Αλλάζει όψη το ιστορικό κέντρο Στροβόλου-Προχωρά η ανάπλαση του παλαιού πυρήνα

Σε τροχιά υλοποίησης φαίνεται πως εισέρχεται το έργο ανάπλασης του παλαιού πυρήνα Στροβόλου, το οποίο αναμένεται να δώσει νέα πνοή στην περιοχή και να συμβάλει στην ανάπτυξή της.

Προς αυτή την κατεύθυνση, ο Δήμος Στροβόλου προχώρησε στην προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού μέσω του Ηλεκτρονικού Συστήματος Σύναψης Συμβάσεων (e-procurement) του Γενικού Λογιστηρίου για εξεύρεση αναδόχου που θα αναλάβει την κατασκευή όλων των έργων ανάπλασης του παλαιού πυρήνα.

Το εκτιμώμενο κόστος του έργου καθορίστηκε στα 3,99 εκατομμύρια ευρώ συν ΦΠΑ και θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του Προγράμματος Πολιτικής Συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027» με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΑΝΑΠΛΑΣΗ2

Τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός

Με βάση τα έγγραφα του διαγωνισμού, η περιοχή 1 του ευρύτερου έργου ανάπλασης του παλαιού πυρήνα Στροβόλου, περιλαμβάνει την περιοχή περιμετρικά της εκκλησίας Παναγίας Χρυσελεούσης, την περιοχή περιμετρικά της εκκλησίας Αγίου Γεωργίου και μέρος του οδικού άξονα Αρχιεπισκόπου Κυπριανού με χρήσεις αναψυχής, ψυχαγωγίας και εμπορίου ειδικού χαρακτήρα.

Βασικό χαρακτηριστικό με το οποίο διαμορφώθηκε η πρόταση, είναι η ενοποίηση της δαπεδόστρωσης σε όλη την περιοχή, χωρίς τον διακριτό διαχωρισμό μεταξύ κίνησης οχημάτων και πεζών, η υπογειοποίηση των υπηρεσιών κοινής ωφελείας, η παροχή υπηρεσιών SMART CITY και η διαμόρφωση αστικής επίπλωσης.

Στόχος είναι να δοθεί προτεραιότητα στην διακίνηση των πεζών και να περιοριστεί σημαντικά η διέλευση οχημάτων, με μέγιστη ταχύτητα τα 20χλμ/ώρα.

Παράλληλα, η πρόταση πραγματεύεται τη δημιουργία διαφόρων ειδών δημόσιου χώρου με σκοπό την αναδιαμόρφωση του ιστορικού πυρήνα του Στροβόλου, έτσι ώστε από την μια να διασφαλιστεί ο χαρακτήρας του πυρήνα και από την άλλη να αναβαθμιστεί η ποιότητα της καθημερινότητας.

ΑΝΑΠΛΑΣΗ1

Οι δημόσιοι χώροι που θα δημιουργηθούν περιγράφονται αναλυτικά πιο κάτω.

Α. Δημόσιος χώρος κατά μήκος του οδικού άξονα:

  • Εξασφάλιση διαδρομών διακίνησης πεζών, ποδηλάτων και ΑΜΕΑ
  • Η προτεινόμενη δαπεδόστρωση και χάραξη του δρόμου ενθαρρύνει χαμηλές ταχύτητες αυτοκινήτων και στηρίζεται στην ευρύτερη φιλοσοφία διαχείρισης του αυτοκινήτου και του πεζού στον πυρήνα.
  • Δημιουργία χώρων στάσης για πεζούς και ποδήλατα. Σε αυτούς τους χώρους παρέχονται οι σχετικές υποδομές - διευκολύνσεις όπως πλατώματα, καθίσματα, φυτεύσεις, φωτισμός, σκίαση και πόσιμο νερό.
  • Υπογειοποίηση όλων των δημόσιων υπηρεσιών (Σ.Υ.Λ, Σ.Α.Λ, Α.Η.Κ, T.A.Y., Α.Τ.Η.Κ και άλλοι παρόχοι τηλεπικοινωνιών)
  • Διαμόρφωση του κατωφλιού (σκαλιά) προς εισόδους κατοικιών και χώρων εμπορίου και ψυχαγωγίας.
  • Παροχή μετακινούμενων ραμπών για διευκόλυνση κινήσεων ΑΜΕΑ προς κι από τα ιδιωτικά καταστήματα.
  • Αναδιαμόρφωση του ιδίου του ορίου πεζών και αυτοκινήτων με φύτευση, καθίσματα και μεταλλικές κατασκευές.
  • Εξασφάλιση επαρκούς φωτισμού
  • Κάδοι απορριμμάτων με πρόνοιες για ανακύκλωση καθώς και κάδοι για απορρίμματα σκύλων.

