Αλέξης Βαφεάδης: Σημαντική η αύξηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της Κύπρου
InBusinessNews 15:15 - 30 Μαΐου 2024
Η κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας το ρόλο της αεροπορίας, θεωρεί στρατηγικής σημασίας την ενίσχυση του περιφερειακού ρόλου της Κύπρου και την αύξηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της χώρας, ανέφερε σήμερα ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Αλέξης Βαφεάδης.
Ο Υπουργός μιλούσε σε Διεθνές Συνέδριο με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη και Κυβερνοασφάλεια στην Πολιτική και Πολεμική Αεροπορία», που διοργάνωσαν στη Λάρνακα το «The Flight Safety Foundation –Mediterranean» και το «European Association of Aviation Training Organisations».
Ο κ. Βαφεάδης ανέφερε στον χαιρετισμό του ότι «η πρόοδος στην αεροπορία έχει μεγάλη οικονομική πολιτική και κοινωνική σημασία. Επιπλέον μπορεί να επηρεάσει την ασφάλεια δισεκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως που ταξιδεύουν με αεροπλάνο κάθε χρόνο».
Πρόσθεσε πως «αναγνωρίζοντας το ρόλο της αεροπορίας η κυβέρνηση θεωρεί στρατηγικής σημασίας την ενίσχυση του περιφερειακού ρόλου της Κύπρου, την αύξηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της χώρας, την περαιτέρω ανάπτυξη των δυνατοτήτων της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών αεροναυτιλίας και των συστημάτων της».
Όπως είπε ο κ. Βαφεάδης, «οι ουρανοί μας δεν περιορίζονται πλέον από συμβατικά όρια. Η τεχνητή νοημοσύνη και η κυβέρνοασφάλεια έχουν τη δυνατότητα να ξεκλειδώσουν ανεξάντλητες δυνατότητες αλλά μπορούν επίσης να παρουσιάσουν σημαντικές προκλήσεις».
Η Πολιτική Αεροπορία, συνέχισε «αντιμετωπίζει πολυδιάστατες προκλήσεις. Η ραγδαία αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας, η γήρανση των υποδομών και η κλιματική αλλαγή απαιτούν καινοτόμες λύσεις», είπε και διερωτήθηκε πως μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βελτιστοποιήσει τις πτήσεις, να ενισχύσει τα πρωτόκολλα ασφαλείας, να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και πως μπορούμε να προστατεύσουμε τα δίκτυα της αεροπορίας από κυβερνοαπειλές.
Όπως είπε ο Υπουργός Μεταφορών «η στρατιωτική αεροπορία λειτουργεί σε περιβάλλον υψηλού κινδύνου, από τα αόρατα μαχητικά μέχρι τα αναγνωριστικά drones, οι ένοπλες δυνάμεις μας βασίζονται σε προηγμένη τεχνολογία». «Ωστόσο οι ευπάθειες παραμένουν» σημείωσε και έθεσε το ερώτημα πως «μπορούμε να ενισχύσουμε τα στρατιωτικά συστήματα απέναντι στις κυβερνοαπειλές και πως επηρεάζει η τεχνητή νοημοσύνη την ετοιμότητα για την μάχη».
Αφού είπε ότι αυτές οι συζητήσεις «είναι ζωτικής σημασίας» ο κ. Βαφεάδης σημείωσε πως «η εκπαίδευση αποτελεί το θεμέλιο της αριστείας». «Οι επαγγελματίες της αεροπορίας, πιλότοι, ελεγκτές, μηχανικοί και αναλυτές πρέπει να παραμένουν μπροστά από τις εξελίξεις» ανέφερε και σημείωσε πως «η συνεργασία και οι ερευνητικές πρωτοβουλίες θα διαμορφώσουν το κοινό μας μέλλον και θα υποστηρίξουν τον αγώνα κατά των κυβερνοαπειλών».
Ύψιστη σημασία στις ασφαλείς αερομεταφορές
Στον δικό του χαιρετισμό ο Ανδρέας Λουκά, Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Αμυνας είπε ότι «η Κυπριακή Δημοκρατία, που βρίσκεται σε ένα πολύπλοκο γεωπολιτικό σταυροδρόμι, αποδίδει ύψιστη σημασία στις ασφαλείς αερομεταφορές. Προσηλωμένη στην ειρήνη, τη σταθερότητα και την ευημερία, η Κυπριακή Δημοκρατία είναι αφοσιωμένη στη βελτίωση της ασφάλειας των αερομεταφορών, ενισχύοντας παράλληλα την ανθεκτικότητά της στην κυβερνοασφάλεια έναντι των αναδυόμενων απειλών».
Πρόσθεσε ότι «το Υπουργείο Άμυνας, ευθυγραμμισμένο με τη στρατηγική εθνικής ασφάλειας, είναι δεσμευμένο στην προώθηση της καινοτομίας, την ενίσχυση των στρατιωτικών δυνατοτήτων και την οικοδόμηση εταιρικών σχέσεων τόσο σε περιφερειακό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο Άμυνας εφάρμοσε νέες δομές και διαδικασίες με τη δημιουργία ενός ειδικού Τμήματος Έρευνας και Καινοτομίας».
Στο Τμήμα αυτό, συνέχισε «έχουν ανατεθεί όλες οι αρμοδιότητες έρευνας και καινοτομίας σε εθνικό, ευρωπαϊκό επίπεδο και σε επίπεδο διμερούς συνεργασίας με άλλες χώρες».
Σημείωσε ακόμα ότι «μέσω των επενδύσεων στην έρευνα και την ανάπτυξη, τη συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους φορείς της βιομηχανίας και τη συμμετοχή σε πολυεθνικά προγράμματα, το Υπουργείο Άμυνας στοχεύει επίσης στην ενίσχυση των αεροπορικών δυνατοτήτων του, διασφαλίζοντας παράλληλα την κυριαρχία και την εδαφική του ακεραιότητα».
«Πρωταρχική έμφαση δίνεται στην προώθηση καινοτομιών στον κυβερνοχώρο και την τεχνητή νοημοσύνη» ανέφερε.
Ωστόσο, είπε ο κ. Λουκά, «ένα τόσο σύνθετο θέμα απαιτεί μια πιο ολοκληρωμένη εθνική προσέγγιση που θα ενσωματώνει διάφορες προσπάθειες και θα περιλαμβάνει τεχνολογική καινοτομία, ισχυρά κανονιστικά πλαίσια και συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών σε πολλούς τομείς, ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής, ηθική και αποτελεσματική χρήση αυτών των προηγμένων τεχνολογιών. Το Υπουργείο Άμυνας εκφράζει την ετοιμότητά του να συμμετάσχει στην προσπάθεια αυτή» κατέληξε.
Εκπαίδευση και κατάρτιση
Στον δικό του χαιρετισμό ο Alessio Quaranta, Πρόεδρος του ΕΑΤΕΟ (Ευρωπαϊκή Ένωση Αεροπορικών Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευτικών Οργανισμών) ανέφερε ότι «στην αεροπορία, η εκπαίδευση και η κατάρτιση αποτελούν θεμελιώδη παράγοντα για τη διατήρηση της ασφάλειας και την ανάπτυξη των μεταφορών γενικότερα. Ωστόσο οι Οργανισμοί Κατάρτισης και Εκπαίδευσης δεν εκπροσωπούνται συλλογικά στα αρμόδια διεθνή και ευρωπαϊκά όργανα».
