Με €700 εκατ. αποθεματικό, ο ΟΑΥ βάζει τελεία στα περί κατάρρευσης του ΓεΣΥ-«Οικονομικά βιώσιμο μέχρι το 2032»
Έμιλυ Αντωνίου 14:46 - 29 Μαΐου 2025

Έξι χρόνια ζωής με δεκάδες εκατομμύρια επισκέψεις μετράει σήμερα το ΓεΣΥ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Δ.Σ. του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) Σταύρο Μιχαήλ, παρά τις προκλήσεις και τα αγκάθια, το Σύστημα έχει καταφέρει να εγγράψει ποσοστό άνω του 90% του πληθυσμού, κάτι που ελάχιστα ευρωπαϊκά συστήματα πέτυχαν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Αυτό, όπως επισημαίνει, καταδεικνύει και του λόγου το αληθές, ότι το ΓεΣΥ έχει πετύχει την αποστολή του για καθολική και δίχως διακρίσεις πρόσβαση όλων των πολιτών σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας.
Παράλληλα, απαντά στις Κασσάνδρες που προεξοφλούν κατάρρευση του Συστήματος, παραθέτοντας στοιχεία και αριθμούς: «Το αποθεματικό του Ταμείου ανέρχεται σήμερα σε περίπου €700 εκατ., διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητά του τουλάχιστον μέχρι το 2032».
Παραθέτει δε και αριθμούς που σκιαγραφούν την έκταση και τη δυναμική του Συστήματος: το 95% των γιατρών είναι πλέον ενταγμένοι στο ΓεΣΥ, έναντι 55% το 2019, ενώ σε έξι χρόνια καταγράφηκαν πάνω από 21 εκατομμύρια επισκέψεις σε προσωπικούς ιατρούς, 21 εκατομμύρια σε ειδικούς, 17 εκατομμύρια σε εργαστήρια και 41 εκατομμύρια φαρμακευτικές απαιτήσεις.
Παρόλα αυτά, οι παθογένειες είναι υπαρκτές και ο πρόεδρος του ΟΑΥ τις κατονομάζει. Φάρμακα, λογισμικά, κουλτούρα χρήσης και καταχρήσεις συνθέτουν ανάμεσα σε άλλα, την εικόνα που καλείται να αντιμετωπίσει το ΓεΣΥ στη νέα του φάση.
Την ίδια ώρα και παρά τις προσπάθειες, κάποιοι εξακολουθούν να εκμεταλλεύονται το Σύστημα. «Με τα εργαλεία ελέγχου που διαθέτουμε, περιορίζουμε τέτοια φαινόμενα. Το μεγάλο στοίχημα παραμένει η καλλιέργεια κουλτούρας, που απαιτεί χρόνο, παιδεία και αλλαγή νοοτροπίας», όπως επισημαίνει ο Σταύρος Μιχαήλ.
Στη συνέντευξη αναφέρεται και στις λύσεις που τροχοδρομούνται σε κρίσιμα ζητήματα, όπως είναι η ύπαρξη αδυναμιών του ΟΚΥπΥ, η συμφόρηση στα ΤΑΕΠ και τα προβλήματα που παρουσιάζει το λογισμικό του ΓεΣΥ. Στα σημαντικότερα παράπονα που καταγράφει δε, οι καθυστερήσεις στα ραντεβού και η περιορισμένη πρόσβαση σε κάποιες ειδικότητες.
Έξι χρόνια από την εφαρμογή του συμπληρώνει το ΓεΣΥ στην Κύπρο. Θα θέλαμε καταρχάς να προβείτε σ’ έναν απολογισμό εξαετίας απαριθμώντας τα βασικά ορόσημα και σταθμούς αυτής πορείας.
