powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108

Αντιμέτωποι με κρίσεις σε πολλά μέτωπα οι κολοσσοί της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Οι κολοσσοί της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας αντιμετωπίζουν κρίσεις σε πολλαπλά μέτωπα, με μείωση των κερδών, απολύσεις και εκτεταμένα μέτρα περικοπής δαπανών που δείχνουν την πίεση που υφίστανται.

Από την αύξηση του κόστους παραγωγής έως τους αμερικανικούς δασμούς, τον έντονο ανταγωνισμό, τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις ρυθμιστικές πιέσεις, καθώς και την ταραχώδη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα -οι κορυφαίοι κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) βρίσκονται σε μια τέλεια καταιγίδα.

«Πράγματι μοιάζει με πολυκρίση», δήλωσε η Σίγκριντ ντε Βρις, γενική διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA)

Ο όρος «πολυκρίση» αναφέρεται σε ταυτόχρονες αντιξοότητες που αλληλοεπιδρούν και ενισχύουν η μία την άλλη, δημιουργώντας μια κατάσταση που είναι πιο σοβαρή από το άθροισμα των επιμέρους στοιχείων της.

Αρκετοί διευθύνοντες σύμβουλοι αυτοκινητοβιομηχανιών αναμένεται να συναντηθούν με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στις 12 Σεπτεμβρίου για περαιτέρω συζητήσεις σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των βασικών προκλήσεων του κλάδου.

Στο πλαίσιο των σχεδίων της ΕΕ για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050, η Ε.Ε. έχει επιβάλει μείωση κατά 55% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα καινούργια αυτοκίνητα έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021.

Η Κίνα, από την πλευρά της, έχει υποστηρίξει την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία της μέσω ισχυρών βιομηχανικών μέτρων στήριξης, όπως επιδοτήσεις, φορολογικά κίνητρα και χρηματοδότηση έρευνας και ανάπτυξης, ιδίως για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Η αυξανόμενη κυριαρχία των ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας προκαλεί αναταραχές σε πολλά μέρη της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτων.

Οι εταιρείες OEM έχουν δεσμεύσει σημαντικό κεφάλαιο για την ηλεκτροκίνηση και τις ψηφιακές πλατφόρμες, αλλά η υιοθέτηση από την αγορά έχει καθυστερήσει και οι όγκοι είναι χαμηλοί.

Αυτό έχει οδηγήσει σε ένα σενάριο στο οποίο οι προσδοκίες για απόδοση της επένδυσης είναι περιορισμένες, ενώ οι πλατφόρμες κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE), οι οποίες προηγουμένως είχαν προγραμματιστεί να καταργηθούν, επανεξετάζονται.

Επιπλέον, ο έντονος ανταγωνισμός από τους κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων παραμένει μια συνεχής ανησυχία για τους δυτικούς παίκτες, ενώ το καθεστώς δασμών της κυβέρνησης Τραμπ και οι ευρύτερες προστατευτικές τάσεις αναδιαμορφώνουν τη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου.

Σε απάντηση στις προκλήσεις του κλάδου, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν συνήθως ακολουθήσει μια στρατηγική αξίας έναντι όγκου, δίνοντας προτεραιότητα σε μοντέλα με υψηλότερο περιθώριο κέρδους έναντι των οχημάτων μαζικής αγοράς, σύμφωνα με την Transport & Environment.

Οι δυτικοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν επίσης επιδιώξει να διαφοροποιήσουν την προσφορά τους, εστιάζοντας στα υβριδικά οχήματα, καθώς και μεταφέροντας την παραγωγή σε χώρες με χαμηλότερο κόστος και επιδιώκοντας στρατηγικές συνεργασίες με κινεζικές εταιρείες.

Ένας εκπρόσωπος της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), η οποία εκπροσωπεί τη Volkswagen, τη Mercedes-Benz Group και τη BMW μεταξύ εκατοντάδων άλλων, δήλωσε στο CNBC ότι «αναμφίβολα, αυτές είναι δύσκολες στιγμές για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, οι πολλαπλές κρίσεις και η εξάπλωση του προστατευτισμού ασκούν αυξανόμενη πίεση στον κλάδο μας».

Η VDA δήλωσε ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα διπλασιάσει τις επενδύσεις της.

Αυτό σημαίνει επένδυση περίπου 320 δισεκατομμυρίων ευρώ (στην έρευνα και ανάπτυξη μεταξύ 2025 και 2029, με 220 δισεκατομμύρια ευρώ να διατίθενται για επενδύσεις κεφαλαίου.

;