Powered by

Οι αφυπηρετήσεις, οι παραιτήσεις και οι…απολύσεις στο Δημόσιο-Πόσοι και γιατί πέρασαν την πόρτα εξόδου

Ενδιαφέροντα στοιχεία αναφορικά με τον αριθμό των αφυπηρετήσεων, των παραιτήσεων αλλά και των... απολύσεων δημοσίων υπαλλήλων λόγω παραπτωμάτων το 2023, καταγράφει στην ετήσια έκθεσή της η Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας.

Μάλιστα, σε ό,τι αφορά τις πειθαρχικές υποθέσεις κατά υπηρετούντων στη δημόσια υπηρεσία, η ΕΔΥ πέρσι κλήθηκε να εξετάσει συνολικά οκτώ υποθέσεις, καθώς και άλλες τέσσερις υποθέσεις κατόπιν ποινικής καταδίκης υπαλλήλων.

Οι αφυπηρετήσεις

Σε ό,τι αφορά τις αφυπηρετήσεις, σύμφωνα με το άρθρο 53 των «περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμων», η ΕΔΥ έχει αρμοδιότητα να αποφασίζει για την αφυπηρέτηση των δημοσίων υπαλλήλων.

Κατά τη διάρκεια του 2023, αφυπηρέτησαν, με αποφάσεις της Επιτροπής συνολικά 376 δημόσιοι υπάλληλοι, έναντι 309 που είχαν αφυπηρετήσει κατά το 2022, με τον αριθμό να είναι αυξημένος κατά 21,7%.

Από το σύνολο των αφυπηρετήσεων, η μεγάλη πλειοψηφία (246) ήταν λόγω συμπλήρωσης του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, ενώ καταγράφηκαν και 101 οικειοθελείς πρόωρες αφυπηρετήσεις.

Αναλυτικά οι λόγοι αφυπηρέτησης δημοσίων υπαλλήλων την πενταετία 2019-2023, φαίνονται στον πιο κάτω πίνακα:

ΑΦΥΠΗΡΕΤΗΣΕΙΣ ΔΥ

Οι παραιτήσεις

Όσον αφορά τις παραιτήσεις, αξίζει να αναφερθεί πως η παραίτηση των δημοσίων υπαλλήλων από τη θέση τους είναι επιτρεπτή μόνο ύστερα από άδεια της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας, σύμφωνα με το άρθρο 52 των «περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμων».

Σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, υπάλληλος που παραιτείται από τη θέση του, χωρίς την προηγούμενη άδεια της Επιτροπής, θεωρείται απών από το καθήκον χωρίς άδεια και υπόκειται σε πειθαρχική δίωξη.

Πάντως, με βάση την έκθεση της ΕΔΥ, κατά τη διάρκεια του 2023, η Επιτροπή επέτρεψε σε 54 υπαλλήλους να παραιτηθούν από τη Δημόσια Υπηρεσία, σε σύγκριση με 52 υπαλλήλους που είχαν παραιτηθεί με άδεια της Επιτροπής κατά το 2022.

Πειθαρχικές υποθέσεις

Αναφορικά με τις πειθαρχικές υποθέσεις που τίθενται ενώπιον της Επιτροπής, με βάση τη νομοθεσία, οι ποινές τις οποίες μπορεί η ΕΔΥ να επιβάλει σε περίπτωση καταδίκης υπαλλήλου, (άρθρο 79 των Νόμων) είναι:

  • επίπληξη,
  • αυστηρή επίπληξη,
  • πειθαρχική μετάθεση,
  • διακοπή ετήσιας προσαύξησης,
  • αναβολή ετήσιας προσαύξησης,
  • χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις απολαβές τριών μηνών,
  • υποβιβασμός στη μισθοδοτική κλίμακα,
  • υποβιβασμός σε κατώτερη θέση,
  • αναγκαστική αφυπηρέτηση, και
  • απόλυση.

