Powered by

Αυτές είναι οι θέσεις του ΣΕΛΚ για την φορολογική μεταρρύθμιση-Η επιστολή σε Κεραυνό και τα 14 νέα μέτρα που προτείνει

Σφαιρική εικόνα με τις θέσεις και απόψεις του αναφορικά με τον επερχόμενο φορολογικό μετασχηματισμό δίνει ο Σύνδεσμος Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου(ΣΕΛΚ), διά επιστολής και συνοδευτικών παραρτημάτων που απέστειλε προς τον υπουργό Οικονομικών, Μάκη Κεραυνό, στο πλαίσιο της διαβούλευσης που προηγήθηκε τις τελευταίες εβδομάδες επί των εισηγήσεων του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών(ΚΟΕ) του Πανεπιστημίου Κύπρου.

Ο ΣΕΛΚ εκφράζει συνολικά ευαρέσκεια για το προτεινόμενο φορολογικό πακέτο, αναγνωρίζοντας ότι περιορίζεται ο φορολογικός φόρτος σε φορολογούμενους πολίτες και επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα, όπως υποδεικνύει, η περαιτέρω εδραίωση της φορολογικής βάσης και των κανόνων της παρουσίας και της υπόστασης των φορολογικών κατοίκων αποτελεί ιδιαίτερα θεμιτή εξέλιξη.

Την ίδια ώρα, ωστόσο, ο ΣΕΛΚ διαπιστώνει «αδυναμίες», καθώς όπως αναφέρει στην επιστολή του προς τον Μάκη Κεραυνό, θα ανέμενε να δει περισσότερη απλοποίηση του συστήματος, με την ενοποίηση ή κατάργηση φορολογιών ή συγκεκριμένων προνοιών που επιφέρουν περιπλοκότητα, περισσότερη ευελιξία στις διαδικασίες, περιορισμό της γραφειοκρατίας και εδραίωση της σταθερότητας και της προβλεψιμότητας όλου του φορολογικού πλαισίου.

«Αναμέναμε επίσης», υπογραμμίζει, «να δούμε προτάσεις, οι οποίες θα μειώσουν το ολοένα αυξανόμενο τα τελευταία χρόνια διοικητικό κόστος συμμόρφωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) που αδιαμφισβήτητα αποτελούν την ραχοκοκαλιά της κυπριακής οικονομίας», για να σημειώσει περαιτέρω την προσέγγισή του πως μια ολοκληρωμένη φορολογική μεταρρύθμιση θα ανέμενε να περιλαμβάνει:

  • Πρώτο: Τη θέσπιση Φορολογικού Συμβουλίου.
  • Δεύτερο: Την Φορολογική Δικαιοσύνη.
  • Τρίτο: Τη ρύθμιση των Φορολογικών Συμβούλων.
  • Τέταρτο: Την Ψηφιοποίηση-Αυτοματοποίηση των λειτουργιών του Τμήματος Φορολογίας.
  • Πέμπτο: Τον επιμέρους μετασχηματισμό των φορολογικών νομοθεσιών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΕΛΚ ΣΤΟΝ ΜΑΚΗ ΚΕΡΑΥΝΟ ΕΔΩ

Στο πλαίσιο της συνολικής τοποθέτησής του για την φορολογική μεταρρύθμιση, ο ΣΕΛΚ παραθέτει τα σχόλια του επί των εισηγήσεων του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου, δίνοντας επί προτάσεων για τις οποίες, είτε διαφωνεί είτε διατηρεί επιφυλάξεις, συγκεκριμένες επεξηγήσεις.

Οι θέσεις του ΣΕΛΚ επί του πλαισίου του ΚΟΕ για τις επιχειρήσεις

  • Πλήρης κατάργηση λογιζόμενης διανομής μερισμάτων

Ο ΣΕΛΚ συμφωνεί με την πλήρη κατάργηση λογιζόμενης διανομής μερισμάτων και την επιβολή 5% φόρου παρακράτησης σε πραγματική διανομή μερισμάτων για φορολογικούς κατοίκους Κύπρου που είναι και domiciled στην Κύπρο.

