Πήρε θέση για την ηλεκτρική διασύνδεση η ΟΕΒ-Το υπόμνημα που κατέθεσε στον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη

Υπέρ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης (Great Sea Interconnector), τονίζοντας τα οφέλη που θα έχει για την Κύπρο, τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, τάσσεται η Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «μόνο οφέλη για την χώρα μας, τις επιχειρήσεις και για τους πολίτες μπορεί να φέρει μελλοντικά η διασύνδεση. Ας μη χάσουμε την ευκαιρία».

Σε εκτενές υπόμνημα που κατέθεσε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Νίκο Χριστοδουλίδη, την Παρασκευή (2/8) η ΟΕΒ αφού καταγράφει τις θέσεις της καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «έχουμε την ευκαιρία να άρουμε την ενεργειακή μας απομόνωση, να μπούμε στην πορεία προς ισορρόπηση στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας με τον χαμηλότερο συντελεστή της Ευρώπης, να γίνουμε σημαντικοί για τους εταίρους μας στην Ε.Ε. και να αναδείξουμε έμπρακτα και τον περιφερειακό μας ρόλο».

Αναφορικά με το κατά πόσον είναι βιώσιμο ή όχι το έργο, η ΟΕΒ εκφράζει τη θέση πως «ένα έργο το οποίο είναι ρυθμιζόμενο (και άρα τόσο η ανάκτηση των κεφαλαίων όσο και το κέρδος για τους επενδυτές/χρηματοδότες είναι διασφαλισμένα και σίγουρα) δεν μπορεί να κρίνεται μη βιώσιμο». «Ενδεχομένως το περιθώριο κέρδους που θα επιτρέψουν οι ρυθμιστικές αρχές να μην είναι αρκετά μεγάλο για ικανοποίηση κάποιων επενδυτών, αλλά αυτό δεν καθιστά το έργο μη βιώσιμο», προσθέτει.

Σε σχέση με τον αντίκτυπο της ηλεκτρικής διασύνδεση σε κυπριακές επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας, η Ομοσπονδία υποδεικνύει ότι αυτός πρέπει να εξεταστεί πολύ προσεχτικά τονίζοντας πως «ίσως να επιβάλλεται να τεθούν δικλείδες ασφαλείας ούτως ώστε από τη μια να μην υπάρξει μείωση του ρυθμού των νέων εγχώριων επενδύσεων στις ΑΠΕ και ταυτόχρονα να παραμείνουν βιώσιμες οι εγκαταστάσεις συμβατικών παραγωγών ενέργειας».

«Πιθανό για ένα μεσοδιάστημα κάποιων ετών, να υπάρχει κάλυψη στις εγχώριες παραγωγές η οποία να μειώνεται σταδιακά προς επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η Ε.Ε. να απεξαρτηθεί από τα ορυκτά καύσιμα», υπογραμμίζει.

«Η Ε.Ε. έχει επίσης θέσει για το 2030 την υποχρέωση όσον αφορά την ντόπια κατανάλωση ηλεκτρισμού, αυτή να είναι κατά 33% από εγχώρια παραγωγή από ΑΠΕ», επισημαίνει ακόμη τονίζοντας ότι «χρειάζεται μηχανισμός ο οποίος για τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Interconnector να θέτει οροφή της τάξης του π.χ. 15% στην καθαρή (NET) εισερχόμενη ηλεκτρική ενέργεια μέσω του καλωδίου».

«Παρά τις πιθανές καθυστερήσεις στην εκτέλεση του έργου και την πιθανότητα αύξησης στο κόστος της τελικής επένδυσης, μετά από κάποια χρόνια με τη διασύνδεση μας με την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο θα είμαστε σε καλύτερη θέση όσον αφορά το κόστος ηλεκτρισμού.

Έχουμε την ευκαιρία να άρουμε την ενεργειακή μας απομόνωση, να μπούμε στην πορεία προς ισορρόπηση στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας με τον χαμηλότερο συντελεστή της Ευρώπης, να γίνουμε σημαντικοί για τους εταίρους μας στην Ε.Ε. και να αναδείξουμε έμπρακτα και τον περιφερειακό μας ρόλο. Μόνο οφέλη για την χώρα μας, τις επιχειρήσεις και για τους πολίτες μπορεί να φέρει μελλοντικά η διασύνδεση. Ας μη χάσουμε την ευκαιρία», τονίζει περαιτέρω η ΟΕΒ.

