Η αγορά των media και των διαφημιστικών γραφείων στην Κύπρο-H δυναμική και τα νέα δεδομένα
Δόνα Καπαρτή 06:30 - 10 Ιουνίου 2024
Η αγορά των media και των διαφημιστικών γραφείων στην Κύπρο αποτελεί ένα μεγάλο μέρος του κόσμου της επικοινωνίας.
Ομιλίες, παρουσιάσεις και συζήτηση πάνελ που φιλοξένησε το 21ο Advertising, Marketing and Communication Conference στη Λευκωσία, ανέδειξε, τόσο τη δυναμική της όσο και το πού θα κινηθεί στο μέλλον η κυπριακή αγορά και πόσο.. γρήγορα θα αφομιώσει τα νέα, διεθνή δεδομένα.
«Η τηλεόραση εξακολουθεί να έχει τη δυναμική της και μια μεγάλη διεισδυτικότητα», δήλωσε ο Πέτρος Πέτρου, CEO του Alpha Κύπρου, ο οποίος έδωσε το έναυσμα της ομώνυμης ενότητας σκιαγραφώντας το μέλλον της τηλεόρασης, τις παγκόσμιες τάσεις και τις επερχόμενες αλλαγές, καθώς και τον τηλεοπτικό χάρτη στην Κύπρο.
Η αξιοποίηση τεχνολογίας και η επένδυση στο περιεχόμενο είναι ιδιαίτερα σημαντικά ανέφερε εξάλλου, σε μια ομιλία που έδωσε το στίγμα των συζητήσεων που ακολούθησαν.
Με βάση στοιχεία έρευνας της Eurodata TV, για την κυπριακή αγορά, τα οποία επικαλέστηκε στο πλαίσιο της παρουσίασής του ο CEO, οι τηλεθεατές δαπανούν συνολικά ακόμη και σήμερα τρεις ώρες ημερησίως μπροστά στην μικρή οθόνη και αποτελεί μία από τις βασικές πηγές ενημέρωσής τους.
Η ίδια έρευνα έδειξε πως 57% στην ηλικιακή ομάδα 18-29 αξιοποιούν την τηλεόραση, σήμερα, ως βασική πηγή ενημέρωσης.
Η επένδυση στη διαφήμιση όχι μόνο δεν μειώνεται, αλλά, αυξάνεται κατά τον κ. Πέτρου. Στην Κύπρο από το 2022 μέχρι και τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2024, η αύξηση της επένδυσης στην τηλεοπτική διαφήμιση κυμαίνεται γύρω στο 8%, είπε ο Πέτρος Πέτρου, βάσει έρευνας.
Στις προκλήσεις για την τηλεόραση περιλαμβάνει ο ίδιος την αύξηση της ποιότητας μετάδοσης μέσα από τη μετάβαση στο high definition, καθώς και το περιεχόμενο και τις παραγωγές που αφήνουν ικανοποιημένο το κοινό.
Η συγχώνευση τηλεοπτικών δικτύων και στούντιο παραγωγής, τα κίνητρα για ανάπτυξη παραγωγών και οι συνέργειες με συνδρομητική τηλεόραση και η παραγωγών mini series είναι τάσεις που καταγράφονται στο εξωτερικό και που μπορεί να βοηθήσουν στο να πετύχει ο στόχος της διατήρησης ποιοτικού προϊόντος, κατέληξε.
Δ. Λοττίδης: Στα €15 εκατ. τα έξοδα της διαφημιστικής βιομηχανίας για το ραδιόφωνο
Το όραμα του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ραδιοφωνικών Σταθμών Κύπρου για καθιέρωσή της ως η πρώτη χώρα στην Ε.Ε. που το 80% της ενεργειακής κατανάλωσης των ραδιοφώνων θα προέρχεται από ηλιακή ενέργεια και αποθήκευση με μπαταρίες, παρουσίασε λίγο αργότερα ο Δημήτρης Λοττίδης, CEO της SppMedia Group.