Έξι χρόνια μετά την εφαρμογή του, το ΓεΣΥ έχει εδραιωθεί ως μια από τις σημαντικότερες κοινωνικές κατακτήσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Την έναρξη της εξωνοσοκομειακής φροντίδας το 2019, ακολούθησε η ενδονοσοκομειακή κάλυψη το 2020, η ένταξη ιδιωτικών νοσηλευτηρίων, η διεύρυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών και η ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
Κατά τη διάρκεια των 6 χρόνων έχουν γίνει σημαντικές αναβαθμίσεις, όπως η ένταξη ιδιωτικών ΤΑΕΠ και κέντρων ημερήσιας φροντίδας στο Σύστημα, η επέκταση υπηρεσιών ιδρυματικής αποκατάστασης, η διεύρυνση των υπηρεσιών Λογοθεραπείας, κλινικής Διαιτολογίας και γενικής Νοσηλευτικής, η ένταξη νέων Κέντρων Αιμοκάθαρσης και υπηρεσιών υγείας από νέες Ειδικότητες (ποδολόγοι), καθώς και οι συνεχείς προσθήκες καινοτόμων φαρμάκων και θεραπειών.
Ουδείς αμφισβητεί το γεγονός πως πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα κοινωνικά επιτεύγματα από την ίδρυση του κυπριακού κράτους και δη του κρισιμότερου τομέα, αυτού της υγείας. Πέτυχε ή όχι τον σκοπό του και πώς ανταποκρίθηκε το σύστημα στις ανάγκες των πολιτών;
Όραμα του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας είναι όπως, μέσω του ΓεΣΥ, ο κάθε Κύπριος πολίτης αποκτήσει δια βίου ισότιμη και απρόσκοπτη πρόσβαση σε ψηλού επιπέδου υπηρεσίες φροντίδας υγείας. Με αυτό ως δεδομένο, πιστεύω ακράδαντα πως το ΓεΣΥ πέτυχε την αποστολή του: την καθολική και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση όλων των πολιτών σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας. Είναι σημαντικό να σημειώσω ότι ποσοστό μεγαλύτερο του 90% του πληθυσμού είναι εγγεγραμμένο στο Σύστημα. Οι πολίτες νιώθουν ασφαλείς, έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες που στο παρελθόν θεωρούνταν προνόμιο, ενώ δίνεται έμφαση στην πρόληψη και στην προαγωγή της υγείας, ενδυναμώνοντας έναν από τους βασικότερους πυλώνες του συστήματος, την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Προτού πάω στις προκλήσεις, θα ήθελα να μου απαριθμήσετε τα σημαντικότερα οφέλη του ΓεΣΥ, όπως εσείς τα καταγράφετε καθημερινά.
Τα οφέλη από την εφαρμογή του Γενικού Συστήματος Υγείας είναι πολλά και σημαντικά. Τα κυριότερα αφορούν στην ισότιμη πρόσβαση, στην προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών υγείας οι οποίες, μάλιστα, αναβαθμίζονται και εμπλουτίζονται συνεχώς, στην ενοποίηση του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα υπό κοινά πρότυπα, στην ενίσχυση της πρόληψης, στην ψηφιοποίηση της υγείας και την αποσυμφόρηση των νοσοκομείων μέσω της ενδυνάμωσης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Χιλιάδες χρόνιοι ασθενείς απολαμβάνουν πλέον σταθερή παρακολούθηση και πρόσβαση σε νοσηλευτήρια, φάρμακα και θεραπείες της επιλογής τους.
Στην αντίπερα όχθη τώρα, ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα και προκλήσεις;
Οι καθυστερήσεις στην ένταξη φαρμάκων στο σύστημα, τα προβλήματα στο λογισμικό, η έλλειψη κουλτούρας ορθολογιστικής χρήσης των υπηρεσιών αλλά και η υποστελέχωση του ΟΑΥ αποτελούν σοβαρές προκλήσεις που καλούμαστε να διαχειριστούμε με συνεχή επαγρύπνηση, θεσμική ενίσχυση και βελτιστοποίηση των μηχανισμών.
Οι καταχρήσεις ή και ατασθαλίες εις βάρος του Συστήματος είναι κάτι που επίσης μας προβληματίζει ιδιαίτερα και γι’ αυτό από την αρχή της εφαρμογής του συστήματος, έχουν ληφθεί συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία βεβαίως ενεργοποιούνται εάν και εφόσον εμφανίζονται τέτοιες υποθέσεις.
Κεφάλαιο συνείδηση τόσο από πλευράς λειτουργών υγείας, όσο και των πολιτών. Από την πρώτη ημέρα του ΓεΣΥ μέχρι σήμερα, υπήρξε κάποια βελτίωση και σύνεση και από τις δυο πλευρές, ή διαπιστώνετε ακόμη πολλές περιπτώσεις που επιχειρείται εκμετάλλευση του Συστήματος με αχρείαστα παραπεμπτικά, εξωπραγματικές αξιώσεις, ψευδείς χρεώσεις και τόσα άλλα που ακούμε κατά καιρούς;
Η καλλιέργεια κουλτούρας, γενικώς, απαιτεί χρόνο καθώς χρειάζεται να αναθεωρηθούν αντιλήψεις και νοοτροπίες, κατανοώντας όλοι οι εμπλεκόμενοι ότι το ΓεΣΥ αποτελεί κοινωνική κατάκτηση και η διαφύλαξή του είναι προς το καλώς νοούμενο συμφέρον δικαιούχων και παροχέων.
Σαφώς και υπάρχει βελτίωση με την πάροδο του χρόνου. Φαίνεται ότι οι πολίτες, και μέσω των εκστρατειών ενημέρωσής στις οποίες προβαίνει ο Οργανισμός, αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι το ΓεΣΥ είναι κατάκτηση που τους ανήκει και πρέπει να το προστατεύσουν.
Πρόοδος υπάρχει, ωστόσο παραμένουν φαινόμενα καταχρηστικής συμπεριφοράς στη συνταγογράφηση, μη τεκμηριωμένες παραπομπές και αιτήματα για φάρμακα εκτός πρωτοκόλλου. Σε ότι αφορά την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων, ο ΟΑΥ εφαρμόζει συγκεκριμένα, στοχευμένα μέτρα για την πάταξή τους, όπως η εφαρμογή ποιοτικών κριτηρίων.
Παράλληλα, επενδύει στη συνεχή επιμόρφωση και ενημέρωση τόσο των δικαιούχων όσο και των παροχέων.
Μπορείτε να μας αναφέρετε κάποια παραδείγματα;
Συνήθως το είδος της εκμετάλλευσης που εντοπίζουμε αφορά περιπτώσεις ψευδών επισκέψεων, χρεώσεις χωρίς πραγματική επίσκεψη, υπερβολικές παραπομπές, πράξεις χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση και αιτήματα για φάρμακα που δεν ανταποκρίνονται στα ισχύοντα θεραπευτικά πρωτόκολλα.
Με τα διάφορα εργαλεία τα οποία εφαρμόζουμε σε επίπεδο ελέγχων και εποπτείας, προσπαθούμε να εξαλείψουμε αυτά τα φαινόμενα που θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του συστήματος.
Ποιους μηχανισμούς ελέγχου έχει αναπτύξει αυτά τα χρόνια, πόσο αποδοτικοί είναι και πόσο έχει βελτιωθεί η κατάσταση μέσω αυτών; Πού προσανατολίζεστε για πλήρη εξάλειψη τέτοιων συμπεριφορών;
Ο έλεγχος των απαιτήσεων γίνεται σε τρία επίπεδα: στη βάση αυτοματοποιημένων κανόνων σε πραγματικό χρόνο κατά την υποβολή των απαιτήσεων από λειτουργούς του Οργανισμού ή/και εξωτερικό συνεργάτη σε δειγματοληπτική βάση, κατόπιν της υποβολής και πριν την αποζημίωση των απαιτήσεων που επιλέγονται καθώς και με εκ των υστέρων ελέγχους και κατόπιν διερεύνησης.
Αξίζει να σημειώσω ότι, ο ΟΑΥ συμμετέχει στο ευρωπαϊκό δίκτυο EHFCN γεγονός που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για περαιτέρω γνώσεις και ανταλλαγή εμπειριών που θα ενισχύσουν τη δράση του, σε ό,τι αφορά στην αντιμετώπιση των καταχρήσεων.
Στα έξι χρόνια της εφαρμογής του συστήματος, έχουμε εντοπίσει καταχρήσεις που οδήγησαν στην αναστολή συμβάσεων, επιβολή προστίμων και σε καταγγελία στις περιπτώσεις όπου εκ πρώτης προέκυπτε θέμα ποινικής ευθύνης.
