Η αποτίμηση των πολιτών για το ΓεΣΥ πέντε χρόνια μετά την εφαρμογή του-Αποκαλυπτικά ευρήματα
Δόνα Καπαρτή 17:54 - 16 Μαΐου 2024
Η οικονομική πτυχή του ΓεΣΥ αποτελεί μια μεγάλη συζήτηση, στο επίκεντρο της οποίας παραμένει ωστόσο ο ασθενής: Οι πολίτες απαιτούν ένα Σύστημα στο οποίο δεν θα χωρούν δυσχέρειες σε ό,τι αφορά τον επιχειρησιακό συντονισμό. Αναμένουν ποιότητα στις υπηρεσίες που προσφέρει και την καλύτερη δυνατή περίθαλψη.
Το πόσο έχει βελτιωθεί το σύστημα κατά τη διάρκεια της πρώτης του πενταετίας και ποιο το πλαίσιο των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας αποτελεί βασικό ερώτημα μεγάλης έρευνας που πραγματοποίησε το ΙMR/University of Nicosia™.
Η έρευνα έριξε φως στο πώς βρίσκουν οι πολίτες την ποιότητα των υπηρεσιών και ποιες αλλαγές ή και βελτιώσεις θα ήθελαν να δουν στο μέλλον.
Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσίασε στη Λευκωσία η Διευθύνουσα Σύμβουλος, ΙMR/University of Nicosia™, Χριστίνα Κοκκάλου κατά τη διάρκεια του 7ου Cyprus HealthCare Conference με τους εμπλεκόμενους φορείς να αναλύουν ακολούθως τα αποτελέσματα.
Τα ευρήματα
Στην κομβική ερώτηση «πιστεύετε ότι το ΓεΣΥ έχει βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες στη χώρα μας;», η συντριπιτική πλειοψηφία απάντησε καταφατικά (92%).
Σχετικά με το κατά πόσο βελτίωσε την ποιότητα ζωή μας, 93% απάντησε θετικά.
Στα μεγαλύτερα οφέλη οι ερωτηθέντες συγκαταλέγουν τη μείωση του κόστους πρόσβασης στην ιατροφαρμακευτική φροντίδα (62%), την αύξηση των επιλογών όσο αφορά στους παρόχους υπηρεσιών υγείας (32). Ακολουθούν η βελτίωση της ποιότητας το και η μείωση του χρόνου/λίστες αναμονής.
Στις σοβαρές αδυναμίες του Συστήματος, οι ερωτηθέντες που συνολικά ανέρχονταν στους 500, έθεσαν τη λίστα αναμονής για επίσκεψη σε ιατρό ή διεκπεραίωση εγχείρησης (32%), στη μη κάλυψη συγκεκριμένων τύπων εξετάσεων και φαρμακευτικών θεραπειών (24%) και στην ανάγκη λήψης παραπεμπτικού από τον προσωπικό γιατρό για μετάβαση στον ειδικό ιατρό. Η μη κάλυψη αναγκών σε συγκεκριμένες ειδικότητες είναι επίσης ζήτημα που τους προβληματίζει (11%).
Πάνω από τους μισούς (61%) σε περιπτώσεις που χρειάστηκαν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη τα τελευταία πέντε χρόνια, την αναζήτησε μέσω του ΓεΣΥ.
Ακόμη, από τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες του, στην κορυφή είναι η επίσκεψη σε προσωπικό ιατρό (94%) και στη συνέχεια η επίσκεψη σε ειδικό ιατρό (80%) καθώς και η λήψη φαρμάκων (75%) και εργαστηριακών και διαγνωστικών εξετάσεων (71%).
Ενδιαφέρον έχει και η απάντηση που δόθηκε σχετικά με την εμπειρία εντός ΓεΣΥ σε σχέση με εκτός ΓεΣΥ αναφορικά με την εξειδίκευση επαγγελματιών υγείας, όπου το 43%, κάνοντας την εν λόγω σύγκριση, εκτιμά ότι αυτή είναι πλέον καλύτερη.
Στην ίδια ερώτηση, αυτή τη φορά σε σχέση με τον χρόνο αναμονής για ραντεβού ή εγχείρηση, το 32% απάντησε καλύτερα, το 29% χειρότερα και 24% είπε πως είναι το ίδιο.
