Ιάκωβος Ιακώβου: Η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μέσα από το success story της Hermes Airports
Δόνα Καπαρτή 13:22 - 24 Μαρτίου 2025

Η Hermes Airports δεν μένει... προσγειωμένη. Αξιοποιώντας το πρωτοποριακό μοντέλο των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (PPPs), η εταιρεία συνεχίζει να ανεβάζει τον πήχη στην αεροπορική βιομηχανία.
Ως η πρώτη εταιρεία που εφάρμοσε τη στρατηγική στο νησί, η Hermes Airports έχει επιτύχει την μετατροπή των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου σε πρότυπα διεθνών προδιαγραφών, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην οικονομία, τον τουρισμό και την εμπειρία των ταξιδιωτών.
Σε μια αποκλειστική συνέντευξη στο InBusinessNews, ο αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Hermes Airports, Ιακώβου Ιακώβου, μιλά για τις προκλήσεις, τις επιτυχίες και τα φιλόδοξα σχέδια της εταιρείας, η οποία προχωρά δυναμικά στη Β’ Φάση αναβάθμισης των αεροδρομίων της.
- Διαβάστε εδώ: Ξεκινά με επένδυση €170 εκατ. η επέκταση των αεροδρομίων-Η εταιρεία που αναλαμβάνει τα κατασκευαστικά έργα
Το μοντέλο PPPs αποδεικνύεται, μέσα από τη συνομιλία, ως ένα αποδοτικό μέσο... απογείωσης σε στρατηγικές επενδύσεις και ανάπτυξη υποδομών, με την Hermes να αποτελεί αδιαμφησβήτητα ένα case study επιτυχίας.
- Διαβάστε επίσης: Μάριος Ταννούσης: Από τους καλύτερους τρόπους για ανάπτυξη και επενδύσεις η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα
H Hermes Airports είναι το πρώτο εργο PPPs στην Κύπρο. Ποια είναι τα βασικά πλεονεκτήματα του εν λόγω μοντέλου σε σχέση με τα παραδοσιακά δημόσια έργα;
Το μοντέλο PPPs εφαρμόζεται σε ευρεία κλίμακα σε όλο τον κόσμο. Στην Κύπρο η εφαρμογή του μοντέλου υιοθετήθηκε για πρώτη φορά με τα δύο αεροδρόμια της Λάρνακας και της Πάφου. Τα πλεονεκτήματα του PPPs σε σχέση με τον συμβατικό τρόπο εκτέλεσης έργων είναι αρκετά και καθοριστικά, ώστε κάποια Κυβέρνηση να επιλέξει να το ακολουθήσει.
Αρχικά, η επένδυση για την ανάπτυξη του έργου γίνεται αποκλειστικά από τον ιδιώτη επενδυτή με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός του κράτους και κατ’επέκταση τα δημόσια οικονομικά.
Παράλληλα, μειώνεται σημαντικά ο δημοσιονομικός κίνδυνος καθώς αποφεύγονται οι καθυστερήσεις και οι υπερβάσεις στον προϋπολογισμό των υπό εκτέλεση έργων όπως είδαμε συχνά να συμβαίνει με την παραδοσιακή μέθοδο.
Επίσης, ο ιδιωτικός τομέας κατέχει την απαιτούμενη τεχνογνωσία και αποτελεσματικότητα σε τέτοιας εμβέλειας έργα. Αυτή η τεχνογνωσία επιτρέπει και την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων ώστε το έργο να είναι πιο αποδοτικό τόσο στην κατασκευή, αλλά και στη λειτουργία και συντήρηση.
Με αυτό τον τρόπο χωρίς να επενδύσει το κράτος από τα δημόσια ταμεία, υλοποιούνται έργα τα οποία αναπτύσσουν μαζί και τη χώρα ενώ την ίδια στιγμή δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας. Κατά την άποψη μου το μοντέλο του PPP υπερτερεί του τρόπου που γίνονται παραδοσιακά τα δημόσια έργα.
Πώς έχει βελτιωθεί η ποιότητα των υπηρεσιών προς τους ταξιδιώτες;
Η ποιότητα των υπηρεσιών που απολαμβάνει ο ταξιδιώτης έχει βελτιωθεί σημαντικά με τη λειτουργία των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου Λάρνακας και Πάφου που κατασκεύασε η Hermes Airports. Η λειτουργικότητα σε συνάρτηση με τον καινοτόμο και σύγχρονο σχεδιασμό έχει συμβάλει σημαντικά στην εξυπηρέτηση των επιβατών.
