάνω φορολογία οι εταιρείες που κατέχουν ακίνητη ιδιοκτησία στη Δημοκρατία και δεν έχουν ως κύρια δραστηριότητα τους τον κλάδο των ακινήτων και η κατηγοριοποίηση που διενεργεί το Χρηματιστήριο πριν την εισαγωγή εταιρείας σε οποιαδήποτε αγορά του βάσει των υποδείξεων του FTSE Russel (Κανόνες Industry Classification Benchmark (Equity)-ICB), να χρησιμοποιηθεί ως κριτήριο για σκοπούς φορολογίας.
Για παράδειγμα εταιρεία που είναι εισηγμένη στη ΝΕΑ Αγορά του ΧΑΚ η οποία δραστηριοποιείται σε κλάδο εκτός του κλάδου των ακινήτων π.χ. εφοδιαστική αλυσίδα (logistics), φαρμακευτική εταιρεία αλλά κατέχει ακίνητο στην Κύπρο ως περιουσιακό στοιχείο π.χ. αποθήκες, η πώληση μετοχών να μην υπόκειται σε φόρο κεφαλαιουχικών κερδών, ως προτείνεται σήμερα στη φορολογική μεταρρύθμιση.
Το Χρηματιστήριο εισηγείται το πιο πάνω, εφόσον θεωρεί τη ΝΕΑ Αγορά του ως αναγνωρισμένη αγορά, η οποία είναι αδειοδοτημένη αγορά από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου και λειτουργεί βάσει Κανονιστικού πλαισίου.
B. Νόμος που τροποποιεί τους Περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμους του 2002 (Αρ. 2) – 2025
1. Αντικατάσταση του Άρθρου 3 του βασικού νόμου
3.(1) “Παρά τις διατάξεις οποιουδήποτε άλλου νόμου, τα πιο κάτω πρόσωπα καταβάλλουν έκτακτη εισφορά στο ποσό των μερισμάτων που λαμβάνουν:
(α) ……..
……………………………
(δ) Εταιρεία μη κάτοικος της Δημοκρατίας, η οποία:
(i) είναι κάτοικος σε δικαιοδοσία με χαμηλό φορολογικό συντελεστή ή η οποία έχει συσταθεί ή εγγραφεί σε δικαιοδοσία με χαμηλό φορολογικό συντελεστή και δεν είναι κάτοικος σε δικαιοδοσία με μη χαμηλό φορολογικό συντελεστή, αναφορικά με οποιαδήποτε μερίσματα λαμβάνει από εταιρεία κάτοικο της Δημοκρατίας σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%)·
(ii) είναι κάτοικος σε μη συνεργάσιμη δικαιοδοσία ή η οποία έχει συσταθεί ή εγγραφεί σε τέτοια δικαιοδοσία και δεν είναι φορολογικός κάτοικος σε άλλη δικαιοδοσία που δεν είναι μη συνεργάσιμη δικαιοδοσία, αναφορικά με οποιαδήποτε μερίσματα λαμβάνει από εταιρεία κάτοικο της Δημοκρατίας σε ποσοστό δεκαεπτά τοις εκατό (17%).
………………………
(ββ) Oι διατάξεις της παρούσας παραγράφου δεν εφαρμόζονται στην περίπτωση μερίσματος που καταβάλλεται αναφορικά με τίτλους εισηγμένους σε ρυθμιζόμενη αγορά αναγνωρισμένου χρηματιστηρίου αξιών όταν είναι εύλογο να θεωρηθεί ότι η εταιρεία που καταβάλλει το μέρισμα δεν γνωρίζει ότι το μέρισμα καταβάλλεται άμεσα ή έμμεσα σε συνδεδεμένη εταιρεία που εμπίπτει στην αμέσως προηγούμενη επιφύλαξη”.
Σχόλια ΧΑΚ
Άρθρο 3(δ)(i) (ββ): δεν είναι αντιληπτό γιατί η τροποποίηση αυτή να αποκλείει τη ΝΕΑ Αγορά. Κατά την εισαγωγή αξιών στο Χρηματιστήριο και καταχώρηση τους στο Κεντρικό Αποθετήριο Μητρώο του ΧΑΚ, όπου τηρούνται αναλυτικά τα μητρώα των κατόχων μετοχών και ομολόγων, ισχύουν ακριβώς οι ίδιοι Κανόνες για τη Ρυθμιζόμενη και ΝΕΑ Αγορά. Οι αξίες εγγράφονται είτε στον τελικό επενδυτή, ή σε συλλογικό λογαριασμό επενδύσεων (omnibus account) υπό προϋποθέσεις. Αυτό ισχύει για όλες τις Αγορές (Ρυθμιζόμενη και ΝΕΑ). Τα ίδια στοιχεία που είναι διαθέσιμα για τη Ρυθμιζόμενη Αγορά, είναι διαθέσιμα και για τη ΝΕΑ Αγορά όσον αφορά στους μετόχους.
