powered by cbn INB-DIGITAL-EDITIONS LOGO-PNG-108
Powered byFreedom24 - Οικονομία | Κύπρος

Tο ποσοστό υλοποίησης των αναπτυξιακών δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού στο πρώτο εξάμηνο του 2025-Τα έσοδα και οι δαπάνες

Αυξημένο ήταν το ποσοστό υλοποίησης των αναπτυξιακών δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού στο πρώτο εξάμηνο του 2025, αγγίζοντας το 24%, σε σχέση με 22% την αντίστοιχη περίοδο του 2024 και 21% του ετήσιου μέσου όρου της τελευταίας δεκαετίας, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο (ΓΛ) της Δημοκρατίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΛ, οι συνολικές αναπτυξιακές δαπάνες ανέρχονται για το έτος στο €1,55 δισεκατομμύρια και η υλοποίησης τους μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθε στα €370,82 εκατομμύρια, σε σχέση με €323,49 εκ. το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκθεση «Υλοποίηση του Κρατικού Προϋπολογισμού», για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2025, που εξέδωσε την Πέμπτη το Γενικό Λογιστήριο, στο τέλος Ιουνίου του 2025 τα έσοδα ανήλθαν σε €4,23 δις, το οποίο αντιστοιχεί σε 36% του κρατικού προϋπολογισμού (2024: €4,89 δις, 43%) και οι πραγματικές δαπάνες ανήλθαν σε €4,51 δις, ποσό το οποίο αντιστοιχεί σε υλοποίηση ύψους 35% (2024: €5,65 δις, 42%).

Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, η υλοποίηση του κρατικού προϋπολογισμού σε σχέση με τα έσοδα παρουσιάζει μείωση σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (2025: 36%, 2024: 43%), κυρίως λόγω μείωσης στις Αναλήψεις Δανείων κατά €1,02 δις.

Αναφέρει ότι η υλοποίηση του κρατικού προϋπολογισμού σε σχέση με τις δαπάνες είναι επίσης μειωμένη (2025: 35%, 2024: 42%), κυρίως λόγω μείωσης στις Αποπληρωμές Δανείων και Τόκων κατά €1,33 δις.

Σημειώνεται ότι ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2025, ο οποίος ετοιμάζεται σε ταμειακή βάση, παρουσιάζει για ολόκληρο το έτος αύξηση στα έσοδα κατά 4% (2025: €11,75 δις, 2024: €11,28 δις) και μείωση στις δαπάνες της τάξεως του 5% (2025: €12,95 δις, 2024: €13,60 δις).

Σύμφωνα με το ΓΛ, η προϋπολογιζόμενη αύξηση στα έσοδα οφείλεται κυρίως σε άνοδο των άμεσων και έμμεσων φόρων κατά €0,27 δις και €0,17 δις αντίστοιχα και η προϋπολογιζόμενη μείωση στις δαπάνες οφείλεται κυρίως σε μειωμένες αποπληρωμές δανείων κατά €0,77 δις, σε συνδυασμό με αυξημένες δαπάνες για κοινωνικές παροχές κατά €0,13 δις.

Έσοδα

Πιο αναλυτικά, σε σχέση με τα έσοδα μέχρι τον Ιούνιο του 2025, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, οι Έμμεσοι Φόροι αυξήθηκαν κατά €0,08 δις (4%) σε σχέση με το 2024, κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων από ΦΠΑ κατά €0,02 δις (2025: €1,48 δις, 2024: €1,46 δις), από Άλλους Έμμεσους Φόρους κατά €0,03 δις (2025: €0,28 δις, 2024: €0,25 δις) και από Φόρους Κατανάλωσης κατά €0,02 δις (2025: €0,24 δις, 2024: €0,22 δις).

Εξάλλου, οι Άμεσοι Φόροι αυξήθηκαν κατά €0,18 δις (13%) σε σχέση με το 2024, κυρίως λόγω αύξησης του Φόρου Εισοδήματος Νομικών και Φυσικών Προσώπων κατά €0,14 δις (2025: €1,38 δις, 2024: €1,24 δις), ενώ μέχρι το τέλος Ιουνίου 2025 οι αναλήψεις δανείων ανήλθαν στα €0,01 δις (2024: €1,03 δις).

Δαπάνες 

Όσον αφορά στις δαπάνες σε σχέση με την μισθοδοσία, συντάξεις, φιλοδωρήματα, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, η υλοποίηση στο τέλος Ιουνίου δείχνει μια αύξηση ύψους 7% (€0,10 δις) από €1,53 δις το 2024 σε €1,63 δις το 2025.

Εξάλλου, οι αποπληρωμές δανείων και τόκων μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθαν στα  €0,51 δις (2024: €1,84 δις), εκ των οποίων τα €0,41 δις (2024: €0,46 δις) αφορούν τους τόκους δανεισμού και τις επιβαρύνσεις, τα €0,06 δις (2024: €0,32 δις) την αποπληρωμή δανείων εσωτερικού και τα €0,04 δις (2024: €1,06 δις) την αποπληρωμή δανείων εξωτερικού.

Οι δαπάνες σε κοινωνικές παροχές μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθαν σε €0,91 δις (2024: €0,90 δις), παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως των €0,01 δις (1%) που οφείλεται κυρίως, σύμφωνα με το ΓΛ, στις αυξημένες δαπάνες για παροχές υγείας κατά €0,04 δις (2025: €0,40 δις, 2024: €0,36 δις), σε συνδυασμό με τη μείωση στις παροχές κοινωνικής πρόνοιας κατά €0,03 δις (2025: €0,37 δις, 2024: €0,40 δις).

Αναφορικά με τις μεταβιβάσεις και επιχορηγήσεις μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθαν σε €0,85 δις (2024: €0,75 δις), παρουσιάζοντας αύξηση ύψους €0,10 δις (13%) σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, κυρίως λόγω αύξησης του ιδίου πόρου ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος κατά €0,03 δις (2025: €0,12 δις, 2024: €0,09 δις), της Γενικής Κυβερνητικής Εισφοράς στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων κατά €0,03 δις (2025: €0,33 δις, 2024: €0,30 δις) και της χορηγίας προς τους δήμους κατά €0,03 δις (2025: €0,06 δις, 2024: €0,03 δις).

Οι λειτουργικές και άλλες δαπάνες μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθαν σε €0,36 δις (2024: €0,40 δις) παρουσιάζοντας μείωση ύψους €0,04 δις (10%).

Υλοποίηση αναπτυξιακών δαπανών 

Εξάλλου, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, η υλοποίηση των κεφαλαιουχικών δαπανών μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθε στα €148,3 εκ. και οφείλεται κυρίως στις δαπάνες για το οδικό δίκτυο, ύψους €40,9 εκ., στις δαπάνες για κατασκευαστικά έργα, ύψους €18,7 εκ., στις δαπάνες για ανέγερση, επέκταση και βελτιώσεις κυβερνητικών γραφείων ύψους €17,4 εκ., στις δαπάνες για ανέγερση, επέκταση και βελτιώσεις σχολικών κτηρίων, ύψους €14,1 εκ., στις δαπάνες για αγορά γης και κτηρίων, ύψους €12,8 εκ., στις δαπάνες για αποχετευτικά και υδατικά συστήματα, ύψους €9,8 εκ., στις δαπάνες για αγορά άλλων στοιχείων ενεργητικού, ύψους €5,8 εκ., στις δαπάνες για αγορά εξοπλισμού, ύψους €5,0 εκ και στις δαπάνες για αγορά σταθερών και κινητών μηχανημάτων, ύψους €5,0 εκ.

Αναφορικά με συγχρηματοδοτούμενα και άλλες χρηματοδοτικές δαπάνες, η υλοποίηση μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθε στα €92,0 εκ. και οφείλεται κυρίως σε Συγχρηματοδοτούμενα Έργα που υλοποιούνται από μη Κυβερνητικές Υπηρεσίες, ύψους €33,1 εκ., στο σχέδιο Επιδότησης Διδάκτρων και Σίτισης Παιδιών μέχρι 4 ετών, ύψους €10,8 εκ., στο Σχέδιο Εξοικονομώ – Αναβαθμίζω Κατοικίες, ύψους €6,9 εκ., σε Συγχρηματοδοτούμενα Κατασκευαστικά Έργα, ύψους €5,7 εκ., σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από Ταμεία Εσωτερικών Υποθέσεων, ύψους €4,2 εκ., στα σχέδια χορηγιών της Υπηρεσίας Βιομηχανίας και Τεχνολογίας ύψους €3,8 εκ. και σε Ευρωπαϊκά Ανταγωνιστικά Προγράμματα, ύψους €3,3 εκ.

Επίσης, οφείλεται στις δράσεις για Αντιμετώπιση Αναντιστοιχίας Δεξιοτήτων/ Νέο Σύστημα Αξιολόγησης/Ψηφιακού Μετασχηματισμού ύψους, €2,6 εκ., στο Σχέδιο Ενίσχυσης Νέας Επιχειρηματικής Δραστηριότητας, ύψους €2,5 εκ., στο Σχέδιο Προώθησης Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ύψους €2,4 εκ., στο Σχέδιο Ανταγωνιστικότητας για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, ύψους €2,4 εκ., και στην Επέκταση του Δικτύου Κατοικιών Υποστηρικτικής Διαβίωσης, ύψους €1,6 εκ.

Σε σχέση με χορηγίες, συνεισφορές και επιχορηγήσεις, η υλοποίηση μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθε στα €89,2 εκ., και οφείλεται κυρίως στη χορηγία στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €46,2 εκ., στη χορηγία στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €29,6 εκ., στη χορηγία στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €5,2 εκ., στη χορηγία στο Ινστιτούτο Νευρολογίας και Γενετικής Κύπρου, ύψους €2,4 εκ. και στη χορηγία στο Ινστιτούτο Κύπρου, ύψους €1,9 εκ.

Τέλος, αναφορικά με την υλοποίηση των κοινωνικών παροχών, σύμφωνα με το ΓΛ, αυτή ανήλθε μέχρι το τέλος Ιουνίου στα €30,5 εκ. και οφείλεται κυρίως στο πρόγραμμα κρατικών υποτροφιών, ύψους €13,0 εκ., στις χορηγίες σε Εθελοντικούς Οργανισμούς, ύψους €7,7 εκ., o σε πολιτιστικές παροχές, ύψους €5,6 εκ, στη χορηγία μαθητικής πρόνοιας, ύψους €1,5 εκ., και σε παροχές στέγασης, ύψους €1,3 εκ.

;