Επίσης, οι άνετοι χώροι που έχουν δημιουργηθεί και η σωστή διαρρύθμισή τους έχουν συμβάλει στη δημιουργία άψογων εγκαταστάσεων για retail αγορές σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων. Ταυτόχρονα, έχουν δημιουργηθεί άνετες εγκαταστάσεις εστίασης ώστε ο κάθε επιβάτης να μπορεί να απολαμβάνει φαγητό και ποτό.
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, αποτελεί η σημαντική βελτίωση στο χρόνο που χρειάζεται ο επιβάτης από το check-in μέχρι την επιβίβασή του στο αεροπλάνο με την εισαγωγή τεχνολογικών καινοτομιών.
Σε αυτό το πλαίσιο, εστιάζουμε στη συνεχή βελτίωση της εξυπηρέτησης των ταξιδιωτών με business class tickets, με υπηρεσίες fast track και executive lounges, τα οποία δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτε από αεροδρόμια του εξωτερικού.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε κατά τη λειτουργία των αεροδρομίων, ώστε να αποτελούν σήμερα ένα πρότυπο διεθνών προδιαγραφών;
Καθημερινά αντιμετωπίζουμε μικρές και μεγαλύτερες προκλήσεις. Η εμπειρία και η τεχνογνωσία της ομάδας της Hermes Airports, μας επιτρέπει να ξεπερνάμε τα όποια εμπόδια εμφανίζονται ώστε τα αεροδρόμιά μας να λειτουργούν άψογα.
Στις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε καταγράφω τις συχνές αλλαγές στους διεθνείς κανονισμούς και νομοθεσίες που σχετίζονται είτε με τους ελέγχους που γίνονται στα αεροδρόμια, είτε με τα μηχανήματα και εξοπλισμούς τα οποία πρέπει να επικαιροποιούνται σε κάθε περίπτωση.
Επίσης, η ανάγκη για συνεχιζόμενη καινοτομία με την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών, την προσαρμογή στους διεθνείς κανονισμούς και τα διεθνή πρότυπα, αποτελούν συχνές προκλήσεις.
Οι συνεχείς γεωπολιτικές εξελίξεις και ο εντεινόμενος ανταγωνισμός αποτελούν μια συνεχή πρόκληση για εμάς στο να διατηρούμε τη συνδεσιμότητα της Κύπρου σε μια αυξητική πορεία και να αναπληρώνουμε εκεί και όπου χρειάζεται, τα κενά που δημιουργούνται.
Τέλος, να μην ξεχνάμε και τις προκλήσεις που προέκυψαν από απρόβλεπτους παράγοντες όπως η πανδημία του Covid-19, όπου μέσα από τη σκληρή μας δουλειά ανταποκριθήκαμε στο έπακρο.
Τι ρόλο έπαιξε η συνεργασία με το κράτος στην επιτυχία του έργου και ποιες είναι οι βέλτιστες πρακτικές αυτής της συνεργασίας;
Η συνεργασία μας με το κράτος ήταν σωστή και ειλικρινής όλα αυτά τα χρόνια. Με καλή θέληση και από τις δύο πλευρές μπορέσαμε να καταφέρουμε πολλά.
Ένα παράδειγμα της καλής συνεργασίας μεταξύ των δύο εταίρων είναι τα κίνητρα προς τις αεροπορικές εταιρείες, μια πρωτοβουλία της Hermes, η οποία βρήκε θετική ανταπόκριση και στήριξη από το κράτος.
Η επιτυχημένη εφαρμογή τους εδώ και πέραν των δέκα ετών έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης και την ουσιαστική βελτίωση της συνδεσιμότητας της Κύπρου με το εξωτερικό.
Επενδύουμε στην καλή σχέση με το κράτος και μέσα από διάλογο καταφέρνουμε να επιτύχουν οι δύο πλευρές τους στόχους τους.