Για την επιβολή φόρου παρακράτησης σε υψηλότερο ποσοστό φόρου από 5%, πάνω σε συγκεκαλυμμένη διανομή μερισμάτων (εσθονικό μοντέλο), ο ΣΕΛΚ σχολιάζει ότι για το συγκεκριμένο σημείο χρειάζεται περισσότερη πληροφόρηση.

«Διατηρούμε τον προβληματισμό μας για την νομική του βάση και τον σκοπό της εφαρμογής του. Ως εκ τούτου, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε χωρίς να έχουμε πλήρη και σαφή εικόνα», προσθέτει.

  • Η θέση του ΣΕΛΚ για αύξηση εταιρικού φόρου από 12,5% σε 15%

Ο ΣΕΛΚ, αντιλαμβανόμενος, όπως αναφέρει, ότι η αύξησή του εταιρικού φόρου από 12,5% σε 15%, είναι μια πολιτική απόφαση με σκοπό την ενδυνάμωση της εικόνας και της αξιοπιστίας της χώρας, αποδέχεται την εισήγηση και παράλληλα, παραθέτει το δικό του σκεπτικό:

«Βασική μας θέση είναι όπως ενισχύεται η αξία και η αξιοπιστία της Κύπρου ως ένας επιχειρηματικός προορισμός επιλογής και ποιότητας, με τη συνεχή αναβάθμιση του προϊόντος και των υπηρεσιών που προσφέρονται, ως επίσης με απλοποίηση, ενδυνάμωση και αποτελεσματική εφαρμογή των εσωτερικών υποδομών, διαδικασιών και λειτουργιών της χώρας (πέραν της φορολογίας), προσφέροντας έτσι υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας σε ανταγωνιστικό κόστος.

Διατηρούμε τον προβληματισμό μας κατά πόσο η προτεινόμενη αύξηση στον εταιρικό φορολογικό συντελεστή ίσως να εκληφθεί αρνητικά από τον επιχειρηματικό (ντόπιο και ξένο) επιχειρηματικό κόσμο, ως αύξηση στο κόστος του επιχειρείν στην Κύπρο, κάτι που ίσως επηρεάσει την αντίληψη για την ανταγωνιστικότητα της χώρας ως κέντρο επιχειρηματικών και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.

Από την άλλη, η αύξηση αυτή θα μπορούσε να αντισταθμιστεί με περιορισμό του κόστους απασχόλησης για τον εργοδότη, μειώνοντας είτε στο ποσοστό εισφοράς στο Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής είτε/και στο Ταμείο Πλεονάζοντος Προσωπικού, διατηρώντας έτσι τα φορολογικά πλεονεκτήματα».

Για τα αντικαταχρηστικά μέτρα για «εταιρείες κλειστής δομής» (close-structured companies) ο ΣΕΛΚ εκφράζει τη θέση ότι χρειάζεται περισσότερη πληροφόρηση. «Διατηρούμε τον προβληματισμό μας για την νομική του βάση και τον σκοπό της εφαρμογής του. Ως εκ τούτου, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε χωρίς να έχουμε πλήρη και σαφή εικόνα», επεξηγεί.

Παράλληλα, διαφωνεί με τη δυνατότητα άρσης του εταιρικού πέπλου και φορολόγηση μετόχου ως φυσικό πρόσωπο που ασκεί επιχείρηση και τη δυνατότητα προσαρμογής μισθών σε τιμές ελεύθερης αγοράς (market rate), σχολιάζοντας ότι πρέπει να εξεταστεί το νομικό υπόβαθρο, η νομική βάση και η αναλογικότητα του μέτρου, καθώς, ενδεχομένως να οδηγήσει σε υπέρβαση εξουσιών και άνιση ή προβληματική μεταχείριση.

