Ε-commerce: Shopping beyond borders
13:51 - 04 Σεπτεμβρίου 2024
Με το 33% κι άνω του παγκόσμιου πληθυσμού να ψωνίζει μέσω διαδικτύου, το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί σήμερα μια βιομηχανία $6 τρισ., που αναμένεται να φτάσει τα $8 τρισ. μέχρι το 2027. Η ραγδαία ανάπτυξη της ηλεκτρονικής αγοράς, που είδαμε να συμβαίνει κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δεν ήταν απλώς μια προσωρινή αντίδραση στις συνθήκες της εποχής, αλλά αντιπροσωπεύει μια βαθιά και διαρκή αλλαγή που συνεχίζει να επηρεάζει και ενίοτε να καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων και τις καταναλωτικές συνήθειες.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΩΡΑ ΠΑΜΠΟΥΛΟΥ
Στην Κύπρο, το ποσοστό των ατόμων που πραγματοποίησαν αγορές μέσω διαδικτύου κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 αυξήθηκε σημαντικά, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία. Συγκεκριμένα, ανήλθε στο 55,3% σε σύγκριση με 37,0% την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου χρόνου. Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες προϊόντων ή υπηρεσιών που παραγγέλθηκαν ή αγοράστηκαν μέσω διαδικτύου ήταν οι ακόλουθες:
- Είδη ρουχισμού (συμπεριλαμβανομένων αθλητικών ενδυμάτων), παπούτσια και αξεσουάρ (82,3%)
- Παραγγελίες από εστιατόρια ή αλυσίδες fast food ή υπηρεσίες catering (delivery) (81,7%)
- Τρόφιμα ή ποτά από καταστήματα ή προμηθευτές γευμάτων (meal-kits) (41,4%)
- Αθλητικά είδη (εκτός αθλητικών ενδυμάτων) (24,5%).
Ανάμεσα στα άτομα 16 - 74 χρόνων που παράγγειλαν ή αγόρασαν προϊόντα και υπηρεσίες κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, το 86,6% επέλεξε πωλητές από την Κύπρο, το 80,7% από χώρες - μέλη της ΕΕ και το 47,2% από τον υπόλοιπο κόσμο.
Βρείτε μας στο διαδίκτυο
Βάσει παγκόσμιων στατιστικών δεδομένων (eMarketer, Statista 1, Statista 2) που αφορούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο, 2.71 δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο πραγματοποιούν online αγορές από πλατφόρμες ή καταστήματα Μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Οπότε, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το 96,4% των μεγάλων εταιρειών - με 250+ άτομα προσωπικό - διαθέτει ιστότοπο. Αριθμός που ανέρχεται στο 87,7% στις μεσαίες επιχειρήσεις - με προσωπικό από 50 μέχρι 249 άτομα - και στο 65,5% των μικρών επιχειρήσεων που εργοδότουν από 5 μέχρι 49 εργαζόμενους.
Στη χώρα μας, ιστότοπο διαθέτει το 68,8% των επιχειρήσεων. Στο ίδιο μήκος κύματος έρευνα της Eurostat κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το 2023 περισσότερα από τα τρία τέταρτα (78,1 %) των επιχειρήσεων στην ΕΕ διέθεταν ιστότοπο, με πολύ υψηλότερο μερίδιο για τις μεγάλες (94,7 %) σε σύγκριση με τις μικρές (75,6 %).
Ψωνίζουμε online
Οι αριθμοί της Στατιστικής Υπηρεσίας, που αφορούν στις επιχειρήσεις με πωλήσεις μέσω ισότοπων/εφαρμογών, μαρτυρούν όχι μόνο την αύξηση των online συναλλαγών αλλά και τη συσχέτιση της ανόδου με την πανδημία. Πριν από τον covid-19 οι πωλήσεις μέσω ιστότοπων ή εφαρμογών ανέρχονταν στο 13%, ποσοστό που το 2020 και στο peak της πανδημίας ανέβηκε στο 15,2%. Το ποσοστό συνέχισε την ανοδική πορεία το 2021 αγγίζοντας το 18,3%, έπειτα το 21,2% κατά το 2022, για να φτάσει το 2023 στο 22,4% . Αξίζει να επισημανθεί ότι σχετική έκθεση της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου κατέληξε, ανάμεσα σε άλλα, στο συμπέρασμα ότι υπάρχει ξεκάθαρη προτίμηση για μεγαλύτερης αξίας πληρωμές με κάρτα μέσω διαδικτύου παρά με φυσική παρουσία στο κατάστημα. Είναι, επίσης, αξιοσημείωτο ότι η μέση αξία των διαδικτυακών πληρωμών με κυπριακές κάρτες (€122) ήταν μια από τις υψηλότερες στη ζώνη του ευρώ.
Πέρα από τα σύνορα
Σήμερα υπολογίζεται ότι υπάρχουν πάνω από 26.6 εκατομμύρια καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου παγκοσμίως και πως το 20,1% των αγορών λιανικής αναμένεται να πραγματοποιηθούν το 2024 ηλεκτρονικά. Αυτό το μερίδιο επίκεται να αυξηθεί περαιτέρω στο 22,6% έως το 2027. Αξιοσημείωτες είναι και οι διαπιστώσεις ότι το 34% των αγοραστών ανά τον κόσμο ψωνίζει online τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα και πως το 52% των online αγοραστών αναζητά προϊόντα διεθνώς. Αυτό υποδηλώνει ότι ένα ηλεκτρονικό κατάστημα στην Κύπρο έχει τη δυνατότητα να απευθύνεται σε πελάτες από όλο τον κόσμο, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που ένας πελάτης στην Κύπρο μπορεί να επιλέγει ένα online shop του εξωτερικού. Ο διαδικτυακός χώρος εξαλείφει τα γεωγραφικά όρια, επιτρέποντας σε καταναλωτές από διαφορετικές χώρες να εντοπίζουν και να αγοράζουν προϊόντα από μακρινές επιχειρήσεις. Με την αύξηση της διεθνούς αναζήτησης προϊόντων από τους online αγοραστές οι κυπριακές επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να επεκτείνουν την πελατειακή τους βάση και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους πέρα από τα τοπικά όρια. Αυτό ανοίγει νέες προοπτικές ανάπτυξης και ενισχύει την ανταγωνιστικότητα στο παγκόσμιο εμπόριο, κάτι που γίνεται όλο και πιο εμφανές χρόνο με τον χρόνο.