Κίνδυνος… εμφράγματος στην κυπριακή αγορά-Καθυστερήσεις στο λιμάνι του Πειραιά «σπάνε» την εφοδιαστική αλυσίδα
Χαράλαμπος Χαραλάμπους 06:35 - 28 Φεβρουαρίου 2025

Με ελλείψεις προϊόντων και αυξήσεις στις τιμές τους...απειλείται η κυπριακή αγορά λόγω καθυστερήσεων που προκύπτουν στην εξυπηρέτηση των πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά, οι οποίες παρατηρούνται και είναι έντονες, κατά τον τελευταίο ένα μήνα.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στο InBusinessNews ο CEO της Christoudias Logistics, Χρίστος Χριστούδιας, η ενημέρωση που έλαβε η εταιρεία από το λιμάνι του Πειραιά είναι ότι προκύπτει συμφόρηση από την παραγωγικότητά του λιμανιού, δηλαδή τους εξαιρετικά χαμηλούς ρυθμούς φορτοεκφόρτωσης.
Επιπρόσθετα, η κατάσταση επιδεινώνεται από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο λιμάνι.
Ντόμινο που καταλήγει σε ελλείψεις
Όπως εξήγησε ο κ. Χριστούδιας, ένα πλοίο τακτικής γραμμής Πειραιά-Λεμεσού, το οποίο θα φτάσει στον Πειραιά την 1η Μαρτίου για παράδειγμα, θα πρέπει να αναμένει τουλάχιστον μέχρι τις 6 Μαρτίου για να εισέλθει στο λιμάνι και να φορτώσει τα εμπορευματοκιβώτια του, δηλαδή θα περιμένει έξω στο αγκυροβόλιο για έξι ημέρες.
Αυτή η καθυστέρηση έχει ως αποτέλεσμα χαμένους τζίρους, δηλαδή, όπως εξήγησε, δεν θα υπάρχει κατανάλωση, δεν θα υπάρχει εισροή προϊόντων στην κυπριακή αγορά και ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν οι εισαγωγείς θα παρουσιαστούν και οι αντίστοιχες ελλείψεις.
«Θεωρητικά δεν έχουν αποθέματα, γιατί προηγουμένως ήταν τόσο σύντομος ο χρόνος μεταφοράς από τον Πειραιά (μία εβδομάδα), ενώ σήμερα αυτός ο χρόνος έχει διπλασιαστεί ή και τριπλασιαστεί», πρόσθεσε.
Αύξηση κόστους εμπορευματοκιβωτίων
Μάλιστα, λόγω της υφιστάμενης κατάστασης, το λιμάνι του Πειραιά έχει αυξήσει το κόστος ανά εμπορευματοκιβώτιο κατά €100.
Παράλληλα, σε τέτοιες περιπτώσεις, το κόστος των προϊόντων αυξάνεται και λόγω του επιπρόσθετου κόστους αποθήκευσης των εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια-από μία εβδομάδα μέχρι και 10 ημέρες- που προκύπτει από τις καθυστερήσεις, μέχρι να μπορέσουν να τα μεταφέρουν στην Κύπρο.
«Η διαφορά είναι τεράστια και οι επιπτώσεις θα είναι αλυσιδωτές γενικότερα στην αγορά, με αποτέλεσμα μια πιθανή αύξηση των τιμών», σημείωσε ο κ. Χριστούδιας, προσθέτοντας ότι «δεν γνωρίζω εάν οι εισαγωγείς θα επιβάλουν αυτό το επιπρόσθετο κόστος πάνω στα προϊόντα, με αυξήσεις στις τιμές τους ή εάν θα το απορροφήσουν οι ίδιοι».
Οι κινήσεις της Christoudias Logistics
«Πλοία τα οποία θα ταξίδευαν για το λιμάνι του Πειραιά θα άφηναν εμπορευματοκιβώτια εκεί και θα επέστρεφαν στην Κύπρο με τα υπόλοιπα πλοία της γραμμής, δεν πηγαίνουν καν στον Πειραιά και αποθέτουν τα εμπορευματοκιβώτια τους στα γειτονικά λιμάνια, όπως της Αιγύπτου και του Ισραήλ», ανέφερε ο κ. Χριστούδιας, εξηγώντας παράλληλα ότι εναλλακτικές λύσεις με άλλα λιμάνια δεν υπάρχουν, αφού σε μια τέτοια περίπτωση θα αυξηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό το κόστος.
Πάντως, τα εμπορεύματα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες που εισάγει στην Κύπρο η Christoudias Logistics μέσω του λιμανιού του Πειραιά «θα βρει τρόπους για να τα διοχετεύσει μέσω άλλων λιμανιών, όπως της Θεσσαλονίκης ή της Βενετίας, ωστόσο το πρόβλημα με το λιμάνι του Πειραιά παραμένει και είναι τεράστιο, αφού από το λιμάνι του Πειραιά γίνεται περίπου το 30% των εισαγωγών της κυπριακής αγοράς».
Μαζί με την Ιταλία και τα λιμάνια της Άπω Ανατολής είναι ένας από τους τρεις πυλώνες εισαγωγών, επεσήμανε.
Η πρώτη φορά
Να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά κατά τα τελευταία χρόνια που προκύπτουν τέτοιας έκτασης καθυστερήσεις στο λιμάνι του Πειραιά.
Κάποια προβλήματα είχαν προκύψει με την ανάληψη των εργασιών του λιμανιού από τη COSCO, ωστόσο στη συνέχεια η εξυπηρέτηση ήταν άριστη, μέχρι που φτάσαμε στη σημερινή κατάσταση, ανέφερε καταληκτικά ο κ. Χριστούδιας.