Διαβουλεύσεις σε πολλά μέτωπα για Great Sea Interconnector-«Υπάρχουν κάποια ζητήματα που ζητούμε να διευκρινιστούν»

Σε εξέλιξη βρίσκονται ακόμη οι διαβουλεύσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Ελλάδας, Great Sea Interconnector.

Αρμόδιες πηγές ανέφεραν στο ΚΥΠΕ ότι ο διαβουλεύσεις γίνονται σε επίπεδο Υπουργείο Εμπορίου, της Νομικής Υπηρεσίας, του Υπουργείου Οικονομικών, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν συζητήσεις και με τις ελληνικές Αρχές, τον ΑΔΜΗΕ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η συνέχιση των διαβουλεύσεων είναι και ο λόγος που ακόμη δεν καθορίστηκε η νέα συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου για το θέμα.

Οι συζητήσεις αφορούν στη διευκρίνιση κάποιων σημείων, που η Λευκωσία θεωρεί σημαντικά προκειμένου να προχωρήσει στη λήψη της τελικής απόφασης.

Νωρίτερα σήμερα σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ ο αναπληρωτής Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Γιάννης Αντωνίου, τόνισε πως «υπάρχουν κάποια ζητήματα που εμείς ζητούμε να διευκρινιστούν, για αυτό θα πρέπει το κείμενο αυτό να διαμορφωθεί κατά τρόπον που να υπηρετεί τα ζωτικά συμφέροντα της Κυπριακής Δημοκρατίας».

Όπως είπε, «δεν υπήρχε ολοκλήρωση όλης αυτής της διαδικασίας που είναι επισταμένη και λεπτομερής, για αυτό αναμένουμε σήμερα να οριστικοποιηθεί η συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου. Αν υπάρχει κατάληξη σε αυτά που εμείς θέλουμε, τότε η απόφαση θα ληφθεί σήμερα».

Κληθείς να πει εάν η επαναξιολόγηση που γίνεται από πλευράς Κυβέρνησης, όπως ανέφερε χθες (4/9) ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης, αφορά όλο το έργο ή τα 125 εκατομμύρια ευρώ που θα καταβάλει η Κυπριακή Δημοκρατία, με βάση τη συμφωνία, ο κ. Αντωνίου τόνισε ότι «αφορά το έργο αυτό καθ’ αυτό και αφορά, όμως, και ολόκληρη τη διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθηθεί μέχρι να αρχίσει η ηλεκτρική διασύνδεση να έχει αντίκτυπο στους λογαριασμούς».

«Δεν έχουμε αμφιβολία για την χρησιμότητά του έργου. Αυτό πρέπει να το διευκρινίσουμε. Όλοι συμφωνούμε πως η ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με τα δίκτυα της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι εκ των ων ουκ άνευ.

Αυτό είναι εξάλλου κι ένας στρατηγικός στόχος της Ε.Ε. Απ’ εκεί και πέρα, όμως, υπάρχουν κάποια ζητήματα, ειδικά για το συγκεκριμένο έργο, τα οποία εμείς θέλουμε να διευκρινιστούν κατά τρόπο δεσμευτικό, ούτως ώστε μελλοντικά να μην έχουμε οποιαδήποτε παρατράγουδα, διότι είδαμε τι συμβαίνει με τη σύμβαση στο Βασιλικό. Θέλουμε να είμαστε σωστοί, ούτως ώστε να περιορίσουμε όσο μπορούμε οποιαδήποτε ρίσκα μελλοντικά», επεσήμανε.

Το γεωπολιτικό ρίσκο

Σε σχέση με το γεωπολιτικό ρίσκο κι ερωτηθείς εάν σε τρία χρόνια η Τουρκία παρεμποδίσει την ολοκλήρωση του έργου τι θα γίνει με τα 75 εκατομμύρια ευρώ που θα έχουμε καταβάλει μέχρι τότε, ο κ. Αντωνίου ως γενικό σχόλιο ανέφερε πως «τα γεωπολιτικά ρίσκα πάντα υπάρχουν.

Για παράδειγμα, κανένας δεν περίμενε ότι πριν από δύο χρόνια θα είχαμε πόλεμο στην Ουκρανία και θα ανέβαιναν οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών στα ύψη, ότι θα είχαμε ενεργειακή κρίση. Συνεπώς, τα γεωπολιτικά ρίσκα πάντα υπάρχουν. Εμείς έχουμε αυξημένα γεωπολιτικά ρίσκα ένεκα της Τουρκίας».

«Εμείς ακριβώς αυτά τα ρίσκα που είναι υπαρκτά, θέλουμε τον αντίκτυπό τους, στον βαθμό που μπορούμε να τον περιορίσουμε. Αυτή είναι η προσπάθειά μας», είπε.

«Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, τη χρηματοδότηση του έργου με 25 εκ. ευρώ τον χρόνο, εμείς προσπαθούμε να διασφαλίσουμε πως θα πληρώνουμε αναλόγως της πορείας υλοποίησης του έργου. Αυτή είναι η προσπάθεια που καταβάλλουμε», συμπλήρωσε ο αναπληρωτής κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Κληθείς να σχολιάσει το γεγονός πως ο ΑΔΜΗΕ ζητά όπως το γεωπολιτικό ρίσκο το χρεωθούν οι Κύπριοι, ενώ την ίδια ώρα τέτοιο ρίσκο δεν αναλαμβάνεται από πλευράς μας και στην περίπτωση των εταιρειών που πραγματοποιούν έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ, ο κ. Αντωνίου είπε ότι «αυτό το ερώτημα θα απαντηθεί όταν θα γνωρίζουμε ποιοι θα είναι οι μέτοχοι που θα στηρίξουν το έργο. Έχει μεγάλη διαφορά η χώρα προέλευσης ενός επενδυτή, το εύρος του, η αξιοπιστία του, το μέγεθός του που εκ των πραγμάτων θα περιορίσει την Τουρκία να συμπεριφερθεί έτσι».

Ερωτηθείς εάν θα συμπεριλάβουμε πρόνοια και θα αναλάβουμε τη ζημιά για το γεωπολιτικό ρίσκο, ο αναπληρωτής κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε πως, «αυτά τα ζητήματα ακόμη εξετάζονται».

Κληθείς να πει εάν έχει ξεκαθαρίσει κατά πόσον θα χρειαστεί η έγκριση της Βουλής για καταβολή της χρηματοδότησης των 125 εκ. ευρώ, ο κ. Αντωνίου είπε ότι «είναι κάτι που εξετάζεται».

«Δεν θέλουμε να καταβληθεί εφάπαξ αυτό το ποσό. Εμείς θέλουμε να καταβάλλεται η επιδότηση αναλόγως της πορείας υλοποίησης του έργου», εξήγησε.

Ερωτηθείς σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που έθεσαν ο ΑΔΜΗΕ και η Nexans, για λήψη τελικών αποφάσεων μέχρι αύριο (5/9), ο αναπληρωτής Κυβερνητικός Εκπρόσωπος ανέφερε πως «σε περίπτωση που εκπνεύσει η προθεσμία, υπάρχει ένα ενδεχόμενο η Nexans να ζητήσει επανεξέταση του κόστους, κι αυτό είναι κάτι που εμείς δεν θέλουμε να γίνει».

«Εμείς θέλουμε, εάν κι εφόσον υπάρξει κατάληξη, θα γίνει εντός του χρονοδιαγράμματος και δεν θα επηρεάζει το κόστος», κατέληξε.

Δειτε Επισης

Οι μεγάλες πετρελαϊκές μετατρέπουν τα πρατήρια καυσίμων σε πρατήρια φόρτισης για την ηλεκτροκίνηση
Σε προσφορές η ΕΤΥΦΑ για το τερματικό πιστοποίησης του «Προμηθέα», ούτε φωνή ούτε ακρόαση από Ελλάδα για GSI
Περιορισμένη η συμμετοχή προμηθευτών στην δοκιμαστική περίοδο για ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού-Η έκκληση του ΔΣΜΚ
Άνοδος άνω του 1% στις τιμές του πετρελαίου λόγω αυξημένης ζήτησης
ΣΑΗ: Αναγκαία για εξυγίανση των τιμών ηλεκτρισμού η ανταγωνιστική αγορά-Οφέλη και για τον καταναλωτή
Τρέχουν οι διαδικασίες για πιστοποίηση του «Προμηθέα», κατακυρώνεται η προσφορά για project manager στο Βασιλικό
Ανάβει το πράσινο φως στην Chevron για το «Αφροδίτη» η Κ.Δ.-«Προς την ορθή κατεύθυνση το σχέδιο ανάπτυξης και παραγωγής»
Στην Ecotricity η προσφορά... Έρχονται δέκα σταθμοί ταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε δημόσιους χώρους
Morningstar DBRS: Αναμένει αύξηση παραγωγής φυσικού αερίου-πετρελαίου το 2025
Πετρέλαιο: Πτώση άνω του 1% στις τιμές έφερε η αύξηση των αμερικανικών αποθεμάτων καυσίμων