Όταν η πορεία σου στον χώρο των ΜΜΕ μοιάζει με Roller coaster, τότε η επίσκεψη στο Ευρωπαϊκό συνέδριο Radiodays για τους ραδιοφωνητζήδες είναι επιβεβλημένη! Ομολογώ ότι είμαι νέο φρούτο σε αυτόν τον υπέροχο ερτζιανό κόσμο και ας μου επιτραπεί να δανειστώ το ρητό του Πλούταρχου «Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει, αλλά μια φωτιά που πρέπει ν’ ανάψει». Και ομολογώ ότι στο RadioDays άναψε η φλόγα της επόμενης μέρας του ραδιοφώνου ως Μέσο, άναψε τη φλόγα του ιδανικού παζλ όχι για το τι πρέπει να κάνεις, αλλά για το πως πρέπει να είναι το ράδιο σε αυτό το σύγχρονο μεταβαλλόμενο περιβάλλον, άναψε τη φλόγα για το ιδανικό μοντέλο ραδιοφώνου που θα δημιουργήσει κουλτούρα σε μια εποχή όπου οι influencers καταφέρνουν να κάθονται ακόμη πίσω από τα μικρόφωνα ως ραδιοφωνικοί παραγωγοί... Sad but true! κλεμμένο από τους Metallica... το είχα σε κασέτα (πριν τα CD) γι’ αυτό να σέβεστε!
Επί της ουσίας είχα την τύχη να βρεθώ στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για το Ραδιόφωνο / Radiodays Europe 2025 ανάμεσα σε παθιασμένους ραδιοφωνητζήδες, radio-freaks, επαγγελματίες, ξερόλες αλλά και σεμνούς επαγγελματίες που σέβονται αυτό που κάνουν.
Όπως και να έχει, το ραδιόφωνο ιστορικά υπήρξε πάντα ένα από τα πιο αγαπημένα Μέσα επικοινωνίας. Ωστόσο, η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης (AI), η τεράστια άνοδος των podcasts αλλά και οι αλλαγές στις συνήθειες του κοινού βλέπε Spotify, podcast κτλ., έχει ως αποτέλεσμα το μέλλον του ραδιοφώνου να πρέπει να επαναπροσδιοριστεί. Επί της ουσίας, πώς μπορούν οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί να γίνουν καλύτεροι; Πώς το ραδιόφωνο θα προσεγγίσει τις νεότερες γενιές; Αποτελούν τα podcasts απειλή ή ευκαιρία; Επίσης μπορεί η χρήση των social media να αυξήσει την ακροαματικότητα;
Πάμε one by one. Οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί δεν μπορούν πλέον να βασίζονται μόνο στη φωνή τους και στην αμεσότητά τους! Fact! Το περιεχόμενο είναι κλειδί στο να προσεγγίσεις το κοινό και να γίνεις παρέα ή σύντροφος με τον καθένα ξεχωριστά… ο παραγωγός πρέπει να κατανοήσει το κοινό του, να καταλάβει τις προτιμήσεις του και να προσαρμόσει το περιεχόμενο σε πραγματικό χρόνο. Η live επικοινωνία με το κοινό είναι εξαιρετικά σημαντική! Μέσω έξυπνης επικοινωνίας και σχολιασμού σε social media, οι παραγωγοί μπορούν να αλληλεπιδρούν με το κοινό πιο άμεσα και προσωπικά! So… Just do it!
Το μεγαλύτερο στοίχημα του ραδιοφώνου είναι η προσέλκυση νεότερων ακροατών, οι οποίοι έχουν στραφεί σε streaming υπηρεσίες και βίντεο πλατφόρμες. Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό; Διαδραστικό περιεχόμενο: Τα live shows με συμμετοχή του κοινού μέσω chat ή social media είναι σίγουρα ένας τρόπος να κρατηθεί το ενδιαφέρον. Επιλογές τραγουδιών βασισμένη σε data: Οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν πιο στοχευμένη μουσική επιλογή, βασισμένη σε data και όχι μόνο στις playlist των σταθμών. Σύνδεση με influencers or not? Οι νεότερες γενιές ακολουθούν influencers. Η συνεργασία με δημοφιλείς content creators μπορεί να φέρει νέους ακροατές στο ραδιόφωνο. ΔΕΝ σημαίνει όμως ότι πρέπει να τους ανοίξεις μικρόφωνο! Please NO more σούργελα!
Είναι τα Podcasts Εχθρός του Ραδιοφώνου; Η αλήθεια είναι ότι τα podcasts κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Με απλή λογική εάν η ώρα «κατανάλωσης» ηχητικού περιεχομένου από το ραδιόφωνο αναλωθεί σε Podcast τότε είναι ζημιά! Άρα η μαγκιά είναι να διατηρήσεις ταυτότητα, να παραμείνεις πιστός στις αξίες σου και να κτίσεις κουλτούρα. Εάν η φιλοσοφία σου είναι λίγα λόγια πολλή μουσική… γίνε απλά καλύτερος σε αυτό που κάνεις… πρέπει το ραδιόφωνο να κάνει Podcast; Εξαρτάται από το είδος, εξαρτάται εάν μπορείς να το υποστηρίξεις, εξαρτάται εάν μπορείς να το δέσεις στην ευρύτερη φιλοσοφία και τις αξίες που υπηρετείς…
Ερώτηση ενός εκατομμυρίου Ευρώ! Μπορούν τα Social Media να Οδηγήσουν το Κοινό στο Ραδιόφωνο; Τα social media είναι ένα δυνατό εργαλείο προώθησης, εφόσον και εάν χρησιμοποιηθούν σωστά: Χρήση TikTok ή Instagram Reels για την προώθηση αποσπασμάτων short versions από εκπομπές θα μπορούσε να ήταν μια λύση. Διαγωνισμοί και αποκλειστικό περιεχόμενο στα Social φαίνεται ότι βοηθούν στο engagement.
Το μέλλον του ραδιοφώνου είναι συνυφασμένο με την τεχνολογική εξέλιξη και την προσαρμογή στις νέες συνήθειες. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προσφέρει νέα εργαλεία βελτίωσης, ενώ η συνεργασία (με τον σωστό τρόπο) με podcasters και influencers μπορεί να ανοίξει νέες αγορές. Με στρατηγική χρήση των social media και έξυπνες τεχνικές προσέγγισης των νεότερων γενεών, το ραδιόφωνο όχι μόνο δεν θα χαθεί, αλλά θα γίνει πιο δυνατό από ποτέ. Το ράδιο παραμένει ένα ρομαντικό Μέσο όπου η μουσική και ο παραγωγός απλώνουν το χέρι στον ακροατή και δημιουργούν συναισθήματα. Το ραδιόφωνο παραμένει η θεατρική σκηνή του μυαλού γιατί το ραδιόφωνο έχει ψυχή!
Υ.Γ. Τι κράτησα από το Radiodays; If you want to do it better go back to the basics!
*** Διευθυντής Ραδιοφωνικού Τομέα ALPHA Κύπρου / Επικοινωνιολόγος