Τέρμα οι Κινέζοι από το τερματικό στο Βασιλικό-Αποχωρούν πυροβολώντας κατά της ΕΤΥΦΑ

Προδιαγεγραμμένο ήταν τέλος μεταξύ της συνεργασίας της κυβέρνησης και της κινεζικής κοινοπραξίας CPP-METRON Consortium Ltd (CMC) για το τερματικό στο Βασιλικό.

Ωστόσο, προχωρώντας σε μια αιφνιδιαστική κίνηση, η κινεζική κοινοπραξία ανακοίνωσε την αποχώρησή της από το έργο, προχωρώντας σε καταγγελία της σύμβασης.

Η κινεζική κρατική εταιρεία που ηγείται της κοινοπραξίας, που ανέλαβε την κατασκευή και λειτουργία του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό, εξαπολύοντας πυρά κατά της ΕΤΥΦΑ, υποστηρίζει στην ανακοίνωσή της ότι δεν έχει άλλη εναλλακτική από το να τερματίσει τη σύμβασή της με την ΕΤΥΦΑ για το έργο του τερματικού σταθμού παραλαβής και επαναεριοποίησης LNG.

«Μετά από χρόνια εργασίας χωρίς κατάλληλες ή έγκαιρες πληρωμές από την ΕΤΥΦΑ και έχοντας κάνει εξαιρετικές προσπάθειες για να ανταποκριθεί στην ΕΤΥΦΑ στα μισά του δρόμου, συμπεριλαμβανομένων επανειλημμένων προσπαθειών από την ανώτερη διοίκηση και μέσω διπλωματικών οδών για την εξεύρεση αμοιβαίως αποδεκτού συμβιβασμού, η CMC δεν έχει άλλη εναλλακτική από το να τερματίσει τη σύμβασή της με την ΕΤΥΦΑ για το έργο του τερματικού σταθμού παραλαβής και επαναεριοποίησης LNG στο Βασιλικό και το έκανε σήμερα, 18 Ιουλίου», αναφέρει σχετικά.

Παράλληλα, η CMC καταγγέλλει ότι «η ΕΤΥΦΑ και η ομάδα συμβούλων που προσέλαβε για αυτό το έργο, είχαν μικρή έως καθόλου σχετική εμπειρία σε οποιοδήποτε από τα βασικά στοιχεία για την υλοποίηση ενός έργου αυτού του είδους: Πετρέλαιο και φυσικό αέριο, έργα EPC και μετατροπή ενός μεταφορέα LNG σε FSRU».

Ταυτόχρονα, η κινεζική κοινοπραξία σημειώνει ότι η ΕΤΥΦΑ επέλεξε με διεθνή διαγωνισμό να ορίσει κοινοπραξία που ακολούθησε κατά γράμμα τη διαγωνιστική διαδικασία, τονίζοντας ότι η ΕΤΥΦΑ ήταν υπεύθυνη για την αξιολόγηση του διαγωνισμού και την ανάθεση.

«Ακούμε και διαβάζουμε πολλές κατηγορίες για το πώς έγινε αυτή η ανάθεση. Δεν μας αρέσει να σχολιάζουμε γιατί πιστεύουμε ότι αυτές οι κατηγορίες δεν έχουν καμία σχέση με εμάς, αφού έχουμε ακολουθήσει αυστηρά και κατά γράμμα τη διαγωνιστική διαδικασία και τη σύμβαση. Η ΕΤΥΦΑ ήταν υπεύθυνη για την όποια αξιολόγηση του διαγωνισμού και για τυχόν ανάθεση», αναφέρει σχετικά.

Καταγγέλλει εκφοβισμό, απειλές και πιέσεις για εξωσυμβατικές εργασίες

Αναφερόμενη στην τεράστια εμπειρία που έχει ο ανάδοχος σε παρόμοια έργα, η κοινοπραξία επισημαίει ότι η ΕΤΥΦΑ από την αρχή του έργου ζήτησε από την CMC να εκτελέσει πρόσθετο και εξωσυμβατικό έργο, το οποίο χαρακτήρισε περιττό ή/και ακατάλληλο για εγκατάσταση εισαγωγής.

«Αντίθετα, η ΕΤΥΦΑ έχει αναγκάσει την CMC να σχεδιάσει και να κατασκευάσει επίσης μια εξαγωγική εγκατάσταση. Πρόκειται προφανώς για εργασία εκτός της σύμβασης και εκτός του πλαισίου του έργου που συμφώνησε να χρηματοδοτήσει η Ε.Ε. Είναι επίσης εντελώς περιττό και πρόωρο. προϊόν μελλοντικών φιλοδοξιών και εικασιών.

Είναι αξιοσημείωτο ότι κανείς από την κυβέρνηση, ακόμη και εντός της ΕΤΥΦΑ, δεν μπορεί να δικαιολογήσει γιατί χρειάζεται εγκατάσταση εξαγωγής LNG, καθώς δεν υπάρχουν μονάδες παραγωγής LNG και αποθήκευση LNG στο νησί ούτε υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή τους», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά η CMC.

«Εργαλειοποιώντας τις πληρωμές και εκφοβίζοντας την CMC με αδικαιολόγητες απειλές-πολλές από τις οποίες η ίδια και οι πράκτορές της έχουν επαναλάβει στον Τύπο-η ΕΤΥΦΑ ανάγκασε την CMC να χρηματοδοτήσει και να παραδώσει ένα έργο που είναι ουσιαστικά διαφορετικό, και πολύ πιο περίπλοκο και ακριβό, από τη διευκόλυνση εισαγωγής που η Ε.Ε. επέβαλε κυρώσεις και η CMC υπέγραψε την παράδοση», καταγγέλλει η κοινοπραξία.

«Η ΕΤΥΦΑ έχει καταβάλει κάθε προσπάθεια από τον Φεβρουάριο του 2021 έως τον Ιούλιο του 2022, να παρακρατήσει όλες τις πληρωμές απαιτώντας από την CMC να αποδεχθεί τα παράλογα και εκτός σύμβασης αιτήματά τους.

Όπως καταγράφεται στην Ειδική Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, η ΕΤΥΦΑ γνωρίζει από το 2021 ότι οι ενέργειες και τα αιτήματά της για εξωσυμβατικές εργασίες έχουν προκαλέσει καθυστερήσεις και διαταραχές του έργου και έχουν αυξήσει σημαντικά το κόστος.

Αντί να αναλάβει την ευθύνη και να συνεργαστεί με την CMC για την εξεύρεση λύσης σε αυτό το πρόβλημα, η ΕΤΥΦΑ καθυστέρησε να ενημερώσει την Κυπριακή Κυβέρνηση για περισσότερο από ένα χρόνο και μόνο με τις προσπάθειες της CMC και την παρουσίαση στην τότε Υπουργό Ενέργειας κα Νατάσα Πηείδου, εμφανίστηκε η πραγματική κατάσταση. Η ΕΤΥΦΑ παραμένει ακόμη και σήμερα σε άρνηση», αναφέρει, μεταξύ άλλων, η CMC.

«Δημιούργησαν εμπόδια για τον Προμηθέα»

Τα πυρά της κοινοπραξίας κατά της ΕΤΥΦΑ σχετίζονται και με το ζήτημα της συνεργασίας όσον αφορά την παραλαβή του πλοίου «Προμηθέας», σημειώνοντας ότι η ΕΤΥΦΑ απέτυχε να συνεργαστεί με την CMC για να παραλάβει το πλοίο, επιμένοντας στην έγκαιρη ανάληψη της ιδιοκτησίας του πλοίου τον Ιούνιο του 2022, το οποίο πιστοποιήθηκε από το Lloyd's Register ως έτοιμο να πλεύσει ήδη από τον Ιανουάριο του 2024.

«Ωστόσο, έκτοτε, η ΕΤΥΦΑ δημιούργησε εμπόδια για να καθυστερήσει την αναχώρησή του από την Κίνα και δεν κατάφερε να κάνει τις απαραίτητες ρυθμίσεις ώστε να αρχίσει να κερδίζει σημαντικά ποσά για τον λαό της Κύπρου, θέτοντάς το σε εμπορική λειτουργία στην παγκόσμια αγορά ενέργειας είτε ως Μεταφορέας LNG είτε ως FSRU για άλλο έργο», τονίζει η CPP-METRON Consortium Ltd (CMC).

Μια πιο παραγωγική προσέγγιση σύμφωνα με την CMC, θα ήταν να προσλάβει η ΕΤΥΦΑ έναν έμπειρο ναυτιλιακό πράκτορα για να βοηθήσει στη λήψη των κατάλληλων μέτρων και στην προετοιμασία της απαραίτητης τεκμηρίωσης.

«Αν το είχε κάνει η ΕΤΥΦΑ, το FSRU θα μπορούσε να είχε αποπλεύσει τον Ιανουάριο του 2024. Αντίθετα, η τεκμηρίωση παραμένει σε εκκρεμότητα, ακόμη και μετά την άμεση εμπλοκή του Υπουργού Ενέργειας», εξηγεί η κινεζική κοινοπραξία.

Καμία πληρωμή για το 2024, παρά τις υποσχέσεις

Μετά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2024 με τον Πρόεδρο και τον Υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας η CMC είχε ελπίδες ότι το σημερινό αδιέξοδο θα μπορούσε να επιλυθεί.

Βασιζόμενη σε υποσχέσεις για αλλαγή της συμπεριφοράς της ΕΤΥΦΑ, επαναξιολόγηση των έργων της προβλήτας από ανεξάρτητο τρίτο μέρος και ταχεία βίζα για κινέζους εργάτες, η CMC προχώρησε σε άρση της αναστολής των έργων λόγω μη πληρωμής και συνέχισε τις χερσαίες εργασίες στον Βασιλικό.

«Δυστυχώς, η ΕΤΥΦΑ αρνήθηκε να τηρήσει τις δεσμεύσεις της δικής της κυβέρνησης», επισημαίνει η CMC.

Παράλληλα, η κινεζική κοινοπραξία σημειώνει ότι αντίθετα με τις υποσχέσεις που δόθηκαν από τον Υπουργό (Γιώργο Παπαναστασίου) τον περασμένο Μάρτιο, η CMC δεν έχει λάβει ακόμη καμία πληρωμή για το έργο της το 2024.

«Αυτή δεν είναι παρά η τελευταία αποτυχία σε μια ιστορία τεσσάρων ετών που χαρακτηρίζεται από παράνομες παρακρατήσεις και καθυστερημένες πληρωμές.

Κανένας εργολάβος δεν μπορεί να αναμένεται να εργάζεται επ' αόριστον με πίστωση. Δεν ήταν αυτή η συμφωνία στην οποία υπέγραψε η CMC. Δεν ήταν η συμφωνία που συμφώνησε να χρηματοδοτήσει η Ε.Ε.», τονίζει καταληκτικά η CMC.

Δειτε Επισης

Κυριάκος Χατζηγιάννης: Δήθεν επενδυτικό ενδιαφέρον για GSI, να δοθεί στη δημοσιότητα η μελέτη των Αμερικανών
Γιώργος Παπαναστασίου: Καλά νέα για το έργο αν ισχύει η συμμετόχη της Meridiam στον GSI-Προχωρά κανονικά η Κ.Δ.
Η είσοδος της Meridiam στον GSI και τι σημαίνει για την πορεία υλοποίησης του έργου-Τι λένε στον ΑΔΜΗΕ
Δυναμικό μπάσιμο της γαλλικής Meridiam στον Great Sea Interconnector…Κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών μαζί με ΑΔΜΗΕ
Ανησυχία πρατηριούχων για νέα έρευνα ΕΠΑ στην αγορά καυσίμων κίνησης-«Μπορεί να διαρκέσει έως έξι έτη…»
ΟΠΕΚ+: Ανησυχεί για τη δέσμευση του Τραμπ να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο
Πτώση στις τιμές του πετρελαίου έφερε η Fed-Οι επενδυτές βλέπουν μείωση της ζήτησης
Ανησυχίες αμερικανικού οίκου για GSI-Έτοιμη να διαβουλευθεί για κατάληξη σε συμφωνία εφ’ όλης της ύλης η Κ.Δ.
Γ. Παπαναστασίου: Εντός των ημερών η απόφαση για «Αφροδίτη»-Πότε ξεκινά η γεώτρηση στο «Ηλέκτρα»
Πετρέλαιο: Δεύτερη σερί ημέρα πτώσης στις τιμές-Ανησυχία για τη ζήτηση και στάση αναμονής για Fed