  • Καθεστώς Non-Dom, πράσινη μετάβαση και ψηφιακός μετασχηματισμός

Για το καθεστώς Non-Dom ο ΣΕΛΚ συμφωνεί επί της αρχής της εισήγησης και παράλληλα, σημειώνει ότι χρειάζεται παροχή περισσότερης πληροφόρησης σε ότι αφορά την επέκταση (ήτοι μετά τα 17 χρόνια) καθώς και να καθοριστεί το ύψος του ετήσιου τέλους.

Ο ΣΕΛΚ συμφωνεί επί της αρχής της εισήγησης που αφορά την πράσινη μετάβαση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, σημειώνοντας ότι, είναι απαραίτητη η παροχή περισσότερης πληροφόρησης με πιο στοχευμένα μέτρα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΛΚ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΩΝ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΚΟΕ ΕΔΩ

Τα 14 νέα φορολογικά μέτρα που προτείνει ο ΣΕΛΚ

Πέρα από τα σχόλια του επί των εισηγήσεων του ΚΟΕ, ο ΣΕΛΚ προτείνει νέα φορολογικά μέτρα για διατήρηση, όπως αναφέρει της διεθνούς φορολογικής ανταγωνιστικότητας της Κύπρου.

Τα μέτρα που προτείνει ο ΣΕΛΚ είναι τα εξής:

  • Intellectual Property nexus regime

Η νοητή έκπτωση να αυξηθεί από το 80% στο 90% (π.χ. το Βέλγιο έχει 85%)· το αυξημένο αυτό όριο να εφαρμοστεί μόνο σε περιουσιακά στοιχεία που μπαίνουν σ' αυτό το regime από την 1 Ιανουαρίου 2026 (δηλαδή περιουσιακά στοιχεία που ήταν ήδη εντός του regime αυτού στις 31 Δεκεμβρίου 2025 να παραμείνουν με το όριο στο 80%).

  • Λογιζόμενη Έκπτωση Τόκου

(α) Η λογιζόμενη έκπτωση να αυξηθεί από το 80% στο 90% (π.χ. το Λουξεμβούργο έχει 90%)· το αυξημένο αυτό όριο να εφαρμοστεί μόνο σε μετοχικό κεφάλαιο που εισάγεται από την 1 Ιανουαρίου 2026 (δηλαδή κεφάλαιο που εισήχθη μέχρι και την 31 Δεκεμβρίου 2025 να παραμείνει με το όριο στο 80%).

(β) Οποιαδήποτε υπερβάλλουσα λογιζόμενη έκπτωση (δηλαδή λογιζόμενη έκπτωση που δεν χρησιμοποιήθηκε ως έκπτωση στην Κύπρο) να μεταφέρεται στα επόμενα έτη χωρίς ποσοτικό ή χρονικό περιορισμό.

  • Περιουσιακά στοιχεία (π.χ. Intellectual Property) που εισάγονται στην Κύπρο κατόπιν φορολογικής εξόδου από άλλη χώρα

Ως είναι ο νόμος σήμερα, εάν τα περιουσιακά στοιχεία (π.χ. Intellectual Property) εισάγονται στην Κύπρο κατόπιν φορολογικής εξόδου από άλλη Χώρα Μέλος, το φορολογικό τους κόστος στην εισαγωγή είναι ίσο με την αγοραία τους αξία την ημέρα εισαγωγής (δηλαδή δίνεται φορολογικό step-up), το οποίο ισχύει και για τις μελλοντικές φορολογικές εκπτώσεις φθοράς (wear & tear) και για το μελλοντικό υπολογισμό του κέρδους μελλοντικής εξόδου από την Κύπρο· αυτό να επεκταθεί και σε περιουσιακά στοιχεία (π.χ. Intellectual Property) που εισάγονται στην Κύπρο κατόπιν φορολογικής εξόδου από μή Χώρες Μέλη.