Β. Δημόσιος χώρος περιμετρικά της Εκκλησίας Παναγίας Χρυσελεούσης-Πλατεία:

Περιμετρικά της εκκλησίας προτείνεται μια αλυσίδα από δημόσιους χώρους που καθιστά και το σημείο αυτό σαν κεντρικό για την ανάπλαση της περιοχής 1 καθορίζεται βόρεια της εκκλησίας όπου βρίσκεται και η είσοδος της εκκλησίας σήμερα.

Στην νοτιά μεριά της εκκλησίας δημιουργείται ένας δευτερεύον πλατειακός χώρος.

Και στους δυο χώρους εξασφαλίζονται:

  • Ενιαία δαπεδόστρωση περιμετρικής πλατείας και δρόμων.
  • Χαράξεις στο δάπεδο που ενοποιούν των χώρο με τους περιμετρικούς δημόσιους χώρους περνώντας μέσα από το οδικό δίκτυο, που ενθαρρύνουν την διακίνηση των πεζών ως βασική κυκλοφορία στον πυρήνα.
  • Φωτισμός της εκκλησίας για την ανάδειξη της σαν αρχαιολογικό μνημείο.
  • Ειδικός φωτισμός για τους δημόσιους – πλατειακούς χώρους για την ανάδειξη τους και προσέλκυση επισκεπτών
  • Χωροθέτηση υφιστάμενων προτομών κοντά στην είσοδο της εκκλησίας και δημιουργία ειδικών κατασκευών τοποθέτησης τους.
  • Δημιουργία καθισμάτων βασισμένη στον αρθρωτό σχεδιασμό (modular design) οπού εξασφαλίζονται καθίσματα για 1, 2 , 4 και περισσότερα άτομα.
  • Δημιουργία μεγάλων ανθώνων φύτευσης που συνδυάζουν και περιμετρικά καθίσματα για την εξασφάλιση σκίασης στους χρήστες.
  • Σημείων φύτευσης εντός των πλατειακών χώρων
  • Δημιουργία δυο σημείων ένα στο βόρειο και ένα στο νότιο σημείο της εκκλησίας με αναδυόμενο νερό.
  • Κάδοι απορριμμάτων με πρόνοιες για ανακύκλωση καθώς και κάδοι για απορρίμματα σκύλων.
  • Υπογειοποίηση όλων των δημόσιων υπηρεσιών ( Σ.Υ.Λ, Σ.Α.Λ, Α.Η.Κ, T.A.Y., Α.Τ.Η.Κ και άλλοι παρόχοι τηλεπικοινωνιών)
ΑΝΑΠΛΑΣΗ3

Γ. Δημόσιος χώρος περιμετρικά από το εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου:

  • Ενιαία δαπεδόστρωση περιμετρικά από το εκκλησάκι
  • Η προτεινόμενη χάραξη του δρόμου ενθαρρύνει χαμηλές ταχύτητες αυτοκινήτων και στηρίζεται στην ευρύτερη φιλοσοφία διαχείρισης του αυτοκινήτου και του πεζού στον πυρήνα. Επιτρέπεται μόνο η διέλευση κατόχων άδειας (κάτοικοι), με τη χρήση αναδυόμενων πασσάλων.
  • Εξασφάλιση επαρκούς φωτισμού στον περιβάλλον χώρο
  • Ειδικός φωτισμός για το εκκλησάκι για την ανάδειξη του σαν αρχαιολογικό μνημείο.
  • Κάδοι απορριμμάτων με πρόνοιες για ανακύκλωση καθώς και κάδοι για απορρίμματα σκύλων.
  • Υπογειοποίηση όλων των δημόσιων υπηρεσιών (Σ.Υ.Λ, Σ.Α.Λ, Α.Η.Κ, T.A.Y., Α.Τ.Η.Κ. και άλλοι παρόχοι τηλεπικοινωνιών)

Δ. Διαμόρφωση χώρου στάθμευσης και υπαίθριας αγοράς.

