OEB: Πού πρέπει να εστίασει το τμήμα HR για να καταστεί η επιχείρηση εργοδότης προτίμησης

Σε μια εποχή όπου η αγορά εργασίας ταλανίζεται έντονα από την αριθμητική έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας, το έργο των επαγγελματιών στον Τομέα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού γίνεται ιδιαίτερα απαιτητικό ως προς την εξεύρεση στρατηγικών λύσεων που να διασφαλίζουν τη συστηματική λειτουργία, την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων προσαρμοσμένες στα θέλω και στα χαρακτηριστικά των υφιστάμενων αλλά και των δυνητικά υποψηφίων εργαζομένων τους.

Το στρατηγικό τους έργο πρέπει να επιτελεστεί υπό πολύ δυσμενείς συνθήκες καθώς η οικονομική ανάπτυξη συμπίπτει με την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού σε μια αγορά εργασίας όπου συντρέχουν οι επιπτώσεις της αναντιστοιχίας δεξιοτήτων, η επιτακτική ανάγκη αναβάθμισης δεξιοτήτων (upskilling) και επανεκπαίδευσης (reskilling), η μεταβολή στον τρόπο εργασίας λόγω της μεγιστοποιημένης αξιοποίησης της τεχνολογίας, η ώθηση για την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση, η ραγδαία αξιοποίηση και αυτοματοποίηση λόγω της τεχνητής νοημοσύνης, οι μεταβολές στις αλλαγές των χαρακτηριστικών της κάθε γενεάς εργαζομένων κ.α.

Επίσης, δεδομένο είναι και το γεγονός ότι ο συνδυασμός των προτιμήσεων των ατόμων πολλαπλασιάζεται γεωμετρικά καθώς οι προτιμήσεις διαφέρουν μεταξύ ατόμων σύμφωνα με τα προσωπικά, γεωγραφικά, οικογενειακά, κοινωνικά κ.α. δεδομένα ή τις συνθήκες στο περιβάλλον ενός ατόμου. Αυτά τα δεδομένα κατά καιρούς επίσης διαφοροποιούνται, καθιστώντας την ίδια επιχείρηση χωρίς οποιεσδήποτε αλλαγές εντός της (ceteris paribus), σε προτιμητέα για εργοδότηση ή και όχι.

ΟΕΒ1

Σίγουρα, δεν υπάρχει πανάκεια για να ξεπεραστούν όλα αυτά τα προβλήματα, αλλά ούτε και μια μαγική συνταγή που να πετυχαίνει παντού και πάντα. Αντιθέτως, χρειάζεται μια πολύπλευρη, προσεκτικά σχεδιασμένη και ολιστική προσέγγιση, ειδικά διαμορφωμένη στο προφίλ των υφιστάμενων εργαζόμενων και των δυνητικά υποψηφίων, βασισμένη στις οικονομικές δυνατότητες, στο μέγεθος και στο είδος της επιχείρησης.

Αυτό δηλαδή που στη γλώσσα των επαγγελματιών του τομέα ονομάζεται “employee experience” και αναφέρεται στις αλληλεπιδράσεις και τις σχέσεις που έχουν οι εργαζόμενοι με τον εργοδότη τους και μεταξύ τους, καθ’ όλο το κοινό τους ταξίδι με την επιχείρηση, περιλαμβάνοντας την πρόσληψη, την ενσωμάτωση στην επιχείρηση, την καθημερινή εργασιακή ζωή, την επαγγελματική ανάπτυξη, την ανέλιξη και την αποχώρηση.

ΟΕΒ2

Στόχος το win-win

Η Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων (ΟΕΒ), από το 1960 ως ο κατ’ εξοχήν φορέας της εργοδοτικής άποψης, συλλέγει, επεξεργάζεται και προωθεί στοιχεία και εισηγήσεις που προάγουν την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της χώρας μας δίδοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος. Στόχος, η επίτευξη ενός αποτελέσματος “win-win” τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους εργαζόμενους. Η σημαντική πληροφόρηση και τεχνογνωσία για την διασφάλιση ενός τέτοιου περιβάλλοντος, με τα πολλαπλασιαστικά θετικά της στοιχεία κατηγοριοποιήθηκε από την ΟΕΒ, πριν 10 χρόνια δημιουργώντας το Πρότυπο “Sound Industrial Relations 2014” (SIR2014).