Ως προτείνεται, αφαιρείται η πιο πάνω εξαίρεση, που ίσχυε και για συναλλαγές στη ΝΕΑ Αγορά του ΧΑΚ, μία σημαντική αγορά η οποία θεσμοθετήθηκε κατά τα τελευταία χρόνια και βοήθησε αριθμό εταιρειών στην άντληση κεφαλαίων και στην ανάπτυξη τους.
Εισήγηση
Να εισαχθεί εξαίρεση η οποία να αφορά και στις δύο Αγορές του ΧΑΚ. Μία από τις εισηγήσεις του ΧΑΚ για την παραχώρηση φορολογικών κινήτρων (Θέση του ΧΑΚ - Επιστολή του ΧΑΚ 14/12/2023) ήταν η πλήρης απαλλαγή του φορολογικού συντελεστή στα μερίσματα που διανέμονται από εισηγμένες εταιρείες και των δύο Αγορών του XAK (Ρυθμιζόμενης και ΝΕΑς), για περιορισμένη διάρκεια ετών.
2. Ο βασικός νόμος τροποποιείται με την προσθήκη, αμέσως μετά το άρθρο 3 αυτού, των ακόλουθων νέων άρθρων 3Α, 3Β, 3Γ και 3Δ και των πλαγιότιτλών τους.
(ββ) “Οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου δεν εφαρμόζονται στις περιπτώσεις-
(i) Τόκου καταβαλλόμενου από άτομο·
(ii) Τόκου καταβαλλόμενου αναφορικά με τίτλους εισηγμένους σε ρυθμιζόμενη αγορά αναγνωρισμένου χρηματιστήριο αξιών, όταν είναι εύλογο να θεωρηθεί ότι η εταιρεία που καταβάλλει τον τόκο δεν γνωρίζει ότι ο τόκος καταβάλλεται άμεσα ή έμμεσα σε συνδεδεμένη εταιρεία που εμπίπτει στην υποπαράγραφο (αα)”
Σχόλια ΧΑΚ
Άρθρο 3B(γ)(ββ)(ii): Η παράγραφος (ββ)(ii) εισάγει εξαίρεση από την εφαρμογή της παραγράφου, όταν ο τόκος αφορά σε τίτλους εισηγμένους σε ρυθμιζόμενη αγορά αναγνωρισμένου χρηματιστηρίου αξιών, υπό την προϋπόθεση ότι είναι εύλογο να θεωρηθεί πως η εταιρεία που καταβάλλει τον τόκο, δεν γνωρίζει ότι ο τελικός δικαιούχος του τόκου εμπίπτει στην περίπτωση (αα), δηλαδή σε περίπτωση συνδεδεμένων προσώπων.
Εισήγηση
Η πιο πάνω εξαίρεση θα έπρεπε να περιλαμβάνει και τη ΝΕΑ Αγορά.
Οι θέσεις μας για την τροποποίηση αυτή παραμένουν οι ίδιες ως πιο πάνω, βασιζόμενες στο ίδιο σκεπτικό δηλαδή κατά την εισαγωγή αξιών στο Χρηματιστήριο και καταχώρηση τους στο Κεντρικό Αποθετήριο Μητρώο του ΧΑΚ, όπου τηρούνται αναλυτικά τα μητρώα των κατόχων μετοχών και ομολόγων και ισχύουν ακριβώς οι ίδιοι Κανόνες για τη Ρυθμιζόμενη και ΝΕΑ Αγορά.
Οι αξίες εγγράφονται είτε στον τελικό επενδυτή, ή σε συλλογικό λογαριασμό επενδύσεων (omnibus account) υπό προϋποθέσεις. Αυτό ισχύει για όλες τις Αγορές (Ρυθμιζόμενη και ΝΕΑ). Τα ίδια στοιχεία κατόχων αξιών που είναι διαθέσιμα για τη Ρυθμιζόμενη Αγορά είναι διαθέσιμα και για τους κατόχους αξιών στη ΝΕΑ Αγορά.