Πιο κάτω αυτούσιο το υπόμνημα της ΟΕΒ, όπως αυτό κατατέθηκε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας:

Προοίμιο

Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις μεταξύ κρατών μελών της Ε.Ε. είναι Ευρωπαϊκή στρατηγική. Με βεβαιότητα η διασύνδεση μέσω του Interconnector με την υπόλοιπη Ευρώπη ενδυναμώνει την θέση της Κύπρου ως αναπόσπαστο μέρος της Ευρωπαϊκής επικράτειας αν και πιθανότατα θα υπάρξει αντίδραση από πλευράς της Τουρκίας.

Πώς αυτό μπορεί να εξελιχθεί θα το δούμε στην πορεία, αλλά ένα έργο με Ευρωπαϊκή «συνιδιοκτησία» (project of common interest) που μακροχρόνια θα ωφελήσει όλους τους πολίτες της χώρας μας, μόνο θετική εξέλιξη μπορεί να έχει.

Η διασύνδεση όλων των Ευρωπαϊκών κρατών είναι μεν προχωρημένη, αλλά επί του παρόντος υπάρχουν αρκετές διαφορές στο κόστος ηλεκτρισμού στον τελικό καταναλωτή μεταξύ των χωρών. Καθαρός στόχος της Ε.Ε. είναι με την ωρίμανση και επέκταση των αναγκαίων υποδομών, το ηλεκτρικό ρεύμα να ρέει μεταξύ κρατών ως συγκοινωνούντα δοχεία και έτσι η τιμή να βρίσκει το χαμηλότερο της επίπεδο και να παύσει να υπάρχει διάκριση στο κόστος μεταξύ Ευρωπαίων πολιτών ή επιχειρήσεων όπου και αν κατοικούν ή εδρεύουν.

Η διασύνδεση της Ε.Ε. με άλλες, τρίτες, χώρες είναι επίσης στους σχεδιασμούς της Ε.Ε. για το μέλλον και η γεωγραφική θέση της Κύπρου, με βεβαιότητα μάς καθιστά κόμβο και έτοιμους για την περαιτέρω διασύνδεση με Ισραήλ και Αίγυπτο και όχι μόνο.

Η θέση της ΟΕΒ επί της αρχής

Η πρόκληση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο είναι πολύ σημαντική για την Κύπρο, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα νοικοκυριά αφού οδηγεί μεσοπρόθεσμα σε μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας και μακροπρόθεσμα σε εξισορρόπηση του κόστους στην Κύπρο με το αντίστοιχο κόστος της υπόλοιπης Ευρώπης.

Στην υλοποίηση του έργου πρέπει να τεθούν για εύλογο διάστημα δικλείδες ασφαλείας για προστασία των υπό εξέλιξη αλλά και τη διεύρυνση νέων επενδύσεων σε επιτόπια παραγωγή πράσινης και συμβατικής ενέργειας.

Αυτό είναι αναγκαίο για να διατηρεί η χώρα ισχυρή εσωτερική αυτάρκεια όχι μόνο για σκοπούς ασφάλειας αλλά και για να πετύχει ως το 2030 τους Ευρωπαϊκούς στόχους κατανάλωσης ηλεκτρισμού κατά 33% από την επιτόπια παραγωγή πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας.

Εισαγωγή

Στην Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων (ΟΕΒ) είναι ενταγμένη μια μεγάλη ομάδα σχετικών με την ενέργεια Επιχειρηματικών και Επαγγελματικών Συνδέσμων, τόσο παραγωγών όσο και καταναλωτών ενέργειας, όπως:

Παγκύπριος Σύνδεσμος Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΠΑΣΥΕ.Ε.Ν), Σύνδεσμος Μεγάλων Καταναλωτών Ηλεκτρικής Ενέργειας, Σύνδεσμος Αγοράς Ηλεκτρισμού (ΣΑΗ), Σύνδεσμος Εταιρειών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΣΕΑΠΕΚ), Σύνδεσμος Παραγωγών Βιοκαυσίμων Κύπρου, Ένωσης Βιομήχανων Ηλιακής Ενέργειας Κύπρου (ΕΒΗΕΚ), Παγκύπριος Σύνδεσμος Παραγωγών Βιοαερίου (ΠΣΠΒ), Wind Energy Alliance (Αιολική ενέργεια).

Ενεργά Μέλη στην ΟΕΒ είναι επίσης η ΑΗΚ, η ΔΕΦΑ και επιχειρήσεις που είναι μεγάλοι επενδυτές σε έργα ενέργειας.