  • Δευτερεύουσες προσαρμογές (secondary adjustments)

Να εισαχθεί ρητή πρόνοια ότι η Κύπρος δεν τις εφαρμόζει (δηλαδή η φορολογική πρακτική στην Κύπρο σήμερα, που είναι η μή εφαρμογή, να ενισχυθεί και νομικά).

  • Qualifying Refundable Tax Credits ("QRTCs")/Government grants

Ενόψει της εισαγωγής στην κυπριακή φορολογική νομοθεσία από την 1 Ιανουαρίου 2024 της Ευρωπαικής Οδηγίας για τον Πυλώνα 2 (ελάχιστος φόρος 15%), τα μέτρα που το Υπουργείο Οικονομικών εξετάζει περί QRTCs/Government grants να περιληφθούν εντός του πλαισίου του φορολογικού μετασχηματισμού ούτως ώστε να έχουν εφαρμογή από 1 Ιανουαρίου 2026.

  • Έκπτωση ξένου φόρου

(α) Όλοι οι ξένοι φόροι του φορολογούμενου να ομαδοποιούνται (pooling of tax credits) για σκοπούς έκπτωσης (όπως συμβαίνει π.χ. στην Ολλανδία)

(β) Η έκπτωση ξένου φόρου να προηγείται της έκπτωσης φορολογικών ζημιών προηγούμενων ετών και της έκπτωσης φορολογικών ζημιών ομίλου (group relief)

(γ) Οποιοσδήποτε υπερβάλλον ξένος φόρος (δηλαδή ξένος φόρος που δεν χρησιμοποιήθηκε ως έκπτωση στην Κύπρο) να μεταφέρεται σε μελλοντικά έτη χωρίς ποσοτικό ή χρονικό περιορισμό

(δ) Να δίδεται λογιζόμενη έκπτωση ξένου φόρου (notional foreign tax credits) (όπως συμβαίνει π.χ. στη Μάλτα).

  • Ενεργητικό/παθητικό εισόδημα τόκου

Για σκοπούς απλοποίησης και για σκοπούς υποστήριξης του καθεστώτος των nondomiciled individuals, το εισόδημα τόκου να θεωρείται πάντοτε ενεργητικό για εταιρείες και πάντοτε παθητικό για άτομα.

  • Έξοδα Έρευνας & Ανάπτυξης (R&D)

Να επεκταθεί σε περαιτέρω έτη η σούπερ έκπτωση πού ίσχυε για τα έτη 2022-2024.

  • Ξένα επενδυτικά ταμεία μορφής συνεταιρισμού

Να εισαχθεί η πρόνοια της Επιλογής Καθεστώτος Φορολόγησης (check-the-box) όσον αφορά τον χειρισμό τους για σκοπούς κυπριακής φορολογικής μεταχείρισης (όπως συμβαίνει π.χ. στη Μάλτα).

  • Έκπτωση φορολογικών ζημιών

(α) Έκπτωση φορολογικών ζημιών προηγούμενων ετών: Οι φορολογικές ζημιές προηγούμενων ετών να μεταφέρονται σε μελλοντικά έτη χωρίς ποσοτικό ή χρονικό περιορισμό.

(β) Έκπτωση φορολογικών ζημιών ομίλου (group relief): Οι φορολογικές ζημιές προηγούμενων ετών να είναι διαθέσιμες και για έκπτωση φορολογικών ζημιών ομίλου (group relief) σε επόμενα έτη.

(γ) Έκπτωση φορολογικών ζημιών ομίλου (group relief): Σε περιπτώσεις όπου κυπριακή εταιρεία μεταφέρεται από ένα όμιλο σε άλλο, η έκπτωση φορολογικών ζημιών ομίλου (group relief) να είναι διαθέσιμη και στους δύο ομίλους εταιρειών με χρονικό καταμερισμό.

  • Έξοδα τόκου

(α) Να μην υπάρχει καθόλου περιορισμός στην έκπτωση τόκου πέραν του περιορισμού που επιβάλλει η Ευρωπαική Οδηγία ATAD.

