Βάζει χέρι στα...tips με παρέμβαση στη συμβατική σχέση των επιχειρήσεων με τους εργαζόμενούς τους η Βουλή
InBusinessNews 06:40 - 17 Απριλίου 2025

Πρόταση νόμου για θέσπιση νομοθεσίας που αποσκοπεί στη ρύθμιση της διαδικασίας και της διαχείρισης της κατανομής του φιλοδωρήματος σε διανομείς προϊόντων που απασχολούνται σε ψηφιακές πλατφόρμες, ανεξάρτητα από τη φύση της συμβατικής τους σχέσης, κατατέθηκε στη Βουλή και αναμένεται να συζητηθεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας μετά τις εορτές του Πάσχα.
Ουσιαστικά με την πρόταση νόμου του βουλευτή του ΑΚΕΛ, Γιώργου Κουκουμά, καθορίζεται το πεδίο της προωθούμενης νομοθεσίας, οι υποχρεώσεις των εργοδοτών για καταβολή των φιλοδωρημάτων στους εργαζόμενους, ενώ θεσπίζεται το αδίκημα της παραβίασης από εργοδότη οποιασδήποτε από τις προτεινόμενες διατάξεις με αυστηρές ποινές.
Όπως τονίζει στην αιτιολογική έκθεση ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, «οι προτεινόμενες ρυθμίσεις κρίνονται αναγκαίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι το φιλοδώρημα που καταβάλλουν οι πελάτες έναντι των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών, διανέμεται δίκαια και με διαφανείς διαδικασίες από τους εργοδότες στους εργοδοτούμενούς τους».
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις
Ειδικότερα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις καθορίζεται το πεδίο εφαρμογής της νομοθεσίας, ώστε να περιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη παροχή προϊόντων ή υπηρεσιών για την οποία είθισται να καταβάλλεται φιλοδώρημα από τους πελάτες, ενώ φιλοδώρημα καθορίζεται:
- το προαιρετικώς καταβαλλόμενο στον εργοδοτούμενο από τους πελάτες του εργοδότη χρηματικό ποσό, έναντι της παρεχόμενης εξυπηρέτησης ή προϊόντος και το οποίο δύναται να καταβάλλεται σε μετρητά, μέσω πιστωτικής κάρτας ή μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, και
- οποιαδήποτε χρέωση είναι συνδεδεμένη με την παρεχόμενη εξυπηρέτηση και επιβάλλεται υποχρεωτικά στον λογαριασμό πελάτη από επιχείρηση και οποιαδήποτε άλλη χρέωση η οποία εύλογα δύναται να θεωρηθεί από τον πελάτη ότι συνιστά φιλοδώρημα.
Επιπρόσθετα, στην πρόταση νόμου έχει περιληφθεί πρόνοια, σύμφωνα με την οποία, το ποσό του φιλοδωρήματος δεν συνδέεται με οποιοδήποτε τρόπο με τον μισθό που ο εργοδοτούμενος λαμβάνει από τον εργοδότη για την εργασία του, ούτε δύναται να υποκαθιστά το σύνολο ή μέρος αυτού, δεν υπόκειται σε εισφορές του εργοδότη ή του εργοδοτούμενου και εκπίπτει του φορολογητέου εισοδήματος του εργοδοτουμένου.
Παράλληλα με την πρόταση νόμου, καθορίζονται οι υποχρεώσεις των εργοδοτών, οι οποίες αφορούν, μεταξύ άλλων, την:
- κατανομή του φιλοδωρήματος στους εργοδοτουμένους εντός δύο εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία λήξης της χρονικής περιόδου για την οποία αυτό κατανέμεται.
- κατάρτιση πολιτική κατανομής του φιλοδωρήματος στην οποία, μεταξύ άλλων, καθορίζεται η διαδικασία καταγραφής και κατανομής του φιλοδωρήματος,
- γνωστοποίηση γραπτώς σε έκαστο εργοδοτούμενο κατάστασης κατανομής φιλοδωρήματος, εντός τριών εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία λήξης της χρονικής περιόδου για την οποία διανέμεται το φιλοδώρημα,
- τήρηση αρχείου καταχώρισης των φιλοδωρημάτων.
Την ίδια ώρα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις θα απαγορεύεται η παρακράτηση ή καθυστέρηση κατανομής του φιλοδωρήματος, ανεξαρτήτως αν εργοδότης έχει εξασφαλίσει σχετική συναίνεση εργοδοτούμενων, καθώς και η σύναψη σύναψης σύμβασης ή σχέσης εργασίας η οποία να περιλαμβάνει συγκεκριμένους δυσμενής για τον εργοδοτούμενο όρους σε σχέση με τη καταβολή του φιλοδωρήματος.
Ταυτόχρονα, επιχειρείται η απαγόρευση οποιασδήποτε φύσης διάκριση ή δυσμενής μεταχείριση στη κατανομή φιλοδωρήματος και η απαγόρευση κατανομής μέρους ή του συνόλου φιλοδωρήματος σε εργοδοτούμενό του υπό την μορφή προϊόντων ή υπηρεσιών.
