Η δυναμική της γερμανικής αγοράς-Οι αφίξεις, το προφίλ των ταξιδιωτών και πότε έρχονται Κύπρο
Μάριος Αδάμου 09:45 - 11 Ιουλίου 2025

Την ανάγκη εντατικοποίησης των προσπαθειών προσέλκυσης τουριστών με έμφαση στις ευρωπαϊκές αγορές, μέσω της ενίσχυσης της αεροπορικής συνδεσιμότητας με δυνητικές αγορές, όπως η Γερμανία, τόνισε ο πρόεδρος του ΠΑΣΥΞΕ, Θάνος Μιχαηλίδης.
Σε ομιλία του στην ετήσια γενική συνέλευση του Συνδέσμου, ο κ. Μιχαηλίδης τόνισε πως απτό παράδειγμα αποτελεί η αύξηση των αφίξεων από την Πολωνία, που αναδεικνύει τον θετικό αντίκτυπο της ενίσχυσης της αεροπορικής συνδεσιμότητας.
Όπως εξήγησε, το 2024 οι διαθέσιμες θέσεις από και προς την Πολωνία αυξήθηκαν κατά 22%, με αποτέλεσμα την αύξηση των επισκεπτών κατά 23%, σημειώνοντας ότι το 2024 ήταν η τρίτη μεγαλύτερη αγορά με 337.000 αφίξεις.
Κατ’ αντίστοιχο τρόπο, είπε, «θα πρέπει, να επιδιώξουμε ανάλογα ανοίγματα και σε άλλες δυνητικές αγορές που μπορούν να συνεισφέρουν ουσιαστικά στη βελτίωση των επιδόσεων του τουρισμού μας», φέρνοντας ως παράδειγμα τη Γερμανία.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΑΣΥΞΕ, το 2024 η Κύπρος υποδέχθηκε 228.000 τουρίστες από τη Γερμανία, γεγονός που την κατατάσσει ως τέταρτη μεγαλύτερη αγορά τουρισμού για τη χώρα μας, υποδεικνύοντας ότι οι αριθμοί αυτοί αντιστοιχούν μόλις στο 6% του συνολικού τουρισμού μας.
«Δεν παραγνωρίζουμε το ύψος της επένδυσης που θα χρειαστεί για ένα τέτοιο άνοιγμα, όμως, εάν λειτουργήσουμε αποτελεσματικά, μπορούμε να πετύχουμε μια αγορά αντίστοιχη με εκείνη του Ηνωμένου Βασιλείου», τόνισε ο κ. Μιχαηλίδης.
Με αφορμή τις προαναφερθείσες αναφορές, ο «Ξενοδόχος» αναζήτησε, εξασφάλισε και ανέλυσε στοιχεία τόσο από τη Στατιστική Υπηρεσία όσο και από τη διαχειρίστρια εταιρεία των αεροδρομίων, Hermes Airports, μέσω των οποίων αποτυπώνεται η δυναμική της γερμανικής αγοράς, καθώς και το προφίλ των Γερμανών τουριστών.
Τα στατιστικά στοιχεία
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, η γερμανική αγορά την τελευταία -τουλάχιστον 20ετία- παρουσιάζει μία μη σταθερή εικόνα, ενώ από το 2021 και μετά ακολουθεί μία ανοδική πορεία.
Βάσει, λοιπόν, των στατιστικών στοιχείων που επεξεργάστηκε ο «Ξενοδόχος», οι αφίξεις τουριστών από τη Γερμανία το 2004 ανήλθαν στις 161.574, το 2005 αυξήθηκαν στις 182.689, για να μειωθούν το 2006 στις 152.808, το 2007 στις 138.451, το 2008 στις 132.058 και το 2009 στις 131.161.
Το 2010 καταγράφηκε άνοδος με τις αφίξεις να φθάνουν τις 139.190, ενώ ακολούθησε νέα άνοδος το 2011 με 157.890 αφίξεις.
Το 2012 καταγράφηκε μείωση με 144.407 αφίξεις, το 2013 οι αφίξεις Γερμανών τουριστών περιορίστηκαν στις 98.933, το 2014 στις 86.397, ενώ από το 2015 έως το 2018 προτού καταγραφεί μικρή κάμψη το 2019 -χρονιά προ covid- καταγράφεται ανοδική πορεία.
Συγκεκριμένα, το 2015 οι αφίξεις τουριστών από τη Γερμανία ανήλθαν στις 112.219, το 2016 στις 124.030, το 2017 στις 188.826, το 2018 στις 189.200 και το 2019 στις 151.500.
Το 2020 οι αφίξεις Γερμανών περιορίστηκαν στις 60.430, για να αυξηθούν στις 93.092 το 2021, ενώ το 2022 υπερδιπλασιάστηκαν φθάνοντας τις 198.424, ενώ το 2023 αυξήθηκαν στις 211.216 και το 2024 στις 228.355.
Με βάση τα ίδια στοιχεία, οι αφίξεις τουριστών από Γερμανία το 2024 ήταν αυξημένες κατά 8,1% σε σχέση με το 2023, κατά 15,1% σε σχέση με το 2022, 145,3% σε σχέση με το 2021 και κατά 50,7% σε σχέση με το 2019, χρονιά κατά την οποία καταγράφηκε το πρώτο μεγάλο ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών γενικότερα στη χώρα μας.
Σημειώνεται πως το πρώτο πεντάμηνο του 2025, οι αφίξεις τουριστών από τη Γερμανία ανήλθαν στις 87.842 σε σχέση με 79.634 την αντίστοιχη περίοδο του 2024, παρουσιάζοντας αύξηση 10,3%.
Η συνδεσιμότητα
Σε ό,τι αφορά τη συνδεσιμότητα -ένα ζήτημα που έθεσε και ο πρόεδρος του ΠΑΣΥΞΕ-, σύμφωνα με τα στοιχεία που εξασφάλισε ο «Ξενοδόχος» από την Hermes Airports, αυτή τη στιγμή πραγματοποιούν πτήσεις από το αεροδρόμιο Λάρνακας προς οκτώ προορισμούς στη Γερμανία πέντε αεροπορικές εταιρείες και από το αεροδρόμιο Πάφου προς πέντε προορισμούς στη Γερμανία δύο αεροπορικές εταιρείες.
Ειδικότερα, από το αεροδρόμιο Λάρνακας πραγματοποιούν πτήσεις οι EasyJet, Eurowings, Condor, TUI Group και Lufthansa προς Βερολίνο, Κολωνία, Ντίσελντορφ, Φρανκφούρτη, Αμβούργο, Ανόβερο, Μόναχο και Στουτγάρδη, ενώ από το αεροδρόμιο Πάφου πετούν Ryanair και Lufthansa προς Βερολίνο, Κολωνία, Ντίσελντορφ, Μέμινγκεν και Μόναχο.
Με βάση, δε, εκτιμήσεις της διαχειρίστριας εταιρείας των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου, γύρω στις 680.000 επιβάτες αναμένεται να ταξιδέψουν μέχρι το τέλους του χρόνου μεταξύ Κύπρου και Γερμανίας, καταγράφοντας αύξηση 10% σε σχέση με πέρσι και 75% σε σχέση με το 2019.
Η επιβατική κίνηση
Όσον αφορά την επιβατική κίνηση, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Hermes Airports ιδιαίτερα αυξημένη εισερχόμενη επιβατική κίνηση από τη Γερμανία, παρατηρείται σε περιόδους εκτός αιχμής, κατά τους μήνες Απρίλιο-Μάιο και Οκτώβριο-Νοέμβριο, αντιπροσωπεύοντας -περίπου- το 40% της συνολικής επιβατικής κίνησης από τη Γερμανία.