(β) Αν δεν εφαρμοστεί το (α) τότε να δίνεται έκπτωση και για μετοχικό κάτω του 100% (π.χ. για μετοχικό όχι λιγότερο του 75%).

  • Φόρος κεφαλαιουχικών κερδών σε ακίνητη ιδιοκτησία εντός Κύπρου

Ο φόρος κεφαλαιουχικών κερδών να εφαρμόζεται μόνο για διαθέσεις σε μη συνδεδεμένα πρόσωπα.

  • Εμπορική εύνοια (trading goodwill)

Να μην θεωρείται ότι προκύπτει στην Κύπρο, και γι'αυτό να μην υπόκειται σε κυπριακό φόρο εισοδήματος, οποιαδήποτε εμπορική εύνοια μπορεί να προκύψει όταν κυπριακή εταιρεία πωλεί εξαιρούμενη ξένη μόνιμη εγκατάσταση, ή όταν εξαιρούμενη ξένη μόνιμη εγκατάσταση πωλεί τα περιουσιακά της στοιχεία.

  • Νομική υπόσταση των φορολογικών γνωματεύσεων

Ο θεσμός των φορολογικών γνωματεύσεων να ενταχθεί εντός του φορολογικού νομικού πλαισίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΜΕ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Ο ΣΕΛΚ ΕΔΩ

Ο ΣΕΛΚ καταθέτει επίσης προτάσεις για επιμέρους εύκολες και γρήγορες, όπως επισημαίνει, ρυθμίσεις στο υφιστάμενο φορολογικό νομικό πλαίσιο, που θα επιφέρουν, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, πρόσθετες απλουστεύσεις και ξεκαθάρισμα αβεβαιότητας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΔΩ

Σημειώνεται ότι σήμερα, στο πλαίσιο της διαβούλευσης για την προώθηση της φορολογικής μεταρρύθμισης, ο υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός θα προεδρεύσει της Συμβουλευτικής Οικονομικής Επιτροπής (ΣΟΕ) για συζήτηση του προκαταρτικού πλαισίου όπως έχει ανακοινωθεί στις 26 Φεβρουαρίου.

Κατά την συνάντηση θα πραγματοποιηθεί παρουσίαση του πλαισίου από το Κέντρο Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου, ως ο ανάδοχος του έργου.

Δειτε Επισης

Μιχάλης Αντωνίου: Το κύριο αίτημα της ΟΕΒ στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης-Υπόμνημα με 25 σημεία
Σταύρος Σταύρου: Ανησυχίες για όλους μας οι πράσινες φορολογίες-Ισοζυγισμένη η φορολογική μεταρρύθμιση
Με εβδομαδιαία άνοδο 4,5% έκλεισε το ΧΑΚ
Με τον υψηλότερο δείκτη λειψυδρίας στην E.E. η Κύπρος το 2022-Στο 71% και πόλυ πιο πάνω από το όριο
Προσπάθειες για νέα παράταση στην εφαρμογή των πράσινων φορολογιών, φορολογική μεταρρύθμιση το 2026
Συμφώνησαν σε στενότερη συνεργασία για ενίσχυση παραγωγικότητας στο δημόσιο Παναγιώτου-ΠΑΣΥΔΥ
Πάνω κατά 38,6% σε οκτώ χρόνια η μέση ετήσια καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών-Πού πάει το μεγαλύτερο ποσοστό
Τα είπε με τον νέο εκτελεστικό διευθυντή του ΔΝΤ ο Μάκης Κεραυνός-Τα θέματα στην εθιμοτυπική συνάντηση
Κυκλοφόρησε «Ο Συκοφάντης»... Το πολυαναμενόμενο βιβλίο του Νίκου Αναστασιάδη προκαλεί αίσθηση
Πλεονασματικός και ύψους €9,3 εκατ. ο πρώτος προϋπολογισμός του Δήμου Ιεροκηπίας