Το Πρότυπο εκπονήθηκε από την ΟΕΒ στο πλαίσιο υλοποίησης του συγχρηματοδοτούμενου έργου από την Κυπριακή Δημοκρατία και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο της Ε.Ε. με τίτλο «Υγιείς Εργασιακές Σχέσεις, Σύγχρονες Επιχειρήσεις» και αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την εμπέδωση και κατανόηση αλλά κυρίως για την ορθή εφαρμογή της κυπριακής εργατικής νομοθεσίας και πρακτικής στις επιχειρήσεις και οργανισμούς της Κύπρου.

ΟΕΒ3

Για τη διαμόρφωση του Προτύπου, αξιοποιήθηκε η εκτενής εμπειρία της ΟΕΒ στην παροχή εξειδικευμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών στα θέματα εργατικής νομοθεσίας και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού δίδοντας ιδιαίτερη βαρύτητα και επικέντρωση στο εργατικό δίκαιο.

Παράλληλα στο Πρότυπο ενσωματώθηκε αριθμός δοκιμασμένων καλών και βέλτιστων πρακτικών που απορρέουν από την πολυετή συμβουλευτική εμπειρία της ΟΕΒ, όπως για παράδειγμα ο σχεδιασμός πολιτικών που αφορούν την αποτελεσματική ένταξη εργαζομένων, τη συνεχή αναβάθμιση δεξιοτήτων μέσω προσαρμοσμένων λύσεων κατάρτισης, την αναθεώρηση του πακέτου αμοιβών και ωφελημάτων αξιοποιώντας σχετικές τομεακές συγκριτικές έρευνες, τη δημιουργία και ενθάρρυνση κουλτούρας μεταφοράς γνώσης (knowledge-sharing culture) και την ευθυγράμμιση της επιχειρησιακής επικοινωνίας με τους επιχειρησιακούς στόχους.

ΟΕΒ4

Η ΟΕΒ διαμορφώνοντας το SIR2014, επέλεξε να επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στην νομοθεσία, καθώς για να χαρακτηριστεί οποιοσδήποτε εργοδότης ως εργοδότης προτίμησης θα πρέπει πρωτίστως να πληροί την προϋπόθεση τήρησης των υποχρεώσεων του, όπως αυτές απορρέουν από τις διάφορες νομοθεσίες, οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την καταβολή του μισθού, τις εισφορές στα Ταμεία του Κράτους (π.χ. Κοινωνικές Ασφαλίσεις), την προστασία και προαγωγή της ασφάλειας, υγείας και ευημερίας των εργαζομένων στους χώρους εργασίας, την παραχώρηση αδειών (ετήσιας άδειας, μητρότητας, πατρότητας, γονικής, φροντίδας κλπ.) καθώς και την ίση μεταχείριση ανδρών και γυναικών στην απασχόληση και την επαγγελματική κατάρτιση.

Η εφαρμογή της νομοθεσίας, αποτελεί και την ισχυρότερη «βάση» πάνω στην οποία οι επαγγελματίες στον Τομέα Ανθρώπινου Δυναμικού θα διαμορφώσουν τις επιπρόσθετες πολιτικές, ούτως ώστε η επιχείρηση ως εργοδότης να είναι προτιμητέα από τα άτομα που έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες ή/και δυνατότητες για να αποτελέσουν μέρος του ταξιδιού της στο μέλλον.

Τέτοιες πολιτικές σχετίζονται με το ανταγωνιστικό πακέτο απολαβών και ωφελημάτων, τη μη διάκριση στο μισθό, τη διασφάλιση της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων, την απρόσκοπτη επικοινωνία, την ικανότητα του εργοδότη να προσελκύσει και να διατηρήσει τα ταλέντα, την συνεχή επένδυση και διαμόρφωση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου της δυναμικού εμπεδώνοντας την κουλτούρα δια βίου μάθησης, τη συμφιλίωση της επαγγελματικής – ιδιωτικής ζωής των εργοδοτούμενων, την εφαρμογή ευέλικτών μορφών απασχόλησης εκεί και όπου εμπίπτει, την διαχείριση του εργασιακού άγχους, τη συναδελφική αλληλεγγύη και ομαδικότητα, την περιβαλλοντική διαχείριση, την προστασία της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων των εργαζομένων κ.ά.

