Υπόμνημα με τις θέσεις του για την προωθούμενη φορολογική μεταρρύθμιση, κατέθεσε και ο Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου (ΣΑΕΚ), στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διεξάγεται για τα έξι νομοσχέδια που ετοίμασε το Υπουργείο Οικονομικών και το Τμήμα Φορολογίας.
Οι θέσεις του Συνδέσμου σχετίζονται με ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα τόσο τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις όσο και τους πολίτες.
Όπως χαρακτηριστικά υποδεικνύει στο υπόμνημά του, «η μεταρρύθμιση του φορολογικού πλαισίου αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, να στηριχθεί η αποταμίευση και να καλλιεργηθεί ασφαλιστική συνείδηση».
- Διαβάστε πιο κάτω αυτούσιο το υπόμνημα που κατέθεσε ο ΣΑΕΚ:
Ο Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου (ΣΑΕΚ), ως θεσμικός εκπρόσωπος του ασφαλιστικού τομέα, επιθυμεί να συμβάλει στον δημόσιο διάλογο που διεξάγεται σχετικά με τη φορολογική μεταρρύθμιση, καταθέτοντας τις θέσεις του αναφορικά με ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα τόσο τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις όσο και τους πολίτες.
Η μεταρρύθμιση του φορολογικού πλαισίου αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, να στηριχθεί η αποταμίευση και να καλλιεργηθεί ασφαλιστική συνείδηση.
A. Φορολογική μεταχείριση ασφαλιστηρίων συμβολαίων ζωής
Ο Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου εισηγείται τη διαγραφή του Άρθρου 14 (1) (α) (ii), και την αντικατάσταση του με μία από τις ακόλουθες δύο (2) επιλογές:
Επιλογή 1
i. Νέα ασφαλιστήρια
Σε περίπτωση σύναψης νέου ασφαλιστηρίου στον κλάδο ζωής, η οποιαδήποτε μερική εξαγορά μονάδων που επισυμβαίνει εντός των 12 πρώτων μηνών από την ημερομηνία ισχύος της σύμβασης, θα υπόκειται σε φορολογική επιβάρυνση ύψους 30%.
ii. Αλλαγές σε υφιστάμενα ασφαλιστήρια
Σε περίπτωση όπου το ασφάλιστρο δόσης διαφοροποιηθεί θετικά πέραν των όποιων αρχικών αυτόματων αναπροσαρμογών εμφανίζονται κατά τη σύναψη της ασφαλιστικής σύμβασης, ή με την προσθήκη επιπρόσθετου ασφαλίστρου (Lump Sum) στο ασφαλιστήριο, τότε:
Η οποιαδήποτε μερική εξαγορά για περίοδο μέχρι και δώδεκα μήνες από την ημερομηνία ισχύος της αλλαγής θα υπόκειται σε φορολογική επιβάρυνση ύψους 30% ανεξαρτήτως από την ηλικία των μονάδων που εξαργυρώνονται.
Επιλογή 2
Η έκπτωση ισούται με το καθαρό ποσό των ασφαλίστρων που έχουν καταβληθεί κατά τη διάρκεια του έτους, δηλαδή με το ποσό των ασφαλίστρων μειωμένων με οποιοδήποτε ποσό αναλήψεων.
Σε περίπτωση που το ποσό των αναλήψεων υπερβαίνει το ποσό των ασφαλίστρων που έχουν καταβληθεί, τότε δεν υπάρχει έκπτωση για το συγκεκριμένο φορολογικό έτος για το συγκεκριμένο συμβόλαιο.
Επιπρόσθετα, ο ΣΑΕΚ εισηγείται την αντικατάστασή του Άρθρου 14 (1) (γ) (ii) με το εξής λεκτικό το οποίο συμπεριλαμβάνει τη φράση «ή/και σχεδίων ασφαλιστικών επιχειρήσεων που έχουν λάβει άδεια για άσκηση ασφαλιστικών εργασιών Κλάδου VII»:
«Το ποσό των ασφαλίστρων που έχει καταβάλει με βάση ασφαλιστήριο, όπως αυτό ορίζεται στον περί Ασφαλιστικών Εργασιών και άλλων Συναφών Θεμάτων Νόμο, ή δυνάμει συγκριτικά παρόμοιου Νόμου σε ισχύ σε άλλο κράτος μέλος, για Σχέδιο Ασφαλιστικής Επιχείρησης που έχει λάβει άδεια για άσκηση ασφαλιστικών εργασιών Κλάδου VII. Επίσης, για Σχέδιο Σύνταξης ή για την παροχή ετησίας ισοβίου προσόδου κατά το γήρας του, του οποίου συμβολαίου ο τύπος έτυχε της εγκρίσεως του Εφόρου και το οποίο έχει ως κύριο αντικειμενικό σκοπό την παροχή ετησίας ισοβίου προσόδου στο άτομο αυτό κατά το γήρας του».
B. Διαχωρισμός του ορίου απαλλαγής
Ο ΣΑΕΚ εισηγείται το διαχωρισμό του αφορολόγητου ορίου, το οποίο ανέρχεται στο 20%, με τρόπο που να μην επηρεάζεται το διαθέσιμο μέρος για προσωπικές αποταμιεύσεις, από μελλοντικές αυξήσεις στις εισφορές του ΓεΣΥ.
Συγκεκριμένα, προτείνεται όπως στο 20% δεν συμπεριλαμβάνονται οι εισφορές που αφορούν στο ΓΕΣΥ.
Με την παρούσα κατάσταση, η θεσμοθετημένη τακτική αύξηση στις εισφορές για το ΓεΣΥ, μειώνει το διαθέσιμο ποσοστό για σημαντικές αποταμιεύσεις που περιλαμβάνουν το συνταξιοδοτικό, υγεία και ζωή.
Προτείνεται όπως το κράτος διατηρήσει την ιδιότητα των εισφορών στο ΓεΣΥ ως αφαιρετέες από το εισόδημα των πολιτών, αφαιρώντας τις όμως από τις επιλέξιμες εισφορές του αφορολόγητου
ορίου του 20%, έτσι ώστε οι μελλοντικές αυξήσεις του ΓεΣΥ να μην επηρεάζουν το διαθέσιμο ποσοστό για εισφορές σε αποταμιευτικά σχέδια.
Γ. Φορολογική Απαλλαγή για Ασφάλιστρα σε Καλύψεις για Φυσικές Καταστροφές
Προτείνεται η χορήγηση φοροαπαλλαγής για την ασφάλιση περιουσίας κατά φυσικών καταστροφών, η οποία θα παρέχεται σε όσους ασφαλίζουν τα ακίνητά τους έναντι φυσικών καταστροφών, όπως σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές και ανεμοστρόβιλοι. Η πρόταση περιλαμβάνει την ένταξη αυτής της φοροαπαλλαγής στις «εκπτώσεις/απαλλαγές» του μέρους 5Α της φορολογικής δήλωσης.
Ο ΣΑΕΚ προτείνει όπως δοθεί η δυνατότητα μείωσης του φορολογητέου εισοδήματος για ένα μέγιστο ποσό μέχρι 700 ευρώ για κάθε φορολογούμενο πολίτη, το οποίο θα αφορά δαπάνες για την πιο πάνω ασφάλιση.
Ο ΣΑΕΚ παραμένει στη διάθεσή σας για τυχόν περαιτέρω συζήτηση ή διευκρινίσεις, με στόχο την από κοινού διαμόρφωση ενός πλαισίου που θα υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.