Χρ. Πατσαλίδης: Οι πρωτοβουλίες και δράσεις για την ενίσχυση της χρηματοοικονομικής παιδείας στην Κύπρο
InBusinessNews 16:37 - 13 Μαρτίου 2025

Σημαντικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της χρηματοοικονομικής παιδείας στην Κύπρο, με στόχο την ορθή προετοιμασία της νεότερης γενιάς, ανέδειξε ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου και Πρόεδρος της Κυπριακής Επιτροπής Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού και Παιδείας (ΚΕΧΑΠ), Χριστόδουλος Πατσαλίδης.
Ο αγώνας για οικονομική ανθεκτικότητα της χώρας εξοπλίζεται με ψηφιακά εργαλεία χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης, σεμινάρια, ομάδες εργασίας και επέκταση των μαθημάτων χρηματοοικονομική εκπαίδευση στα γυμνάσια όλης της Κύπρου.
Ο Διοικητής μιλούσε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου «Financial literacy for the youth: Preparing the next generation», της ΚΕΧΑΠ, στο Hilton Nicosia.
Ψηφιακά εργαλεία για τη χρηματοοικονομική εκπαίδευση
Η ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων για την ενίσχυση της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης, όπως η δημιουργία μιας εθνικής ιστοσελίδας για τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό, πρόκειται να προσφέρει στους πολίτες εύκολη πρόσβαση σε αξιόπιστες και χρήσιμες πληροφορίες, δήλωσε.
Το έργο, υλοποιείται με τη συνεργασία του ΟΟΣΑ και χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα λειτουργήσει όπως είπε, σύντομα, ως κεντρικό σημείο πληροφόρησης και εκπαίδευσης
Θα εκπαιδεύονται ενήλικες με εργαστήρια και σεμινάρια
Επιπλέον, ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας τόνισε την ανάγκη για τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση των ενηλίκων. Στο πλαίσιο αυτό, έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος εκπαίδευσης εκπαιδευτών, το οποίο θα περιλαμβάνει στοχευμένα σεμινάρια και εργαστήρια για να ενισχυθεί η χρηματοοικονομική παιδεία των ενηλίκων και να δημιουργηθεί μια πιο ενημερωμένη κοινωνία.
Ενσωμάτωση δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης
Η ανάγκη για ενίσχυση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στην Κύπρο έχει γίνει όλο και πιο επιτακτική, σύμφωνα με τον Διοικητή.
Οι ευρηματικές δράσεις που αναπτύσσονται, επικεντρώνονται σε ένα σύστημα που ενσωματώνει τη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, με τη συνεργασία των φορέων της πολιτείας, των θεσμών και της Κεντρικής Τράπεζας.
Όπως δήλωσε, η ΚΕΧΑΠ έχει αναλάβει ένα κρίσιμο ρόλο στην εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για την προώθηση του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, που τέθηκε σε εφαρμογή από τον Ιούνιο του 2024.
Προκαλούν ανησυχία τα στοιχεία από την έρευνα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Παγκύπριας Έρευνας Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, και που παρουσίασε ο δρ. Πατσαλίδης, ο μέσος όρος χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στην Κύπρο είναι μόλις 56%.
Σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι το 39% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι τουλάχιστον μία φορά τους τελευταίους 12 μήνες δεν μπορούσε να καλύψει τα έξοδά του με το εισόδημά του. Αυτά τα στοιχεία δείχνουν την ανάγκη για άμεσες δράσεις που θα προλαμβάνουν τα οικονομικά προβλήματα του μέλλοντος και θα ενισχύσουν την οικονομική ανθεκτικότητα της χώρας.
Η χρηματοοικονομική εκπαίδευση…μπαίνει στις σχολικές τάξεις των γυμνασίων
Ο Διοικητής υπογράμμισε πως η χρηματοοικονομική παιδεία αφορά όχι μόνο τη γνώση τραπεζικών και οικονομικών όρων, αλλά και την ανάπτυξη ορθολογιστικών αποφάσεων και νοοτροπιών.
Ουσιαστικά, είναι μια προσπάθεια που στοχεύει στη διαμόρφωση ικανοτήτων που θα επιτρέπουν στους πολίτες να προγραμματίζουν το μέλλον τους με υπευθυνότητα, αποφεύγοντας τους οικονομικούς κινδύνους και προάγοντας τη χρηματοοικονομική τους ευημερία, υποστηρίζει.
Ένα από τα σημαντικότερα βήματα που έχουν γίνει στην κατεύθυνση αυτή είναι η εισαγωγή του προγράμματος χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης στις σχολικές τάξεις.
Στην ομιλία του, ο Διοικητής επαίνεσε το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για την εισαγωγή του προγράμματος χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης για τους μαθητές της τρίτης τάξης του γυμνασίου.
Η πρωτοβουλία αυτή, η οποία θα επεκταθεί και στις υπόλοιπες τάξεις του γυμνασίου, δείχνει τη δέσμευση της κυβέρνησης για ενίσχυση της χρηματοοικονομικής παιδείας από νεαρή ηλικία, κάτι που είναι κρίσιμο για την οικονομική σταθερότητα του μέλλοντος.
Δημιουργία εξειδικευμένων ομάδων εργασίας
Το ολοκληρωμένο σχέδιο για την προώθηση της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης περιλαμβάνει επίσης τη δημιουργία τέσσερις εξειδικευμένες ομάδες εργασίας που επικεντρώνονται σε κρίσιμους τομείς.
Τομείς, που περιλαμβάνουν την αξιολόγηση και επικαιροποίηση της Εθνικής Στρατηγικής, τη δια βίου μάθηση, την ενίσχυση του ψηφιακού χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, καθώς και την προώθηση της χρηματοοικονομικής παιδείας στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι εν λόγω δράσεις θα βοηθήσουν στην οικοδόμηση μιας κοινωνίας καλύτερα ενημερωμένης και προετοιμασμένης για τις προκλήσεις του 21ου αιώνα.
Με συντονισμένη προσπάθεια η Κύπρος ανοίγει νέους ορίζοντες
Το έργο της ΚΕΧΑΠ δεν περιορίζεται μόνο σε δράσεις εκπαίδευσης, αλλά περιλαμβάνει επίσης την ανάπτυξη εργαλεία που θα διευκολύνουν τη διαχείριση των προσωπικών οικονομικών. Ένα τέτοιο εργαλείο είναι η εθνική ιστοσελίδα για τη χρηματοοικονομική παιδεία, η οποία θα αποτελέσει το σημείο αναφοράς για την ενημέρωση και εκπαίδευση των πολιτών.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η στρατηγική για την ενίσχυση της χρηματοοικονομικής παιδείας και η εφαρμογή της δεν είναι μόνο ευθύνη της πολιτείας και των θεσμών.
Όπως ανέφερε ο Διοικητής, η επιτυχία της στρατηγικής εξαρτάται από τη δέσμευση όλων των κοινωνικών ομάδων, συμπεριλαμβανομένων των επιχειρήσεων και των πανεπιστημίων. Μόνο μέσα από μια συντονισμένη προσπάθεια θα επιτευχθεί ο στόχος της δημιουργίας μιας ενημερωμένης και οικονομικά ανθεκτικής κοινωνίας.
Η Κύπρος ανοίγει νέους ορίζοντες για το μέλλον της, διασφαλίζοντας την οικονομική ευημερία και σταθερότητα των πολιτών της και εφοδιάζοντας τη νέα γενιά με τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της σύγχρονης οικονομίας, ήταν το καταληκτικό μήνυμα.