Α. Σπακουρή: Όχι απλώς ένας τουριστικός προορισμός για τους Κύπριους η Ελλάδα-Γιατί βρίσκεται σταθερά στην κορυφή
Χαράλαμπος Χαραλάμπους 06:30 - 08 Ιουνίου 2025

Η ποικιλομορφία που προσφέρει η Ελλάδα-από τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου μέχρι τις ορεινές περιοχές και τις πολιτισμικές πόλεις όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη-καλύπτει όλες τις ταξιδιωτικές ανάγκες επισημαίνει σε συνέντευξή της στο InBusinessNews η Αθηνά Σπακουρή, Προϊσταμένη του Γραφείου ΕΟΤ Κύπρου, η οποία εξηγεί ότι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, δεν είναι δημοφιλείς προορισμοί μόνο για ψώνια και διασκέδαση, αλλά και για πολιτιστικές εμπειρίες και city breaks.
Παράλληλα, όπως προσθέτει, τα ελληνικά νησιά έχουν πάντα ξεχωριστή θέση στις προτιμήσεις των Κυπρίων. Η Κρήτη, η Ρόδος, η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Κως είναι μερικοί από τους σταθερούς προορισμούς για τους Κύπριους ταξιδιώτες κάθε καλοκαίρι, ενώ τα τελευταία χρόνια, όπως μας ανέφερε η κ. Σπακουρή, αυξάνεται και η ζήτηση για λιγότερο κορεσμένους προορισμούς, όπως η Νάξος και η Σκιάθος.
Μιλώντας για το προφίλ του Κύπριου ταξιδιώτη, η κ. Σπακουρή σημείωσε ότι ψάχνει για ταξίδια που συνδυάζουν ξεκούραση, όμορφο φυσικό περιβάλλον, γαστρονομία και αυθεντικές εμπειρίες ενώ δίνει επίσης ιδιαίτερη σημασία στη φιλοξενία και την αίσθηση οικειότητας που προσφέρει η Ελλάδα, καθώς και στη δυνατότητα για εύκολες και ασφαλείς μετακινήσεις.
Όσον αφορά την τρέχουσα στρατηγική του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, βασικός άξονας της, όπως τονίζει η Αθηνά Σπακουρή, είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, ο οποίος παίζει σημαντικό ρόλο σε όλες τις ξένες αγορές.
«Η στοχευμένη ψηφιακή προβολή, οι ψηφιακές πλατφόρμες εμπειριών, η ενίσχυση της παρουσίας της χώρας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποτελούν εργαλεία που θα εστιάσω κατά τη διάρκεια της θητείας μου στο Γραφείο ΕΟΤ Κύπρου, σε μια προσπάθεια να καλλιεργηθεί μια πιο δυναμική και άμεση σχέση με το κυπριακό κοινό», εξηγεί η κ. Σπακουρή.
Ο δεσμός του Κύπριου ταξιδιώτη με την Ελλάδα
Διαχρονικά, η Ελλάδα αποτελεί τον νούμερο ένα προορισμό για τους Κύπριους ταξιδιώτες. Πού οφείλεται αυτή η σταθερή δυναμική και με ποιους τρόπους ενισχύεται;
Η Ελλάδα αποτελεί σταθερά τον κορυφαίο ταξιδιωτικό προορισμό για τους Κύπριους για ποικίλους και θα έλεγα βαθιά ριζωμένους λόγους.
Η κοινή γλώσσα, ο πολιτισμός και ιστορικοί δεσμοί, το θρήσκευμα, δημιουργούν ένα αίσθημα οικειότητας και άνεσης. Ο Κύπριος ταξιδιώτης δεν αισθάνεται ξένος στην Ελλάδα, νιώθει σαν στο σπίτι του.
Θα πρόσθετα ακόμα ότι η γεωγραφική εγγύτητα και η εξαιρετική συνδεσιμότητα με απευθείας πτήσεις προς πολλούς ελληνικούς προορισμούς, διευκολύνουν σημαντικά τα ταξίδια.
Η ποικιλομορφία που προσφέρει η Ελλάδα-από τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου μέχρι τις ορεινές περιοχές και τις πολιτισμικές πόλεις όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη-καλύπτει όλες τις ταξιδιωτικές ανάγκες, είτε πρόκειται για αναψυχή, ψώνια, πολιτισμό, life style και ιατρικό τουρισμό.
Η βαθιά πολιτισμική και ανθρώπινη σύνδεση καλλιεργεί μια σταθερή, σχεδόν οικογενειακή σχέση που καθιστά την Ελλάδα όχι απλώς έναν προορισμό, αλλά έναν τόπο με ξεχωριστή θέση στην καρδιά των Κυπρίων
Η δυναμική αυτή ενισχύεται μέσα από στοχευμένες συνεργασίες μεταξύ τουριστικών φορέων Ελλάδας και Κύπρου, κοινές καμπάνιες προβολής και διαφήμισης, καθώς και από την ενεργή παρουσία κυπριακών ταξιδιωτικών γραφείων που προσφέρουν εξειδικευμένα πακέτα για κάθε ελληνικό προορισμό.
Επιπροσθέτως, η συνεχής αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών στην Ελλάδα-τόσο ως προς την ποιότητα όσο και ως προς τη συνολική εμπειρία φιλοξενίας-λειτουργεί καταλυτικά στην ενίσχυση της επαναληψιμότητας των ταξιδιών από τον κυπριακό λαό.
Τέλος, είναι ιδιαίτερα σημαντικός και ο συναισθηματικός δεσμός. Πολλοί Κύπριοι έχουν σπουδάσει, εργαστεί ή ζήσει στην Ελλάδα, διατηρώντας φιλίες, αναμνήσεις και προσωπικούς δεσμούς.
Αυτή η βαθιά πολιτισμική και ανθρώπινη σύνδεση καλλιεργεί μια σταθερή, σχεδόν οικογενειακή σχέση που καθιστά την Ελλάδα όχι απλώς έναν προορισμό, αλλά έναν τόπο με ξεχωριστή θέση στην καρδιά των Κυπρίων.
Ξεκάθαρα ανοδική η πρόβλεψη για την καλοκαιρινή ταξιδιωτική κίνηση προς την Ελλάδα
Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την ταξιδιωτική κίνηση των Κυπρίων προς την Ελλάδα κατά την καλοκαιρινή περίοδο;
Οι ενδείξεις για την καλοκαιρινή περίοδο είναι ιδιαίτερα θετικές και όλα δείχνουν ότι η Ελλάδα θα παραμείνει ο πρώτος προορισμός για τους Κύπριους ταξιδιώτες. Ήδη παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον για κρατήσεις, τόσο για τα νησιά όσο και για αστικά κέντρα, με τις απευθείας πτήσεις να ενισχύουν ακόμη περισσότερο τη ζήτηση.
Και για να μιλήσω με αριθμούς:
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας Κύπρου, σημειώθηκε εντυπωσιακή αύξηση στις εξερχόμενες μετακινήσεις κατοίκων Κύπρου. Συγκεκριμένα, οι ταξιδιωτικές μετακινήσεις των Κυπρίων τον Απρίλιο 2025 ανήλθαν σε 164.844, παρουσιάζοντας αύξηση 24,1% σε σχέση με τον Απρίλιο 2024 (132.806).