Πέραν των πιο πάνω, με βάση τις πρόνοιες του άρθρου 84 των «περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμων», όταν ποινική καταδίκη υπαλλήλου καταστεί τελεσίδικη, η Επιτροπή ζητά γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα κατά πόσον τα αδικήματα για τα οποία ο υπάλληλος καταδικάστηκε ενέχουν έλλειψη τιμιότητας ή ηθική αισχρότητα.

Σε περίπτωση καταφατικής γνωμάτευσης, η Επιτροπή, βασιζόμενη στα ευρήματα του ποινικού δικαστηρίου, επιβάλλει στον υπάλληλο την πειθαρχική ποινή που κρίνει αρμόζουσα, αφού του δώσει την ευκαιρία να ακουστεί.

Σύμφωνα, πάντως, με την έκθεση της ΕΔΥ, κατά τη διάρκεια του 2023, η Επιτροπή είχε ενώπιόν της προς εκδίκαση οκτώ πειθαρχικές υποθέσεις.

Οι τέσσερις υποθέσεις ολοκληρώθηκαν εντός του 2023, ενώ οι τέσσερις εξακολουθούσαν να εκκρεμούν στο τέλος του υπό ανασκόπηση έτους.

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή, με βάση τις πρόνοιες του άρθρου 84 των «περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμων», επιλήφθηκε εντός του 2023 τεσσάρων υποθέσεων μετά από ποινική καταδίκη υπαλλήλων.

Η ΕΔΥ αφού εξέτασε τις πιο πάνω υποθέσεις, επέβαλε κατά το 2023 τις ακόλουθες ποινές:

  • Σε δύο υπαλλήλους την ποινή της αυστηρής επίπληξης.
  • Σε έναν υπάλληλο την ποινή του υποβιβασμού στη μισθοδοτική κλίμακα.
  • Σε τρεις υπαλλήλους την ποινή της αναγκαστικής αφυπηρέτησης.
  • Σε δύο υπαλλήλους την ποινή της απόλυσης.
ΠΟΙΝΕΣ ΣΕ ΔΥ

Σημειώνεται πως, όσον αφορά τα ελαφρότερα πειθαρχικά παραπτώματα, τα οποία καθορίζονται στον Πειθαρχικό Κώδικα, ο Νόμος δίνει διακριτική εξουσία στην αρμόδια αρχή να τα εκδικάζει η ίδια συνοπτικά, χωρίς παραπομπή στην Επιτροπή.

Οι ποινές που μπορούν να επιβληθούν από την αρμόδια αρχή είναι η επίπληξη, η αυστηρή επίπληξη ή η διακοπή της προσαύξησης για χρονική περίοδο που να μην υπερβαίνει τους έξι μήνες.

Δειτε Επισης

Η βιομηχανία τυχερών παιχνιδιών σε αναζήτηση...ισορροπίας-Τι εισηγούνται οι εταιρείες στους επόπτες
Leonardo Club Latsi: Τι θα περιλαμβάνει η νέα επένδυση της Fattal Hotel στην Πάφο
Τα 8+2 πλην της πρότασης του ΑΚΕΛ για τις τράπεζες και η πρακτική αποκόμισης εύκολου πολιτικού…κέρδους
Γενικό Λογιστήριο: Στο ΤΑΧΙSNET τα ποσά αποκοπών για συνταξιούχους του δημοσίου
Επιφυλάξεις και προειδοποιήσεις για εκτροχιασμό της οικονομίας από τις καθολικές αυξήσεις 1,5% στο δημόσιο
Στις 13 Ιανουαρίου 2025 η έναρξη επί της ουσίας της δίκης για τις πολιτογραφήσεις
Πώς επιτυγχάνεται η δημιουργία ενός ασφαλέστερου οικοσυστήματος τυχερών παιχνιδιών για όλους
Γ. Παναγιώτου: Πριν τα τέλη του 2025 στη Βουλή τα νομοσχέδια για μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού
Τρέχουν με χίλια οι εργασίες για το «The Landmark Nicosia»-Drone timelapse με την εξέλιξη του έργου(video)
«Απλώς για να επιβαρύνει τον τραπεζικό τομέα με μια επιπρόσθετη φορολογία η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ»