Έτσι επανέρχονται σε τροχιά υλοποίησης η μαρίνα και το λιμάνι Λάρνακας-Τα έργα που θα γίνουν και το κόστος

Την πορεία που θα ακολουθηθεί για επανεκκίνηση του έργου της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, στο πλαίσιο διάσκεψης Τύπου που παρέθεσε.

Υποδεικνύοντας ότι τα άμεσα έργα που θα φέρουν εκ νέου το έργο σε τροχιά υλοποίησης συζητήθηκαν με τους φορείς της πόλης, ο κ. Βαφεάδης ανακοίνωσε πως για την ταχύτερη επαναφορά του στην πορεία αυτή αποφασίστηκαν τα εξής:

Πρώτο: Διαχωρισμός της μαρίνας και του λιμανιού.

Υλοποίηση κατά προτεραιότητα των πιο κάτω έργων:

  • Συντήρηση και αναβάθμιση υφιστάμενης μαρίνας.
  • Ανέγερση ναυτικού ομίλου (Yacht club).
  • Διαμόρφωση χώρου πρασίνου και πάρκου (25-30 εκ. ευρώ συν ΦΠΑ).

Το πλάνο περιλαμβάνει περαιτέρω, σε μεταγενέστερο στάδιο, την επέκταση του λιμανιού και της μαρίνας, αφού πρώτα διερευνηθεί το ενδιαφέρον ξένων και ντόπιων επενδυτών.

Τα χρονοδιαγράμματα

  • Για τη συντήρηση και αναβάθμιση της μαρίνας τα έργα θα ολοκληρωθούν Σεπτέμβριο του 2026.
  • Για την ανέγερση ναυτικού ομίλου μέχρι 12/2027.
  • Για διαμόρφωση πάρκου χωρών πρασίνου μέχρι τον Σεπτέμβριο 2027.
  • Το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 25-30 εκ. ευρώ συν ΦΠΑ.

Όπως τόνισε ο Αλέξης Βαφεάδης, τα έργα θα αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν της πόλης.

Αναλυτικά οι ανακοινώσεις του υπουργού Μεταφορών:

Το έργο ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας είχε επιλεγεί να αναπτυχθεί μέσω σύμπραξης δημόσιου ιδιωτικού τομέα, ενοποιώντας τις τρεις βασικές συνιστώσες του έργου:

-το λιμάνι,

-τη μαρίνα και,

-την ανάπτυξη γης,

με στόχο το λιμάνι Λάρνακας να γίνει το κύριο επιβατικό λιμάνι για κρουαζιέρες, ενώ η ανάπτυξη της μαρίνας Λάρνακας, ως μέρος της στρατηγικής τουρισμού, να εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν.

Ταυτόχρονα, ο συνδυασμός της οικιστικής και της εμπορικής ανάπτυξης περιοχών στην περιοχή εντός του λιμένα και της μαρίνας δύναται να προσφέρει τα απαραίτητα έσοδα προκειμένου να καταστούν βιώσιμες οι επενδύσεις σε υποδομές. Η ανάπτυξη γης συνδυάζεται με εκτεταμένο εξωραϊσμό της προκυμαίας, παρέχοντας πρόσβαση για το κοινό σε χώρους εντός της μαρίνας.

Τα άμεσα έργα που θα επαναφέρουν την ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας σε τροχιά υλοποίησης, μέχρι και τη λήψη των τελικών αποφάσεων για το μέλλον του έργου, συζητήθηκαν στις 10 Ιουλίου 2024 σε συνάντηση που είχαμε με την ad hoc επιτροπή πόλης και επαρχίας Λάρνακας, που συστάθηκε με σκοπό τη συμμετοχή στις συζητήσεις για την ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας της πόλης.

Για την ταχύτερη επαναφορά του έργου σε πορεία υλοποίησης, έχουν αποφασισθεί τα ακόλουθα:

1/ Η στρατηγική υλοποίησης της ανάπτυξης να διαχωρίσει τις δύο λειτουργίες, λιμάνι και μαρίνα

Το 2005, σε απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, μετά από συζήτηση που ξεκίνησε τη δεκαετία του ΄90 γίνεται αναφορά για ενοποίηση των έργων του λιμανιού και της μαρίνας - στην πρόταση γίνεται αναφορά σε απόφαση όλων των ενδιαφερόμενων φορέων (Υπουργεία, Δήμος, παράγοντες της πόλης). Έκτοτε προχώρησε και υιοθετήθηκε η εν λόγω απόφαση, χωρίς θετικό αποτέλεσμα μέχρι σήμερα. Αντιθέτως, η προσπάθεια υλοποίησης της ενιαίας ανάπτυξης απέτυχε μέχρι σήμερα 3 φορές: το 2010, το 2015, και το 2024).

