Οι ανακατατάξεις στα FMCGs και η «χρυσή εποχή» των εξαγορών και συγχωνεύσεων στο λιανεμπόριο που έρχεται

Το μέλλον του κυπριακού λιανεμπορίου τροφίμων βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων στο 22ο Cyprus Grocery Retail Conference, το οποίο παρουσίασαν οι υπεραγορές Αλφαμέγα.

Οι προκλήσεις και οι ανακατατάξεις στον χώρο των FMCGs (Fast Moving Consumer Goods) τέθηκαν επί τάπητος, με ιδιαίτερη έμφαση στη δυναμική που δημιουργείται από τη συμφωνία μεταξύ της Σκλαβενίτης και της Παπαντωνίου, η οποία αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού στην τοπική αγορά.

Κατά τη διάρκεια του πάνελ με τίτλο «Ο λόγος στους Προμηθευτές-Η νέα τάξη πραγμάτων στο κυπριακό Grocery Retail», συζητήθηκαν κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τους επαγγελματίες του κλάδου.

Οι συμμετέχοντες εξέτασαν πώς οι μικροί σε μέγεθος προμηθευτές μπορούν να επιβιώσουν και να παραμείνουν βιώσιμοι μέσα σε ένα περιβάλλον που εντείνεται ο ανταγωνισμός.

Παράλληλα, τέθηκε το ερώτημα κατά πόσο οι διανομείς διατηρούν τον ρόλο τους ή αν η αγορά οδηγείται σε κάθετη ενσωμάτωση και συγκέντρωση.

Οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις αναμένεται να διαμορφώσουν το τοπίο της επόμενης δεκαετίας, με αρκετούς να βλέπουν μπροστά τους τη «χρυσή εποχή» των M&As.

Παράλληλα, εξετάστηκε η εξέλιξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η αυξανόμενη ζήτηση και η πρόθεση των βιομηχανιών να στραφούν προς την παραγωγή τους, ενώ δεν απουσίασε και η συζήτηση για την παρουσία των πολυεθνικών εταιρειών στην Κύπρο και τον ρόλο τους στο νέο περιβάλλον.

Στην συζήτηση συμμετείχαν οι Νίκος Ξ. Σαρρής, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, Εύρηκα Ltd, Ανδρέας Γρηγορίου, Διευθύνων Σύμβουλος, Γρηγορίου Β.Ε. Ltd, Ξάνθος Χατζηγιάννης, Head of Key Accounts CY, Coca-Cola HBC Cyprus, Αντρέας Θεοδοσίου, Διευθυντής, Toptown Services Ltd.

Ο κ. Σαρρής ανέφερε ότι η εταιρεία του έχει παρουσία στην Ελλάδα εδώ και 60 χρόνια, ενώ το private label αντιπροσωπεύει το 5% των πωλήσεών της. Για την Κύπρο, σε σχέση με το private label, δεν υπάρχει κάποια παρουσία αυτή τη στιγμή, ωστόσο, δήλωσε ότι πλέον θα εξέταζαν μια ενδεχόμενη συνεργασία, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι θα συνεχίσουν να διαφημίζουν την επωνυμία τους.

«Θα το εξετάσουμε», είπε χαρακτηριστικά, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο μελλοντικών συνεργασιών.

Σημείωσε επίσης ότι το ζήτημα των μικρών ποσοτήτων τους απασχολούσε πάντα, γι’ αυτό και μέχρι σήμερα δεν είχαν προχωρήσει σε κάποια τέτοια συνεργασία. Όπως είπε, θα εξετάσουν ποια προϊόντα παρουσιάζουν αυξημένη ζήτηση, ώστε να δημιουργηθεί μια win-win κατάσταση.