Η συμβολή των αεροδρομίων στην κυπριακή οικονομία
Η συμβολή των αεροδρομίων στην κυπριακή οικονομία είναι σημαντική. Μπορείτε να μοιραστείτε αριθμούς σχετικά με τις θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν και την συνολική οικονομική επίδραση στο νησί από την λειτουργία τους μέχρι σήμερα;
Σήμερα, οι άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας από τη λειτουργία των αεροδρομίων στη Λάρνακα και στην Πάφο, ανέρχονται περίπου στις 17 χιλιάδες.
Με βάση σχετική μελέτη οικονομικών επιπτωσεων εκτιμάται ότι για κάθε επιπρόσθετο δρομολόγιο με καθημερινές πτήσεις που προστίθεται στα πτητικά προγραμματα απο και προς την Κυπρο δημιουργούνται γύρω στις 100 επιπρόσθετες θέσεις εργασίας.
Όταν αναλάβαμε το 2006, τη διαχείριση των αεροδρομίων οι επιβάτες είχαν την επιλογή να ταξιδέψουν με 20 αερογραμμές ενώ σήμερα υλοποιώντας τη στρατηγική ανάπτυξης της συνδεσιμότητας καταφέραμε να φτάσουμε στις 55 αερογραμμές ενισχύοντας το θετικό αποτύπωμά μας στον τουρισμό και την οικονομία.
Η ετήσια συνεισφορά από τη λειτουργία των αεροδρομίων στο ΑΕΠ της Κυπρου εκτιμάται στο 4% καθιστώντας τους δύο αερολιμένες της Κύπρου ως μια σημαντική κινητήρια δύναμη που βοηθά στην ανάπτυξη της χώρας.
Έχετε επενδυτικά σχέδια για περαιτέρω αναβάθμιση των εγκαταστάσεων ή επεκτάσεις;
Ξεκινάμε το αμέσως επόμενο διάστημα τα έργα για τη Φάση Β’ των αεροδρομίων μας με σιγουριά και εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας. Με την ολοκλήρωσή τους, τα έργα θα οδηγήσουν τα αεροδρόμιά μας στη νέα τους εποχή.
Πριν από μερικές μέρες ολοκληρώθηκε η διαδικασία χρηματοδότησης του έργου, με τη σύναψη του δανεισμού αλλά και ιδία χρηματοδότηση από τους μετόχους της Hermes Αίrports ενώ την ίδια στιγμή έχει υπογραφεί και το συμβόλαιο με την κοινοπραξία που θα αναλάβει την κατασκευή του έργου.
Το συνολικό κόστος των έργων της Φάσης 2 ανέρχεται στα 170 εκατομμύρια ευρώ που θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από την Hermes Airports.
Ενδεικτικά, στο αεροδρόμιο Λάρνακας τα έργα θα καλύψουν συνολικά 20.000 τ.μ. και αφορούν μεταξύ άλλων τη δημιουργία νέας πτέρυγας με πύλες αναχωρήσεων και αφίξεων η οποία θα συνδεθεί με το κυρίως κτήριο, την προσθήκη επιπλέον ιμάντων παραλαβής αποσκευών, νέο χώρο διεκπεραίωσης διαβατηριακών ελέγχων και ελέγχων ασφαλείας, επέκταση εμπορικής περιοχής καθώς και αύξηση των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών.
Η ολοκλήρωσή τους προβλέπεται εντός 30 μηνών και μετά το πέρας τους, το αεροδρόμιο θα είναι σε θέση να εξυπηρετεί έως και 12,4 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Καθοριστικές είναι και οι αναβαθμίσεις που προγραμματίζονται και για το αεροδρόμιο της Πάφου καθώς με την ολοκλήρωση του έργου, η χωρητικότητα του τερματικού του αεροδρομίου θα αυξηθεί κατά 30%, βελτιώνοντας αισθητά την εμπειρία των επιβατών και την αποδοτικότητα των ελέγχων και των διαδικασιών.
Παράλληλα, θα επεκταθεί ο νότιος παράλληλος τροχόδρομος, ενισχύοντας την επιχειρησιακή ευελιξία του αεροδρομίου. Τα έργα υπολογίζεται να διαρκέσουν 27 μήνες και η χωρητικότητα του αεροδρομίου θα αυξηθεί στους 5 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.