Οι επιθεωρητές και οι αρμοδιότητές τους
Εξάλλου, με την προωθούμενη νομοθεσία ο Υπουργός Εργασίας θα δύναται, εφόσον το κρίνει απαραίτητο, να ορίζει λειτουργούς του Υπουργείου ή/και άλλους δημοσίους υπαλλήλους ως επιθεωρητές με τις εξής αρμοδιότητες:
- τη διασφάλιση της πλήρους και αποτελεσματικής εφαρμογής των διατάξεων του Νόμου -όταν κι εφόσον αυτός ψηφιστεί-, είτε με τη διεξαγωγή αυτεπάγγελτης έρευνας για τον έλεγχο της εφαρμογής τους, είτε με την εξέταση παραπόνων που τους υποβάλλονται για διαφορές που προκύπτουν από την εφαρμογή τους·
- την παροχή πληροφοριών, συμβουλών και υποδείξεων προς τους εργοδότες και τους εργοδοτουμένους σχετικά με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τήρησης των διατάξεων του Νόμου και
- την αναφορά προς τον Υπουργό προβλημάτων που προκύπτουν κατά την εφαρμογή των διατάξεων του Νόμου και την υποβολή προτάσεων σχετικά με μέτρα αντιμετώπισής τους.
Με βάση τις διατάξεις της πρότασης νόμου, οι επιθεωρητές δύναται να:
- εισέρχεται, με την επίδειξη της ταυτότητάς του, ελεύθερα και χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας ή της νύχτας, σε οποιοδήποτε χώρο απασχόλησης, εκτός από κατοικία –εκτός εάν εξασφαλίζει τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη της
- συνοδεύεται από αστυνομικό, εάν έχει εύλογη αιτία να πιστεύει ότι θα παρεμποδιστεί στην άσκηση των εξουσιών του ή στην εκτέλεση των καθηκόντων του, οπόταν η Αστυνομία έχει υποχρέωση να διαθέτει ένα ή περισσότερους αστυνομικούς για να τον συνοδεύσουν
- συνοδεύεται από οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο ήθελε κρίνει αναγκαίο
- προβαίνει σε ελέγχους, επιθεωρήσεις, έρευνες, ανακρίσεις ή εξετάσεις, όπως θεωρεί αναγκαίο, για τη διαπίστωση της εφαρμογής των διατάξεων του Νόμου, και ειδικότερα δύναται να:
(i) απαιτεί από πρόσωπο, το οποίο έχει εύλογη αιτία να πιστεύει ότι δύναται να παράσχει πληροφορίες ή διευκρινίσεις σχετιζόμενες με επιθεώρηση που αφορά την εφαρμογή των διατάξεων του Νόμου, να απαντήσει σε σχετικές ερωτήσεις, μόνο του ή στην παρουσία οποιουδήποτε άλλου προσώπου, την οποία δύναται ο επιθεωρητής να απαιτήσει ή να επιτρέψει, και να απαιτεί από το πρόσωπο αυτό να υπογράφει δήλωση ότι οι απαντήσεις του είναι αληθείς·
(ii) να απαιτεί από πρόσωπο στον χώρο εργασίας να του παρέχει, για θέματα τα οποία είναι υπό τον έλεγχο ή την ευθύνη του προσώπου αυτού, τις διευκολύνσεις και τη βοήθεια που είναι αναγκαίες για την ενάσκηση από τον ίδιο οποιασδήποτε από τις εξουσίες που του παρέχονται δυνάμει των διατάξεων του παρόντος άρθρου και
(iii) να ζητεί τη συνδρομή οποιασδήποτε δημόσιας υπηρεσίας ή αρχής, η οποία και υποχρεούται να του την παράσχει, και - ασκεί κάθε άλλη εξουσία αναγκαία για την εφαρμογή των διατάξεων του Νόμου.
Σημειώνεται πως, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του για επιθεώρηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του προωθούμενου νόμου, ο επιθεωρητής ενημερώνει τον εργοδότη ή εκπρόσωπό του για την παρουσία του, εκτός εάν θεωρεί ότι αυτό επηρεάζει δυσμενώς την εκτέλεση των καθηκόντων του.
Οι ποινές
Πέραν των πιο πάνω, με την πρόταση νόμου θεσπίζονται τα αδικήματα της παρεμπόδισης του έργου του επιθεωρητή και της παράβασης από εργοδότη οποιασδήποτε από τις προτεινόμενες διατάξεις.
Συγκεκριμένα, πρόσωπο το οποίο:
- παρεμποδίζει επιθεωρητή κατά την άσκηση οποιασδήποτε εξουσίας παρέχεται σ' αυτόν από τον Νόμο
- αρνείται να απαντήσει ή απαντά ψευδώς σε οποιαδήποτε έρευνα, για την οποία παρέχεται εξουσία από τον Νόμο
- παραλείπει να παρουσιάσει οποιοδήποτε αρχείο, πιστοποιητικό, βιβλίο ή άλλο έγγραφο ή στοιχείο που απαιτείται να παρουσιάσει σύμφωνα με τον Νόμο
- παρεμποδίζει ή αποπειράται να παρεμποδίσει οποιοδήποτε πρόσωπο από του να παρουσιαστεί ενώπιον επιθεωρητή ή να εξεταστεί από αυτόν,
είναι ένοχο αδικήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τους έξι μήνες ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις €10.000 ή/και στις δύο αυτές ποινές.
Επίσης, βάσει των διατάξεων της πρότασης νόμου, εργοδότης ο οποίος παραβαίνει τις διατάξεις του Νόμου είναι ένοχος αδικήματος και σε περίπτωση καταδίκης του, υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τους έξι μήνες ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει €15.000 ή και στις δύο αυτές ποινές.
Ακόμη, νομικό πρόσωπο και οποιοδήποτε μέλος του διοικητικού συμβουλίου αυτού, ο γενικός διευθυντής, ο γραμματέας ή άλλος αξιωματούχος ή άλλο όργανο διοικήσεως του νομικού αυτού προσώπου, που αποδεικνύεται ότι συναίνεσε ή συνέπραξε στην τέλεση οποιουδήποτε από τα προαναφερθέντα αδικήματα, υπέχει κι αυτό ποινική ευθύνη σε σχέση με τα εν λόγω αδικήματα.