Να σημειώσω ότι το 2024, ως αποτέλεσμα των ελέγχων που διενεργήθηκαν, έχουν συμψηφιστεί πέραν των 80,000 απαιτήσεων που αντιστοιχούν σε ποσά συνολικής αξίας πέραν των 20 εκατ. ευρώ ενώ έχουν επιβληθεί διοικητικά πρόστιμα σε περισσότερους από 100 παροχείς, ύψους 235,000 ευρώ.

Τα δομικά και λειτουργικά προβλήματα των νοσηλευτηρίων του ΟΚΥπΥ, πόσο ανασταλτικά λειτουργούν σε ό,τι αφορά τις παρεχόμενες υπηρεσίες μέσω του ΓεΣΥ; Είστε σε επαφή με τον ΟΚΥπΥ για όλα αυτά τα ζητήματα, που ενδεχομένως να αδικούν χωρίς δική του ευθύνη (σ.σ. του ΓΕΣΥ) το όλο Σύστημα;
Είναι αλήθεια, πως οι οργανωτικές αδυναμίες του ΟΚΥπΥ επηρεάζουν σε κάποιες περιπτώσεις την εμπειρία των δικαιούχων στο σύστημα. Αν και ο ΟΑΥ είναι ασφαλιστικός οργανισμός, εντούτοις έχει στενή συνεργασία με τον ΟΚΥπΥ, με κοινό στόχο τη βελτίωση της λειτουργικότητας των δημόσιων νοσηλευτηρίων.
Πάμε στα ΤΑΕΠ. Είναι μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού τα Τμήματα Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών ιδιωτικών νοσηλευτηρίων που είναι συμβεβλημένα με τον Οργανισμό. Αποτέλεσμα, η συμφόρηση και η ταλαιπωρία των ασθενών στα ΤΑΕΠ των νοσοκομείων του ΟΚΥπΥ. Προβαίνετε σε ενέργειες, για να ενταχθούν και άλλα ΤΑΕΠ στο ΓεΣΥ;
Η συμφόρηση στα δημόσια ΤΑΕΠ είναι μια πραγματικότητα. Σήμερα είναι ενταγμένα 10 ΤΑΕΠ τα οποία καλύπτουν όλες τις επαρχίες.
Ο ΟΑΥ καταβάλλει προσπάθειες για ένταξη επιπλέον Κέντρων με όρους ποιότητας και οικονομικής βιωσιμότητας.
Να υπενθυμίσω ότι, προς αποσυμφόρηση των ΤΑΕΠ, προχωρήσαμε και στην εφαρμογή του συστήματος εφημεριών των Προσωπικών Ιατρών Ενηλίκων και Παιδιάτρων ενώ προς ενίσχυση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών των ΤΑΕΠ προχωράμε στην εφαρμογή, από την 1/6/2025 ποιοτικών κριτηρίων.
Ακούμε κατά καιρούς διάφορα προβλήματα για το λογισμικό του ΓεΣΥ και μάλιστα δεχθήκατε πρόσφατα και σχετική επιστολή από τον ΠΙΣ. Που οφείλεται;
Ο ΟΑΥ αναγνωρίζει τη σοβαρότητα του προβλήματος και κατανοεί πλήρως τις συνέπειες που έχει σε παροχείς και δικαιούχους. Ο κύριος λόγος των δυσλειτουργιών είναι η αναδιοργάνωση της ομάδας της αναδόχου εταιρείας που χειρίζεται το Σύστημα Πληροφορικής του ΓεΣΥ από την 1η Οκτωβρίου 2024, λόγω της αποχώρησης ενός από τους βασικούς υπεργολάβους του έργου, με αποτέλεσμα να μεσολαβήσει ένα σημαντικό χρονικό διάστημα έως ότου η νέα ομάδα να αναλάβει τη διαχείριση κατά τρόπο αποτελεσματικό.
Παρότι η ανάδοχος εταιρεία έχει ενισχύσει την ομάδα έργου και καταβάλλει έντονες προσπάθειες προς αποκατάσταση των προβλημάτων, εντούτοις δεν βλέπουμε το επιθυμητό για εμάς αποτέλεσμα ακόμη. Οι υποδείξεις από τον ΟΑΥ στην ανάδοχο εταιρεία για αποκατάσταση των προβλημάτων είναι συνεχείς.
