Σε ασιατικές χώρες το 84% του πετρελαίου από τα Στενά του Ορμούζ-Τι θα συμβεί σε περίπτωση κλεισίματος

Περίπου το 84% του πετρελαίου που διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ προορίζεται για την Ασία, αφήνοντας τις οικονομίες Κίνας, Ινδίας, Νότιας Κορέας και άλλων χωρών ευάλωτες σε περίπτωση που το Ιράν αποκλείσει την κρίσιμη εμπορική οδό λόγω των αμερικανικών επιθέσεων στις πυρηνικές του εγκαταστάσεις.

Περίπου 14,2 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και 5,9 εκατομμύρια βαρέλια άλλων προϊόντων πετρελαίου διέρχονται ημερησίως από τα Στενά - που αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% της παγκόσμιας παραγωγής κατά το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ (EIA).

Επίσης, το αργό πετρέλαιο από τη Σαουδική Αραβία, τα ΗΑΕ, το Ιράκ, το Κουβέιτ, το Κατάρ και το Ιράν διέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από αυτή την διαδρομή.

Ακολουθούν οι κυριότερες ασιατικές χώρες στις οποίες προορίζεται το πετρέλαιο που εξάγεται μέσω των Στενών:

Κίνα

Περισσότερο από το ήμισυ του πετρελαίου που εισάγεται από την Ανατολική Ασία διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ, εκτιμούν οι ειδικοί.

Η Κίνα είναι ένας από τους μεγαλύτερους αγοραστές, εισάγοντας 5,4 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα μέσω του Ορμούζ στο πρώτο τρίμηνο του 2025, σύμφωνα με την EIA.

Η Σαουδική Αραβία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής αργού πετρελαίου της Κίνας, αντιπροσωπεύοντας το 15% των συνολικών εισαγωγών πετρελαίου - 1,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

Η Κίνα αγοράζει επίσης περισσότερο από το 90% των εξαγωγών πετρελαίου του Ιράν, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Kpler.

Τον Απρίλιο, εισήγαγε 1,3 εκατομμύριo βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου την ημέρα, παρουσιάζοντας μείωση από το υψηλό επίπεδο πέντε μηνών που σημειώθηκε τον Μάρτιο.

Ινδία

Η Ινδία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα Στενά του Ορμούζ, καθώς εισήγαγε 2,1 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα μέσω του διαδρόμου αυτού στο πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με στοιχεία της EIA.

Περίπου το 53% του εισαγόμενου πετρελαίου της Ινδίας στις αρχές του 2025 προήλθε από προμηθευτές της Μέσης Ανατολής, ιδίως από το Ιράκ και τη Σαουδική Αραβία, ανέφεραν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης.

Επιφυλακτικό για μια κλιμάκωση της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή, το Νέο Δελχί αύξησε τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου τα τελευταία τρία χρόνια.

«Παρακολουθούμε στενά την εξελισσόμενη γεωπολιτική κατάσταση στη Μέση Ανατολή τις τελευταίες δύο εβδομάδες», δήλωσε την Κυριακή ο Υπουργός Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου της Ινδίας, Χαρντίπ Σινγκ Πούρι.

«Έχουμε διαφοροποιήσει τις προμήθειές μας τα τελευταία χρόνια και ένας μεγάλος όγκος των προμηθειών μας δεν περνάει πλέον από τα Στενά του Ορμούζ», έγραψε στο X, προσθέτοντας ότι «θα λάβουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλίσουμε τη σταθερότητα του εφοδιασμού καυσίμων στους πολίτες μας».

Νότια Κορέα
Περίπου το 68% των εισαγωγών αργού πετρελαίου της Νότιας Κορέας διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ - 1,7 εκ. βαρέλια την ημέρα το 2025, σύμφωνα με την EIA.

Η Νότια Κορέα εξαρτάται ιδιαίτερα από τον κύριο προμηθευτή της, την Σαουδική Αραβία, η οποία πέρσι αντιπροσώπευε το ένα τρίτο των εισαγωγών πετρελαίου της χώρας.