Εξάλλου από ανάλυση ταξιδιών από/προς τη Γερμανία, προκύπτει ότι κατά την καλοκαιρινή περίοδο αυξάνονται οι εισερχόμενοι Γερμανοί τουρίστες, ενώ οι Κύπριοι ταξιδεύουν στη Γερμανία, αλλά και σε προορισμούς πέραν της Γερμανίας, μέσω των κύριων γερμανικών αεροδρομίων.


Προφίλ Γερμανών τουριστών
Αναφορικά με το προφίλ των Γερμανών τουριστών, οι αρκετά νεαρότερες ηλικίες -μέχρι 45 ετών- ταξιδεύουν τόσο κατά τη χειμερινή όσο και κατά την καλοκαιρινή περίοδο.

Βάσει των στοιχείων της Hermes Airports, η πλειονότητα των εισερχόμενων ταξιδιωτών από τη Γερμανία είναι για αναψυχή και διαμένουν κατά μέσο όρο μία εβδομάδα το καλοκαίρι και 10 μέρες το χειμώνα.

Ως προς τους λόγους που επιλέγουν την Κύπρο για αναψυχή/διακοπές οι τουρίστες από τη Γερμανία, σύμφωνα με τη σχετική έρευνα της Hermes, η φυσική ομορφιά/τοπία, οι απευθείας πτήσεις και η ιστορία/κουλτούρα της Κύπρου καταλαμβάνουν τις τρεις πρώτες θέσεις κατά τη χειμερινή περίοδο και η φυσική ομορφιά/τοπία, νέος προορισμός/νέες εμπειρίες και απευθείας πτήσεις κατά την καλοκαιρινή περίοδο.

Σε σχέση με τις δραστηριότητες κατά τη διάρκεια παραμονής, τόσο τη χειμερινή όσο και την καλοκαιρινή περίοδο την πρώτη θέση καταλαμβάνει ο ήλιος και η θάλασσα με μεγάλη διαφορά.

Αναφορικά με τον τόπο που διαμένουν κατά την παραμονή τους στην Κύπρο, με βάση την έρευνα της Hermes Airports, τη χειμερινή περίοδο το 26% επέλεξε ξενοδοχείο 5*, το 30% ξενοδοχεία 4*, το 14% ξενοδοχεία 1*-3*, το 12% καταλύματα τύπου Airbnb, άλλο 12% διέμεινε σε φίλους/συγγενείς, ενώ 6% ήταν ιδιοκτήτες σπιτιού.
Κατά την καλοκαιρινή περίοδο, το 15% διέμεινε σε ξενοδοχεία 5*, το 53% σε ξενοδοχεία 4*, το 10% σε ξενοδοχεία 1*-3*, το 14% σε καταλύματα τύπου Airbnb, το 6% σε φίλους/συγγενείς, ενώ το 1% ήταν ιδιοκτήτες σπιτιού.

Μ. Κουρούπη: «Πρέπει να γίνουν παράλληλα πολλές κινήσεις»
Εξάλλου μιλώντας στον «Ξενοδόχο» η Διευθύντρια Αεροπορικής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της Hermes Airports, Μαρία Κουρούπη, τόνισε ότι για να καταφέρει η Κύπρος να προσελκύσει περισσότερους Γερμανούς τουρίστες χρειάζεται να γίνουν παράλληλες ενέργειες σε διάφορα επίπεδα.
«Πρώτα από όλα είναι σημαντικό να καταλάβουμε τι είδους εμπειρίες ελκύουν τους Γερμανούς τουρίστες και σε ποιες χρονικές περιόδους, ώστε η βιομηχανία να επενδύσει σε ανάλογα προϊόντα, και να αναδείξει μέσω της στοχευμένης προώθησης ενα προφίλ πιο ελκυστικό και φιλικό προς τους Γερμανούς επισκέπτες», πρόσθεσε.
Για παράδειγμα, είπε, με βάση τις έρευνες, στους Γερμανούς αρέσουν τα ταξίδια σε περιόδους μη αιχμής, τους αρέσει η εξερεύνηση της φύσης, η ιστορία και κουλτούρα, η ευεξία, ενώ την ίδια στιγμή δίνουν έμφαση στην ευαισθησία του προορισμού σε θέματα βιωσιμότητας και περιβάλλοντος.
«Όλα αυτά θα πρέπει ενας προορισμός όπως η Κύπρος να τα μετεξελίξει σε μια ολοκληρωμένη τουριστική εμπειρία, που να είναι ενδιαφέρουσα και ανταγωνιστική σε σχέση με άλλες επιλογές», επεσήμανε.
Σε ό,τι αφορά τη συνδεσιμότητα, η κ. Κουρούπη εξήγησε πως υπάρχει η βάση τόσο σε low cost εταιρείες όσο και σε παραδοσιακές καθώς και εταιρείες ναυλωμένων πτήσεων.
«Από τη μια οι εταιρίες χαμηλού κόστους, οι οποίες δυνητικά μπορούν να αυξήσουν τη ζήτηση, έχουν αυτή τη στιγμή κάποια οικονομικά θέματα που σχετίζονται με αύξηση τελών στην Γερμανία και έχουν μειώσει το ρυθμό ανάπτυξης τους, όμως κερδίζουν έδαφος ανάμεσα στο ταξιδιωτικό κοινό».
Από την άλλη, συμπλήρωσε, «οι εταιρείες που χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον οργανωτές ταξιδίων επηαρεάζονται στις αποφάσεις τους από τη δημοφιλία του προορισμού και την ανταγωνιστικότητά του».
«Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να κινηθούμε προς τη στοχευμένη προσέλκυση διάφορων κατηγοριών τουριστών και στην δημιουργία ζήτησης», κατέληξε η κ. Κουρούπη.