Σχολιασμός από ειδικούς
Από τη σκηνή της διοργάνωσης τοποθετήθηκαν επί των ευρημάτων της έρευνας της ΙMR/University of Nicosia™, ο Χαράλαμπος Παπαδόπουλος, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου (ΟΣΑΚ), Δρ. Μαρίνος Σωτηρίου, Πρόεδρος της Ένωσης Ιδιωτών Ιατρών Κύπρου (ΕΝΙΚ), Μαριάννα Φόρτωμα, Διευθύντρια Επιχειρησιακής Ανάπτυξης και Μάρκετινγκ, Πολυκλινική ΥΓΕΙΑ, ο Ανδρέας Λ. Παπακωνσταντίνου, Διευθυντής ΟΑΥ και ο Κύπρος Σταυρίδης, Γενικός Εκτελεστικός Διευθυντής του ΟΚΥπΥ.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου σχολίασε τη μεγάλη αποδοχή του ΓεΣΥ με βάση τα αποτελέσματα. Ειδικά στους άνω των 70 ετών υπάρχει ικανοποίηση, παρατήρησε, ενώ σημαντικό είναι σύμφωνα με τον ίδιο, ότι τα οφέλη του ΓεΣΥ τα αντιλαμβάνονται και οι πιο μικρές ηλικίες.
Όσο για τα παράπονα, «από τη στιγμή που ο κόσμος δεν έχει παράπονο, δεν γνωρίζει και την διαδικασία» αλλά, είναι ένα μήνυμα για την Πολιτεία να ρυθμίσει το θέμα παραπόνων. Αυτή τη στιγμή είπε οι πολίτες απευθύνονται σε διάφορους φορείς, κάτι που πρέπει να τύχει διαχείρισης.
Ο Χαράλαμπος Παπαδόπουλος είπε πως η έρευνα αποτυπώνει το γεγονός ότι η ζωή των ασθενών έχει διαφοροποιηθεί προς το καλύτερο.
Στα θετικά καταγράφει μεταξύ άλλων, την παροχή υπηρεσιών από άλλους επαγγελματίες υγείας, την πρόσβαση σε υπηρεσίες ενδονοσοκομειακής φροντίδας, σε φάρμακα κ.α. Βελτίωση χρειάζεται στο ζήτημα με τις καταχρήσεις, στην πρόσβαση ασθενών σε καινοτόμες θεραπείες, σε υπηρεσίες εργοθεραπευτών κα. Τόνισε δε ότι τα κενά και αδυναμίες δεν αποτελούν λόγο ανατροπής του ΓεΣΥ, από τη βάση φιλοσοφίας και αρχιτεκτονικής του.
Ο κ. Σταυρίδης σχολίασε την ικανοποίηση των ηλικιωμένων για τα δημόσια νοσηλευτήρια. Σχετικά με τα ευρήματα γύρω από την ικανοποίηση σε θέματα χρόνου αναμονής, ο Γ.Δ είπε πως το σύστημα βοηθά τον Κύπριο ασθενή να μην περιμένει πολύ. «Ενισχύουμε καθημερινά τα απογευματινά ιατρεία, για να δώσουμε μία μεγάλη επιλογή για ένα μεγάλο κομμάτι της ημέρας δυνατότητα στους ασθενείς να εξυπηρετηθούν», είπε.
Ο Δρ. Σωτηρίου δήλωσε πως η προσφορά υπηρεσιών δεν έχει ποιοτικά κριτήρια που προσμετρούν αποτέλεσμα. Χαρακτήρισε απαράδεκτο να μην υπάρχουν audited accounts, καταγραφή αριθμού εγχειρήσεων κλπ Για τη λίστα αναμονής αναφέρει ότι τα σχετικά ευρήματα ήταν αναμενόμενα καθώς ο προσωπικός γιατρός καλείται να εκδίδει πολλά παραπεμπτικά με τους ασθενείς να κάνουν συχνά κατάχρησή τους.
Η Μαριάννα Φόρτωμα εξέφρασε τη διαφωνία της ως προς τη θέση ότι πλείστοι γιατροί καλούνται να εκδίδουν παραπεμπτικά μετά από πιέσεις. Νωρίτερα, και σε σχέση με την ποιότητα, προειδοποίησε ότι δεν αρκούν τα πρωτόκολλα, αλλά θα πρέπει να γίνει έλεγχος «για να δούμε ότι μετά την εφαρμογή τους υλοποιούνται από τις κλινικές και τους γιατρούς».
Η εξειδίκευση των επαγγελματιών είναι πολύ σημαντικό, είπε και το συνέδεσε με την τεχνητή νοημοσύνη. Ο συνδυασμός αυτός θα φέρει τεράστιες θετικές επιδράσεις, πάντα με την κατάλληλη εκπαίδευση, κατά την κ. Φόρτωμα.
Τη συζήτηση συντόνισε ο Επικεφαλής της Μονάδας Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελληνική Τράπεζα, Ανδρέας Παπαδόπουλος.
*Διαβάστε αύριο στο InBusinessNews αναλυτικό ρεπορτάζ με εκτενή παρουσίαση των ευρημάτων της έρευνας που διενέργησε ο οργανισμός ερευνών και δημοσκοπήσεων ΙMR/University of Nicosia ™, και τα οποία παρουσιάστηκαν σήμερα στο πλαίσιο του 7ου Cyprus HealthCare Conference από την διευθύνουσα σύμβουλο της IMR, Χριστίνα Κόκκαλου.