Το Υπουργείο Εμπορίου και Ενέργειας της Σεούλ ανακοίνωσε ότι «δεν έχουν υπάρξει μέχρι στιγμής διαταραχές στις εισαγωγές αργού πετρελαίου και LNG της Νότιας Κορέας», αλλά «δεδομένης της πιθανότητας κρίσης εφοδιασμού», οι αξιωματούχοι «εξετάζουν πιθανές διαταραχές στα Στενά του Ορμούζ».

«Η Kυβέρνηση και οι ενδιαφερόμενοι φορείς της βιομηχανίας έχουν προετοιμαστεί για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης διατηρώντας ένα στρατηγικό απόθεμα πετρελαίου ισοδύναμο με περίπου 200 ημέρες εφοδιασμού», ανακοίνωσε το Υπουργείο.

Ιαπωνία
Η Ιαπωνία εισάγει 1,6 εκατομμύριo βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα μέσω των Στενών, αναφέρει η EIA.

Τα στοιχεία των ιαπωνικών τελωνείων έδειξαν ότι το 95% των εισαγωγών αργού πετρελαίου πέρσι προήλθε από τη Μέση Ανατολή.

Οι εταιρείες μεταφοράς ενέργειας της χώρας προετοιμάζονται για πιθανό αποκλεισμό του στενού.

«Αυτή τη στιγμή λαμβάνουμε μέτρα για να μειώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τον χρόνο που κάνουν τα πλοία μας για να διέλθουν τον Κόλπο», δήλωσε στο AFP ο ναυτιλιακός γίγαντας Mitsui OSK.

Άλλες χώρες

Περίπου 2 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου που διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ κάθε μέρα κατά το πρώτο τρίμηνο προορίζονταν για άλλα μέρη της Ασίας - ιδιαίτερα την Ταϊλάνδη και τις Φιλιππίνες - καθώς και για την Ευρώπη (0,5 εκατομμύρια βαρέλια) και τις Ηνωμένες Πολιτείες (0,4 εκατομμύρια βαρέλια).

Οι ασιατικές χώρες θα μπορούσαν να διαφοροποιήσουν τους προμηθευτές πετρελαίου τους, αλλά είναι δύσκολο να αντικαταστήσουν τους μεγάλους όγκους που προέρχονται από τη Μέση Ανατολή.

Βραχυπρόθεσμα, «τα αυξημένα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου, η διαθέσιμη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα του ΟΠΕΚ+ και η παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ θα μπορούσαν να προσφέρουν κάποιο 'μαξιλάρι'», ανέφεραν ειδικοί στη MUFG Bank.

Δειτε Επισης

Σε ασιατικές χώρες το 84% του πετρελαίου από τα Στενά του Ορμούζ-Τι θα συμβεί σε περίπτωση κλεισίματος
Γ. Παπαναστασίου: Στο Υπουργικό η Εθνική Στρατηγική για υδρογόνο-Καίριας σημασίας η διασφάλιση κάλυψης των ενεργειακών αναγκών
Goldman Sachs: Πιθανότητα για ακόμα υψηλότερες τιμές σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο
Πετρέλαιο: Άλμα έως και 5,7% στις τιμές-Τι «βλέπουν» οι αναλυτές
Άκης Έλληνας: Μια επένδυση εκατ. στη δίνη της αβεβαιότητας για το φυσικό αέριο-«Οι τράπεζες θέλουν να γνωρίζουν»
Βλέπει προσωρινή άνοδο στις τιμές των καυσίμων ο Παπαναστασίου-Θα παρέμβει αν δει...περιέργες μετακινήσεις
Πετρέλαιο: Πτώση άνω του 2% στις τιμές του brent, αλλά με εβδομαδιαία άνοδο εν μέσω γεωπολιτικής έντασης
Citigroup: Η τιμή του brent θα μπορούσε να φθάσεις έως και $90 το βαρέλι εάν κλείσει το Στενό του Ορμούζ
Άνοιξε ο δρόμος για αποθήκευση ενέργειας στο δίκτυο ηλεκτρισμού-Πού θα τοποθετηθούν και ποιας ισχύος θα είναι
Νέο άλμα 3% για το πετρέλαιο, με φόντο την κλιμάκωση στον πόλεμο Ισραήλ-Ιράν