Powered by

Τα αμερικανικά τέλη φρενάρουν τα κινεζικά ναυπηγεία-Πτώση 52% στις παραγγελίες το πρώτο εξάμηνο

Η Κίνα παραμένει στην κορυφή της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας, όμως τα σύννεφα αρχίζουν να πυκνώνουν πάνω από τα ναυπηγεία της. Οι νέες εμπορικές κυρώσεις των ΗΠΑ οδηγούν ήδη σε σημαντική μείωση των νέων παραγγελιών πλοίων από κινεζικά ναυπηγεία.

Σύμφωνα με στοιχεία της ναυτιλιακής οργάνωσης BIMCO, το μερίδιο της Κίνας στις νέες αναθέσεις ναυπηγήσεων μειώθηκε στο 52% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 – από 72% που ήταν στο προηγούμενο εξάμηνο. Μια πτώση που προκαλεί ερωτήματα για την αντοχή του κινεζικού ναυπηγικού «θαύματος» απέναντι στην αυξανόμενη γεωπολιτική πίεση.

Η αλλαγή έρχεται σε μια περίοδο αυξανόμενης αβεβαιότητας. Ο Εμπορικός Αντιπρόσωπος των ΗΠΑ (USTR) ανακοίνωσε νέα λιμενικά τέλη που στοχεύουν στα πλοία κινεζικής κατασκευής – ανεξαρτήτως της σημαίας ή του διαχειριστή τους.

Από τον Οκτώβριο του 2025, κάθε ταξίδι προς τα αμερικανικά λιμάνια θα επιβαρύνεται με ειδικά τέλη που ξεκινούν από 50 δολάρια ανά καθαρό τόνο για κινεζικές ναυτιλιακές και αυξάνονται ετησίως.

Αντίστοιχες χρεώσεις θα ισχύουν και για μη κινεζικές εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία κατασκευασμένα στην Κίνα, με την επιβάρυνση να ξεκινά από 18 δολάρια ανά καθαρό τόνο ή 120 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο. Η κλιμάκωση των τελών τα επόμενα τρία χρόνια είναι δεδομένη, κάτι που δημιουργεί ένα κλίμα επιφυλακτικότητας στους πλοιοκτήτες.

Οι ανησυχίες δεν περιορίζονται μόνο στο κόστος. Η στρατηγική των ΗΠΑ φαίνεται να στέλνει ένα σαφές μήνυμα προς τις ναυτιλιακές εταιρείες: «Περιορίστε την εξάρτηση από την Κίνα». Έτσι, ορισμένοι πλοιοκτήτες στρέφονται ήδη προς άλλες ναυπηγικές δυνάμεις, όπως η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία.

Παρόλα αυτά, η Κίνα εξακολουθεί να κυριαρχεί σχεδόν σε όλους τους τομείς της ναυπηγικής, εκτός από τα κρουαζιερόπλοια. Το 2024, μόνο στα πλοία μεταφοράς LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) βρέθηκε πίσω από τη Νότια Κορέα.

Το μέλλον δείχνει αβέβαιο, καθώς η χώρα θα χρειαστεί να ισορροπήσει ανάμεσα στις πιέσεις των διεθνών σχέσεων και στον εντεινόμενο ανταγωνισμό. Παρότι δύσκολα θα χάσει τη θέση της στην κορυφή σύντομα, τα κινεζικά ναυπηγεία θα πρέπει να προσαρμοστούν γρήγορα – γιατί οι καιροί αλλάζουν.

Δειτε Επισης

Φρ. Μερτς: Οποιαδήποτε δασμολογική συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και Ε.Ε. θα είναι ασύμμετρη
Εγκρίθηκε το 18ο πακέτο κυρώσεων Ε.Ε. κατά της Ρωσίας-Ήρε το βέτο η Σλοβακία
Τα αμερικανικά τέλη φρενάρουν τα κινεζικά ναυπηγεία-Πτώση 52% στις παραγγελίες το πρώτο εξάμηνο
Ξανά πάνω από τις $120.000 το Bitcoin μετά το «ναι» σε νομοσχέδιο για τα κρυπτονομίσματα στις ΗΠΑ
Politico: Θύελλα αντιδράσεων μετά την πρόταση της Κομισιόν για νέο φόρο στις μεγάλες επιχειρήσεις
Νέα άνοδος στα επιτόκια των στεγαστικών δανείων στις ΗΠΑ-Στο 6,75% το 30ετές
Εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Ε.Ε.… Τα νέα όπλα που ετοιμάζει η Κομισιόν στη διαμάχη με τον Τραμπ
Άλλη εποχή στο διατλαντικό εμπόριο αν οι ΗΠΑ επιβάλουν τελικά δασμούς 30% στα ευρωπαϊκά προϊόντα
Τι θα γίνει αν ο Τραμπ απολύσει τον Πάουελ-Το πιθανό ντόμινο
Άναψε φωτιές ο προϋπολογισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης-Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι