Τερματικό: H CMC που μιλούσε… κινέζικα και γιατί επιχειρεί να βγάλει knock-out τους υπεργολάβους

Αλλοπρόσαλλες αποφάσεις, υπαναχωρήσεις από τα συμφωνηθέντα και ανέφικτες λύσεις ήταν ο τρόπος με τους οποίους, ειδικά τους τελευταίους μήνες, η κινέζικη κοινοπραξία CMC πορεύτηκε σε ό,τι αφορά την κατασκευή του τερματικού στο Βασιλικό, με κορύφωση της όλης αυτής συμπεριφοράς της την προ μερικών ημερών ανακοίνωσή της για από μέρους της τερματισμό της σύμβασής με την Κυπριακή Δημοκρατία για το έργο.

Μάλιστα, στο πλαίσιο της προσπάθειάς της να «αποδείξει» μέσα από τη δημιουργία λανθασμένων εντυπώσεων ότι την ευθύνη για την μην ολοκλήρωση του τερματικού και την τροπή που πήραν τα πράγματα φέρει η ΕΤΥΦΑ και κατ’ επέκταση η Κυπριακή Δημοκρατία, η CMC στοχοποιεί τώρα και τους υπεργολάβους, με παράλληλη συναφή στόχευση να εμποδίσει την υλοποίηση του σχεδίου β’ με το οποίο προτίθεται να προχωρήσει η Κ.Δ. Δηλαδή, την συνέχιση και ολοκλήρωση του τερματικού από τους υπεργολάβους.

Το παράδειγμα με την VPSM

Κλασικό παράδειγμα της προσπάθειας της CMC για δημιουργία εσφαλμένων εντυπώσεων, η σφύζουσα από ανακρίβειες ανακοίνωση που εξέδωσε την περασμένη Κυριακή κατά της VPSM, της αποτελούμενης δηλαδή από τις εταιρείες IM Spanopoulos Special Marine Operations και Multimarine Services κοινοπραξίας, που διενεργεί τις εργασίες κατασκευής της προβλήτας.

Στην ανακοίνωσή της, η CMC έλεγε πως τερμάτισε από τον περασμένο Μάρτιο την σύμβαση με την VPSM, στην οποία και απέδιδε αποτυχία εκπλήρωσης των συμβατικών οροσήμων, καταλογίζοντάς της συγκεκριμένα, συνεχή απουσία επιδόσεων, έργα κάτω από τα πρότυπα και συνεπώς απορριπτέα, καθώς και αδικαιολόγητες επιπρόσθετες απαιτήσεις για την κατασκευή των έργων και σημαντικές καθυστερήσεις.

Πρόκειται για ισχυρισμούς, οι οποίοι ωστόσο-όπως το InBusinessNews είναι σε θέση να γνωρίζει- ουδόλως ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, με τα αληθινά γεγονότα να έχουν ως εξής:

Διαθέτοντας όλο τον απαιτούμενο μηχανικό εξοπλισμό, τα πλωτά μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό, η VPSM είχε υλοποιήσει μεγάλο μέρος των απαιτούμενων προκατασκευών για την προβλήτα, τις οποίες μέχρι τον Μάιο θα ολοκλήρωνε πλήρως και θα απέμενε μόνο η εγκατάστασή τους στην θάλασσα.

Αντ’ αυτού, περί τα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου και ενώ η κοινοπραξία βρισκόταν στην κορύφωση της παραγωγής της, έλαβε επιστολή από την CMC, στην οποία η κινέζικη κοινοπραξία, επικαλούμενη οικονομικές διαφορές με την ΕΤΥΦΑ, της γνωστοποιούσε ότι το έργο μπαίνει σε αναστολή.

Ενώ προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα μάλιστα, την καλούσε να της χρεώνει τα οποιαδήποτε έξοδα και ότι η ίδια η CMC θα τα διεκδικήσει και θα τα λάβει από την κυβέρνηση ως αποζημίωση.

Ως εκ των πιο πάνω, η VPSM σταμάτησε αναγκαστικά τις όποιες εργασίες της, για να έρθει τον Μάρτιο η CMC για λόγους που μόνο η ίδια γνωρίζει αλλά προφανείς-ένεκα της αδυναμίας και απροθυμίας της να φέρει εις πέρας το έργο-, να καταφύγει στο συμβόλαιο με την VPSM και επικαλούμενη τρεις λόγους, να της ανακοινώσει ότι τερματίζει το μεταξύ τους συμβόλαιο.

Η VPSM αντέκρουσε ως μη ευσταθούντες όλους τους λόγους που επικαλέστηκε η CMC και ακολουθώντας τις σχετικές ρήτρες, πρόταξε πως ο τερματισμός του συμβολαίου είναι παράνομος, δίνοντας περιθώριο 15 ημερών στην κινέζικη κοινοπραξία να τον ανακαλέσει.

Κάτι βεβαίως που η CMC δεν έπραξε, αναγκάζοντας έτσι την VPSM να προχωρήσει τον περασμένο Απρίλιο στον τερματισμό της σύμβασης και να ξεκινήσει τις διαδικασίες είσπραξης των οφειλών που έχει να λαμβάνει και οι οποίες ανέρχονται σε αρκετά εκατομμύρια.

Φόρτωναν τις υπαναχωρήσεις στα κεντρικά

Η όλη στάση και συμπεριφορά της CMC έναντι της VPSM είναι άκρως ενδεικτική και χαρακτηριστική του πώς στο ευρύτερο πλαίσιο των εργασιών της η κινεζική κοινοπραξία λειτουργούσε, όπως φυσικά και της όλη εν γένει μετέπειτα προσέγγισης που ακολούθησε στις συζητήσεις με την Κυπριακή Δημοκρατία.

Για παράδειγμα, ενώ τον περασμένο Μάρτιο υπήρξε συνάντηση στο Βασιλικό με τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη στην παρουσία του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου, με την ολοκλήρωση της οποίας δόθηκε το μήνυμα πως οι όποιες διαφορές δεν δύναται να τορπιλίσουν την υλοποίηση του τερματικού, η εξέλιξη των γεγονότων, ως αποτέλεσμα των υπαναχωρήσεων της CMC, μόνο τέτοια δεν υπήρξε.

Χαρακτηριστικός ο γλαφυρός τρόπος με τον οποίο πρόσωπο με ιδίαν γνώση της όλης συμπεριφοράς τους περιέγραψε στο InBusinessNews το πώς συνομιλούσαν και αποτύπωσε με πάσα ευκρίνεια το μέγεθος της αναξιοπιστίας τους, έχοντας ως συνήθη πρακτική, να φορτώνουν τις υπαναχωρήσεις τους από συμφωνηθέντα στα κεντρικά γραφεία της CPP στην Κίνα.

«Μπορεί να τους μιλάς ένα μήνα, να λένε ότι συμφωνούμε, κλείσαμε, και ξαφνικά έρχονται τα κεντρικά στην Κίνα και καθορίζουν άλλη πολιτική. Οι εντολές είναι από τα κεντρικά της Κίνας, παραπέμπουν πάντα σε αυτά», μας λέχθηκε αρκούντως περιγραφικά.

Αξίζει να σημειωθεί πως στο πλαίσιο των όλων συζητήσεων, οι Κινέζοι έθεταν στο τραπέζι ανέφικτες λύσεις, με ενδεικτικό ότι θα έφερναν για παράδειγμα, εργάτες από την Κίνα για τις θαλάσσιες εργασίες σε σχέση με την προβλήτα.

Κάνοντας συναφώς λόγο για από μέρους των Κινέζων προτάσεις και λύσεις που υπέβαλλαν στα όρια του παραλογισμού, πηγή με γνώση του θέματος διερωτάτο πώς τα άτομα αυτά, χωρίς τα απαιτούμενα πλωτά μέσα και τον απαραίτητο εξοπλισμό, θα έφερναν εις πέρας τις εργασίες εντός της θάλασσας.

Αυτό που επίσης μας υποδείχθηκε ως εξόχως σημαντική παράμετρος, σε ό,τι αφορά ειδικά την προβλήτα, είναι πως με την όλη τους στάση οι Κινέζοι κατέστρεψαν μια ολόκληρη ωφέλιμη σαιζόν, καθότι ως τέτοια για θαλάσσια έργα δεν είναι άλλη από την περίοδο Μαρτίου-Οκτωβρίου οπόταν και είναι ήρεμα τα νερά.

Θέλουν να βγάλουν νοκ-άουτ τους υπεργολάβους

Η ανάγνωση που συνολικά γίνεται ως προς την όλη στάση της CMC είναι πως υπό το πρίσμα και των αποζημιώσεων που αξιώνει μέσω του Διαιτητικού Δικαστηρίου του Λονδίνου, επιδιώκει να δημιουργήσει την εικόνα ότι για την μη ολοκλήρωση του τερματικού ευθύνονται όλοι οι άλλοι εκτός από την ίδια.

Ενώ αυτό που ειδικότερα σήμερα επιχειρεί με φόντο την επόμενη μέρα της διακοπής της σύμβασης με την Κυπριακή Δημοκρατία, δεν είναι άλλο-με νομικά τερτίπια-από να εμποδίσει με κάθε τρόπο την κυβέρνηση από το να προχωρήσει με τους υπεργολάβους.

Ουσιαστικά, βγάζοντας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο νοκ-άουτ τους υπεργολάβους, να μην υπάρξει οποιαδήποτε πρόοδος στα κατασκευαστικά έργα του τερματικού προς ενίσχυση της θέσης της ότι η ευθύνη για τις καθυστερήσεις και το διαζύγιο με την Κ.Δ. δεν βαραίνει την ίδια.

Από την πλευρά τους πάντως οι υπεργολάβοι, όπως το InBusinessNews πληροφορείται, είναι πανέτοιμοι να εισέλθουν σε απευθείας συζητήσεις με την ΕΤΥΦΑ και να ξεκινήσουν άμεσα δουλειά για την υλοποίηση του στρατηγικής σημασίας για την χώρα μας έργο του τερματικού, καθότι και την απαραίτητη τεχνογνωσία διαθέτουν και τον απαιτούμενο εξοπλισμό έχουν… ετοιμοπόλεμο.

Και φυσικά, σε αντίθεση με την κινεζική κοινοπραξία, αυτοί δεν μιλούν, κυριολεκτικά και μεταφορικά,…κινέζικα.

Δειτε Επισης

Γιώργος Παπαναστασίου: Καλά νέα για το έργο αν ισχύει η συμμετόχη της Meridiam στον GSI-Προχωρά κανονικά η Κ.Δ.
Η είσοδος της Meridiam στον GSI και τι σημαίνει για την πορεία υλοποίησης του έργου-Τι λένε στον ΑΔΜΗΕ
Δυναμικό μπάσιμο της γαλλικής Meridiam στον Great Sea Interconnector…Κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών μαζί με ΑΔΜΗΕ
Ανησυχία πρατηριούχων για νέα έρευνα ΕΠΑ στην αγορά καυσίμων κίνησης-«Μπορεί να διαρκέσει έως έξι έτη…»
ΟΠΕΚ+: Ανησυχεί για τη δέσμευση του Τραμπ να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο
Πτώση στις τιμές του πετρελαίου έφερε η Fed-Οι επενδυτές βλέπουν μείωση της ζήτησης
Ανησυχίες αμερικανικού οίκου για GSI-Έτοιμη να διαβουλευθεί για κατάληξη σε συμφωνία εφ’ όλης της ύλης η Κ.Δ.
Γ. Παπαναστασίου: Εντός των ημερών η απόφαση για «Αφροδίτη»-Πότε ξεκινά η γεώτρηση στο «Ηλέκτρα»
Πετρέλαιο: Δεύτερη σερί ημέρα πτώσης στις τιμές-Ανησυχία για τη ζήτηση και στάση αναμονής για Fed
Ανησυχία πρατηριούχων για διαχείριση καταγγελιών από Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού-Τι ζητούν από τη Βουλή