Με βάση τους σχεδιασμούς, βόρεια του υφιστάμενου Μουσείου και δυτικά της κεντρικής Πλατείας θα δημιουργηθεί ένας χώρος με μεταβαλλόμενες χρήσεις. Ο χώρος θα εξασφαλίζει κάποιους χώρους στάθμευσης για το Μουσείο και την Εκκλησία, αλλά μπορεί θα χρησιμοποιηθεί και σαν υπαίθρια αγορά.

Επιπλέον η είσοδος του χώρου -όριο με τον δημόσιο δρόμο- θα αποτελεί και την στάση λεωφορείων που διαπερνούν τον πυρήνα.

Τα έργα που θα υλοποιηθούν:

  • Ενιαία δαπεδόστρωση χώρου στάθμευσης με δρόμο και γειτνιάζουσα πλατεία.
  • Δημιουργία στεγάστρων σκίασης μέσα από τρία μεγάλα μεταλλικά στέγαστρα
  • Δημιουργία χώρου στάσης για πεζούς στο όριο με τον δρόμο και κάτω από τα σκίαστρα. Σε αυτό τον χώρο παρέχονται οι σχετικές υποδομές - διευκολύνσεις όπως καθίσματα, φυτεύσεις, και πόσιμο νερό.
  • Δημιουργία 14 χώρων στάθμευσης εκ των οποίων ο ένας αφορά στάθμευση μικρού λεωφορείου.
  • Κάδοι απορριμμάτων με πρόνοιες για ανακύκλωση καθώς και κάδοι για απορρίμματα σκύλων.

Ε. Διαμόρφωση χώρου στάθμευσης και τροφοδοσίας για αυτοκίνητα και ποδήλατα.

Ανατολικά του οδικού άξονα επί της Λεωφόρου Αρχιεπισκόπου Κυπριανού θα διαμορφθωθεί μικρός χώρος στάθμευσης, με ενιαία δαπεδόστρωση χώρου στάθμευσης με την υπόλοιπη περιοχή ανάπλασης και ειδικότερα:

  • 12 χώροι στάθμευσης εκ των οποίων ο ένας είναι για ΑΜΕΑ, καθώς και χώροι τροφοδοσίας για μέτριου μεγέθους οχήματα.
  • Χώρος στάθμευσης και φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
  • Ποδηλοστάτης για 6 ποδήλατα.
  • Στο όριο του χώρου αυτού με τον δημόσιο δρόμο θα γίνεται και η συγκομιδή σκυβάλων μέσα από υπόγειο σύστημα.
  • Το όριο του χώρου στάθμευσης με το πεζοδρόμιο θα διαμορφωθεί με μεταλλική κατασκευή για συγκράτιση αναρριχώμενων φυτών (γιασεμί)

Ζ. Διαμόρφωση Πεζόδρομου με υπαίθριο χώρο στάσης και φαγητού.

Ο χώρος αυτός θα διαμορφωθεί εφαπτόμενος στον χώρο στάθμευσης της οδού Αρχιεπισκόπου Κυπριανού. Στην αρχή του πεζόδρομου θα διαμορφωθεί ένα πλάτωμα που θα εξοπλίζεται με καθίσματα και μεγάλο τραπέζι δημόσιου χώρου για υπαίθρια εστίαση.

Τα έργα που θα γίνουν:

  • Δημιουργία χώρου στάσης για πεζούς στο όριο με τον πεζόδρομο . Σε αυτό τον χώρο παρέχονται οι σχετικές υποδομές - διευκολύνσεις όπως καθίσματα, τραπέζι για υπαίθρια εστίαση, φυτεύσεις, και πόσιμο νερό.
  • Ειδικός φωτισμός για τους δημόσιους χώρους για την ανάδειξη τους και προσέλκυση επισκεπτών
  • Κάδοι απορριμμάτων με πρόνοιες για ανακύκλωση καθώς και κάδοι για απορρίμματα σκύλων.
ΑΝΑΠΛΑΣΗ4

Χρονοδιαγράμματα εκτέλεσης έργου

Σύμφωνα με τα έγγραφα του διαγωνισμού, επίσης, το έργο θα πρέπει να αποπερατωθεί και παραδοθεί προσωρινά για χρήση κατά φάσεις. Σημειώνεται πως, οι φάσεις και η διάρκεια του έργου θα οριστούν από τον εργοδότη (Δήμο Στροβόλου) σε συντονισμό με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και θα δοθεί ανάλογη οδηγία κατά την επίβλεψη.

