Ο τραπεζικός τομέας σε κομβικό σταυροδρόμι...Οι «neobanks» και η μεγάλη πρόκληση για τις παραδοσιακές τράπεζες
Δόνα Καπαρτή 06:30 - 21 Ιανουαρίου 2025
Στη σύγχρονη εποχή ο τραπεζικός τομέας βρίσκεται σε διαρκή μετασχηματισμό. Η τεχνολογική πρόοδος, η παγκοσμιοποίηση και οι μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών διαμορφώνουν νέες τάσεις και πρακτικές.
Πολύτιμα δεδομένα για την κατανόηση της σημερινής κατάστασης και των προοπτικών του τομέα προσφέρουν έρευνες, όπως αυτή που παρουσίασε η διευθύνουσα σύμβουλος της IMR/University of Nicosia™, Χριστίνα Κοκκάλου, στο 12ο Banking Forum & FinTech Expo.
Η έρευνα περιλάμβανε συνεντεύξεις με 200 CEOs και CFOs εταιρειών στην Κύπρο, αποκαλύπτοντας σημαντικές πτυχές για την ικανοποίηση, τις προσδοκίες και τις ευκαιρίες στον εταιρικό τραπεζικό τομέα.
Η έρευνα, κατέδειξε-μεταξύ άλλων-την αυξανόμενη προτίμηση για ταχύτητα, ευελιξία και διαφάνεια στις τραπεζικές υπηρεσίες, στοιχεία που οι νεοτράπεζες (neobanks) έχουν θέσει στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων τους.
Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας, τα παραδοσιακά τραπεζικά ιδρύματα βρίσκονται πλέον αντιμέτωπα με την πρόκληση να εκσυγχρονίσουν τις δομές και τις υπηρεσίες τους, ώστε να ανταγωνιστούν τις τεχνολογικά προηγμένες λύσεις των νεοτραπεζών.
Εκ των βασικών συμπερασμάτων, το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε μοντέλα που συνδυάζουν την ασφάλεια των παραδοσιακών τραπεζών με την ευελιξία των fintech εταιρειών.
Σε αυτό το κομβικό σταυροδρόμι, η ανάγκη για καινοτομία και προσαρμογή αναδεικνύεται ως ζωτικής σημασίας για την εξέλιξη των τραπεζικών οργανισμών.
- Διαβάστε εδώ: Τα επίπεδα ικανοποίησης και τι θέλουν από τις τράπεζες οι εταιρικοί πελάτες-Όσα κατέδειξε μεγάλη έρευνα της IMR
Η σημερινή εικόνα της εταιρικής τραπεζικής
Η πλειοψηφία των εταιρειών, περίπου το 63%, χρησιμοποιεί κυρίως υπηρεσίες εταιρικής τραπεζικής, ενώ το 18% απευθύνεται σε επιχειρηματικά κέντρα και το 11% σε ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος.
Το 87% των επιχειρήσεων συνεργάζεται με περισσότερους από έναν τραπεζικούς παρόχους, με το 45% να συνεργάζεται με τουλάχιστον τρεις τράπεζες. Μια στρατηγική, που αντανακλά την ανάγκη για διασπορά του ρίσκου και πρόσβαση σε εξειδικευμένες υπηρεσίες.
Επιπλέον, το 46% των εταιρειών συνεργάζεται με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα του εξωτερικού, ενισχύοντας την εξάρτηση από διεθνείς υπηρεσίες σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η προθυμία του 12% των εταιρειών να συνεργαστούν αποκλειστικά με ΕΜΙ’s/ PI’s στο μέλλον, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό εξετάζει τη χρήση τους σε συνδυασμό με παραδοσιακές τράπεζες, αναζητώντας μεγαλύτερη ευελιξία και καινοτομία.
Ικανοποίηση πελατών: Τι λειτουργεί και τι όχι
Η έρευνα ανέδειξε υψηλά επίπεδα ικανοποίησης για το φάσμα των προϊόντων (78%), την εξυπηρέτηση πελατών (76%) και τις ψηφιακές πλατφόρμες (72%).
Ωστόσο, μόλις το 15% των πελατών δηλώνει ικανοποιημένο από τις χρεώσεις και τα τέλη, γεγονός που αντικατοπτρίζει την αυξημένη πίεση από τις νεοτράπεζες.
Η ταχύτητα στην εξυπηρέτηση (48%) και η μείωση της γραφειοκρατίας (44%) αναφέρονται ως σημαντικοί παράγοντες για την επιλογή χρηματοπιστωτικού παρόχου, υπογραμμίζοντας την σημασία της ευελιξίας και της άμεσης ανταπόκρισης.
Η δυναμική της προσωπικής τραπεζικής σχέσης
Η προσωπική σχέση με έναν τραπεζίτη παραμένει καθοριστική για την εμπιστοσύνη και την ικανοποίηση. Το 92% των επιχειρήσεων έχει προσωπικό τραπεζίτη, ενώ το 50% επικοινωνεί μαζί του τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.
Μελλοντικές επενδύσεις και προοπτικές
Το 76% των εταιρειών σχεδιάζει να επενδύσει σε τεχνολογία, αναγνωρίζοντας τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού για την ανάπτυξη.
Επιπλέον, το 67% σκοπεύει να επενδύσει στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη του προσωπικού του, ενώ το 45% προσανατολίζεται στη στρατολόγηση νέων στελεχών.
Στον τομέα της χρηματοδότησης, το 48% των εταιρειών δηλώνει ανοιχτό στη λήψη διεθνών δανείων, ενώ το 32% εξετάζει την πιθανότητα χρηματοδότησης μέσω εναλλακτικών μεθόδων.
Η έρευνα κατέδειξε επίσης ότι το 33% των επιχειρήσεων προτίθεται να επενδύσει σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες, το 25% σε διεθνείς αγορές και το 24% σε νέες τοπικές αγορές.
Προκλήσεις για το μέλλον
Η έρευνα ανέδειξε μια τραπεζική βιομηχανία που βρίσκεται σε κομβικό σημείο. Ο παραδοσιακός τραπεζικός τομέας καλείται να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις, προσφέροντας ακόμα περισσότερη διαφάνεια, ταχύτερη εξυπηρέτηση και καινοτόμες λύσεις.
Οι επιχειρήσεις απαιτούν υπηρεσίες, που όχι μόνο θα στηρίζουν την ανάπτυξή τους, αλλά και θα ενισχύουν την ανταγωνιστικότητά τους σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Οι νεοτράπεζες(neobanks)συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος, εκμεταλλευόμενες την τεχνολογική υπεροχή τους και την ευελιξία τους.
Οι παραδοσιακές τράπεζες καλούνται να ανταποκριθούν άμεσα, υιοθετώντας καινοτομίες που θα εξασφαλίσουν την προσαρμογή τους στις σύγχρονες ανάγκες των πελατών και τη διατήρηση της ηγετικής τους θέσης.
Το 12ο Banking Forum & FinTech Expo παρουσίασε η Logicom Solutions.