Αποτέλεσμα αυτού, συνέχισε «αποφάσεις ελήφθησαν χωρίς καμία συμβολή από εκείνους που αναμένεται να τις εφαρμόσουν. Επιπλέον, η ανυπαρξία τέτοιων αντιπροσωπευτικών οργανώσεων δεν επέτρεψε την υιοθέτηση κοινών πρακτικών στον τομέα της εκπαίδευσης, όπως συμβαίνει σε όλες τις άλλες δραστηριότητες της αεροπορίας».
Γι’ αυτούς τους λόγους ανέφερε «και προκειμένου να καλυφθεί αυτό το κενό, το FSF-MED, το 2018, με την ενθάρρυνση και τη συνεργασία πολλών άλλων Ιδρυμάτων ίδρυσε την EATEO με βάση και γραφεία στην Κύπρο. Αρχικά ξεκινήσαμε με μόλις 8 μέλη και σήμερα στον Οργανισμό υπάρχουν 42 μέλη από διάφορες περιοχές όπως η Ευρώπη, η Αφρική, η Ασία, οι ΗΠΑ και η Μέση Ανατολή».
Ο Κώστας Μαυρίδης, Πρόεδρος της Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη Μεσόγειο και υποψήφιος για επανεκλογή στην Ευρωβουλή, ανέφερε στον δικό του χαιρετισμό ότι «υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι αερομεταφορές χρησιμοποιούνται ως πολιτικό μέσο μεταξύ χωρών, όπως για παράδειγμα η νομική απαγόρευση από την Τουρκία στις κυπριακές αερογραμμές να χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο της μετά την τουρκική εισβολή και κατοχή του βόρειου τμήματος της Κύπρου με τεράστιες επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία, το εμπόριο και τον τουρισμό».
Αναφέρθηκε επίσης στις «παράνομες ενέργειες της Τουρκίας εντός του FIR Λευκωσίας που αναπόφευκτα οδηγούν σε κινδύνους για την ασφάλεια των πτήσεων, κινδύνους που αναγνωρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, τον ICAO και άλλους διεθνείς Οργανισμούς. Εχω θέσει επανειλημμένα το συγκεκριμένο θέμα στον Επίτροπο Μεταφορών και στον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και θα συνεχίσω να το κάνω αφού έχει να κάνει με την ασφάλεια 60 εκατομμυρίων ανθρώπων που ταξιδεύουν κάθε χρόνο εντός του FIR Λευκωσίας» είπε.
Ο Κώστας Μαυρίδης αναφέρθηκε και «στον περιφερειακό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Κύπρος στον σημαντικό τομέα των αερομεταφορών και γενικότερα στη σταθερότητα της περιοχής» κάνοντας αναφορά στο άνοιγμα του ανθρωπιστικού διαδρόμου προς τη Γάζα που ξεκίνησε η Κύπρος.
Σημείωσε επίσης ότι «η Κύπρος, ως η μόνη χώρα της περιοχής που είναι μέλος της ΕΕ και του Eurocontrol, μπορεί επίσης να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ασφάλεια και σε άλλες πτυχές των αερομεταφορών στην πολιτικά και στρατιωτικά ταραγμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Μεσογείου».
«Επιπλέον, η ΕΕ και τα θεσμικά της όργανα που, πρακτικά απουσιάζουν από την περιοχή, μπορούν να συνεργαστούν με τις κυπριακές αρχές για την εκπλήρωση αυτού του περιφερειακού ρόλου», είπε. Η Κύπρος κατέληξε ο κ. Μαυρίδης «μπορεί να αποτελέσει περιφερειακό κέντρο της ΕΕ για την προώθηση των συμφερόντων της Ένωσης».
Στο Συνέδριο συμμετέχουν πέραν των 90 ατόμων, με ομιλητές από σχεδόν όλους τους αρμόδιους Διεθνείς και Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς καθώς και από αρκετές χώρες από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Ασία και την Μέση Ανατολή.
Τις εργασίες του Συνεδρίου παρακολούθησαν μεταξύ άλλων οι Πρέσβεις στην Κύπρο του Ισραήλ και του Κατάρ.