Με κυριότερους προορισμούς για τους Κύπριους ταξιδιώτες:
- Ελλάδα: 33,3% (54.967 επιστροφές)
- Ηνωμένο Βασίλειο: 8,6% (14.111 επιστροφές) και
- Ιταλία: 6,5% (10.735 επιστροφές)
Στην αύξηση αυτή συμβάλλουν σημαντικά και οι αεροπορικές εταιρίες (Aegean Airlines, Skyexpress, κ.α), όπως για παράδειγμα η AEGEAN στο πλαίσιο της Στρατηγικής Ενίσχυσης της Συνδεσιμότητας και αναγνωρίζοντας τη δυναμική της κυπριακής αγοράς ενίσχυσε ουσιαστικά τη σύνδεση Κύπρου–Ελλάδας για το 2025, αυξάνοντας τη διαθέσιμη χωρητικότητα κατά 22%, σε σύγκριση με το 2024. Η στρατηγική περιλαμβάνει:
- 1,4 εκατομμύρια διαθέσιμες θέσεις από/προς Κύπρο.
- Έως 7 καθημερινές πτήσεις από/προς Αθήνα.
- Έως 11 εβδομαδιαίες πτήσεις από/προς Θεσσαλονίκη.
- Τακτικά και charter δρομολόγια.
Συνεπώς, η πρόβλεψη για την καλοκαιρινή ταξιδιωτική κίνηση των Κυπρίων προς την Ελλάδα είναι ξεκάθαρα ανοδική.
Πού ταξιδεύουν οι Κύπριοι στην Ελλάδα
Ποιοι είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί των Κύπριων που ταξιδεύουν στην Ελλάδα και τι είναι αυτό που αναζητούν οι περισσότεροι στα ταξίδια τους;
Οι Κύπριοι ταξιδιώτες επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους με βάση την ευκολία πρόσβασης (επιλέγουν κυρίως προορισμούς στους οποίους υπάρχει απευθείας συνδεσιμότητα), τις εμπειρίες που προσφέρει κάθε προορισμός και φυσικά τη σχέση ποιότητας-τιμής.
Ανάμεσα στους δημοφιλέστερους προορισμούς συγκαταλέγονται η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, όχι μόνο για ψώνια και διασκέδαση, αλλά και για πολιτιστικές εμπειρίες και city breaks.
Παράλληλα, τα ελληνικά νησιά έχουν πάντα ξεχωριστή θέση στις προτιμήσεις των Κυπρίων. Η Κρήτη, η Ρόδος, η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Κως είναι μερικοί από τους σταθερούς «πρωταγωνιστές» κάθε καλοκαίρι, ενώ τα τελευταία χρόνια αυξάνεται και η ζήτηση για λιγότερο κορεσμένους προορισμούς, όπως η Νάξος και η Σκιάθος καθώς και προορισμοί με θρησκευτικό ενδιαφέρον.
Στo προφίλ, θα έλεγα, του Κύπριου ταξιδιώτη περιλαμβάνεται ένα ταξίδι που συνδυάζει ξεκούραση, όμορφο φυσικό περιβάλλον, γαστρονομία και αυθεντικές εμπειρίες. Δίνουν επίσης ιδιαίτερη σημασία στη φιλοξενία και την αίσθηση οικειότητας που προσφέρει η Ελλάδα, καθώς και στη δυνατότητα για εύκολες και ασφαλείς μετακινήσεις.
Συνολικά, αυτό που ζητούν είναι κάτι παραπάνω από έναν τουριστικό προορισμό, αναζητούν ένα «οικείο» περιβάλλον που προσφέρει ποιότητα, συναισθηματική σύνδεση και αξέχαστες στιγμές.
Η στρατηγική πολιτικής του ΕΟΤ
Ποιες είναι οι υφιστάμενες στρατηγικές πολιτικές του ΕΟΤ;
Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ) υλοποιεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική πολιτικής για την περίοδο 2023–2025, με στόχο την ποιοτική και βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Η στρατηγική αυτή βασίζεται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες:
- Βιώσιμη και ισόρροπη ανάπτυξη
Ο ΕΟΤ δίνει έμφαση σε έναν πιο υπεύθυνο και φιλικό προς το περιβάλλον τουρισμό. Στόχος είναι να προστατευτεί η φύση και η πολιτιστική κληρονομιά, να στηριχθούν οι τοπικές κοινωνίες και να αναδειχθούν αυθεντικές εμπειρίες για τους επισκέπτες. Γι’ αυτό προωθούνται και λιγότερο γνωστοί προορισμοί, όπως και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός και ο πολιτιστικός τουρισμός.