Όλοι αυτοί οι φορείς και οντότητες, συμμετέχουν στην Επιτροπή Ενέργειας της ΟΕΒ όπου διαμορφώνονται προτάσεις και εισηγήσεις προς την Εκτελεστική Επιτροπή η οποία είναι η αρμόδια για να εγκρίνει τις θέσεις της Οργάνωσης σε positions papers όπως το παρόν έγγραφο.

Υπάρχει έτσι εντός της ΟΕΒ μια ευρεία δεξαμενή για άντληση τεχνογνωσίας, απόψεων, θέσεων, ανησυχιών και προβληματισμού.

Για διαμόρφωση του εγγράφου αυτού, ακούστηκαν οι απόψεις και εξωτερικών παραγόντων όπως ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας της Βουλής, ο ΓΔ του Υπουργείου Οικονομικών και άλλοι. Παράλληλα μελετήθηκαν οι εξελίξεις και τα δεδομένα στην Ευρώπη αλλά και ευρύτερα πέραν της γηραιάς ηπείρου.

Παραδοχές

Για τις χιλιάδες επιχειρήσεις και βιομηχανίες του τόπου, το κόστος του ηλεκτρισμού είναι τροχοπέδη στην ανάπτυξη ενώ για κάποιες από αυτές απειλείται και αυτή τούτη η βιωσιμότητα τους.

Το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας στην Κύπρο ήταν και παραμένει ένα από τα ψηλότερα της Ε.Ε. και μαστίζει τόσο τις επιχειρήσεις όσο και τα νοικοκυριά του τόπου. Πέραν τούτου εμποδίζει την ίδρυση και ανάπτυξη νέων βιομηχανιών, ιδιαίτερα όσων είναι ενεργοβόρες.

Όλοι όσοι έχουν ήδη προβεί σε δημόσιες τοποθετήσεις, είτε Σύνδεσμοι είτε μεμονωμένοι επιχειρηματίες, αναγνωρίζουν την ανάγκη άρσης της ενεργειακής απομόνωσης και της διασύνδεσης αλλά όλοι προβάλλουν ανησυχίες και προβληματισμούς, κάποιοι από τους οποίους είναι βάσιμοι και χρήζουν προσεχτικής εξέτασης.

  • Κατάσταση πραγμάτων στην υπόλοιπη Ευρώπη:

Στην ευρύτερη Ευρωπαϊκή επικράτεια υπάρχουν τέσσερα κράτη νησιά: Η Ιρλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Μάλτα και η Κύπρος.

  • Η Ιρλανδία: Η Δημοκρατία της Ιρλανδίας και η Βόρειος Ιρλανδία χρησιμοποιούν κοινό δίκτυο και βασικά είναι ενωμένες όσον αφορά το ηλεκτρικό ρεύμα. Πέραν τούτου, η Ιρλανδία είναι ενωμένη με δύο interconnectors με το ΗΒ - Ένα 500 MW μεταξύ Βόρειας Ιρλανδίας και Σκωτίας και ένα 500 MW μεταξύ Δημοκρατίας της Ιρλανδίας και Ουαλίας. Ένα τρίτο το οποίο θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2024 επίσης 500 MW μεταξύ της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας και της Ουαλίας και τώρα έχει τροχοδρομηθεί τέταρτο (the Celtic interconnector) που θα ενώνει την Ιρλανδία με την Γαλλία, 700 MW ( 575Κμ μήκος) με στόχο την ολοκλήρωση το 2026. (Αρχικό κόστος €930 εκ. και τώρα υπολογίζεται στο €1.6 δις.) Άρα η Ιρλανδία σύντομα θα έχει συνολικά τέσσερα interconnectors με δύο χώρες.
  • Το Ηνωμένο Βασίλειο: Πέρα από τα τρία interconnectors με την Ιρλανδία, το ΗΒ έχει επιπρόσθετα άλλα επτά interconnectors: Τρία μεταξύ ΗΒ και Γαλλίας (2GW το 1986, 1GW το 2021 και 1GW το 2022), ένα με την Δανία (1.4GW, 765 KM, €2 billion, 2023), ένα με την Ολλανδία ( 1GW 2011 ), ένα με το Βέλγιο (1GW 2019) και ένα με την Νορβηγία (2021 1.4 GW). Δηλαδή το ΗΒ είναι ενωμένο με 6 διαφορετικές χώρες, με 10 interconnectors και επιπλέον έχει αρχίσει η κατασκευή από το 2023 του NeuConnect το οποίο θα ενώσει το ΗΒ με την Γερμανία με στόχο να ολοκληρωθεί το 2028. (1.4 GW, 725 Km seabed, cost €2.8 billion).
  • Μάλτα: Η Μάλτα επί του παρόντος έχει ένα μόνο το οποίο την ενώνει με την Σικελία (200 MW, 95 km seabed.)