ΟΕΒ5

Δυστυχώς όμως, ακόμη και εάν εφαρμόσουν προσεκτικά σχεδιασμένες πρακτικές σε όλους τους προαναφερόμενους τομείς, το δύσκολο έργο των Τμημάτων Ανθρώπινου Δυναμικού δεν ολοκληρώνεται. Αντιθέτως μετά την διαμόρφωση και εφαρμογή κάθε πολιτικής, το Τμήμα πρέπει να διασφαλίσει ότι πραγματοποιούνται συστηματικές και κατάλληλες αναθεωρήσεις και αναβαθμίσεις ούτως ώστε ο επιθυμητός και αρχικός σκοπός εφαρμογής της κάθε πολιτικής να επιτυγχάνεται. Θα πρέπει δηλαδή να διασφαλίζεται ότι η πολιτική προσδίδει όντως στην προσέγγιση και στη διατήρηση ατόμων με το κατάλληλο προφίλ για τους σκοπούς της επιχείρησης.

Η παραγωγική και ανταγωνιστική παρουσία της επιχείρησης στην αγορά εργασίας σε συνδυασμό με την θετική εικόνα που εκφράζουν ποικιλοτρόπως οι εργαζόμενοι της και οι προωθητικές της ενέργειες, ενισχύουν την εικόνα της προς την κοινωνία. Ως εκ τούτου, εργοδότης προτίμησης είναι αυτός έχει δημιουργήσει μία ισχυρή θετική εικόνα για την εργασιακή του κουλτούρα η οποία διαμορφώνεται από τον συνδυασμό της εναρμόνισης με την νομοθεσία και των πολιτικών που προαναφέρθηκαν. Μεμονωμένες καινοτόμες και πρωτοποριακές πολιτικές, στην απουσία της εφαρμογής της νομοθεσίας ή και το αντίθετο, δεν επιδρούν θετικά στην ανάδειξη ενός εργοδότη προτίμησης.

ΟΕΒ6

Στο μεγαλεπήβολο τους έργο, οι επαγγελματίες του Τομέα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού και κατ’ επέκταση οι επιχειρήσεις μπορούν να βασιστούν στην ΟΕΒ, η οποία θα συνεχίσει ακούραστα να τις καθοδηγεί ως φάρος προς ένα πιο αειφόρο αύριο, ενισχύοντας την κοινωνικοοικονομική ευμάρεια της χώρας μας.

Μαρία Θεοδώρου, Διευθύντρια Τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού, ΟΕΒ

Στοιχεία επικοινωνίας:

Ομοσπονδία Εργοδοτών & Βιομηχάνων (ΟΕΒ)

Διεύθυνση: Οδός Ομοσπονδίας Εργοδοτών & Βιομηχάνων Κύπρου 4, Στρόβολος, 2000 Λευκωσία, Κύπρος Τ. Θ. 21657, 1511 Λευκωσία, Κύπρος

Tηλέφωνο: +357 22 643 000

E-mail: info@oeb.org.cy

Ιστοσελίδα: www.oeb.org.cy

Δειτε Επισης

ΑΛΦΑΜΕΓΑ & Bean Bar: Ωφελήματα που βελτιώνουν την καθημερινότητα των ανθρώπων τους
Bioland Energy: Δέσμευση στην ικανοποίηση των αναγκών και την ανάπτυξη των εργαζομένων
Celestyal: Το στοίχημα της διαρκούς εξέλιξης ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ανθρώπων της
Οργανισμός Κώστα Παπαέλληνα: Eνεργά δίπλα στους ανθρώπους του με τα κατάλληλα εφόδια
Φάνος Ν. Επιφανίου: «Νοιαζόμαστε για την ποιότητα ζωής των ανθρώπων μας»
KPMG Κύπρου: Με επίκεντρο τον άνθρωπο
NetU: Υψίστης σημασίας το υγιές εργασιακό κλίμα
Odyssey: Έμφαση στην καινοτομία και στον άνθρωπο
SODEXO: Εστιάζοντας σε μια καλύτερη καθημερινότητα για όλους
Starbucks Κύπρου: Οι πρακτικές που την καθιστούν ελκυστικό εργοδότη