Υπάρχει κάποιο πλάνο οριστικής επίλυσης του ζητήματος αυτού; Μπορείτε να αναφερθείτε σε αυτό;
Όπως πιθανώς να έχετε πληροφορηθεί, το θέμα έχει εξεταστεί αυτεπάγγελτα από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Υγείας στις 27 Μαρτίου 2025. Η ανάδοχος εταιρεία ανέλαβε την ευθύνη για τα προβλήματα που προέκυψαν στο Σύστημα Πληροφορικής και δεσμεύτηκε ενώπιον της Βουλής για την πλήρη αποκατάσταση των προβλημάτων εντός τριών μηνών.
Παρακολουθούμε στενά την πορεία του έργου, είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με την ανάδοχο εταιρεία και ευελπιστούμε ότι λίαν συντόμως τα προβλήματα θα επιλυθούν οριστικά.
Σε αντίθετη περίπτωση το ΔΣ του ΟΑΥ θα επανεξετάσει το όλο θέμα, λαμβάνοντας συγκεκριμένες αποφάσεις.
Εκφράζονται κατά καιρούς μεγάλες ανησυχίες αναφορικά με την βιωσιμότητα του ΓεΣΥ και δεν είναι λίγοι μάλιστα που θεωρούν θέμα χρόνου την κατάρρευσή του; Πώς απαντάτε σε αυτές τις ανησυχίες, που είναι λογικό άλλωστε να «αγχώνουν» και τους ασθενείς;
Σύμφωνα με την τελευταία αναλογιστική μελέτη που εκπονήθηκε από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας η οποία καλύπτει την περίοδο 2023 - 2032, το Ταμείο του ΓεΣΥ είναι οικονομικά βιώσιμο καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου μέχρι και το 2032. Το ύψος του αποθεματικού του Ταμείου ανέρχεται σήμερα σε περίπου €700 εκ. και αντιστοιχεί σε 4.6 μηνών πληρωμές, υπερβαίνοντας το ύψος που συστήνεται σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.
Τα πιο πάνω εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να ισχύουν καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου μέχρι και το 2032, σε όλα τα σενάρια της μελέτης και χωρίς να χρειάζεται οποιαδήποτε αύξηση των υφιστάμενων ποσοστών εισφοράς που καθορίζονται στον Νόμο.
Η σημερινή θετική οικονομική κατάσταση του Ταμείου, η οποία έχει οικοδομηθεί μέσα από μια διαχρονική συνετή οικονομική διαχείριση των πόρων του Ταμείου, οι οποίοι προέρχονται κυρίως από τις εισφορές, επιτρέπει στον Οργανισμό να υλοποιήσει τον στρατηγικό του σχεδιασμό για την περαιτέρω επέκταση των παρεχόμενων υπηρεσιών και προϊόντων, την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και την αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών, προς όφελος πάντοτε των δικαιούχων του Συστήματος.
Επιπρόσθετα, διευκολύνει την ανάληψη καινούργιων έργων από τον Οργανισμό όπως είναι η ανάληψη των ονομαστικών αιτημάτων των φαρμάκων από την 1/1/2025, καθώς και η ανάληψη της διαχείρισης των αποστολών των ασθενών στο εξωτερικό, η οποία αναμένεται να αρχίσει από την 1/10/2025.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά τη θετική εικόνα των οικονομικών του Ταμείου, ο Οργανισμός δεν εφησυχάζει σε καμιά περίπτωση και εντείνει συνεχώς τη δράση του για την αντιμετώπιση οποιονδήποτε στρεβλώσεων ή/και φαινομένων κατάχρησης που παρατηρούνται.

Σ’ ότι αφορά τους επαγγελματίες υγείας, ποια η σχέση με τον ΟΑΥ σήμερα, πόσο ευχαριστημένοι είναι και τι θέτουν ενώπιον σας σε σχέση με την υποστήριξη που λαμβάνουν;
Οι επαγγελματίες υγείας αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ΓεΣΥ, καθώς χωρίς τη δική τους προσφορά το σύστημα δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει. Ο Οργανισμός διατηρεί στενές επαφές με τις Επιστημονικές Εταιρείας, τον Παγκύπριο Ιατρικό Σύλλογο και όλους τους αρμόδιους φορείς.
Αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες τους, επιζητούμε την επαφή καθώς θεωρούμε ότι τα προβλήματα αντιμετωπίζονται μέσα από παραγωγικό διάλογο και μέσα από την εξεύρεση λύσεων, προς όφελος όλων των πλευρών.
Με την ευκαιρία που μου δίνεται μέσα από αυτή τη συνέντευξη, θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες του ΔΣ σε όλους τους επαγγελματίες υγείας για την πολύτιμη προσφορά τους στο σύστημα και να τους διαβεβαιώσω ότι ο ΟΑΥ είναι ανοικτός προς συζήτηση οποιουδήποτε ζητήματος τους απασχολεί και θεωρούν ότι βελτιώνει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται.
Άλλωστε, ο στόχος είναι κοινός και δεν είναι άλλος από την προσφορά αναβαθμισμένων υπηρεσιών υγείας προς όλους ανεξαιρέτως τους δικαιούχους, χωρίς διακρίσεις.
Απ’ την άλλη οι πολίτες, πόσο ικανοποιημένοι εμφανίζονται, τι παράπονα δέχεστε συνήθως, πόσο εξοικειωμένοι είναι πλέον, πόσο εύκολα επικοινωνούν μαζί σας και γιατί;
Είμαι της άποψης ότι η πλειοψηφία των δικαιούχων είναι ικανοποιημένη από τις υπηρεσίες που λαμβάνει μέσω του ΓεΣΥ. Αυτό καταδεικνύει έρευνα που διεξήγαγε ο ΟΑΥ σύμφωνα με την οποία το 92% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι το ΓεΣΥ έχει βελτιώσει την ποιότητα ζωής τους.
Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλλουν ερωτήσεις ή και παράπονα για θέματα που αφορούν το Σύστημα, μέσω του Κέντρου Εξυπηρέτησης του ΓεΣΥ, τηλεφωνικώς και ηλεκτρονικά.
Επίσης, ερωτηματολόγια τα οποία θα αποστέλλονται στους δικαιούχους μετά τη λήψη των υπηρεσιών του ΓεΣΥ και έχουν ως στόχο την αξιολόγηση της εμπειρίας τους.
Σε σχέση με τα παράπονα;
Τα παράπονα τα οποία δεχόμαστε αφορούν καθυστερήσεις στα ραντεβού και περιορισμένη πρόσβαση σε κάποιες ειδικότητες. Είναι αλήθεια πως η περιορισμένη πρόσβαση σε ειδικότητες είναι ένα θέμα το οποίο συναντούμε πολύ συχνά, υπό μορφή παραπόνου.
Ωστόσο, το θέμα προκύπτει λόγω του μικρού αριθμού γιατρών συγκεκριμένων ειδικοτήτων και όχι διότι οι γιατροί δεν είναι ενταγμένοι στο Σύστημα.
Δράττομαι της ευκαιρίας να αναφέρω πως η ανατροφοδότηση των πολιτών αποτελεί για εμάς ένα σημαντικό εργαλείο για την εξέλιξή μας και για τη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών υγείας.
Μέσα απ’ αυτά εντοπίζουμε τις ανάγκες που υπάρχουν και προσπαθούμε να τις καλύψουμε με διάφορα μέσα όπως το e-ραντεβού, ενημερωτικές εκστρατείες και μηχανισμούς αναφορών.
Πείτε μας και μερικά πράγματα για το πρόγραμμα αποστολής ασθενών στο εξωτερικό, το οποίο μπαίνει στο ΓεΣΥ, καθώς και για τις νομοθετικές αλλαγές για τις αποστολές ασθενών στο εξωτερικό. Στην ουσία τι αλλάζει;
Αναφορικά με την πολύπλοκη διαδικασία του προγράμματος αποστολής ασθενών στο εξωτερικό, έχει ολοκληρωθεί ο Οδικός Χάρτης και έχουμε καταγράψει με λεπτομέρεια και σαφήνεια τις απαιτούμενες ενέργειες, θέτοντας ξεκάθαρα και ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα.