To μοντέλο PPPs για μεγάλα αναπτυξιακά έργα
Με βάση την εμπειρία σας, πιστεύετε ότι το PPPs μοντέλο θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε άλλα μεγάλα έργα στην Κύπρο;
To μοντέλο PPPs θεωρώ ότι μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλά έργα του δημόσιου τομέα. Η εξαιρετική επιτυχία του αποδείχθηκε στην περίπτωση των δύο αεροδρομίων της Κύπρου στην οποία το κράτος βρήκε στο πρόσωπο της Hermes Airports έναν αξιόπιστο εταίρο.
Η εφαρμογή του ΡΡΡs βοηθά την υλοποίηση μεγάλων αναπτυξιακών έργων χωρίς να επιβαρύνει το δημόσιο χρέος.
Με ιδιωτικά κεφάλαια και ιδιωτική χρηματοδότηση υλοποιούνται σημαντικά έργα χωρίς καθυστερήσεις και σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα, τα έργα συντηρούνται σωστά, λειτουργούν κανονικά και εξυπηρετούν το κοινό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Παράλληλα με τα πιο πάνω δημιουργούνται επιπρόσθετες θέσεις εργασίας.
Αν έπρεπε να πείσετε κάποιον για την επιτυχία του PPPs σας, ποια είναι τα τρία βασικά επιχειρήματα που θα χρησιμοποιούσατε;
Το δικό μας PPPs πέτυχε για πολλούς λόγους. Αν με καλείτε να απαριθμήσω τους τρεις βασικούς, ο πρώτος είναι η τεράστια τεχνογνωσία και εξειδίκευση στον τομέα των κατασκευών και αερομεταφορών που έφερε στην Κύπρο η κοινοπραξία που συνθέτει την Hermes Airports σε συνάρτηση πάντα με την τοπική γνώση της αγοράς.
Παράλληλα, η αφοσίωσή μας και η στρατηγική που υλοποιούμε για την περαιτέρω ενίσχυση της συνδεσιμότητας, έχουν δώσει την ευκαιρία να διεισδύσουμε σε σημαντικές νέες αγορές, πέραν των παραδοσιακών, χάρη στις βελτιωμένες συμφωνίες που συνάπτουμε με αεροπορικές εταιρείες φέρνοντας απτά αποτελέσματα και έσοδα.
Τέλος, η προσαρμοστικότητα που επιδεικνύουμε στις νέες τάσεις, αλλαγές και καινοτομίες που εφαρμόζουν άλλα αεροδρόμια και η υιοθέτηση των κατάλληλων πρακτικών και νέων τεχνολογιών μας έδωσαν την ευκαιρία να προσφέρουμε στο κοινό εξαιρετικές υπηρεσίες και βελτιώνοντας την εμπειρία τους καταφέρνουμε να ανταποκριθούμε στις εξελισσόμενες ανάγκες.
Παγκόσμιες τάσεις, νομικό πλαίσιο και βέλτιστες πρακτικές
Μάθετε περισσότερα για τις ευκαιρίες που προκύπτουν μέσω του PPP στο προσεχές, «Unlocking Investment Through Public-Private Partnerships (PPPs) International Summit».
Το Συνέδριο θα διεξαχθεί στις 26 και 27 Μαρτίου στην Λευκωσία με σκοπό να εμπλουτίσει της γνώσεις των ενδιαφερομένων σε μια διοργάνωση που αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον. Διοργάνωση, που πραγματοποιείται από τον Invest Cyprus, την WAIPA και την WAPPP.
Σκοπός του συνεδρίου είναι να διερευνήσει, εξάλλου, πώς PPP μπορούν να ενεργοποιήσουν τις επενδύσεις και να προωθήσουν την οικονομική ανάπτυξη σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο Hilton της Λευκωσίας και θα περιλαμβάνει δύο μέρες γεμάτες συζητήσεις, αναλύσεις και εργαστήρια με τη συμμετοχή διεθνών εμπειρογνωμόνων και ηγετών του κλάδου.
Για περισσότερες πληροφορίες και εγγραφή πατήστε εδώ.
- Οργανωτές: Invest Cyprus, WAPPP, WAIPA
- Χρυσός Χορηγός: EY Cyprus
- Αργυρός Χορηγός: Hermes Airports
- Υπό την Αιγίδα: Κυπριακή Δημοκρατία
- Συντονιστής: IMH