3. “(β) (αα) κάθε πρόσωπο που είναι κάτοικος της Δημοκρατίας αναφορικά με τόκους που λαμβάνει ή πιστώνεται από πιστοποιητικά αποταμιεύσεως ή χρεόγραφα αναπτύξεως της Κυπριακής Κυβέρνησης ή της Κυβέρνησης άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εταιρικά χρεόγραφα εισηγμένα σε ρυθμιζόμενη αγορά αναγνωρισμένου χρηματιστηρίου αξιών, ομόλογα ή χρεόγραφα εισηγμένα σε ρυθμιζόμενη αγορά αναγνωρισμένου χρηματιστηρίου αξιών που εκδίδονται από αρχή τοπικής διοίκησης ή κρατικό οργανισμό της Κυπριακής Δημοκρατίας ή άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ποσοστό τρία τοις εκατό (3%)”.
Σχόλια ΧΑΚ
Η τροποποίηση αυτή ευνοεί ρητά μόνον τους κατόχους εταιρικών ομολόγων στη Ρυθμιζόμενη Αγορά, καθώς προβλέπεται συντελεστής 3% από την έκτακτη εισφορά άμυνας σε τόκους. Έχει αφαιρεθεί η εξαίρεση αυτή για κατόχους εταιρικών ομολόγων στη ΝΕΑ Αγορά.
Εισήγηση
Σε συνεργασία του ΧΑΚ με το Υπουργείο Οικονομικών, μετά από αριθμό παραστάσεων που έγιναν στη Βουλή των Αντιπροσώπων, προωθήθηκε η εξαίρεση αυτή και για τις δύο Αγορές του. Συνεπώς, θέση του ΧΑΚ είναι όπως το άρθρο παραμείνει ως έχει.
H Νέα Αγορά του ΧΑΚ αποτελεί τον πιο δραστήριο τομέα του Κυπριακού Χρηματιστηρίου, κατά τα τελευταία έτη, εφόσον προσελκύει μικρομεσαίες επιχειρήσεις με χαμηλότερο κόστος εισαγωγής και απλουστευμένες απαιτήσεις.
Η θεσμική αντιμετώπισή της ως μη αναγνωρισμένη αγορά, ενώ συνιστά μία οργανωμένη αγορά, ακυρώνει ουσιαστικά τα κίνητρα προσέλκυσης εταιρειών και επενδυτών και λειτουργεί ως αντικίνητρο για την εισαγωγή και διατήρηση τίτλων.
Η διατήρηση της στο πεδίο εφαρμογής των φορολογικών ρυθμίσεων (ως ισχύει και για τη Ρυθμιζόμενη Αγορά) είναι ουσιαστική παράμετρος για την ενίσχυση της εγχώριας αγοράς και την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Άλλες εισηγήσεις
Αξίζει να σημειωθεί πως το ΧΑΚ πέραν των θέσεων του επί των νομοσχεδίων για την φορολογική μεταρρύθμιση, υπέβαλε και σειρά από εισηγήσεις για ενίσχυσης της χρηματαγοράς.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΟΥ ΧΑΚ
1.Μείωση Φόρου για Μερίσματα προς Φυσικά Πρόσωπα:
Προτείνεται η πλήρης απαλλαγή, είτε η σημαντική μείωση του φόρου 17% που επιβάλλεται στα μερίσματα που διανέμονται και τα οποία λαμβάνουν φυσικά πρόσωπα από εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου.
Αυτό θα δημιουργήσει κίνητρα για επενδύσεις και θα ενισχύσει το οικονομικό κλίμα, ενθαρρύνοντας τη ροή κεφαλαίων, καθώς και την αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Βάσει σχετικής διερεύνησης μας υπάρχουν πολύ αξιόλογες Κυπριακές εταιρείες, που επιζητούν ένα τέτοιο κίνητρο, το οποίο εκτιμάται ότι θα δώσει ιδιαίτερη ώθηση για εισαγωγή αρκετών αξιόλογων νέων εταιρειών, με δυνατότητα εφαρμογής μερισματικής πολιτικής στο ΧΑΚ.
Η πρόταση αυτή στοχεύει συνεπώς στην προσέλκυση κερδοφόρων εταιρειών στο Χρηματιστήριο με σταθερή μερισματική πολιτική, προκειμένου να αυξηθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον και η συναλλακτική δραστηριότητα. Αυτό θα ωφελήσει όλους τους μετόχους, μέσω της αύξησης της ρευστότητας στη χρηματοπιστωτική αγορά και θα μπορέσουν εταιρείες να αντλήσουν πρόσθετα κεφάλαια για την ανάπτυξη τους.
2.Φορολογική Έκπτωση σε Επενδυτές για τις επενδύσεις τους σε Νεοεισαγόμενες Εταιρείες στο Χρηματιστήριο:
Προτείνεται να χορηγείται φορολογική έκπτωση (έως και 50%) μέχρι ενός καθορισμένου ορίου επένδυσης, σε επενδυτές που αποκτούν μετοχές νεοεισαγόμενων εταιρειών μέσω Δημόσιας Εγγραφής ή Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου.
Αυτό το κίνητρο προτείνεται να ισχύσει για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο από την ημερομηνία αρχικής εισαγωγής των μετοχών μιας εταιρείας στο ΧΑΚ, υπό τον όρο ότι οι επενδυτές θα διατηρούν τις μετοχές στην κατοχή τους για συγκεκριμένη χρονική περίοδο (2-4 έτη). Με αυτόν τον τρόπο, θα ενισχυθεί η προσπάθεια για έλκυση νέων επιχειρήσεων και επενδυτών.
3.Μειωμένος εταιρικός φορολογικός συντελεστής για νεοεισερχόμενες εταιρείες:
Προτείνεται να ισχύει μειωμένος φορολογικός συντελεστής για εταιρείες που εισάγονται για πρώτη φορά στο Χρηματιστήριο, περίοδο 2 έτη μετά από την εισαγωγή τους. Αυτό θα ισχύει, υπό την προϋπόθεση ότι οι κύριοι μέτοχοι δεν κατέχουν ποσοστά άνω του 50% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Τέτοιο μέτρο θα ενθαρρύνει τη φορολογική ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητα για νέες εισαγωγές εταιρειών στη χρηματιστηριακή αγορά, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του Χρηματιστηρίου και των επενδύσεων.
4.Εξαιρέσεις από φορολογίες για εισηγμένες εταιρείες που υλοποιούν εταιρικές πράξεις:
Προτείνεται η εφαρμογή ειδικών φορολογικών ελαφρύνσεων ή αναβολών πληρωμής φόρων, σε εισηγμένες εταιρείες που θα συμμετέχουν σε συγχωνεύσεις, ή που θα προβαίνουν σε εξαγορές μέσω του ΧΑΚ.
Αυτό το μέτρο θα ενθαρρύνει και θα ενισχύσει μια τέτοια επιχειρηματική δραστηριότητα, που είναι σημαντική για να ενισχυθούν τα μεγέθη των Κυπριακών επιχειρήσεων, ως είναι αναγκαίο για να προσδώσουν αξία στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας τους.
5.Ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς έκδοσης εισηγμένων “πράσινων ομολόγων” / είτε για “πράσινες” επενδύσεις που θα εισαχθούν στο ΧΑΚ ή εταιρειών ήδη εισηγμένων στο Χρηματιστήριο:
Προτείνεται η πλήρης φορολογική απαλλαγή, είτε η ουσιαστική μείωση καταβολής της έκτακτης εισφοράς για την άμυνα, για εισηγμένες εταιρείες ή εταιρείες που θα εισαχθούν και εκδίδουν πράσινα ομόλογα, ή με βιώσιμες επενδύσεις με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, (τουλάχιστον άνω των δυο ετών από την έκδοση τους). Αυτό προτείνεται στο πλαίσιο της ενίσχυσης της προσπάθειας για την πράσινη και αειφόρο ανάπτυξη.
6.Φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις σε εισηγμένες εταιρείες με έμφαση στην καινοτομία και για επιδότηση του κόστους παραμονής στο Χρηματιστήριο:
Προτείνεται στο πλαίσιο ανάπτυξης του θεσμού του Χρηματιστήριου, να τροποποιηθεί η πρόνοια του Νόμου με τίτλο «Φορολογικά κίνητρα σε φυσικά πρόσωπα τα οποία επενδύουν σε καινοτόμες επιχειρήσεις» (πρακτικός οδηγός - Μάρτιο 2022 από το Υπουργείο οικονομικών) και ειδικότερα να διαγραφεί η αναφορά στο γεγονός ότι η καινοτόμος Μικρό - Μεσαία Επιχείρηση (ΜΜΕ) δεν πρέπει να είναι εισηγμένη στο Κυπριακό χρηματιστήριο.
