Πώς το AI αλλάζει ριζικά τα ταξίδια-Οι κορυφαίες τάσεις και τα νέα πρότυπα που διαμορφώνονται
InBusinessNews 07:30 - 22 Μαΐου 2025

Η Ευρώπη, ως ο κορυφαίος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως, αντιμετωπίζει σήμερα μια νέα τεράστια τεχνολογική πρόκληση που δεν είναι άλλη από την ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) σε όλους τους τομείς του τουρισμού.
Από την εμπειρία του ταξιδιώτη έως τη διαχείριση των τουριστικών πόλεων, το AI μεταμορφώνει εντελώς όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Όπως διαφαίνεται άλλωστε, η Τεχνητή Νοημοσύνη διεισδύει όλο και βαθύτερα στον τουριστικό τομέα, με τα σημαντικότερα συνέδρια της Ευρώπης να επικεντρώνονται πλέον στις εφαρμογές και τις προοπτικές της.
Για παράδειγμα σε πρόσφατο συνέδριο, τον περασμένο Μάρτιο, η eDreams Odigeo, διαδικτυακή ταξιδιωτική εταιρεία, παρουσίασε δεδομένα που δείχνουν ότι το 73% των ταξιδιωτών χρησιμοποιεί ήδη εργαλεία AI για τον σχεδιασμό, τις κρατήσεις και τις εξατομικευμένες προτάσεις ταξιδιών.
Για παράδειγμα σε πρόσφατο συνέδριο,τον περασμένο Μάρτιο, η eDreams Odigeo, παρουσίασε δεδομένα που δείχνουν ότι το 73% των ταξιδιωτών χρησιμοποιεί ήδη εργαλεία AI για τον σχεδιασμό, τις κρατήσεις και τις εξατομικευμένες προτάσεις ταξιδιών.
Τι σημαίνει όμως στην πράξη η ριζική αλλαγή που φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη στο ευρωπαϊκό τουριστικό σκηνικό;
Προτάσεις στα μέτρα του ταξιδιώτη
Το AI μαθαίνει τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από προηγούμενα ταξίδια, τις καιρικές συνθήκες ή ακόμα και την ώρα της ημέρας, και δημιουργεί δρομολόγια κομμένα και ραμμένα στις ανάγκες τους.
Ευρωπαϊκές πλατφόρμες όπως η Skyscanner, η Trip Advisor και η Booking.com αξιοποιούν αλγόριθμους πρόβλεψης και εργαλεία AI για να προτείνουν προορισμούς, αεροπορικές πτήσεις, ξενοδοχεία, δραστηριότητες και εστιατόρια βάσει των προτιμήσεων κάθε ταξιδιώτη.
Ενίσχυση της ταξιδιωτικής εμπειρίας
Την ίδια ώρα, αεροπορικές εταιρείες διαθέτουν έξυπνα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης που απαντούν σε διάφορα ερωτήματα των ταξιδιωτών 24 ώρες το 24ωρο.
Η αεροπορική εταιρεία Qatar Airways, προχώρησε σε μία ακόμα επαναστατική καινοτομία, δημιουργώντας την πρώτη αεροσυνοδό, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης (AI).
Η ιδιαίτερη αυτή αεροσυνοδός, με όνομα Sama, έχει ανθρώπινη όψη και στόχος είναι να βοηθά τους επιβάτες στα αεροδρόμια και κατά τη διάρκεια των πτήσεων, μέσω της εφαρμογής κινητών Qatar App και του virtual reality tour εργαλείου Qverse, της Qatar Airways.
Παράλληλα, αεροπορικές εταιρείες της αμερικανικής ηπείρου αναπτύσσουν εργαλεία με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης & machine learning, τα οποία θα αναλύουν δεδομένα από δορυφορικές εικόνες, ραντάρ, αισθητήρες αεροσκαφών και συστήματα καταγραφής καιρικών συνθηκών, ώστε να μπορούν να προβλέπουν ενδεχόμενες καθυστερήσεις πτήσεων.
Ως αποτέλεσμα, οι αεροπορικές, θα είναι σε θέση να λάμβάνουν έγκαιρα αποφάσεις, ώστε να μειώνονται οποιεσδήποτε επιπτώσεις στο πρόγραμμα πτήσεων και συνεπώς στους επιβάτες.
Βιώσιμη ανάπτυξη
Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του AI είναι η συμβολή της στη βιωσιμότητα, ένα ιδιαιτέρως κρίσιμο ζήτημα για την Ευρώπη που πασχίζει να ισορροπήσει μεταξύ υπερτουρισμού και προστασίας του περιβάλλοντος.
Στο Άμστερνταμ, big data και machine learning προβλέπουν και ρυθμίζουν τη ροή τουριστών στα πιο δημοφιλή σημεία, αποτρέποντας τον συνωστισμό.
Στο Cinque Terre, predictive analytics ελέγχουν την πρόσβαση σε μονοπάτια βάσει φθοράς του τοπίου.
Υποδομές όπως ξενοδοχεία ρυθμίζουν αυτόματα φωτισμό και κλιματισμό με έξυπνα συστήματα, μειώνοντας έως 30% την κατανάλωση ενέργειας.
Smart destination management
Οι ευρωπαϊκοί προορισμοί εφαρμόζουν το λεγόμενο smart destination management, αξιοποιώντας δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για:
- Παρακολούθηση ροής επισκεπτών
- Πρόβλεψη πληρότητας καταλυμάτων και εποχιακών διακυμάνσεων
- Σχεδιασμό στρατηγικών μάρκετινγκ βάσει της online συμπεριφοράς
- Έγκαιρη ανίχνευση τάσεων ή προβλημάτων μέσω αναγνώρισης εικόνας και AI-driven social listening
Η συμβολή του ΑΙ στη μετα-πανδημική εποχή
Η Ευρώπη, έχοντας δεχτεί ισχυρό πλήγμα στον τουρισμό κατά την περίοδο της πανδημίας, πέτυχε μια εντυπωσιακή ανάκαμψη. Μέσα σε μόλις δύο χρόνια, οι αφίξεις ξεπέρασαν τα προ-πανδημικά επίπεδα του 2019 κατά +15%, αποδεικνύοντας την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητα του ευρωπαϊκού τουριστικού μοντέλου.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Τεχνητή Νοημοσύνη αναδείχθηκε σε κρίσιμο εργαλείο ευελιξίας, τόσο για τους παρόχους όσο και για τους ταξιδιώτες. Λύσεις όπως το cancel for any reason και το price-freeze καθιερώθηκαν ως νέα στάνταρ της αγοράς, επιτρέποντας στους επισκέπτες να προγραμματίζουν ταξίδια με ασφάλεια και χωρίς άγχος.
Παράλληλα, τα εργαλεία πρόβλεψης ζήτησης και διαχείρισης δυναμικής τιμολόγησης προσέφεραν στους επαγγελματίες του τουρισμού τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται γρήγορα σε διακυμάνσεις της αγοράς.
Επαναπροσδιορισμός… με ενσυναίσθηση
Ο τουρισμός στην Ευρώπη δεν αλλάζει απλώς επαναπροσδιορίζεται. Το AI δίνει τη δυνατότητα για έναν πιο ευφυή, βιώσιμο και ανταγωνιστικό τομέα, με καλύτερες εμπειρίες και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.
Όμως το αληθινό στοίχημα είναι η συνέργεια: η τεχνολογία είναι το εργαλείο, η ενσυναίσθηση των ανθρώπων καθορίζει την επιτυχία.
Πηγές: Travel Daily News, TravelWeekly,