Δύο διαγωνισμοί... express για το τερματικό-Zητούν ρευστό για να μας δώσουν τον «Προμηθέα» οι Κινέζοι
Μάριος Αδάμου 06:30 - 30 Ιουλίου 2024
Γόρδιος δεσμός για γερά νεύρα και σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες τείνει η καλύτερα έχει μετατραπεί για τα καλά η πορεία υλοποίησης του τερματικού στο Βασιλικό, με τα ανοικτά μέτωπα να είναι πολυεπίπεδα και τις εξελίξεις να τρέχουν προς διάφορες κατευθύνσεις με απρόβλεπτη μέχρι στιγμής κατάληξη.
Στη σκιά των νέων αρνητικών δεδομένων που δημιούργησε η έρευνα την οποία ζήτησε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία(EPPO) και την οποία διενεργεί υπό την εποπτεία της EPPO τριμελής ανακριτική ομάδα της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος της Αστυνομίας Κύπρου, τα ανοικτά μέτωπα-πέραν της ποινικής διερεύνησης-αφορούν:
- Διαβάστε εδώ: Τριμελής ανακριτική ομάδα στις έρευνες για το τερματικό-Έλαβε έγγραφα από την Ελεγκτική Υπηρεσία
- Διαβάστε εδώ: Ευρωπαϊκή Εισαγγελία: Οι έρευνες για το τερματικό στο Βασιλικό ξεκίνησαν τον Μάρτιο-«Προχωρούν σταθερά»
Πρώτο: Τον κίνδυνο απώλειας της ευρωπαϊκής χορηγίας συνολικού ύψους €101 εκατομμυρίων, με την Κομισιόν να αξιώνει ήδη την επιστροφή ποσού €68.608.438,46, που αποτελεί την ευρωπαϊκή χορηγία που έχει μέχρι σήμερα καταβληθεί προς την ΕΤΥΦΑ.
- Διαβάστε εδώ: Οι δύο πιθανές παρατυπίες που βλέπει η Κομισιόν για το τερματικό-Θέλει πίσω τα €68 εκατ. της χορηγίας
Υπενθυμίζεται ότι το έργο με την ονομασία «Cyprus Gas 2 EU», αποτελεί Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος και χρηματοδοτήθηκε, όπως έχει προαναφερθεί, με ευρωπαϊκή χορηγία ύψους €101 εκατομμυρίων.
Δεύτερο: Το τι θα γίνει με την πλωτή μονάδα «Προμηθέας», η οποία ναι μεν νομικά ανήκει στην ΕΤΥΦΑ, αλλά κατακρατείται από την κινεζική κοινοπραξία CMC έπειτα και από τον μονομερή τερματισμό της σύμβασης στον οποίο προχώρησε.
Επί τούτου μάλιστα, όπως πληροφορείται το InBusinessNews, η CMC θέτει όρους προκειμένου να την παραδώσει το πλοίο στον νόμιμο ιδιοκτήτη του, που είναι η ΕΤΥΦΑ και κατ’ επέκταση η Κυπριακή Δημοκρατία, ανάμεσα στους οποίους και η ρευστοποίηση των εγγυητικών που έχει καταθέσει συνολικού ύψους 70 εκ. ευρώ.
Τρίτο: Το με ποιο τρόπο, αν και πώς θα προχωρήσουν τα χερσαία έργα στο Βασιλικό, συμπεριλαμβανομένης και της προβλήτας.
Άλλα το υπ. Ενέργειας, άλλα η ΕΤΥΦΑ
Με τα μέτωπα αυτά ανοικτά, τα επόμενα βήματα για το τερματικό μοιάζουν να είναι μετέωρα, την ώρα μάλιστα που φαίνεται να αναδεικνύονται και διαφορετικές προσεγγίσεις ανάμεσα σε ΕΤΥΦΑ και υπουργείο Ενέργειας για τους παραπέρα χειρισμούς.
Συγκεκριμένα, σε δηλώσεις του στο InBusinessNews ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, ανέφερε ότι «ετοιμαζόμαστε για το χείριστο σενάριο ότι ο ‘Προμηθέας’ θα καθυστερήσει να φθάσει στην Κύπρο», σημειώνοντας πως πλέον η Κυβέρνηση εξετάζει εναλλακτικές επιλογές.
Όπως τόνισε, «δεν μπορείς να αφήνεις μία χώρα δέσμια των ορέξεων δύο εταιρειών(CMC και Cosco)».
Ερωτηθείς ποιες είναι οι επιλογές που εξετάζει η Κυβέρνηση, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο αναζήτησης άλλης πλωτής μονάδας, σημειώνοντας πως «έχουν ήδη δοθεί οδηγίες για ετοιμασία των εγγράφων προκήρυξης δύο διαγωνισμών».
«Ο ένας διαγωνισμός θα αφορά την ολοκλήρωση του τερματικού και της προβλήτας στο Βασιλικό και ο δεύτερος διαγωνισμός θα αφορά την ενοικίαση πλωτής μονάδας κοντά στις προδιαγραφές του ‘Προμηθέα’», εξήγησε, υπογραμμίζοντας πως και οι δύο διαγωνισμοί θα γίνουν με γρήγορες διαδικασίες λόγω του επείγοντως του θέματος.
Κληθείς να σχολιάσει το γεγονός ότι η ΕΤΥΦΑ βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με τους υπεργολάβους που είχαν αναλάβει την κατασκευή του τερματικού στο Βασιλικό, ο υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι «εμείς προκρίνουμε την επιλογή της προκήρυξης νέου διαγωνισμού για να υπάρχουν πιο διαφανείς διαδικασίες και να μην είναι με απευθείας ανάθεση».
Παράλληλα, ο κ. Παπαναστασίου διαβεβαίωσε πως τα χρήματα που έχουν ήδη δαπανηθεί για τον «Προμηθέα»-γύρω στα 190 εκ. ευρώ-δεν θα χαθούν.
«Η πλωτή μονάδα είναι στην ιδιοκτησία της ΕΤΥΦΑ. Απλώς θα καθυστερήσει, πιθανόν», είπε, σημειώνοντας ότι «σκόπιμα προκαλεί αυτές τις καθυστερήσεις η κινεζική κοινοπραξία γιατί γνωρίζει πόση ανάγκη την έχουμε».
«Όταν εκλείψει αυτός ο λόγος, δηλαδή το πόσο ανάγκη έχουμε την πλωτή μονάδα, με άλλο πλοίο, τότε εκτιμούμε πως οι διαπραγματεύσεις θα γίνουν πολύ πιο εύκολες», επεσήμανε.
Την ίδια ώρα, πάντως, σε ό,τι αφορά τη συνέχιση των χερσαίων έργων περιλαμβανομένης και της προβλήτας, ο αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΤΥΦΑ, Γιώργος Πέτρου, ανέφερε μιλώντας στο InBusinessNews πως αυτή τη στιγμή συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις με τους υπεργολάβους με τους οποίους συνεργαζόταν η CMC, ώστε να υπάρξει κατάληξη με στόχο την συνέχιση των εργασιών για ολοκλήρωση του τερματικού.
- Διαβάστε επίσης: Τερματικό: H CMC που μιλούσε… κινέζικα και γιατί επιχειρεί να βγάλει knock-out τους υπεργολάβους
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Πέτρου εξέφρασε την εκτίμηση ότι «εντός των ημερών αναμένεται πως θα υπάρξει κατάληξη», με τον ίδιο να υποδεικνύει ότι η υλοποίηση του έργου βρίσκεται αυτή τη στιγμή γύρω στο 50%.
«Η ΕΤΥΦΑ έχει παραλάβει ήδη το τερματικό και αυτή τη στιγμή, επαναλαμβάνω, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τους υπεργολάβους για να δούμε πώς θα προχωρήσουμε και θα ολοκληρώσουμε το έργο», επανέλαβε, σημειώνοντας πως «η συζήτηση διεξάγεται σε θετικό κλίμα».
Αναφορικά με την πλωτή μονάδα «Προμηθέας» ο αντιπρόεδρος της ΕΤΥΦΑ τόνισε πως «αυτή τη στιγμή συνεχίζονται οι συζητήσεις σε επίπεδο νομικών συμβούλων», υπογραμμίζοντας ότι τις τελευταίες μέρες οι συζητήσεις είναι εντατικές «για να δούμε πού μπορούμε να καταλήξουμε».
Ερωτηθείς εάν η ΕΤΥΦΑ συζητά και με την Cosco που ανέλαβε την κατασκευή του «Προμηθέα», ο κ. Πέτρου απάντησε καταφατικά, επισημαίνοντας ότι αυτή την εβδομάδα έχει προγραμματιστεί νέα τηλεδιάσκεψη μεταξύ ΕΤΥΦΑ, CMC, Cosco και υπουργείου Ενέργειας για συζήτηση του θέματος.
Κληθείς να πει εάν η CMC προβάλλει νέες οικονομικές απαιτήσεις προκειμένου να «απελευθερώσει» την πλωτή μονάδα, ο κ. Πέτρου, αφού είπε ότι «δεν είναι ξεκάθαρο αυτό», πρόσθεσε πως η κινεζική κοινοπραξία μετά τη λύση της σύμβασης ζητά τη ρευστοποίηση των εγγυητικών που κατέθεσε.
Αναφορικά με τις έρευνες της ευρωπαϊκής εισαγγελίας, ο κ. Πέτρου αφού τόνισε πως «δεν μπορούμε να προβούμε σε οποιοδήποτε σχόλιο αυτή τη στιγμή», υπέδειξε ότι «παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και αναμένουμε τις αποφάσεις».
Ερωτηθείς τι θα γίνει σε περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιμείνει στην απόφασή της για επιστροφή των περίπου 68 εκ. ευρώ που κατέβαλε μέχρι στιγμής ως χρηματοδότηση για το έργο, ο αντιπρόεδρος της ΕΤΥΦΑ ανέφερε πως «το θέμα το χειρίζεται κυρίως το υπουργείο Ενέργειας, στο οποίο απευθύνθηκε και ο CINEA (European Climate Infrastructure and Environment Executive Agency)».
«Θα δούμε στην πορεία πώς θα ενεργήσουμε σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο», συμπλήρωσε, σημειώνοντας ότι «ανεξάρτητα όμως των εξελίξεων σε αυτό το επίπεδο, συνεχίζονται οι επαφές με τους υπεργολάβους, προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες και να ολοκληρωθεί το τερματικό».
Ενώπιον της Βουλής οι εξελίξεις
Αξίζει να σημειωθεί πως το όλο σκηνικό και οι εξελίξεις γύρω από το τερματικό θα βρεθούν σήμερα στο μικροσκόπιο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, η οποία συνέρχεται εκτάκτως.
Στη συνεδρία κλήθηκαν και θα παραστούν ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, η υφυπουργός παρά τω Προέδρω, Ειρήνη Πική, ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Εξωτερικών, Ανδρέας Σ. Κακουρής, ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Οικονομικών, Γιώργος Παντελή, ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, Μάριος Παναγίδης και εκπρόσωποι της Νομικής Υπηρεσίας.
Πέραν των πιο πάνω, για τη συζήτηση του θέματος θα παραστούν ο Πρόεδρος και ο γενικός διευθυντής της ΔΕΦΑ και της ΕΤΥΦΑ, καθώς επίσης και άλλοι φορείς του τομέα της ενέργειας.