Προ των πυλών νέα κρίση στην αγορά φυσικού αερίου-Η τιμή έσπασε το φράγμα των 40 ευρώ/MWh

Κόκκινο συναγερμό στην ενεργειακή αγορά προκαλεί εκ νέου ο Ρώσο-ουκρανικός πόλεμος με τις τιμές του φυσικού αερίου να σπάνε το φράγμα των 40 ευρώ η μεγαβατώρα και να βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο από τον περασμένο Δεκέμβριο.

Αφορμή για το ανοδικό αυτό ξέσπασμα στάθηκε το γεγονός ότι στο Κούρσκ όπου εξελίσσεται η ουκρανική αντεπίθεση στα εδάφη της Ρωσίας, βρίσκεται ένας από τους βασικούς σταθμούς εξαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.

Ο λόγος για το μετρητικό σταθμό στην πόλη Sudzha, ο βομβαρδισμός της οποίας από τις ουκρανικές δυνάμεις έδωσε το έναυσμα ώστε η τιμή TTF του φυσικού αερίου να ξεπεράσει τα 40 ευρώ η μεγαβατώρα και να φτάσει μέχρι και τα 40,4 ευρώ η μεγαβατώρα.

Η παροχή μέσω του σταθμού μέτρησης φυσικού αερίου της Sudzha είναι αυτή τη στιγμή η μοναδική για τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας προς την Ευρώπη.

Και αυτό γιατί το Μάιο του 2022, η Ουκρανία σταμάτησε να δέχεται φυσικό αέριο για μεταφορά μέσω του σταθμού Sokhranovka, λέγοντας ότι ήταν υπό τον έλεγχο των ρωσικών δυνάμεων στην Δημοκρατία του Λουγκάνσκ.

Ως αποτέλεσμα, ο σταθμός της Sudzha παρέμεινε ο μοναδικός για τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας.

Μέσω του συγκεκριμένου σταθμού ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός Gazprom παρείχε ετησίως περίπου 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα προς την Ε.Ε., ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στο 4,5% της συνολικής κατανάλωσης αερίου της Ευρώπης. Από τη συγκεκριμένη διαδρομή λαμβάνουν ρωσικό αέριο 4 χώρες, η Σλοβακία, η Ουγγαρία, η Αυστρία και η Ιταλία.

Υπό πίεση οι ροές LNG προς την Ευρώπη

Το αρνητικό κλίμα επιτείνεται και από τις εξελίξεις στο μέτωπο της αγοράς του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Και αυτό γιατί το τελευταίο διάστημα καταγράφονται χαμηλότερες εισροές υγροποιημένου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.

Η ισχυρή ζήτηση LNG από την Ασία οδήγησε το JKM (Japan Korea Marker) να διαπραγματεύεται με υγιές premium σε σχέση με το TTF για το μεγαλύτερο μέρος του 2024, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την εκτροπή φορτίων LNG από την Ευρώπη προς την Ασία.

Οι αποστολές LNG στην Ε.Ε. τον Ιούλιο παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητες σε μηνιαία βάση, λίγο κάτω από τα 7,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Ωστόσο, σε σύγκριση με πέρυσι καταγράφεται μείωση της τάξης του 25% ενώ σε απόλυτο μέγεθος πρόκειται για τις χαμηλότερες μηνιαίες εισαγωγές LNG στην Ευρώπη από την έναρξη του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας.

Οι χαμηλότερες ροές LNG είχαν ως αποτέλεσμα ο ρυθμός αύξησης των αποθεμάτων αερίου της Ε.Ε. να είναι πιο αργός σε σύγκριση με πέρυσι και ως εκ τούτου τα αποθέματα αρχίζουν να πέφτουν σε σχέση με το καλοκαίρι του 2023.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στις 6 Αυγούστου, τα αποθέματα στην Ε.Ε. ήταν πάνω από 86% γεμάτα, υπερβαίνοντας τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας, που ήταν 78%. Πέρυσι την ίδια περίοδο, τα αποθέματα στην Ε.Ε. ήταν γεμάτα κατά 87%.

Αυτός ο πιο αργός ρυθμός αύξησης των αποθεμάτων είναι ένας ακόμη παράγοντας που διατηρεί τις τιμές στο TTF σε υψηλά επίπεδα.

Σε κάθε περίπτωση η χαμηλή ζήτηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να διασφαλίζει ότι τα αποθέματα παραμένουν σε άνετα επίπεδα, παρά τους χαμηλότερους όγκους εισαγωγών φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ε.Ε. τους πρώτους επτά μήνες του έτους εμφανίζεται μειωμένη κατά λίγο περισσότερο από 3% σε σύγκριση με πέρυσι.

Δειτε Επισης

ΑΔΜΗΕ: Ανανεώθηκε η θητεία τεσσάρων γενικών διευθυντών
Συμφωνία Ελλάδας-Ισραήλ για την προώθηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης με Κύπρο
Όλα ρευστά για μετοχική συμμετοχή της Κ.Δ. στον Great Sea Interconnector-Οι κόκκινες γραμμές Παπαναστασίου
Τα τρία σενάρια για τη συμφωνία φυσικού αερίου μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας
Κυριάκος Χατζηγιάννης: Δήθεν επενδυτικό ενδιαφέρον για GSI, να δοθεί στη δημοσιότητα η μελέτη των Αμερικανών
Γιώργος Παπαναστασίου: Καλά νέα για το έργο αν ισχύει η συμμετόχη της Meridiam στον GSI-Προχωρά κανονικά η Κ.Δ.
Η είσοδος της Meridiam στον GSI και τι σημαίνει για την πορεία υλοποίησης του έργου-Τι λένε στον ΑΔΜΗΕ
Δυναμικό μπάσιμο της γαλλικής Meridiam στον Great Sea Interconnector…Κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών μαζί με ΑΔΜΗΕ
Ανησυχία πρατηριούχων για νέα έρευνα ΕΠΑ στην αγορά καυσίμων κίνησης-«Μπορεί να διαρκέσει έως έξι έτη…»
ΟΠΕΚ+: Ανησυχεί για τη δέσμευση του Τραμπ να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο