Καμπανάκι από ING-Κολλημένη σε στασιμότητα η γερμανική οικονομία
InBusinessNews 09:41 - 26 Σεπτεμβρίου 2024
Η γερμανική οικονομία έχει «κολλήσει σε στασιμότητα» καθώς μήνες κακών ειδήσεων δημιουργούν φαινομενικά ατελείωτο αρνητικού συναισθήματος που επιδεινώνει σημαντικά διαρθρωτικά ζητήματα. Την προειδοποίηση απηύθυνε η ING, στην παγκόσμια μακροοικονομική έρευνα που διενήργησε, σύμφωνα με το Fortune.
Στην έρευνα αποτυπώνεται μια ζοφερή εικόνα της ταλαιπωρημένης γερμανικής οικονομίας μετά την πέμπτη συνεχή μηνιαία πτώση του κύριου δείκτη επιχειρηματικής δραστηριότητας, Ifo Business Climate Index.
Ο δείκτης, ο οποίος μετρά την οικονομική δραστηριότητα στους τομείς της μεταποίησης, των υπηρεσιών, του εμπορίου και των κατασκευών, υποχώρησε στο 85,4 τον Σεπτέμβριο, από 86,6 τον Αύγουστο.
Ο Carsten Brzeski της ING δήλωσε: «Η γερμανική οικονομία επέστρεψε εκεί που ήταν πριν από ένα χρόνο: η αναπτυξιακή καθυστέρηση της ευρωζώνης με λίγα σημάδια επικείμενης βελτίωσης. Μετά τη συρρίκνωση της οικονομίας το δεύτερο τρίμηνο, όλοι οι διαθέσιμοι δείκτες κλίματος για τους δύο πρώτους μήνες του τρίτου τριμήνου παρέχουν πολύ λίγους λόγους αισιοδοξίας».
Μια επιβράδυνση της ευρείας επιχειρηματικής δραστηριότητας ακολουθεί μια εκτεταμένη περίοδο αρνητικού PMI παραγωγής, ο οποίος βρίσκεται σε περιοχή συρρίκνωσης για περισσότερα από δύο χρόνια.
Η Γερμανία εξακολουθεί να επηρεάζεται από τη διακοπή του φθηνού ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου μετά την εισβολή της χώρας στην Ουκρανία, αυξάνοντας το κόστος εισροών για τις επιχειρήσεις.
Επιπλέον, η πτώση της ζήτησης από την Κίνα, έναν από τους σημαντικότερους εμπορικούς της εταίρους, έχει επιδεινώσει την παρατεταμένη ύφεση στη βιομηχανία.
Η αυτοκινητοβιομηχανία
Κορυφαίο θέμα τους τελευταίους μήνες, ωστόσο, είναι μια κρίση που κατακλύζει τον «αγαπημένο» της γερματικής οικονομίας τομέα, αυτόν της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Μια πιο αργή από την αναμενόμενη μετάβαση των καταναλωτών στα ηλεκτρικά οχήματα άφησε βαθύ αποτύπωμα στη Volkswagen και στη BMW, οι οποίες έχουν δεχθεί και το πλήγμα από την ευρύτερη επιβράδυνση της ζήτησης στην Κίνα.
Η Volkswagen, ο μεγαλύτερος εργοδότης της Γερμανίας, ακύρωσε μια 30ετή συμφωνία για την προστασία των θέσεων εργασίας και ανακοίνωσε ενδέχεται να αναγκαστεί να κλείσει ένα γερμανικό εργοστάσιο για πρώτη φορά στην ιστορία της. Η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα για συμφωνίες αμοιβών εν μέσω σχεδίου μείωσης του κόστους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τα δεινά των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, λέει ο Brzeski, είναι «απλώς μια άλλη απεικόνιση των συνεχιζόμενων διαρθρωτικών και κυκλικών προβλημάτων, αλλά δυστυχώς πιθανώς επίσης τροφοδοτούν περαιτέρω αρνητικά συναισθήματα. Πρόκειται για έναν τέλειο φαύλο κύκλο».
Ματαίωση επενδύσεων
Σε αυτό το ζοφερό τοπίο, άλλες διεθνείς εταιρείες εγκαταλείπουν τα σχέδιά τους για επέκταση στη Γερμανία. Η Intel ανακοίνωσε ότι καθυστερεί τα σχέδια για ένα εργοστάσιο 30 δισεκατομμυρίων ευρώ στη χώρα για έως και δύο χρόνια, προκαλώντας ρήγμα στην κυβέρνηση σχετικά με τη δέσμευση σχεδόν 10 δισεκατομμυρίων ευρώ της Γερμανίας για την εγκατάστασή του.
Δεν υπάρχουν πολλά για να είμαστε αισιόδοξοι στον ορίζοντα. Οι γερμανοί καταναλωτές και οι επιχειρήσεις ανησυχούν επιπλέον για μια πιθανή οικονομική επιβράδυνση στις ΗΠΑ, πέρα από τις αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και το ρήγμα του πολιτικού περιβάλλοντος στη χώρα τους.
Ο Brzeski λέει ότι ο δείκτης Ifo είναι πιθανό να βελτιωθεί προς το τέλος του έτους. «Ομολογουμένως, αυτή θα ήταν μια κυκλική βελτίωση που προέρχεται από πολύ χαμηλά επίπεδα, που δεν αλλάζει σχεδόν καθόλου το αφήγημα μιας χώρας που έχει κολλήσει σε στασιμότητα».