Αναφέρθηκε στη δημιουργία του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ραδιοφωνικών Σταθμών Κύπρου, τους στόχους του συνδέσμου και τη σημασία του για την αγορά. Οι τάσεις, το μέλλον, και η αποτελεσματικότητα του Ραδιοφώνου ήταν επίσης από τα θέματα που παρουσίασε.
Σύμφωνα με τον κ. Λοττίδη όραμα του Συνδέσμου είναι η καθιέρωση της Κύπρου ως της πρώτης χώρας στην Ε.Ε. που το 80% της ενεργειακής κατανάλωσης των ραδιοφώνων θα προέρχεται από ηλιακή ενέργεια και που θα γίνεται αποθήκευση με την χρήση των μπαταριών.
Η κοινωνική επιρροή του ραδιοφώνου είναι τεράστια, δήλωσε εξάλλου, καθώς το ραδιόφωνο είναι το μέσο με τη μεγαλύτερη διείσδυση, φτάνοντας στο 89% των Κυπρίων, βάσει της έρευνας της Symmetron Market Research (Ιανουάριος-Μάρτιος 2024). Από αυτούς, το 82% ακούν ραδιόφωνο μέσω FM, ενώ το 18% μέσω streaming.
Από τους κύριους στόχους του Συνδέσμου αποτελεί η δημιουργία μιας αξιόπιστης έρευνας ακροαματικότητας, αποδεκτής από όλους τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και βασισμένης στις πρότυπες διαδικασίες της Μεγάλης Βρετανίας.
Παράλληλα, ο Σύνδεσμος επιδιώκει για τα 23 μέλη του, την ανάπτυξη λογισμικού για τη διαχείριση και κρατήσεις διαφημίσεων, καθώς και την εξασφάλιση κεφαλαίων για αναβαθμίσεις στην υποδομή.
Ένας άλλος σημαντικός στόχος είναι η δημιουργία σταθερής σχέσης με τις ρυθμιστικές αρχές και τις αρχές της διαφήμισης, καθώς και η σύναψη βιώσιμων συνεργασιών με τη διαφημιστική βιομηχανία, η οποία εκτιμάται ότι ξοδεύει περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στην Κύπρο.
Νωρίτερα, αναφέρθηκε στο σημαντικό έργο και τις μελλοντικές κατευθύνσεις του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ραδιοφωνικών Σταθμών Κύπρου (Cyprus Radios Association).
Εξήγησε πως ένας ραδιοφωνικός σταθμός στην Κύπρο περιλαμβάνει ένα ή περισσότερα στούντιο, 6-8 σημεία εκπομπής ανά σταθμό και 10-30 άτομα προσωπικό, συμπεριλαμβανομένων τεχνικών και εξειδικευμένων μηχανικών. «Ο Σύνδεσμος στοχεύει στην ενίσχυση και υποστήριξη της ραδιοφωνικής βιομηχανίας στην Κύπρο», ήταν από τα βασικά μηνύματά του.
Γ. Ξιναρής: Ο ρόλος της συνδρομητικής τηλεόρασης στην ενημέρωση και ψυχαγωγία
Ο Γιώργος Ξιναρής, Chairman & CEO της Mesimvria Enterprises Ltd, αναφέρθηκε στον ρόλο της συνδρομητικής τηλεόρασης στην ενημέρωση και ψυχαγωγία του κοινού, με έμφαση στην ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην καθημερινότητά μας.
Υπογράμμισε τη σημασία της συνδρομητικής τηλεόρασης ως κύριο και απαραίτητο συστατικό για τα πακέτα υπηρεσιών triple και quattro play, που συνδυάζουν τηλεόραση, ίντερνετ, τηλεφωνία και άλλες υπηρεσίες. Επεσήμανε ότι η συνδρομητική τηλεόραση αποτελεί πλέον βασικό μέρος της καθημερινής ψυχαγωγίας και ενημέρωσης του κοινού, προσφέροντας ποιοτικό περιεχόμενο και πληθώρα επιλογών.
Ένας από τους κύριους λόγους της μέτρησης τηλεθέασης στη συνδρομητική τηλεόραση, όπως τόνισε, είναι η δυνατότητα ακριβούς καταγραφής της συμπεριφοράς των τηλεθεατών, που επιτρέπει την προσαρμογή του περιεχομένου στις ανάγκες τους.