Η προετοιμασία, όπως προανέφερα απαιτεί συντονισμένες ενέργειες από πλευράς του Οργανισμού και του Υπουργείου Υγείας. Έχουμε επίσης ορίσει ομάδα λειτουργών από τον Οργανισμό, οι οποίοι τυγχάνουν εκπαίδευσης από τον Τομέα Επιδοτούμενων Ασθενών του Υπουργείου Υγείας, με απώτερο στόχο την εκμάθηση των σχετικών διαδικασιών και την ομαλή μετάβαση.
Μαζί με λειτουργούς του Υπουργείου Υγείας που θα αποσπαστούν στον ΟΑΥ, θα συγκροτηθεί η ομάδα διαχείρισης των περιστατικών, η οποία αναμένεται να αναλάβει πλήρως καθήκοντα από την 1η Οκτωβρίου 2025.
Πώς θα ενισχυθεί περαιτέρω η ποιότητα και η βιωσιμότητα του ΓεΣΥ και ποιο είναι το όραμα για τα επόμενα χρόνια;
Ο ΟΑΥ αποτελεί έναν δυναμικό και εξελισσόμενο Οργανισμό με κύριο μέλημα τη συνεχή αναβάθμιση και διεύρυνση των υπηρεσιών που προσφέρει.
Στόχος μας είναι να ανταποκρινόμαστε με ευελιξία και αποτελεσματικότητα στις ανάγκες της κοινωνίας, διασφαλίζοντας ότι οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται καλύπτουν κάθε πτυχή του Συστήματος – από την ορθή διαχείριση των πόρων έως την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Μια τόσο μεγάλη μεταρρύθμιση είναι φυσικό να συνοδεύεται από προκλήσεις. Εκείνο, όμως, που μας καθιστά υπερήφανους είναι η ικανότητά μας να εντοπίζουμε τα προβλήματα και να προχωρούμε άμεσα σε διορθωτικές παρεμβάσεις, διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα και την αποδοτικότητα του Συστήματος.
Παράλληλα, επενδύουμε συστηματικά στη διαμόρφωση κουλτούρας ευθύνης και προστασίας του ΓεΣΥ, τόσο από την πλευρά των δικαιούχων όσο και των παροχέων.
Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά επιτεύγματα της χώρας και εργαζόμαστε αδιάκοπα για τη συνεχή ενίσχυση του.
Πιστεύω ακράδαντα πως με τη στήριξη και τη συνεργασία όλων, το ΓεΣΥ θα εξακολουθήσει να αποτελεί πυλώνα ασφάλειας και φροντίδας για κάθε πολίτη. Το ΓεΣΥ είναι κτήμα όλων μας και οφείλουμε να το διαφυλάξουμε, ενισχύοντας περαιτέρω την οικονομική του βιωσιμότητα τα επόμενα χρόνια αλλά και να το βελτιώνουμε, αναβαθμίζοντας την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Το ΓεΣΥ με αριθμούς
- Το 95% των γιατρών στην Κύπρο είναι συμβεβλημένοι με το ΓεΣΥ, σε σύγκριση με περίπου 55% κατά την πρώτη χρονιά λειτουργίας.
- Πάνω από το 90% του πληθυσμού είναι εγγεγραμμένο, με εκατοντάδες χιλιάδες επισκέψεις να πραγματοποιούνται κάθε μήνα. Ενδεικτικοί είναι οι αριθμοί σε ότι αφορά τις επισκέψεις στους προσωπικούς γιατρούς.
- Στα έξι χρόνια λειτουργίας του συστήματος, πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 21 εκατομμύρια επισκέψεις σε προσωπικούς ιατρούς, πέραν των 21 εκατομμυρίων επισκέψεων σε ειδικούς ιατρούς και 3,5 εκατομμυρίων επισκέψεων για ακτινοδιαγνωστικές εξετάσεις, περισσότερες από 17 εκατομμύρια επισκέψεις σε εργαστήρια, 41 εκατομμύρια απαιτήσεις για φαρμακεία ενώ διενεργήθηκαν πάνω από 350 χιλιάδες εγχειρήσεις.