Ο κ. Γρηγορίου επισήμανε ότι πράγματι το λιανεμπόριο στην Κύπρο αλλάζει, σημειώνοντας πως υπάρχει συγκεντροποίηση της αγοράς μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το e-kalathi και την αυξημένη ευαισθησία του Κύπριου καταναλωτή στις τιμές, έχει εντείνει σημαντικά τον ανταγωνισμό. Το αποτέλεσμα είναι μια υπέρμετρη πίεση προς τους προμηθευτές, σχολίασε.

Ο ίδιος πρότεινε επ΄αυτού, την αναζήτηση εναλλακτικών τρόπων αντιμετώπισης του ζητήματος, ώστε να αποφευχθεί η λειτουργία ζημιογόνων λιανεμπορικών επιχειρήσεων. «Να είμαστε όλοι πιο αποτελεσματικοί στον τρόπο που συνεργαζόμαστε», ήταν το κεντρικό του μήνυμα.

Ο κ. Χατζηγιάννης δήλωσε ότι το κυπριακό λιανεμπόριο εξελίσσεται ραγδαία. Όπως είπε, παρατηρείται συγκεντροποίηση δυνάμεων μέσω εξαγορών, αυξημένες απαιτήσεις από τους καταναλωτές και ταχεία τεχνολογική πρόοδος.

Όλες αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν τόσο τους λιανέμπορους όσο και τους προμηθευτές. Τόνισε ότι η ικανότητα προσαρμογής στις νέες απαιτήσεις των καταναλωτών θα καθορίσει την αναπτυξιακή πορεία των οργανισμών.

«Οι επενδύσεις στην τεχνολογία, στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στην αγοραστική εμπειρία είναι αυτές που θα κρατήσουν τον καταναλωτή», είπε ενδεικτικά. Καταλήγοντας, υποστήριξε ότι οι αλλαγές που βιώνουμε δεν αποτελούν απειλή αλλά ευκαιρία.

Ο κ. Θεοδοσίου σημείωσε πως στόχος ήταν και παραμένει η σωστή εξυπηρέτηση των πελατών. Επισήμανε ότι η διαφοροποίηση ήταν πάντα το στοιχείο στο οποίο εστίαζαν, αναζητώντας προϊόντα που ξεχωρίζουν και που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πελατών των καταστημάτων.

«Το πώς να ξεχωρίσεις, με τους συνεργάτες και τα εργαλεία που έχεις, είναι ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζουμε τα πράγματα», ανέφερε χαρακτηριστικά, εκφράζοντας όπως είπε την προσωπική πεποίθησή του.

Μιλώντας για εξαγορές και συγχωνεύσεις, είπε: «Αν έχεις κάνει το άνοιγμα και έρθει μια πρόταση τη σωστή στιγμή, πρέπει να την ακούσεις και να τη λάβεις υπόψη σου. Μια σωστή πρόταση μπορεί να ωφελήσει τόσο τον “μικρό” όσο και τον “μεγάλο”».

Δειτε Επισης

Οι ανακατατάξεις στα FMCGs και η «χρυσή εποχή» των εξαγορών και συγχωνεύσεων στο λιανεμπόριο που έρχεται
«Σπούδασε Κρεοπώλης»: Επιχορηγημένο πρόγραμμα κατάρτισης κρεοπωλών από τις Υπεραγορές Αλφαμέγα
Τα βραβευθέντα προϊόντα των 12ων IN Business Grocery Retail Awards (pics)
IN Business Grocery Retail Award στην Pizza-Παραδοσιακά της Μαριάννας
IN Business Grocery Retail Award στα LA MOLISANA
IN Business Grocery Retail Award στο γάλα ΜΟΟ Σοκολάτας
IN Business Grocery Retail Award στο Πισσουρκώτικο Γιαούρτι
IN Business Grocery Retail Award στους χυμούς και τα δημητριακά Nutri Valley
IN Business Grocery Retail Award στα παγωτά Loacker
Αντρέας Παπαδόπουλος: Κρίσιμος κλάδος της κυπριακής οικονομίας το λιανεμπόριο-Με ρόλο συνεργάτη η Ελληνική