- Επέκταση της τουριστικής περιόδου και γεωγραφική διασπορά
Στόχος του ΕΟΤ είναι η μείωση της εποχικότητας και η διασπορά των τουριστών σε όλη τη χώρα και καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της προώθησης προορισμών πέραν των δημοφιλών νησιών και της ενίσχυσης του τουρισμού σε περιόδους χαμηλής ζήτησης.
Μέσα από στοχευμένες δράσεις προβάλλονται εμπειρίες όπως ο πολιτιστικός, ο γαστρονομικός, ο αγροτουρισμός, ο τουρισμός ευεξίας, ο θρησκευτικός τουρισμός κ.α.
- Ψηφιακός μετασχηματισμός και καινοτομία
Ο ΕΟΤ επενδύει στον ψηφιακό μετασχηματισμό, αξιοποιώντας τεχνολογίες για την προώθηση του τουρισμού και την παροχή εξατομικευμένων εμπειριών στους επισκέπτες. Αυτό περιλαμβάνει την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων και την ενίσχυση της παρουσίας της Ελλάδας σε διεθνείς τουριστικές πλατφόρμες.
- Στόχευση σε νέες αγορές και ενίσχυση συνεργασιών
Ο ΕΟΤ στοχεύει στην προσέλκυση τουριστών από νέες αγορές, όπως η Ινδία, η Νότια Κορέα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, μέσω συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις και συνεργασιών με αεροπορικές εταιρείες και τουριστικούς οργανισμούς.
Παράλληλα, ενισχύει τη συνεργασία με υπάρχουσες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, για την αύξηση των απευθείας πτήσεων και την προώθηση της Ελλάδας ως προορισμού.
Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού βρίσκονται στον πυρήνα της στρατηγικής του ΕΟΤ για βιώσιμη και ποιοτική ανάπτυξη.
Η νέα στρατηγική του Οργανισμού εστιάζει σε τέσσερις βασικούς στόχους: Τη βιωσιμότητα, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, τη γεωγραφική διασπορά του τουρισμού και την ενίσχυση της εμπειρίας του επισκέπτη. Οι εναλλακτικές μορφές-όπως ο πολιτιστικός, γαστρονομικός, αγροτουρισμός, ορεινός και τουρισμός ευεξίας-εξυπηρετούν και ενισχύουν όλους αυτούς τους στόχους.
Μέσα από στοχευμένες δράσεις προβάλλονται εμπειρίες όπως ο πολιτιστικός, ο γαστρονομικός, ο αγροτουρισμός, ο τουρισμός ευεξίας, ο θρησκευτικός τουρισμός κ.α. Στόχος μας βέβαια είναι τόσο η ανάδειξη της πολυμορφίας της Ελλάδας όσο και η προσέλκυση τουριστών με ειδικά ενδιαφέροντα.
Θα έδινα και ένα παράδειγμα όπως η προβολή του ορεινού τουρισμού στην Ήπειρο, η οποία συνδυάζει φυσιολατρικές δραστηριότητες, γαστρονομία, τοπική αρχιτεκτονική και πολιτιστική παράδοση. Ανάλογες δράσεις γίνονται και σε άλλους προορισμούς της χώρας μας.
Ο στόχος επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου
Υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια ή πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του τουρισμού εκτός της θερινής περιόδου;
Ναι, άλλωστε η στρατηγική χωρίς συγκεκριμένα σχέδια δράσης και πρωτοβουλίες από το Υπουργείο και τον ΕΟΤ έχει μόνο θεωρητική αξία.
Η ενίσχυση του τουρισμού εκτός της θερινής περιόδου αποτελεί βασική στρατηγική προτεραιότητα του ΕΟΤ και του Υπουργείου Τουρισμού. Στόχος είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, η ενίσχυση της περιφέρειας και η ανάδειξη της Ελλάδας ως προορισμού όλων των εποχών.