Η εισήγηση αυτή για τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις ΜΜΕ, στοχεύει στο να ωθήσει νέες καινοτόμες εταιρείες για να εισαχθούν στο ΧΑΚ.
7.Κάλυψη του κόστους εισαγωγής μετοχών και ομολόγων:
Προτείνεται όπως το φορολογικό σύστημα διαμορφωθεί με τρόπο τέτοιο, που να παρέχει ελαφρύνσεις σε εταιρείες που εισάγουν αξίες τους στο ΧΑΚ, όσον αφορά στα έξοδα που σχετίζονται με την έκδοση μετοχών ή ομολόγων τα οποία εισάγονται στο Χρηματιστήριο.
Δηλαδή να υπάρχει κάλυψη του κόστους εισαγωγής μετοχών και ομολόγων στο Χρηματιστήριο, μέσω της επιδότησης μέρους ή όλων των εξόδων εισαγωγής.
Το κίνητρο θα μπορεί να λάβει τη μορφή ενός άπαξ ποσού, σταθερού ποσού ανά έκδοση, ή με βάση την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας και να αφορά είτε άμεσα στην προς εισαγωγή στο Χρηματιστήριο εταιρεία, είτε έμμεσα, ενισχύοντας τις εταιρείες που αναλαμβάνουν τη διαδικασία εισαγωγής και γίνονται αποδέκτες από το Χρηματιστήριο για να ενεργούν, για το σκοπό της εισαγωγής των αξιών.
8.Κίνητρα για εταιρείες επενδύσεων κλειστού τύπου με εστίαση των δραστηριοτήτων τους στη βιώσιμη ανάπτυξη:
Προτείνεται να παρέχονται φορολογικές εκπτώσεις, επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις σε εισηγμένες εταιρείες επενδύσεων κλειστού τύπου, για δαπάνες τους, οι οποίες σχετίζονται με επενδύσεις σε στοχευμένους τομείς ή και σε τομείς προτεραιότητας (π.χ. έργα που στοχεύουν στην περιβαλλοντική ανάπτυξη, στην κοινωνική ευημερία, στην επιδότηση πράσινων ομολόγων, για αιολικά πάρκα).
9.Ταχεία Απόσβεση (Accelerated Depreciation):
Προτείνεται να παρέχεται στις εισηγμένες εταιρείες, η δυνατότητα για να επιταχύνουν την απόσβεση περιουσιακών στοιχείων τους, για φορολογικούς σκοπούς.
Η πρόταση στοχεύει στη μειωμένη φορολογική υποχρέωση των εισηγμένων εταιρειών.
10.Κίνητρα σε επενδυτές (φυσικά πρόσωπα):
(α) Επενδύσεις σε εισηγμένες αξίες με μέσο – μακροπρόθεσμο ορίζοντα: (i) φορολογική ενθάρρυνση και Μετριασμός κινδύνου: Η Κυβέρνηση να παρέχει εγγυήσεις ή προγράμματα συνεπένδυσης (co-investments) για να βοηθήσει στο μετριασμό του κινδύνου, οποίος συνδέεται με τις επενδύσεις σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις,
(β) Θέσπιση ειδικών ατομικών λογαριασμών: Αποταμιεύσεις επενδύσεων από επενδυτές να τοποθετούνται σε εγχώριους τίτλους εισηγμένων εταιρειών με επαρκή διασπορά κινδύνου ώστε να διαμορφώνεται ένα ατομικό ανά επενδυτή χαρτοφυλάκιο χαμηλού ρίσκου, το οποίο να συνδέεται με φορολογικά κίνητρα (π.χ. φοροαπαλλαγές από τον τόκο, για μερίσματα από επαναεπενδυμένο κεφάλαιο) σε μακροπρόθεσμες επενδύσεις (ελάχιστος χρόνος δια κράτησης 2 έτη) που να παρέχουν πρόσβαση σε ιδιώτες για επενδύσεις με στόχο τη δημιουργία κουλτούρας μακροχρόνιας αποταμίευσης, με ανώτατο όριο έκπτωσης φόρου ή % επί του φορολογητέου εισοδήματος.
Ανάλογη εισήγηση για αντίστοιχη ρύθμιση έγινε και στην Ελλάδα τα τελευταία 2 χρόνια.
Η μεταρρύθμιση αυτή θα δίνει τη δυνατότητα στήριξης εγχώριων εταιρειών στο τομέα της έρευνας και ανάπτυξης, ή με βιώσιμη αναπτυξιακή στρατηγική ή σε επενδύσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων.