Νικόλας Παπακωνσταντίνου: Χρειάζεται ένα νέο μοντέλο επιχειρηματικότητας η Κύπρος-Ολιστική πρόταση από ΔΗΣΥ
Γιώργος Πλουτάρχου 06:35 - 07 Ιουλίου 2025

Την θέση πως η Κύπρος χρειάζεται ένα νέο μοντέλο επιχειρηματικότητας διατυπώνει ο υπεύθυνος του οριζόντιου χαρτοφυλακίου για την επιχειρηματικότητα στο Συμβούλιο Παρακολούθησης Κυβερνητικού Έργου, του ΔΗΣΥ, Νικόλας Παπακωνσταντίνου.
Σε συνέντευξή του στο InBusinessNews, o κ. Παπακωνσταντίνου χαρακτηρίζει ως θετικό γεγονός το αυξημένο ενδιαφέρον που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια για επενδύσεις στην Κύπρο, για να υποδείξει και να παραθέσει μια σειρά παραμέτρων που αν δεν ενισχυθούν, όπως τονίζει, το θετικό momentum δεν θα έχει διάρκεια.
Ερωτηθείς αναφορικά με το επιχειρούμενο rebranding της Κύπρου, ο Νικόλας Παπακωνσταντίνου σημειώνει πως οι σχετικές προσπάθειες κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
«Όμως», προσθέτει, «η φήμη μιας χώρας δεν αποκαθίσταται μόνο με προβολή. Χτίζεται καθημερινά με συνέπεια, θεσμική αξιοπιστία και με πολιτικές που έχουν ουσία, συνέχεια και εφαρμογή».
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Παπακωνσταντίνου διαπιστώνει τάση η επικοινωνία να προηγείται της ουσίας, με δηλώσεις, εξαγγελίες και φωτογραφίες να παρουσιάζονται ως πολιτική, χωρίς όμως, όπως υποστηρίζει, να συνοδεύονται πάντοτε από ανάλογο βάθος ή εφαρμογή. «Πρόκειται», υπογραμμίζει, «για μια επικοινωνιακή προσέγγιση που δημιουργεί εντυπώσεις, αλλά δεν λύνει προβλήματα».
Επισημαίνοντας περαιτέρω ότι η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων υψηλής ποιότητας αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες ανάπτυξης για μια μικρή, ανοιχτή οικονομία όπως η κυπριακή, ο Νικόλας Παπακωνσταντίνου διαμηνύει ότι για να επιτευχθεί ο στόχος της προσέλκυσης περισσότερων και καλύτερων επενδύσεων χρειάζεται ξεκάθαρη στρατηγική, με συνέπεια, συνέχεια και στόχευση.
«Η προσέλκυση ποιοτικών επενδύσεων είναι εφικτή, εφόσον χτίσουμε ένα αξιόπιστο περιβάλλον που προσφέρει προβλεψιμότητα, σοβαρότητα και ταχύτητα. Το ζητούμενο δεν είναι απλώς να φέρουμε επενδύσεις, αλλά να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για να ριζώσουν, να αναπτυχθούν και να παραμείνουν μακροπρόθεσμα», σημειώνει.
Εκφράζοντας την πεποίθηση πως η Κύπρος χρειάζεται ένα νέο μοντέλο επιχειρηματικότητας, σύγχρονο, αξιόπιστο και συμπεριληπτικό, ο κ. Παπακωνσταντίνου επισημαίνει πως η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για βιώσιμη ανάπτυξη, δημιουργία θέσεων εργασίας και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.
- Διαβάστε επίσης: Πέτρος Λοής: Ευρύτερο, εξυπνότερο και πιο ανθεκτικό μοντέλο η πρόταση του ΔΗΣΥ για την οικονομία-Προτάσσουμε μεταρρυθμίσεις
- Διαβάστε επίσης: Γιάννης Γεωργούλας: Ουσιαστικά βήματα σε ψηφιακή πολιτική, έρευνα και καινοτομία-Δημιουργικός ο ρόλος του ΔΗΣΥ
- Διαβάστε επίσης: Τζ. Κωνσταντίνου Παναγιώτου: Η διαφθορά στην Κύπρο και αυτό που έρχεται να καταπολεμήσει δραστικά η πρόταση του ΔΗΣΥ
Παρατηρείται στο επιχειρηματικό περιβάλλον της χώρας μας μια έντονη κινητικότητα, με συνεχείς νέες επενδύσεις, εγχώριες και ξένες, κάθοδο μεγάλων κολοσσών του εξωτερικού για δραστηριοποίηση στο νησί μας, εξαγορές και συγχωνεύσεις σε διάφορους τομείς του επιχειρείν. Συμφωνείτε με την αντίληψη πως βρισκόμαστε σε μια περίοδο κατά την οποία η Κύπρος επανατοποθετείται με θετικό πρόσημο στον παγκόσμιο επιχειρηματικό και επενδυτικό χάρτη;
Πράγματι, τα τελευταία χρόνια υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Κύπρο, γεγονός που είναι θετικό. Η επάνοδος αυτή δεν είναι τυχαία.
Προέκυψε ως αποτέλεσμα ενός ευρύτερου γεωοικονομικού αναπροσανατολισμού με φόντο τις περιφερειακές συγκρούσεις, τις παγκόσμιες φορολογικές αλλαγές και την ανάγκη για σταθερές ευρωπαϊκές βάσεις δραστηριότητας.
Παράλληλα, ορισμένες κρατικές υπηρεσίες επέδειξαν μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα, γεγονός που διευκόλυνε την κάθοδο διεθνών εταιρειών, ιδιαίτερα στους τομείς της τεχνολογίας, των εξειδικευμένων υπηρεσιών και της ναυτιλίας. Είναι μια δυναμική που πρέπει να διατηρηθεί, μέσα από στρατηγικό σχεδιασμό και όχι απλώς μέσα από τη συγκυρία.
Η θέση της Κύπρου στον διεθνή επιχειρηματικό χάρτη εξαρτάται από τη φήμη της ως κράτους δικαίου, τη σταθερότητα του φορολογικού πλαισίου, την ταχύτητα και προβλεψιμότητα των διαδικασιών
Όμως, για να μιλήσουμε για ουσιαστική «επανατοποθέτηση», απαιτούνται πολλά περισσότερα από μεμονωμένες εξαγορές ή νέες εγκαταστάσεις εταιρειών.
Η θέση της Κύπρου στον διεθνή επιχειρηματικό χάρτη εξαρτάται από τη φήμη της ως κράτους δικαίου, τη σταθερότητα του φορολογικού πλαισίου, την ταχύτητα και προβλεψιμότητα των διαδικασιών. Αν δεν ενισχύσουμε αυτές τις παραμέτρους, το θετικό momentum δεν θα έχει διάρκεια.
«Η φήμη μιας χώρας δεν αποκαθίσταται μόνο με προβολή»
Τονίζεται από πλευράς κυβέρνησης πως η μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλει για το rebranding της Κύπρου, για την αποκατάσταση του ονόματος, της φήμης και της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό, αποδίδει καρπούς και φέρνει με όλες αυτές τις επενδύσεις που γίνονται χειροπιαστά αποτελέσματα. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη και σε ποιο βαθμό πιστώνετε την κυβέρνηση;
Οι προσπάθειες για rebranding της χώρας κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Η εικόνα της Κύπρου στο εξωτερικό είναι σημαντική και μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά στην προσέλκυση επενδύσεων.
Όμως, η φήμη μιας χώρας δεν αποκαθίσταται μόνο με προβολή. Χτίζεται καθημερινά με συνέπεια, θεσμική αξιοπιστία και με πολιτικές που έχουν ουσία, συνέχεια και εφαρμογή.
Τον τελευταίο καιρό παρατηρείται η τάση η επικοινωνία να προηγείται της ουσίας. Δηλώσεις, εξαγγελίες και φωτογραφίες παρουσιάζονται ως πολιτική, χωρίς όμως να συνοδεύονται πάντοτε από ανάλογο βάθος ή εφαρμογή
Δυστυχώς, τον τελευταίο καιρό παρατηρείται η τάση η επικοινωνία να προηγείται της ουσίας. Δηλώσεις, εξαγγελίες και φωτογραφίες παρουσιάζονται ως πολιτική, χωρίς όμως να συνοδεύονται πάντοτε από ανάλογο βάθος ή εφαρμογή. Πρόκειται για μια επικοινωνιακή προσέγγιση που δημιουργεί εντυπώσεις, αλλά δεν λύνει προβλήματα.
Απαντώντας λοιπόν στην ερώτησή σας, θα πω το εξής: Η αξιοπιστία και η φήμη της χώρας χτίζεται μέσα από το πώς λειτουργούν οι θεσμοί, το κατά πόσο εφαρμόζονται όσα ανακοινώνονται και το αν οι επενδυτές μπορούν να νιώθουν σιγουριά, προβλεψιμότητα και θεσμική συνέπεια στην πράξη.
Η θετική δυναμική και ο κίνδυνος
Μια μεγάλη προσπάθεια που γίνεται το τελευταίο διάστημα είναι αυτή που αφορά στην ενίσχυση των επιχειρηματικών/επενδυτικών σχέσεων με την Ινδία και την μετατροπή του νησιού μας σε πύλη εισόδου ινδικών επιχειρήσεων στην Ε.Ε. Είδαμε, στο πλαίσιο αυτό, σημαντικές ινδικές επιχειρήσεις να ανακοινώνουν την δημιουργία βάσης στην Κύπρο. Ποια είναι η δική σας ανάγνωση επί του συγκεκριμένου εγχειρήματος;
Η προσέγγιση στρατηγικών αγορών όπως η Ινδία αποτελεί απολύτως ορθή κατεύθυνση για την Κύπρο. Η γεωγραφική μας θέση, σε συνδυασμό με τη συμμετοχή μας στο ευρωπαϊκό θεσμικό και νομικό πλαίσιο, δημιουργούν τις προϋποθέσεις, ώστε η χώρα να λειτουργήσει ως πύλη εισόδου για ινδικές επιχειρήσεις προς την Ε.Ε.
Πράγματι, ήδη καταγράφονται θετικές εξελίξεις, με σημαντικές ινδικές εταιρείες να ανακοινώνουν την εγκατάστασή τους στην Κύπρο.
Αν δεν διασφαλιστεί συνέπεια, ευελιξία και ουσιαστική ανταπόκριση από το κράτος, υπάρχει ο κίνδυνος να ανακοπεί η θετική δυναμική που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται
Για να εδραιωθεί αυτή η τάση και να ενισχυθεί περαιτέρω, απαιτείται ουσιαστική θεσμική προετοιμασία και σταθερή διοικητική υποστήριξη.
Η ταχύτητα και η προβλεψιμότητα στις διαδικασίες, η φορολογική και ρυθμιστική σταθερότητα, καθώς και η ύπαρξη αξιόπιστων υποδομών και καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού, αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την προσέλκυση και διατήρηση τέτοιων επενδύσεων.
Ταυτόχρονα, είναι αναγκαίο να υπάρξει σταθερή πολιτική προσήλωση στη στήριξη των επιχειρήσεων που έχουν ήδη επιλέξει την Κύπρο.
Αν δεν διασφαλιστεί συνέπεια, ευελιξία και ουσιαστική ανταπόκριση από το κράτος, υπάρχει ο κίνδυνος να ανακοπεί η θετική δυναμική που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται.
Ξεκάθαρη στρατηγική για προσέλκυση υψηλής ποιότητας ΑΞΕ
Στην ευρύτερη διάσταση του όλου ζητήματος, πόσο σημαντική κρίνετε και ποια η σημασία που αποδίδετε στην προσέλκυση άμεσων ξένων ποιοτικών επενδύσεων στο νησί μας; Ενστερνίζεστε την άποψη πως αποτελούν βασικότατο πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας μας, και αν ναι, πώς θα προσελκύσουμε ακόμη περισσότερες; Σε ποιους τομείς βλέπετε να υπάρχει πρόσφορο έδαφος;
Η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων υψηλής ποιότητας αποτελεί αναμφίβολα έναν από τους βασικότερους πυλώνες ανάπτυξης για μια μικρή, ανοιχτή οικονομία όπως η κυπριακή. Δεν πρόκειται μόνο για εισροή κεφαλαίων.
Μιλούμε για τη μεταφορά τεχνογνωσίας, τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας, την ενίσχυση της εξωστρέφειας και τη μακροπρόθεσμη διαφοροποίηση της παραγωγικής βάσης του τόπου. Οι ποιοτικές επενδύσεις προσθέτουν αξία, ενδυναμώνουν τις υποδομές και καλλιεργούν μια κουλτούρα καινοτομίας.
Ωστόσο, για να καταφέρουμε να προσελκύσουμε περισσότερες και καλύτερες επενδύσεις, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η διεθνής ανταγωνιστικότητα δεν είναι στατική. Άλλες χώρες βελτιώνονται διαρκώς και η Κύπρος οφείλει να παραμένει σε εγρήγορση. Χρειάζεται ξεκάθαρη στρατηγική, με συνέπεια, συνέχεια και στόχευση.
Για να καταφέρουμε να προσελκύσουμε περισσότερες και καλύτερες επενδύσεις, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η διεθνής ανταγωνιστικότητα δεν είναι στατική
Συγκεκριμένα, θεωρούμε κρίσιμο να:
- Διατηρήσουμε ένα σταθερό, δίκαιο και προβλέψιμο φορολογικό και ρυθμιστικό πλαίσιο.
- Ενισχύσουμε τα υφιστάμενα φορολογικά και χρηματοδοτικά κίνητρα, διατηρώντας ανταγωνιστικό φορολογικό συντελεστή, μειωμένη φορολογία στα μερίσματα και απαλλαγές για επενδύσεις σε έρευνα, καινοτομία και πράσινη ενέργεια.
- Αξιοποιήσουμε πλήρως τα κίνητρα για φυσικά πρόσωπα (π.χ. καθεστώς non-dom), ενισχύοντας την ελκυστικότητα της Κύπρου για στελέχη και επενδυτές.
- Διευρύνουμε την πρόσβαση σε εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, ιδίως για ΜΜΕ και στρατηγικές επενδύσεις.
- Προσφέρουμε επιπρόσθετα κίνητρα εγκατάστασης (“soft-landing”), με υπηρεσίες πληροφόρησης, ταχεία αδειοδότηση, στήριξη για στέγαση, εκπαίδευση και υγειονομική κάλυψη στελεχών και οικογενειών.
- Μειώσουμε δραστικά τη γραφειοκρατία και να διασφαλίσουμε ταχεία, ψηφιοποιημένη αδειοδότηση, με σαφείς αρμοδιότητες, χρονοδιαγράμματα και κυρώσεις.
- Ενισχύσουμε την αποτελεσματικότητα του πλαισίου εργοδότησης προσωπικού από τρίτες χώρες, που θεσμοθετήθηκε επί προηγούμενης διακυβέρνησης, με πλήρη ψηφιοποίηση και διοικητικό συντονισμό, καθώς η διαθεσιμότητα ανθρώπινου δυναμικού είναι κρίσιμη για την εγκατάσταση διεθνών εταιρειών.
- Επενδύσουμε στο εγχώριο ανθρώπινο δυναμικό, μέσω στοχευμένων προγραμμάτων επανεκπαίδευσης, σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και ενίσχυσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- Ενισχύσουμε την εικόνα της Κύπρου στο εξωτερικό, με στοχευμένη προβολή, θεσμική αξιοπιστία και ενεργή οικονομική διπλωματία.