Η Ελλάδα διαθέτει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να εξελιχθεί σε έναν ελκυστικό, αυθεντικό και βιώσιμο προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους
Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιούνται συγκεκριμένες δράσεις:
- Προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού όπως έχω αναφέρει και σε προηγούμενη ερώτηση, ο ορεινός, πολιτιστικός, θρησκευτικός, γαστρονομικός και τουρισμός ευεξίας, οι οποίοι είναι ιδανικοί για φθινοπωρινές, χειμερινές και ανοιξιάτικες εξορμήσεις, προωθώντας συγκεκριμένους προορισμούς της Ελλάδας που προσφέρουν τέτοιου είδους εμπειρίες.
- Εστιασμένες καμπάνιες προβολής σε αγορές του εξωτερικού αλλά και του εσωτερικού, με στόχο την ανάδειξη λιγότερο γνωστών προορισμών που προσφέρονται για τουρισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, όπως η Ήπειρος, η Αρκαδία, η Δυτική Μακεδονία ή τα νησιά με φυσικό πλούτο πέρα από το καλοκαίρι, όπως η Κρήτη και η Λέσβος.
- Ενίσχυση των απευθείας πτήσεων και συνεργασίες με tour operators για την προσέλκυση ταξιδιωτών σε περιόδους όπως η άνοιξη και το φθινόπωρο.
- Προγράμματα ενισχύσεων σε τοπικές επιχειρήσεις και κίνητρα σε νέες επιχειρήσεις (start up) με στόχο τη βελτίωση των υποδομών, την ανάπτυξη θεματικών προϊόντων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της περιφέρειας.
- Ανάπτυξη Συνεργασιών με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να αξιοποιηθούν τοπικές ιδιαιτερότητες και να δημιουργηθούν αλησμόνητες εμπειρίες στον ταξιδιώτη.
Η ενίσχυση του τουρισμού όλο το χρόνο αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για τη χώρα μας. Μέσα από στοχευμένες δράσεις και συνέργειες, στοχεύουμε σε έναν πιο ανθεκτικό, βιώσιμο και διαφοροποιημένο τουριστικό προϊόν.
Η Ελλάδα διαθέτει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να εξελιχθεί σε έναν ελκυστικό, αυθεντικό και βιώσιμο προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η εθνική τουριστική στρατηγική εναρμονίζεται σε αυτή την κατεύθυνση, με στοχευμένες πολιτικές, ενέργειες και συνεργασίες που συνάδουν με το σκοπό αυτό.
Βασικός άξονας της στρατηγικής του ΕΟΤ ο ψηφιακός μετασχηματισμός
Ποιος είναι ο ρόλος του ψηφιακού μετασχηματισμού στη στρατηγική του ΕΟΤ για την κυπριακή αγορά;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί βασικό άξονα της τρέχουσας στρατηγικής του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ παίζοντας σημαντικό ρόλο σε όλες τις ξένες αγορές.
Οι Κύπριοι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν ευρέως τα ψηφιακά μέσα και αναζητούν άμεση και εύκολη πληροφόρηση. Αυτό δίνει μια ξεκάθαρη ευκαιρία για να ενισχύσουμε την ψηφιακή παρουσία της Ελλάδας και να προσεγγίσουμε πιο αποτελεσματικά την κυπριακή αγορά.
Κατά συνέπεια η στοχευμένη ψηφιακή προβολή, οι ψηφιακές πλατφόρμες εμπειριών, η ενίσχυση της παρουσίας της χώρας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποτελούν εργαλεία που θα εστιάσω κατά τη διάρκεια της θητείας μου στο Γραφείο ΕΟΤ Κύπρου, σε μια προσπάθεια να καλλιεργηθεί μια πιο δυναμική και άμεση σχέση με το κυπριακό κοινό.