Δηλαδή μόνο η Κύπρος από τις τέσσερεις χώρες νησιά, δεν έχει καμία διασύνδεση ακόμα.

Εκτιμήσεις

Γίνονται οι ακόλουθες εκτιμήσεις αναφορικά με την προβλεπόμενη εξέλιξη της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος:

Σήμερα η ετήσια κατανάλωση στην Κύπρο είναι περίπου στα 5+ εκατομμύρια MWh και στα επόμενα 25 χρόνια αναμένεται να διπλασιαστεί και να αυξηθούν οι ανάγκες στα 10 εκατομμύρια MWh ετησίως.

Επιπρόσθετα, η κατανάλωση θα αυξανόταν ακόμα περισσότερο:

α) Αν σήμερα είχαμε φθηνό ρεύμα, η κατανάλωση μας θα ήταν πολύ πιο αυξημένη επειδή,

  • οι πολίτες δεν θα κατέφευγαν στα Malls και σε διάφορους άλλους χώρους όπου ο κλιματισμός είναι δωρεάν αλλά τα νοικοκυριά θα δούλευαν τα δικά τους aircondition χωρίς έγνοια.
  • δεν θα χρησιμοποιούσαμε τις αφαλατώσεις μόνο όταν είχαμε ανομβρία αλλά θα δούλευαν συνεχώς για να αποθηκεύουμε νερό και δεν θα λέγαμε στους αγρότες μας να μειώσουν την παραγωγή τους σε περιόδους ανομβρίας.
  • τα ξενοδοχεία μας και πολλές βιομηχανίες που δεν προσφέρουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες ή υπολειτουργούν επειδή το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας είναι ασύμφορο όταν η πελατεία τους ή η ζήτηση είναι μειωμένη, θα λειτουργούσαν με πλήρεις υπηρεσίες και παραγωγή.

β) Όσον δε αφορά το σύντομο μέλλον, όταν μιλάμε για έξυπνα σπίτια, έξυπνα λεωφορεία και στάσεις, έξυπνες πόλεις, τεχνητή νοημοσύνη και πολλά άλλα, όλα αυτά χρειάζονται μπόλικο ρεύμα. (Μόλις πρόσφατα η Ε.Ε. ενέκρινε διενέργεια μελετών για την κατασκευή χερσαίας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας για το Λιμάνι της Λεμεσού, για το οποίο προτείνεται χρηματοδότηση €1.17 εκατομμύρια για να προσφέρεται περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια για τα πλοία, προς ενίσχυση της βιωσιμότητας του λιμανιού. Με ποιο ρεύμα θα γίνεται η εξυπηρέτηση;)

γ) Η μελλοντική ανάπτυξη του τόπου θα εξαρτηθεί από την πρόσβαση στην τεχνολογία και η τεχνολογία χρειάζεται μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικού ρεύματος. Το παράδειγμα της Ιρλανδίας μιλά από μόνο του:

In 2023, the consulting company Bitpower put the number of datacentres in Ireland at 82. Ireland's Central Statistics Office reported in 2021 that these centres were using up to 18% of the country's metered electricity, the same amount as every urban household in Ireland combined.

Ireland has also been broadly welcoming to data centres and all the larger tech companies like Big Tech, Amazon, Google etc have facilities here.

Όλο και περισσότερες εταιρείες κολοσσοί ψάχνουν συνέχεια χώρες και τόπους για να εγκαταστήσουν καινούργια Data Centers.

Προβληματισμοί

Οφείλουμε οπωσδήποτε να εξετάσουμε τόσο τεχνοοικονομικά θέματα όσο και τον πιθανό αντίκτυπο στις κυπριακές επενδύσεις σε παραγωγή ηλεκτρισμού τόσο με ΑΠΕ όσο και με συμβατικά μέσα, ούτως ώστε να μην προκύψει εξάρτηση για τον Κύπριο πολίτη και καταναλωτή. Οι βασικοί προβληματισμοί αφορούν τα ακόλουθα:

(α) Μέγεθος του έργου. Το Interconnector θα έχει ισχύ 500 MW + 500 MW εφεδρεία. Θα έχει θαλάσσιο μήκος 900 km και στο βαθύτερο σημείο θα φθάσει μέχρι τα 3 km. Το δε χρονοδιάγραμμα υπολογίζεται να χρειαστούν εργασίες πέντε ετών και να αρχίσει λειτουργία την 1/1/2030.

Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα λόγω του μεγέθους του έργου, της χρονικής περιόδου προς ολοκλήρωση του καθώς και ένεκα ενδεχόμενων απρόβλεπτων προβλημάτων, το τελικό κόστος να αυξηθεί. Αυτό έχει παρατηρηθεί να γίνεται στα πλείστα, αν όχι όλα, τα παρόμοια έργα.

(β) Κόστος του έργου. Υπολογίζεται μια επένδυση της τάξης των €1940 εκ. Από αυτά, τα €657 εκ. έχουν δοθεί ως στήριξη από την Ε.Ε. και άρα το υπόλοιπο των €1243 εκ. θα τα επιβαρυνθούν από κοινού Κύπρος (63%) και Ελλάδα (37%). Δηλαδή για την Κυπριακή Δημοκρατία/Κύπριο πολίτη αναλογούν €783 εκ. (€1243 χ 63%) και τα οποία θα αποπληρωθούν σε βάθος χρόνου.

Εδώ εγείρεται η άποψη από τους εγχώριους παραγωγούς ότι η εξοικονόμηση που αναμένεται να επιφέρει στο κόστος του ρεύματος η διασύνδεση, είναι μικρότερη από αυτήν που θα προκύψει από την εγχώρια παραγωγή, με ΑΠΕ όσο και συμβατικά μέσα.

Με άλλα λόγια υπάρχει η άποψη ότι το ηλεκτρικό ρεύμα που θα παράγεται στην Κύπρο θα προσφέρεται φθηνότερα στον καταναλωτή από την τιμή που θα προσφέρεται το ρεύμα μέσω του καλωδίου και κατά συνέπεια δεν είναι αναγκαία η ανάληψη της δαπάνης του έργου διασύνδεσης.

Όμως, σε περίπτωση που αυτό επιβεβαιωθεί, το έργο θα χρησιμεύει για εξαγωγή προς την Ευρώπη της (φθηνότερης) Κυπριακής παραγωγής, η οποία χωρίς το καλώδιο ενδεχομένως να έμενε αναξιοποίητη.

Η εμπειρία από χώρες που είναι ήδη διασυνδεδεμένες, είναι ότι η ροή ηλεκτρικού ρεύματος από την μια χώρα στην άλλη αλλάζει κατά τη διάρκεια του έτους – η ίδια χώρα κάποιους μήνες εισάγει από άλλες χώρες και κάποιους μήνες εξάγει σε άλλες χώρες.

Σε κάθε περίπτωση, όλοι καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι με το καλώδιο, το ηλεκτρικό ρεύμα θα είναι φθηνότερο είτε με την επιτόπια παραγωγή είτε από εισαγωγές.

(γ) Χρέωση για κάλυψη της επένδυσης και λειτουργικά έξοδα.

  • Για απόσβεση της επένδυσης υπολογίζονται 35 χρόνια ( ή μέχρι απόσβεσης της επένδυσης) και η είσπραξη αναμένεται να γίνεται με ένα τέλος της τάξης του €0.01 ανά κιλοβατώρα στην ολική κατανάλωση του κάθε Κύπριου καταναλωτή ηλεκτρισμού. Αυτό είναι μηδαμινό σε σχέση με την σημερινή τελική τιμή αγοράς του ηλεκτρισμού.
  • Τα λειτουργικά έξοδα υπολογίζονται στα €5 - €9 εκ. τον χρόνο (δεν υπάρχει πλήρης εικόνα ούτε του ποσού αλλά και ούτε και του τρόπου που θα κατανεμηθεί μεταξύ Κύπριου και Ελλαδίτη καταναλωτή σε περίπτωση που θα υπάρξει κάτω από την ελάχιστη μειωμένη εισροή χρημάτων). Ανεξαρτήτως της τελικής χρέωσης, αυτή φαίνεται ότι θα είναι πολύ μικρή ως ποσοστό επί του τελικού κόστους.
  • Πέραν των πιο πάνω είναι σημαντικό ότι δεν υπάρχει υποχρέωση της χρήσης του Interconnector.
  • Το έργο είναι Κοινού Ενδιαφέροντος και είναι ρυθμιζόμενο και άρα δεν μπορεί να υπάρξει υπερβολή στα έσοδα/κέρδη.

Συμπεράσματα

Ένα έργο το οποίο είναι ρυθμιζόμενο (και άρα τόσο η ανάκτηση των κεφαλαίων όσο και το κέρδος για τους επενδυτές/χρηματοδότες είναι διασφαλισμένα και σίγουρα) δεν μπορεί να κρίνεται μη βιώσιμο. Ενδεχομένως το περιθώριο κέρδους που θα επιτρέψουν οι ρυθμιστικές αρχές να μην είναι αρκετά μεγάλο για ικανοποίηση κάποιων επενδυτών, αλλά αυτό δεν καθιστά το έργο μη βιώσιμο.

Ο αντίκτυπος στις νέες κυπριακές επενδύσεις σε επιτόπια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας τόσο από ΑΠΕ όσο και με συμβατικά καύσιμα, πρέπει να εξεταστεί πολύ προσεχτικά . Ίσως να επιβάλλεται να τεθούν δικλείδες ασφαλείας ούτως ώστε από τη μια να μην υπάρξει μείωση του ρυθμού των νέων εγχώριων επενδύσεων στις ΑΠΕ και ταυτόχρονα να παραμείνουν βιώσιμες οι εγκαταστάσεις συμβατικών παραγωγών ενέργειας.

Πιθανό για ένα μεσοδιάστημα κάποιων ετών, να υπάρχει κάλυψη στις εγχώριες παραγωγές η οποία να μειώνεται σταδιακά προς επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η Ε.Ε. να απεξαρτηθεί από τα ορυκτά καύσιμα.

Η Ε.Ε. έχει επίσης θέσει για το 2030 την υποχρέωση όσον αφορά την ντόπια κατανάλωση ηλεκτρισμού, αυτή να είναι κατά 33% από εγχώρια παραγωγή από ΑΠΕ. Άρα χρειάζεται μηχανισμός ο οποίος για τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Interconnector να θέτει οροφή της τάξης του π.χ. 15% στην καθαρή (NET) εισερχόμενη ηλεκτρική ενέργεια μέσω του καλωδίου.

Εν κατακλείδι, παρά τις πιθανές καθυστερήσεις στην εκτέλεση του έργου και την πιθανότητα αύξησης στο κόστος της τελικής επένδυσης, μετά από κάποια χρόνια με τη διασύνδεση μας με την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο θα είμαστε σε καλύτερη θέση όσον αφορά το κόστος ηλεκτρισμού.

Έχουμε την ευκαιρία να άρουμε την ενεργειακή μας απομόνωση, να μπούμε στην πορεία προς ισορρόπηση στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας με τον χαμηλότερο συντελεστή της Ευρώπης, να γίνουμε σημαντικοί για τους εταίρους μας στην Ε.Ε. και να αναδείξουμε έμπρακτα και τον περιφερειακό μας ρόλο.

Μόνο οφέλη για την χώρα μας, τις επιχειρήσεις και για τους πολίτες μπορεί να φέρει μελλοντικά η διασύνδεση. Ας μη χάσουμε την ευκαιρία.

Δειτε Επισης

Πετρέλαιο: Τα δύο «αγκάθια» που φέρνουν σε θέση άμυνας τον OPEC
Τέσσερις προτάσεις Κυριάκου Μητσοτάκη προς την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για την ενέργεια
Προς ηλεκτρική διασύνδεση με το σωστό περιεχόμενο... Κορύφωση διεργασιών για να κλειδώσει η συμφωνία
Tο πήραν πάνω τους Χριστοδουλίδης-Μητσοτάκης και πάνε για deal για την ηλεκτρική διασύνδεση
GSI: Ανακοίνωσε πρόοδο, σε διαρκή επαφή με Μητσοτάκη ο Χριστοδουλίδης-«Kάποιοι σκέφτονται τις εκλογές»
Μπουστάρισμα από Ισραήλ στην ηλεκτρική διασύνδεση-«Κορυφαία προτεραιότητα»
Χωρίς εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα η Κύπρος-Η προθεσμία Ιουνίου και η έκκληση από Κάντρι Σίμσον
Sarapis Energy: Ετοιμάζει φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 3,427 MW στην επαρχία Πάφου
Η επιβεβαίωση διαφωνιών, η αμηχανία και το νέο χρονικό ορόσημο για την ηλεκτρική διασύνδεση
Στρεβλώσεις στην εμπορία καυσίμων βλέπει ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών-Ποια είναι η απόκλιση