Η συνύπαρξη συνδρομητικής και ελεύθερης τηλεόρασης είναι επίσης κρίσιμη, καθώς προσφέρει στο κοινό ποικιλία επιλογών και επιτρέπει στις επιχειρήσεις να αξιοποιούν διαφορετικές πλατφόρμες για τη διανομή του περιεχομένου τους.
Ακόμη, αναφέρθηκε στην αξιοποίηση νέων τεχνολογιών για την αύξηση των διαφημιστικών εσόδων. Οι τεχνολογίες όπως το virtual product placement προσφέρουν νέους τρόπους ενσωμάτωσης διαφημίσεων στο περιεχόμενο, επιτρέποντας στις εταιρείες να στοχεύουν πιο αποτελεσματικά το κοινό τους και να αυξάνουν τα έσοδά τους, κατά τον ίδιο.
Στο πλαίσιο της παρουσίασης ο κ. Ξιναρής ανέδειξε, τέλος, τη σημαντικότητα της συνδρομητικής τηλεόρασης στη σύγχρονη εποχή, κάνοντας λόγο για μεγάλες δυνατότητες που προσφέρει τόσο στους τηλεθεατές όσο και στις επιχειρήσεις.
Η χρήση νέων τεχνολογιών και η μέτρηση τηλεθέασης αποτελούν βασικά εργαλεία για την επίτευξη αυτών των στόχων, συμπλήρωσε, και που μετατρέπουν τη συνδρομητική τηλεόραση σε αναπόσπαστο μέρος της ψηφιακής ψυχαγωγίας και ενημέρωσης.
Μ. Κυριακίδης: Τα megatrends στα Out of Home Media
O Μιχάλης Κυριακίδης CEO της Ad Board Media Group / IAAC πήρε τη σκυτάλη αναδεικνύοντας τις μεγάλες τάσεις και την αποτελεσματικότητα του Out-of-Home (OOH) ως διαφημιστικού μέσου.
Καταρχάς, εξήγησε τι είναι το OOH, αναφερόμενος σε όλες τις μορφές διαφήμισης σε πινακίδες, στάσεις λεωφορείων και ψηφιακές οθόνες σε δημόσιους χώρους.
Κατά τον ίδιο, η αυξανόμενη αστικοποίηση, η αύξηση της ψηφιοποίησης και ο χρόνος που δαπανάται εκτός σπιτιού καθιστούν το OOH ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέσα διαφήμισης. Το OOH καλύπτει το 5,2% των παγκόσμιων διαφημιστικών δαπανών, σύμφωνα με τις πηγές Group M, Kantar και WARC, με την Κίνα να κατέχει το 25% και τον υπόλοιπο κόσμο το 75% της αγοράς.
Ως πλεονέκτημα του ΟΟΗ έκανε λόγο στην ευελιξία που προσφέρει ενώ σημείωσε ότι το 72% των διαφημίσεων OOH προέρχεται από παραδοσιακά μέσα και το 28% από ψηφιακά μέσα. Ειδικά για την Κύπρο, ανέφερε ότι η OOH διαφήμιση είναι κρίσιμη λόγω της αυξανόμενης κινητικότητας του πληθυσμού.
Συνοψίζοντας, ο ομιλητής ανέδειξε τη σημασία της OOH διαφήμισης σε μια εποχή αυξανόμενης αστικοποίησης και ψηφιοποίησης, τονίζοντας ότι η αξιοποίηση OOH μέσων γίνεται καθημερινά και πιο αποτελεσματικά, παρέχοντας την απαραίτητη ευελιξία για τους Οργανισμούς που την επιλέγουν.
Θ. Middleton: Οι τάσεις στα Digital Media και το melting pot
Για έναν ενιαίο κορμό ανάμεσα στα παραδοσιακά και digital media έκανε λόγο ο Θεόδωρος Middleton, Executive Chairman, Digital Tree Group ο οποίος παρομοίασε την κατάσταση με ένα melting pot.