- Αξιοποιήσουμε στρατηγικά το επενδυτικό ενδιαφέρον Κυπρίων της Διασποράς, οι οποίοι είναι συχνά πιο πρόθυμοι να επενδύσουν μακροπρόθεσμα, να δημιουργήσουν ουσιαστικούς δεσμούς με την εγχώρια οικονομία και να λειτουργήσουν ως καταλύτες διεθνοποίησης.
- Επιταχύνουμε την απονομή της Δικαιοσύνης, ιδίως σε εμπορικές και διοικητικές υποθέσεις, ενισχύοντας τη θεσμική ασφάλεια και τη συνολική αξιοπιστία της χώρας ως φιλικού επενδυτικού προορισμού.
- Αποκαταστήσουμε την ισορροπία στο τραπεζικό σύστημα, καθώς αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ουσιαστική προσέλκυση ποιοτικών άμεσων ξένων επενδύσεων.
Οι υπερβολές που παρατηρούνται σε ζητήματα συμμόρφωσης και τραπεζικών διαδικασιών λειτουργούν αποτρεπτικά για σοβαρούς επενδυτές και παρεμποδίζουν την ομαλή επιχειρηματική δραστηριότητα.
Οι τράπεζες οφείλουν να λειτουργούν ως πυλώνες στήριξης της ανάπτυξης, ενισχύοντας τη ρευστότητα, τη χρηματοδότηση της καινοτομίας και την εξωστρέφεια της κυπριακής οικονομίας και όχι ως εμπόδιο.
- Ενισχύσουμε περαιτέρω τον ρόλο του Invest Cyprus, αναγνωρίζοντας το σημαντικό έργο που ήδη επιτελεί στην προσέλκυση επενδύσεων και στη διεθνή προβολή της χώρας.
Η αναβάθμιση των δυνατοτήτων του οργανισμού μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην επιτάχυνση του rebranding και στην ανάδειξη της Κύπρου ως αξιόπιστου επενδυτικού προορισμού.
Οι τομείς με ιδιαίτερη προοπτική…
Όσον αφορά στους τομείς με ιδιαίτερη προοπτική, διακρίνουμε σημαντικές ευκαιρίες σε κλάδους που συνδυάζουν αναπτυξιακή δυναμική, ουσιαστικό οικονομικό αποτύπωμα και μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα.
Η πράσινη μετάβαση και η ενεργειακή υποδομή αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα: επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και ειδικότερα στο υδρογόνο και τις τεχνολογίες αποθήκευσης, μπορούν να δημιουργήσουν νέες παραγωγικές αλυσίδες και να συμβάλουν καθοριστικά στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας.
Σημαντική δυναμική παρουσιάζουν επίσης οι τομείς της τεχνολογίας, της καινοτομίας και των ψηφιακών υποδομών. Η Κύπρος έχει ήδη προσελκύσει μεγάλες εταιρείες πληροφορικής και διαθέτει τη δυνατότητα να εξελιχθεί σε περιφερειακό κόμβο καινοτομίας και ψηφιακής επιχειρηματικότητας.
Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται και στις υπηρεσίες υψηλής εξειδίκευσης, όπως οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με έμφαση στα επενδυτικά ταμεία και τις υπηρεσίες fund management, καθώς και στις νομικές και τεχνολογικές υπηρεσίες.
Παράλληλα, η ανώτατη εκπαίδευση, σε συνδυασμό με σύγχρονα ερευνητικά κέντρα με περιφερειακή και διεθνή απήχηση, ενισχύει τη γνώση, την εξωστρέφεια και τη συνολική ανταγωνιστικότητα της χώρας.
Σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης διαφαίνονται και στους τομείς των logistics και της ναυτιλίας, αξιοποιώντας τη στρατηγική γεωγραφική θέση της Κύπρου και τη μακρόχρονη παράδοσή της στο θαλάσσιο εμπόριο.
Τέλος, προτεραιότητα πρέπει να δοθεί σε βιώσιμες επενδύσεις στους τομείς του τουρισμού, της υγείας και της μεταποίησης, οι οποίοι ενισχύουν τη διαφοροποίηση του οικονομικού μοντέλου, δημιουργούν σταθερές θέσεις εργασίας και συμβάλλουν σε μια πιο ισορροπημένη και ανθεκτική ανάπτυξη.
Η προσέλκυση ποιοτικών επενδύσεων είναι εφικτή, εφόσον χτίσουμε ένα αξιόπιστο περιβάλλον που προσφέρει προβλεψιμότητα, σοβαρότητα και ταχύτητα
Η προσέλκυση ποιοτικών επενδύσεων είναι εφικτή, εφόσον χτίσουμε ένα αξιόπιστο περιβάλλον που προσφέρει προβλεψιμότητα, σοβαρότητα και ταχύτητα. Το ζητούμενο δεν είναι απλώς να φέρουμε επενδύσεις, αλλά να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για να ριζώσουν, να αναπτυχθούν και να παραμείνουν μακροπρόθεσμα.
Ταυτόχρονα, στην προσπάθεια παροχής κινήτρων για την προσέλκυση νέων επενδύσεων, είναι απαραίτητο να διασφαλίζεται ότι το κράτος δεν λειτουργεί με δύο μέτρα και σταθμά.
Οι Κύπριοι επιχειρηματίες, που άντεξαν σε δύσκολες περιόδους, επένδυσαν στον τόπο, δημιούργησαν θέσεις εργασίας και στήριξαν την οικονομία, δικαιούνται να αντιμετωπίζονται με σεβασμό και ισότιμους όρους. Η στήριξη της υφιστάμενης επιχειρηματικότητας είναι εξίσου σημαντική με την προσέλκυση νέων επενδυτών.
Η ανάπτυξη μπορεί να είναι βιώσιμη μόνο όταν βασίζεται σε ένα περιβάλλον που προσφέρει δίκαιες συνθήκες και ίσες ευκαιρίες για όλους.
Από τι θα κριθεί η επιτυχία της φορολογικής μεταρρύθμισης
Ο προτεινόμενος φορολογικός μετασχηματισμός, όπως αυτός παρουσιάστηκε και προωθείτε προς υλοποίηση, κινείται κατά την άποψή σας προς την ορθή κατεύθυνση όσον αφορά τον στόχο διατήρησης και περαιτέρω ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της Κύπρου ως επενδυτικού προορισμού;
Ο φορολογικός μετασχηματισμός, όπως έχει παρουσιαστεί και προωθείται προς υλοποίηση, κινείται σε γενικές γραμμές προς τη σωστή κατεύθυνση, εφόσον επιδιώκει να διασφαλίσει τη συμμόρφωση της Κύπρου με τις διεθνείς εξελίξεις, αλλά και να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα της χώρας ως επενδυτικού προορισμού.
Η μετάβαση σε έναν ελάχιστο εταιρικό φορολογικό συντελεστή 15%, όπως επιβάλλεται στο πλαίσιο των διεθνών φορολογικών συμφωνιών, είναι αναγκαία και αναπόφευκτη.
Η επιτυχία της φορολογικής μεταρρύθμισης θα κριθεί από το συνολικό πακέτο μέτρων που θα τη συνοδεύει και την ικανότητά του να διατηρήσει την ελκυστικότητα της Κύπρου ως επενδυτικού προορισμού
Ωστόσο, η επιτυχία της φορολογικής μεταρρύθμισης θα κριθεί από το συνολικό πακέτο μέτρων που θα τη συνοδεύει και την ικανότητά του να διατηρήσει την ελκυστικότητα της Κύπρου ως επενδυτικού προορισμού.
Η αύξηση του εταιρικού φόρου πρέπει να συνοδευτεί από μείωση της φορολογίας στα μερίσματα και κατάργηση της λογιζόμενης διανομής κερδών, ώστε να διατηρηθεί η συνολική ελκυστικότητα του φορολογικού μας πλαισίου.
Το νέο σύστημα οφείλει να είναι σταθερό και προβλέψιμο, με κανόνες που δεν αλλάζουν αιφνιδιαστικά, και να διασφαλίζει την ισότιμη μεταχείριση των κυπριακών επιχειρήσεων, αποτρέποντας τη δημιουργία συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού.
Παράλληλα, είναι απαραίτητο να προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση με τους παραγωγικούς φορείς, ώστε οι τελικές ρυθμίσεις να βασίζονται στην πραγματικότητα της αγοράς και να ενισχύουν τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της οικονομίας.
Στο πλαίσιο της ευρύτερης φορολογικής μεταρρύθμισης, συζητείται και η εισαγωγή στοιχείων πράσινης φορολογίας. Αναγνωρίζουμε τη σημασία της ως εργαλείου για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη στροφή προς μια πιο πράσινη οικονομία.
Ωστόσο, εκτιμούμε ότι η εφαρμογή της πρέπει να γίνει με προσοχή, ώστε να μην προκαλέσει αθέλητες επιβαρύνσεις στο κόστος διαβίωσης ή στη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Η πράσινη φορολογία πρέπει να προχωρήσει με κοινωνικό διάλογο, πλήρη αξιολόγηση των επιπτώσεων και κατάλληλα αντισταθμιστικά μέτρα, ώστε να είναι δίκαιη, εφαρμόσιμη και να στηρίζει ουσιαστικά τη μετάβαση.
Στηρίζουμε μια φορολογική μεταρρύθμιση που ενισχύει τη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα της Κύπρου, χωρίς να αποδυναμώνει τον εγχώριο επιχειρηματικό ιστό
Η φορολογική πολιτική δεν είναι απλώς εργαλείο δημοσιονομικής προσαρμογής, είναι μέσο προσέλκυσης επενδύσεων, ενίσχυσης της ανάπτυξης και στήριξης της πραγματικής οικονομίας. Συνεπώς, κάθε μεταρρύθμιση πρέπει να υπηρετεί αυτόν τον στόχο με ισορροπία, διαφάνεια και αναπτυξιακό προσανατολισμό.
Σε αυτό το πλαίσιο, στηρίζουμε μια φορολογική μεταρρύθμιση που ενισχύει τη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα της Κύπρου, χωρίς να αποδυναμώνει τον εγχώριο επιχειρηματικό ιστό.
Η Κύπρος χρειάζεται ένα νέο μοντέλο επιχειρηματικότητας
Ως ΔΗΣΥ, ποιες πολιτικές εισηγείστε γενικότερα για βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος της χώρας μας; Σε ποιο βαθμό βοηθά για παράδειγμα η περί του σκοπού αυτού δημιουργία του Κέντρου Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων και ποια πέραν των υφιστάμενων κινήτρων θα μπορούσαν να συμβάλλουν σε κάτι τέτοιο;
Η Κύπρος χρειάζεται ένα νέο μοντέλο επιχειρηματικότητας: Σύγχρονο, αξιόπιστο και συμπεριληπτικό. Η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για βιώσιμη ανάπτυξη, δημιουργία θέσεων εργασίας και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.
Η χώρα μας δεν μπορεί να προχωρήσει μπροστά χωρίς ένα λειτουργικό και διαφανές σύστημα που να στηρίζει ουσιαστικά όσους παράγουν αξία.
Γι’ αυτό και εισηγούμαστε ένα συνεκτικό πλαίσιο πολιτικών, οργανωμένο σε τρεις βασικούς άξονες: Διαφάνεια και ταχύτητα στις διαδικασίες του κράτους, μείωση του διοικητικού και φορολογικού βάρους, και παροχή στρατηγικών κινήτρων για καινοτομία και εξωστρέφεια.
Η δημόσια διοίκηση πρέπει να λειτουργεί αποτελεσματικά, με ταχύτητα και θεσμική αξιοπιστία μακριά από φαινόμενα διαφθοράς και πελατειακών λογικών. Οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και η διοικητική ασάφεια αποθαρρύνουν σοβαρές επενδύσεις.
Η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για βιώσιμη ανάπτυξη, δημιουργία θέσεων εργασίας και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας
Ως Συμβούλιο έχουμε καταρτίσει ολιστική πρόταση πολιτικής, που περιλαμβάνει:
Απλοποίηση και πλήρη ψηφιοποίηση των διαδικασιών, καθιέρωση δεσμευτικών χρονοδιαγραμμάτων, ενίσχυση της λογοδοσίας και υιοθέτηση διεθνών βέλτιστων πρακτικών.
Η στήριξη των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων, απαιτεί επίσης ουσιαστική μείωση του μη μισθολογικού κόστους, απλοποίηση της φορολογικής συμμόρφωσης, διασφάλιση σταθερότητας στο φορολογικό καθεστώς και θεσμοθέτηση ουσιαστικής διαβούλευσης πριν από κάθε σημαντική αλλαγή.
Ταυτόχρονα, η κυπριακή οικονομία πρέπει να στοχεύει στην ενίσχυση της παραγωγής υψηλής προστιθέμενης αξίας. Γι’ αυτό και προτείνουμε φορολογικά και χρηματοδοτικά κίνητρα για την έρευνα, την τεχνολογική ανάπτυξη και την πράσινη μετάβαση, στήριξη της νεοφυούς επιχειρηματικότητας και ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας κυπριακών εταιρειών.
Στο πλαίσιο αυτό, εργαλεία όπως το Κέντρο Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων (ΚΕΕ), που θεσμοθετήθηκε επί προηγούμενης διακυβέρνησης, είναι απολύτως κρίσιμα. Το ΚΕΕ αποτέλεσε ένα σημαντικό βήμα προς την απλοποίηση, όμως για να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες απαιτείται ουσιαστική αναβάθμιση σε στελέχωση, αρμοδιότητες και ψηφιακή υποδομή.
Πρέπει να εξελιχθεί σε ένα πραγματικό one-stop-shop, που θα προσφέρει στις επιχειρήσεις άμεση πληροφόρηση, καθοδήγηση και ταχεία διεκπεραίωση των αναγκαίων διαδικασιών. Μόνο έτσι μπορεί να οικοδομηθεί μια νέα σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στο κράτος και την αγορά.
Είμαστε της άποψης ότι η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς σταθερό, θεσμοθετημένο και διαρκή διάλογο με τους ίδιους τους φορείς της αγοράς
Είμαστε της άποψης ότι η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς σταθερό, θεσμοθετημένο και διαρκή διάλογο με τους ίδιους τους φορείς της αγοράς.
Οι πολιτικές πρέπει να σχεδιάζονται με τη συμμετοχή των ανθρώπων που επενδύουν, καινοτομούν και δημιουργούν θέσεις εργασίας. Γι’ αυτό και είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι, με πρωτοβουλία της Προέδρου του ΔΗΣΥ, Αννίτας Δημητρίου, και του συντονιστή του Συμβουλίου, Μιχάλη Ιωαννίδη, έχει ξεκινήσει ένας ουσιαστικός κύκλος επαφών και γευμάτων εργασίας με εκπροσώπους επιχειρηματικών και επαγγελματικών οργανώσεων, με στόχο την κατάρτιση πολιτικών που απαντούν στις πραγματικές προκλήσεις της αγοράς.
Ήδη πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με την ΟΕΒ, το ΚΕΒΕ και τον CIFA, ενώ ακολουθούν και άλλες.
Πρόκειται για μια προσέγγιση που πρέπει να συνεχιστεί, να ενισχυθεί και να ενσωματωθεί στην πολιτική κουλτούρα του τόπου, ως μόνιμος μηχανισμός θεσμικής συνεργασίας.