Αριστοτέλης Παντελιάδης: Η αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων αλλάζει γρήγορα-Το «σκέτο online» ανήκει στο παρελθόν
InBusinessNews 10:20 - 30 Απριλίου 2025

Οι νέες απαιτήσεις των καταναλωτών οδηγούν σε τεχνολογικές επενδύσεις, το «σκέτο online» ανήκει στο παρελθόν και όσοι δεν επενδύσουν σε τεχνολογία, ανθρώπους και ευελιξία, απλώς θα μείνουν πίσω, διεμήνυσε ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, ο οποίος προειδοποίησε για σημαντικές αλλαγές που φέρνουν οι γενιές Gen Z και Gen A σε έναν πολύπλοκο κόσμο γεμάτο από σύνθετους κανονισμούς.
Αναφερόμενος στην αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων, ο κ. Παντελιάδης δηλώνει πως αυτή αλλάζει γρήγορα, αλλά «μπορούμε από τώρα και με αρκετή ακρίβεια να καταγράψουμε τις βασικές τάσεις που διαμορφώνονται στην Ευρώπη».
Όπως είπε από τη σκηνή του 22ου Cyprus Grocery Retail Conference που παρουσίασαν οι Υπεραγορές Αλφαμέγα, η αγορά βρίσκεται μπροστά σε δομικές αλλαγές: Η κλιματική κρίση θα προκαλεί ολοένα και πιο συχνά κρίσεις στην παραγωγή βασικών αγαθών, η συσκευασία-όπως τη γνωρίζουμε-θα περιορίζεται, ενώ οι υπερβολικά σύνθετοι κανονισμοί και η ευρωπαϊκή γραφειοκρατία λειτουργούν ανασταλτικά για την καινοτομία.
«Οι επιχειρήσεις είναι σαν τα καράβια και αν τις πιέσεις πολύ, αλλάζουν ρότα και πατρίδα», τόνισε, εκφράζοντας τον προβληματισμό του για την έλλειψη ρίσκου και επιχειρηματικού θάρρους στην Ευρώπη, σε αντίθεση με το παλιό πνεύμα του Far West.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στις επόμενες γενιές εργαζομένων, τις Gen Z και Gen A, οι οποίες όχι μόνο ζητούν καλύτερους όρους, αλλά τους θεωρούν και αυτονόητους: Υψηλότερες αποδοχές, ευελιξία, μπόνους, work-life balance, ακόμα και… γυμναστήρια και κομμωτήρια στον χώρο εργασίας.
Οι νέες απαιτήσεις οδηγούν, αναπόφευκτα, σε επενδύσεις σε τεχνολογία. Από τα ρομπότ μέχρι τα προηγμένα συστήματα AI, ο κλάδος προσανατολίζεται στην αυτοματοποίηση ως απάντηση στη δυσκολία εύρεσης και διατήρησης ανθρώπινου δυναμικού.
Η ελεγχόμενη μετανάστευση παραμένει αναγκαία, αλλά η τεχνολογία της άμεσης μετάφρασης υπόσχεται να ξεπεράσει τα γλωσσικά εμπόδια και να ενσωματώσει ευκολότερα νέους εργαζομένους σε χώρες όπου οι βασικές γνώσεις αγγλικών δεν θεωρούνται δεδομένες, υποστηρίζει.
Ο κ. Παντελιάδης εστιάζει την προσοχή του και στην καταναλωτική συμπεριφορά. Η στροφή σε έτοιμα και ημιέτοιμα φαγητά είναι ξεκάθαρη, όπως και η υπεροχή των πλατφορμών έναντι των e-shops των ίδιων των λιανεμπόρων.
Η χρέωση των υπηρεσιών όπως το picking ή το delivery θα γίνεται πλέον με βάση το πραγματικό κόστος, καθώς οι πελάτες μαθαίνουν να πληρώνουν για ό,τι ζητούν.
Η τεχνολογία, όπως επισήμανε, κάνει την είσοδό της πρώτα στο back office, μετά στα logistics και έπειτα στην επαφή με τον πελάτη. Το «σκέτο online» ανήκει πια στο παρελθόν, καθώς ακόμη και οι pure online παίκτες στρέφονται στα φυσικά καταστήματα.
Τέλος, προειδοποίησε πως στην επόμενη ύφεση, η ανεργία θα είναι πιο ορατή λόγω των αυτοματισμών, ενώ η επόμενη γενιά της τεχνητής νοημοσύνης-το Generative AI-θα ξεπεράσει κατά πολύ τα σημερινά εργαλεία, κάνοντας τα σημερινά chatbots να φαίνονται «αφελή».
Ολοκληρώνοντας την παρέμβασή του, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα προς τον κλάδο: Το μέλλον δεν περιμένει και όσοι δεν επενδύσουν σε τεχνολογία, ανθρώπους και ευελιξία, απλώς θα μείνουν πίσω.