Περιέγραψε τη διαδικασία που ακολουθείται η οποία είναι ένας κύκλος κατά τον ίδιο: Παραγωγή περιεχομένου διοχέτευσή του, κατανάλωσή του από τους χρήστες, πώληση της κατανάλωσης από τα διαφημιστικά, έσοδα στην εταιρεία και βελτίωση εν τέλει του περιεχομένου.
«Στο τέλος της ημέρας πωλούμε αξία (value)», είπε για να εκφράσει την άποψη πως «στην Κύπρο πουλούμε τους εαυτούς μας πολύ φτηνά», συγκριτικά με τις τιμές στο εξωτερικό και ειδικά στο Ντουμπάι.
Κατά τον ίδιο η πίτα μειώθηκε δραματικά ανά επαγγελματία που ασχολείται στον τομέα για διάφορους λόγους. Μεταξύ αυτών το γεγονός ότι ένα μεγάλο κομμάτι της πίτας τότε, στον χώρο των media που παράγουν και διοχετεύουν περιεχόμενο ήταν δεκάδες εκατ. ευρώ που έρχονταν απευθείας από τον χρήστη, κάτι που μειώθηκε δραματικά. Η είσοδος νέων «παικτών» στον χώρο έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο, σχολίασε αιτιολογώντας τη μείωση της «πίτας».
Όσο για τα παγκόσμια trend αυτά θα έρθουν στην χώρα μας μετά από… 7 χρόνια, είπε, δείχνοντας έτσι πως, διαχρονικά, η Κύπρος καθυστερεί να τα υιοθετεί.
Media και διαφήμιση: Συζήτηση για τις προκλήσεις
Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση ανάμεσα στον CEO του Alpha Κύπρου και τη Νικολέττα Χαραλάμπους, Managing and Creative Director της Orb Marketing & Communications Boutique, αποτέλεσε το κλείσιμο των συζητήσεων της εν λόγω ενότητας.
Μίλησαν για τις μεγάλες αλλαγές στο τοπίο της επικοινωνίας στην Κύπρο, τον ρόλο των διαφημιστικών γραφείων και πώς αυτά βλέπουν την κυπριακή αγορά. H νέα κατάσταση που χαρακτηρίζει το χώρο της επικοινωνίας στη χώρα και το πώς αλλάζει το business model των διαφημιστικών γραφείων ήταν ακόμη μερικά θέματα προς ανάλυση.
Η κ. Χαραλάμπους αναφέρθηκε μετά από σχετική ερώτηση στην κάλυψη αναγκών των πελατών που συχνά αφορούν σε νέες υπηρεσίες και ως εκ τούτου νέες δομές με βάση τις αλλαγές του σήμερα αλλά και του αύριο δημιουργούνται στα γραφεία επικοινωνίας. «Η αλλαγή δεν είναι ποτέ στατική», είπε χαρακτηριστικά.
Παρά τις μεγαλύτερες τους απαιτήσεις, οι ανάγκες των πελατών παραμένουν σταθερές και δεν είναι άλλες από την πώληση και την κερδοφορία τους, επεσήμανε, ωστόσο.
Ο ανταγωνισμός είναι πολύ περισσότερος κατά την ίδια, γεγονός που απαιτεί περισσότερη προσπάθεια για μια επωνυμία στην προσπάθεια της να ξεχωρίσει.
Συμπλήρωσε πως τα κανάλια έχουν αυξηθεί και με το ίδιο budget τα γραφεία επικοινωνίας καλούνται πλέον να κάνουν εκστρατείες σε όλα τα media, και πως οι διαφημιστές «προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο», μαζί με έναν τεράστιο αγώνα ώστε «να υιοθετούμε τις τάσεις, πολλές φορές εις βάρος μας».
Κλείνοντας σχολίασε πως οποιαδήποτε πρόβλεψη σήμερα μπορεί να είναι παρακινδυνευμένη, και πως το σημαντικό για τους επαγγελματίες του χώρου είναι να «να παραμείνουμε προσγειωμένοι και για οποιαδήποτε απόφαση να λαμβάνουμε υπόψη όλα τα δεδομένα γύρω μας».