Από πλευράς του ο εργολάβος θα ετοιμάσει και θα παραδώσει στον αρχιτέκτονα, σε μια εβδομάδα από την υπογραφή του συμβολαίου χρονοδιάγραμμα εργασίας για έγκριση. Αυτό πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τις εργασίες τυχών υπεργολάβων που πρόσλαβε ο εργολάβος ή ο εργοδότης.

Τονίζεται πως, την απόλυτη ευθύνη για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος θα έχει ο εργολάβος, ενώ ο χρόνος αποπεράτωσης θα υπολογίζεται από την τελευταία μέρα της χρονικής περιόδου που αναφέρεται στο αντίστοιχο άρθρο του Συμβολαίου.

Πάντως, κατά την παράδοση των εργασιών, ο εργολάβος οφείλει να θέσει σε λειτουργία όλες τις εγκαταστάσεις του έργου (υδραυλικές, μηχανολογικές, ηλεκτρικές, κλπ) με δικά του έξοδα και να διαθέσει όλα τα απαιτούμενα μέσα για την επιθεώρηση των εργασιών σε συνδυασμό με τις ειδικές αρμοδιότητες των υπηρεσιών ΑΗΚ και CYTA για τις δικές τους καλωδιώσεις.

Σημειώνεται πως, καθ’ όλη τη διάρκεια του εργοταξίου θα πρέπει να διατηρούνται σε λειτουργία οι επιμέρους υπηρεσίες που εξυπηρετούν την επηρεαζόμενη περιοχή και τους κατοίκους της. Έτσι, υπηρεσίες όπως ΣΥΛ, ΣΑΛ, ΑΗΚ και τηλεπικοινωνίες πρέπει να εξασφαλίζονται.

Προθεσμία υποβολής προσφορών

Αξίζει να σημειωθεί ότι, προσφορές θα γίνονται αποδεκτές από οικονομικούς φορείς μέχρι το μεσημέρι της 28ης Φεβρουαρίου, ενώ με βάση τον προγραμματισμό τα αποτελέσματα του διαγωνισμού αναμένεται να γίνουν γνωστά τρεις μήνες αργότερα.

Βάσει, δε, του προγραμματισμού, η υπογραφή της σύμβασης θα γίνει εντός τεσσάρων μηνών από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών, ενώ η σύμβαση που θα υπογραφεί θα είναι διάρκειας 18 μηνών από την ημερομηνία έναρξης των εργασιών ανάπλασης του παλαιού πυρήνα Στροβόλου.

Δειτε Επισης

Αλέξης Βαφεάδης: Νέος εργολάβος για τον δρόμο Πάφου-Πόλεως τον Σεπτέμβριο...«Δεν έχουμε χάσει λεφτά»
Οικιστική ανάπτυξη €10 εκατ. από την Celicandia στην Πέγεια
Μοναδικές ευκαιρίες για οικιστικά ακίνητα από την Altamira Real Estate
Κ. Κωνσταντή: Απαιτούνται γενναίες αποφάσεις και τομές για τα έργα του δημοσίου
Άμεσο τερματισμό των βραχυχρόνιων μισθώσεων ζητά το Συμβούλιο Εγγραφής Κτηματομεσιτών
Μ. Λάμπρου: Το δεύτερο εξάμηνο του 2026 αρχίζουν τα έργα για τον δρόμο Τάφοι των Βασιλέων-Κόλπος των Κοραλλίων
Σε αλματώδη πορεία η αδειοδότηση μη οικιστικών κτιρίων-Μεγαλύτερης αξίας και έκτασης
Piraeus Residences by Cyfield: Nέα μοντέρνα οικιστική ανάπτυξη στη Λευκωσία
Μικρή ετήσια άνοδος στις τιμές κατασκευαστικών υλικών τον Ιανουάριο
Εφετείο: Το Κτηματολόγιο δεν έχει καθήκον ενημέρωσης αγοραστή για προηγούμενα αγοραπωλητήρια