Τα οφέλη από τον διαχωρισμό είναι:

  • Ανάπτυξη στο πλαίσιο διαχρονικής βιωσιμότητας
  • Ανάθεση έργων σε μεμονωμένους φορείς με εξειδικευμένη εμπειρογνωμοσύνη για το έργο που αναλαμβάνουν
  • Ήπια ανάπτυξη ακινήτων, όπως είναι επιθυμία της ad hoc επιτροπής Λάρνακας
  • Ανεξάρτητη υλοποίηση κάθε επιμέρους έργου και συνεπώς ταχύτερη κατασκευή που μπορούν να απολαύσουν οι Λαρνακείς και οι επισκέπτες στην πόλη, σύμφωνα με επιθυμία της ad hoc επιτροπής.

Ο τερματισμός της σύμβασης δεν πρέπει να στερήσει τα έργα από την πόλη της Λάρνακας, και οι αποφάσεις μας για τα επόμενα βήματα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την όσο το δυνατόν ταχύτερη υλοποίηση των έργων.

Συγκεκριμένα:

2/Υλοποίηση κατά προτεραιότητα έργων που θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων και επισκεπτών της Λάρνακας

Στα έργα αυτά, όπου συγκλίνει η προσέγγιση ΥΜΕΕ και ad hoc επιτροπής, περιλαμβάνονται τα ακόλουθα:

2.1 Συντήρηση και αναβάθμιση της υφιστάμενης μαρίνας

Οι εργασίες που προτείνονται να γίνουν αφορούν:

  • Eκβάθυνση της θαλάσσιας έκτασης περί τα 25.000 τ.μ. στο στόμιο της μαρίνας, καθώς και εργασίες συντήρησης εντός της θαλάσσιας ζώνης
  • Αποπεράτωση εργασιών συντήρησης διατηρητέας αποβάθρας
  • Δημιουργία νέου χώρου ανέλκυσης και συντήρησης σκαφών, καθώς και μετακίνηση περίφραξης λόγω ανέγερσης του Ναυτικού Ομίλου Λάρνακας (Yacht club)
  • Συντήρηση και αναβάθμιση της υφιστάμενης μαρίνας.

2.2 Ανέγερση Ναυτικού Ομίλου (Yacht club)

Το κτίριο του Ναυτικού Ομίλου Λάρνακας θα περιλαμβάνει γραφεία για χρήση από τη Διεύθυνση της μαρίνας και κρατικές υπηρεσίες και χώρους ψυχαγωγίας του κοινού. Αναμένεται ότι θα εξελιχθεί σε κοινωνικό χώρο ψυχαγωγίας για τους πολίτες και παροχής υπηρεσιών για τους χρήστες της μαρίνας.

Δυνητικά θα αποτελέσει εμβληματικό κτίριο για τη Λάρνακα και για τον σχεδιασμό του θα προκηρυχθεί ταχείας διαδικασίας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, με τρόπο που δεν θα επιβαρύνει χρονικά το έργο. Πρέπει να είναι κτίριο ορόσημο, καθώς θα σηματοδοτεί μια κύρια πύλη εισόδου στην Κυπριακή Δημοκρατία.

2.3 Διαμόρφωση πάρκου και χώρων πρασίνου

Περιλαμβάνει τοπιοτέχνηση με ελεύθερη χρήση από το κοινό για σκοπούς ψυχαγωγίας και αναψυχής. Οι επισκέπτες θα έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στη θαλάσσια περιοχή της μαρίνας και στις δραστηριότητες του Ναυτικού Ομίλου (Yacht club).

Προϋπολογισμος

Οι εργασίες εκτιμώνται στα €25-30 εκατομμύρια + ΦΠΑ. Αναθέτουσα Αρχή θα αναλάβει το ΥΜΕΕ κατά αποκλειστικότητα ή σε συνεργασία με τον Δήμο Λάρνακας, ανάλογα με τη δυνατότητα του Δήμου στην εκτέλεση των συγκεκριμένων επιμέρους έργων.

Η κατασκευή μέρους του οδικού δικτύου που είχε συζητηθεί για να περιληφθεί στα έργα που θα υλοποιηθούν πρώτα, αφαιρέθηκε από τις προτεραιότητες μετά από εισήγηση της ad hoc επιτροπής, καθώς ο χαρακτήρας του δρόμου θα εξαρτηθεί από την έκταση της ανάπτυξης γης που θα ακολουθήσει.

3/ Υλοποίηση σε μεταγενέστερο χρόνο, έργων ανάπτυξης υποδομών που απαιτούν ειδική έρευνα και μελέτη

Κοινή προσέγγιση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και της ad hoc επιτροπής αποτελεί ότι η απόφαση για επέκταση της μαρίνας και του λιμανιού δύναται να ληφθεί μετά από σχετική μελέτη εμπειρογνωμόνων, ενώ οι ανάγκες ανάπτυξης του λιμανιού πρέπει να αξιολογηθούν σε συνάρτηση με την επέκταση του λιμανιού στο Βασιλικό.

Θεωρείται ότι η ανάπτυξή τους θα πραγματοποιηθεί μέσω διαδικασίας σύμβασης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ως ο πλέον αποτελεσματικός τρόπος για την ανάπτυξη και διαχείριση σημαντικών και σύνθετων υποδομών οικονομικής, κοινωνικής και εμπορικής αξίας.

Πρώτα θα διερευνηθεί το ενδιαφέρον από επενδυτές, τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό, μέσω σύντομης διαδικασίας διαβουλεύσεων, που δεν αναμένεται να ξεπεράσει τους τρεις μήνες, και στη συνέχεια θα ανατεθεί η εκπόνηση μελέτης σε ειδικούς.

4/ Άλλα έργα που θα αναβαθμίσουν τη Λάρνακα και θα τροφοδοτήσουν την ανάπτυξη

Πέραν των εργασιών στο λιμάνι και τη μαρίνα, προγραμματίζεται:

  • Υλοποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας με κόστος περίπου €18εκ. Με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026, έχουν ήδη προκηρυχθεί προσφορές.
  • Μελέτη από το Υπουργείο Εσωτερικών της δυνατότητας επίσπευσης της μελέτης και κατασκευής για την επέκταση της Λεωφόρου Παναγούλη που θα επιτρέψει την ταχύτερη ανάπτυξη του βόρειου τμήματος της Λάρνακας.

Με τα μέτρα αυτά στοχεύουμε στην υλοποίηση έργων που θα αναβαθμίσουν την κοινωνική εμπειρία της μαρίνας και θα αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν της πόλης. Ταυτόχρονα, θέλουμε να στηρίξουμε την συνολική ανάπτυξη της Λάρνακας με απώτερο σκοπό να εξελιχθεί σε μια ακόμα πιο φιλική και δραστήρια πόλη, χωρίς να χάσει τα χαρακτηριστικά της παραθαλάσσιας και ανθρώπινης πόλης που όλοι αγαπάμε.

Δειτε Επισης

Πρόσωπα με συνδέσεις σε Κύπρο και Ελλάδα στη λίστα κυρώσεων των ΗΠΑ-Σχετίζονται με την κοινοπραξία Intellexa
Ιωάννα Φιάκκου: Αδιαπραγμάτευτη η ανάπτυξη της ΕΑΣ-Στόχος η εμπιστοσύνη παικτών, αγοράς και κοινωνίας
Προκαταρκτική έγκριση €152 εκατ. από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης-Πράσινο σε 37 από τα 38 ορόσημα
Τα καυτά ζητήματα που θα κληθεί να χειριστεί η Κυπριακή Προεδρία-Καταρτίστηκε και υλοποιείται οδικός χάρτης
Fitch: Αναβάθμισε την αξιολόγηση στήριξης μετόχων της Ελληνικής Τράπεζας σε «bb» λόγω Eurobank
Κ. Γιωρκάτζης: Τι πρέπει να γίνει για βελτίωση των διαδικασιών αδειοδότησης από ΕΟΑ
Gloria Jean’s Coffees: Ολοκλήρωση ανακαινίσεων και πλήρως ανανεωμένο Gloria Jean’s Kiosk προσεχώς στο Μall of Cyprus
Deal στον χώρο της διαφήμισης και της επικοινωνίας-Συγχωνεύονται Red Wolf και Ogilvy Κύπρου
Η νέα τοποθεσία του Ariston στην Έγκωμη μετά το τέλος εποχής από το κέντρο
Τάσος Καζίνος: Η εξαγορά του Labs Tower και γιατί αποφάσισε να επεκταθεί στην Κύπρο η Trastor-Τα μελλοντικά πλάνα