Την κατασκευή και λειτουργία οικιστικής ανάπτυξης, στο δημοτικό διαμέρισμα Μουτταγιάκας του Δήμου Αμαθούντος στη Λεμεσό, προγραμματίζει η εταιρεία Lindorie Trading Ltd, η οποία υπέβαλε στις αρμόδιες αρχές σχετικές αιτήσεις.
Πρόκειται για επένδυση το κόστος της οποίας εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 14 εκατομμύρια ευρώ και να ολοκληρωθεί εντός 24 μηνών από την έναρξη των κατασκευαστικών έργων.
Για το έργο η εταιρεία υπέβαλε στο Τμήμα Περιβάλλοντος Μελέτη Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ), το οποίο αφού την εξέτασε εξέδωσε θετική γνωμάτευση, υπό όρους, ανοίγοντας τον δρόμο για υλοποίησή του.
Τι θα περιλαμβάνει
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατίθενται στη ΜΕΕΠ, η προτεινόμενη ανάπτυξη αφορά την ανέγερση οικιστικής ανάπτυξης αποτελούμενη από ένα υπόγειο επίπεδο, ισόγειο, μηχανολογικό όροφο, 10 υπέργεια επίπεδα οικιστικής χρήσης και επίπεδο οροφής.
Αναλυτικά η προτεινόμενη οικιστική ανάπτυξη, θα περιλαμβάνει τις παρακάτω χρήσεις:
- Υπόγειο επίπεδο (Επίπεδο -1):
-Χώρος Στάθμευσης
-Μηχανολογικές Εγκαταστάσεις
- Ισόγειο (Επίπεδο 0):
-Χώρος Υποδοχής
-Αποθηκευτικοί χώροι και μηχανολογικές εγκαταστάσεις
-Υπαίθριοι τοπιοτεχνημένοι χώροι και παιδική χαρά
-Κολυμβητική δεξαμενή
-Χώρος Στάθμευσης και διάδρομοι διέλευσης οχημάτων
- Μηχανολογικός Όροφος – Αποθηκευτικοί Χώροι (Επίπεδο 1)
- Οικιστική χρήση:
-Επίπεδο 2: 20 διαμερίσματα ενός υπνοδωματίου-studio και μηχανολογικές εγκαταστάσεις
-Επίπεδο 3 – 8: 6 διαμερίσματα δύο υπνοδωματίων (ανά επίπεδο)
-Επίπεδο 9: 4 διαμερίσματα δύο υπνοδωματίων
-Επίπεδο 10-11: 2 διαμερίσματα τριών υπνοδωματίων (ανά επίπεδο)
-Επίπεδο 12 (Οροφή): Μηχανολογικές εγκαταστάσεις
Επιπλέον, η προτεινόμενη ανάπτυξη θα περιλαμβάνει 116 χώρους στάθμευσης, εκ των οποίων οι 6 προορίζονται για ΑμεΑ. Αναλυτικότερα, οι χώροι στάθμευσης θα κατανεμηθούν στο υπόγειο (64 χώροι στάθμευσης) και ισόγειο (52 χώροι στάθμευσης) επίπεδο.
Σημειώνεται πως, η πρόσβαση προς/από το χώρο της ανάπτυξης θα γίνεται μέσω της Οδού Κώστα Μόντη.

Σύμφωνα, εξάλλου, με τους αρχιτέκτονες του έργου, προτείνεται εμβαδόν δόμησης 5.967 τ.μ., εμβαδόν κάλυψης 1.776 τ.μ. και προτεινόμενο ύψος του κτιρίου ανέρχεται στα ~54 μέτρα.
Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι, κατά τη λειτουργία του προτεινόμενου έργου, αναμένεται να διαμένουν περίπου 100 άτομα, να εργάζονται περίπου 5 άτομα, ενώ ο εκτιμώμενος αριθμός επισκεπτών ανά ημέρα ανέρχεται στα 20 άτομα.
Αναφορικά με τις ενεργειακές ανάγκες του έργου, σύμφωνα με τους αρχιτέκτονες του, θα εγκατασταθεί υποσταθμός της ΑΗΚ στο υπόγειο επίπεδο και θα εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά πλαίσια για την κάλυψη μέρους 25%, περίπου, των ενεργειακών αναγκών του κτηρίου.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη ΜΕΕΠ, το έργο στοχεύει στον εμπλουτισμό και την βελτίωση του δομημένου περιβάλλοντος της περιοχής, αναβαθμίζοντας την κατάσταση και αισθητική του χώρου ανάπτυξης.

Ο σχεδιασμός
Σύμφωνα, ακόμη, με τους αρχιτέκτονες του έργου, αυτό έχει σχεδιαστεί καθ’ ύψος, σε δύο όγκους ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία ενός μεγάλου ενιαίου όγκου που θα προκαλούσε μεγάλα ποσοστά σκίασης στα γειτονικά τεμάχια.
Ως εκ τούτου, ο όγκος του κτιρίου σπάζει σε δύο σημεία, διασφαλίζοντας ικανοποιητική διαπερατότητα και αερισμό με κατεύθυνση βορρά – νότου.
Επιπλέον, δεδομένης της εγγύτητας του χώρου ανάπτυξης με τον Αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού, έχει δημιουργηθεί ζώνη πρασίνου έκτασης 1.254 τ.μ. στο βόρειο σύνορο του χώρου ανάπτυξης που θα λειτουργεί ως «buffer zone», προκειμένου να μειωθούν οι επιπτώσεις του δρόμου στην προτεινόμενη ανάπτυξης.
Επίσης, όλοι οι κύριοι χώροι της ανάπτυξης έχουν χωροθετηθεί προς τα νότια, ενώ οι βοηθητικές χρήσεις βόρεια.

Η περιοχή ανάπτυξης
Με βάση, ακόμη, τα όσα καταγράφονται στη ΜΕΕΠ, ο χώρος ανάπτυξης του προτεινόμενου έργου βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από διάφορα είδη χρήσεων γης και αναπτύξεων της περιοχής, ενώ εμπίπτει σε περιοχή στην οποία επικρατεί τουριστική και οικιστική χρήση.
Πιο συγκεκριμένα στο ανατολικό του σύνορο εφάπτεται με εμπορική ανάπτυξη, ενώ στα νότια του εντοπίζονται οικιστικές αναπτύξεις.
Στα δυτικά εφάπτεται με άδειο τεμάχιο και στα βόρεια, ο χώρος ανάπτυξης εφάπτεται με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού.
Στην περιοχή μελέτης, προς όλες τις κατευθύνσεις, υπάρχουν κυρίως οικιστικές και τουριστικές αναπτύξεις και μερικές μεικτές αναπτύξεις, οι οποίες περιλαμβάνουν εμπορικές και γραφειακές χρήσεις.
Στην ευρύτερη περιοχή ανατολικά του χώρου ανάπτυξης εντοπίζονται έργα υπό κατασκευή και τουριστικές, κυρίως, αναπτύξεις. Βόρεια του αυτοκινητόδρομου εντοπίζονται κυρίως οικιστικές αναπτύξεις.
Τέλος, στην ευρύτερη περιοχή νότια του χώρου ανάπτυξης εντοπίζονται τουριστικές και οικιστικές αναπτύξεις, καθώς και μερικά υπό εξέλιξη εργοτάξια.
Θέση Περιβαλλοντικής Αρχής
Η Περιβαλλοντική Αρχή, κατά τη διαμόρφωση της θέσης της, αφού έλαβε υπόψη:
- τις πληροφορίες που υποβλήθηκαν με βάση το άρθρο 23 του Νόμου,
- τα κριτήρια του Τέταρτου Παραρτήματος του Νόμου,
- τις απόψεις από Τμήμα Γεωλογικής Επισκόπησης και του Τμήματος Αρχαιοτήτων
- την επιτόπια επίσκεψη,
δε φέρει ένσταση στην υλοποίηση του έργου υπό τους όρους-προϋποθέσεις που περιλαμβάνονται σε σχετικό παράρτημα όρων που συνοδεύει την γνωμάτευση.
Επιπρόσθετα, η Περιβαλλοντική Αρχή, με βάση το άρθρο 24(5) του Νόμου, παραθέτει τους βασικούς λόγους για τους οποίους δεν απαιτείται Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον, με αναφορά στα σχετικά κριτήρια του Τέταρτου Παραρτήματος.
Συγκεκριμένα, οι λόγοι είναι οι ακόλουθοι:
- Χαρακτηριστικά του έργου: Το προτεινόμενο έργο (ΠΕ) αφορά την κατασκευή και λειτουργία πολυώροφης οικιστικής ανάπτυξης σε τεμάχια που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Αμαθούντας της Επαρχίας Λεμεσού. Το προτεινόμενο έργο είναι συμβατό με την χρήση της ευρύτερης περιοχής μελέτης, άρα δε θα επηρεαστούν οι υφιστάμενες και μελλοντικές χρήσεις γης από τη λειτουργία του ΠΕ. Για την υλοποίηση του έργου θα εκτελεστούν οι συνήθεις κατασκευαστικές εργασίες.
- Τοποθεσία του έργου: Το έργο χωροθετείται σε τουριστική ζώνη, η οποία έχει ήδη αλλοιωθεί από αισθητικής άποψης. Επομένως, η λειτουργία του ΠΕ δεν θα επηρεάσει την αισθητική του τοπίου.
- Τύπος και χαρακτηριστικά των ενδεχόμενων επιπτώσεων: Η εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων μετριασμού, σε συνδυασμό με την τήρηση των προβλεπόμενων όρων και προϋποθέσεων, αναμένεται να προλάβει την εκδήλωση αρνητικών επιπτώσεων από τη φάση κατασκευής και λειτουργίας του έργου και να επιτρέψει την αποτελεσματική διαχείρισή τους, σε ενδεχόμενη εμφάνισή τους.