Έξυπνοι μετρητές: Κατεπείγον νομοσχέδιο στη Βουλή για να μην χαθεί η χρηματοδότηση των 35 εκατ. ευρώ

Υπό το πρίσμα του κινδύνου, Κύπρος και η ΑΗΚ, να χάσουν 35 εκατομμύρια ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ταμείο Ανάκαμψης για την μη εγκατάσταση έξυπνων μετρητών, Κυβέρνηση και Βουλή σπεύδουν να διαμορφώσουν το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο που θα επιτρέπει στην Cyta να συμμετάσχει σε παράλληλες αγορές ή δραστηριότητες πέραν των τηλεπικοινωνιών.

Η περιπέτεια με τους έξυπνους μετρητές

Υπενθυμίζεται πως στις 26 Φεβρουαρίου το νεοσύστατο τότε Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΗΚ είχε αποφασίσει την κατακύρωση στη Cyta της προσφοράς για προμήθεια και εγκατάσταση 400.000 έξυπνων μετρητών ηλεκτρισμού.

Λίγες μέρες μετά την λήψη της πιο πάνω απόφασης, η NewCytech Business Solution προσέφυγε στο Διοικητικό Δικαστήριο ζητώντας την ακύρωση της απόφασης.

Στις 26 Μαρτίου, το Διοικητικό Δικαστήριο αποφάσισε την ακύρωση του διαγωνισμού, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, πως η Cyta έχει εξουσία και αρμοδιότητα να παρέχει μόνο υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών, ενώ «δεν έχει εξουσία παροχής εξοπλισμού και δη εξοπλισμού που αφορά σε συσκευές μέτρησης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας».

Σημειώνεται πως η προθεσμία της Κυπριακής Δημοκρατίας και της ΑΗΚ για υπογραφή συμβολαίου και είσπραξη των 35 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση της εγκατάστασης των έξυπνων μετρητών έληξε τέλος Μαρτίου, αλλά καταβάλλονται προσπάθειες για παράταση αυτής της προθεσμίας.

Η επιστολή Γ. Παντελή στην Αννιτα

Την Πέμπτη θα συνέλθει εκτάκτως η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών για να εξετάσει σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο το απόγευμα θα τεθεί προς ψήφιση ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής με τη μορφή του κατεπείγοντος.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει σε επιστολή που απέστειλε στην Πρόεδρο της Βουλής, Αννίτα Δημητρίου, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, Γιώργος Παντελή, «η εξέταση του νομοσχεδίου καθίσταται κατεπείγουσα, λόγω του γεγονότος ότι οι εξουσίες της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου (ΑΤΗΚ), όπως καθορίζoνται στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, έχουν τύχει αμφισβήτησης από πρωτόδικη απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου».

Η εν λόγω απόφαση, προσθέτει, αφορά την ανάθεση σύμβασης από μέρους της ΑΗΚ προς την ΑΤΗΚ, μετά τη διενέργεια ανταγωνιστικής διαδικασίας, για εκτέλεση του αντικειμένου του διαγωνισμού με τίτλο «Advanced Metering Infrastructure Rollout», στον οποίο συμμετείχε η Cyta ως ενδιαφερόμενο μέρος.

«Συναφώς αναφέρεται ότι η απόφαση του Πρωτόδικου Δικαστηρίου αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι οι διατάξεις του περί Υπηρεσίας Τηλεπικοινωνιών Νόμου, Κεφ. 302 ‘... περιλαμβάνουν περιοριστικά τις εξουσίες και αρμοδιότητες της ΑΤΗΚ, οι οποίες και περιορίζονται, όπως διαφαίνεται ευκρινώς, σε τηλεπικοινωνίες και υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών...’, οι οποίες περιορίζονται ‘...σε επικοινωνία μεταξύ προσώπων και όχι συσκευών’. Σημειώνεται ότι η ΑΤΗΚ έχει καταχωρήσει έφεση επί της πρωτόδικης απόφασης», προσθέτει ο κ. Παντελή.

Όπως τονίζει ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, με τη ψήφιση του τροποποιητικού νομοσχεδίου, «θα διασφαλιστεί ο εκσυγχρονισμός των νομοθετικών προνοιών του Κεφ. 302, για να αντανακλάται σε αυτό τόσο το γράμμα όσο και το πνεύμα των ευρωπαϊκών οδηγιών που αφορούν κλάδους στους οποίους ήδη δραστηριοποιείται και ανταγωνίζεται η ΑΤΗΚ».

Στη βάση των προαναφερθέντων, εξηγεί, με την προτεινόμενη τροποποίηση, καθίσταται σαφής η συμμετοχή της ΑΤΗΚ σε παράλληλες αγορές ή δραστηριότητες, που σχετίζονται με τη σύγκλιση των κλάδων των τηλεπικοινωνιών, των μέσων επικοινωνίας και της τεχνολογίας των πληροφοριών, καθώς και παρεμφερών κλάδων.

«Με βάση τα πιο πάνω, θα ήθελα να επαναλάβω την παράκλησή μου για εξέταση και ψήφιση του νομοσχεδίου με τη μορφή του κατεπείγοντος, έτσι ώστε να είναι σε θέση η ΑΤΗΚ να συνεχίσει να παρέχει τις όποιες υπηρεσίες της προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις απρόσκοπτα», καταλήγει ο Γ. Παντελή.

Η τροποποίηση

Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί ότι μέσω του νομοσχεδίου, όπως αυτό κατατέθηκε στη Βουλή, προωθείται η τροποποίηση του άρθρου 12 του βασικού νόμου, με την προσθήκη, αμέσως μετά το εδάφιο (3) αυτού, του ακόλουθου νέου εδαφίου (4):

«(4) Επιπρόσθετα από τα καθήκοντα της Αρχής που αναφέρονται στο εδάφιο (1), η Αρχή δύναται να διεξάγει είτε μόνη της είτε μέσω άλλων προσώπων, όλες τις άλλες εργασίες ή δραστηριότητες, ως ήθελε φανεί στην Αρχή αναγκαίο και επωφελές για αυτή να διεξάγει, προς εκμετάλλευση των περιουσιακών της στοιχείων, των κεφαλαίων, των τεχνικών ή εμπορικών της δυνατοτήτων, των εγκαταστάσεων, των υπηρεσιών ή της τεχνογνωσίας της και η δυνατότητα αυτή ασκείται-

(α) με απόφαση της Αρχής, για εργασίες ή δραστηριότητες που σχετίζονται με τους κλάδους τηλεπικοινωνιών, μέσων επικοινωνίας, τεχνολογίας των πληροφοριών, καθώς και άλλους παρεμφερείς κλάδους τεχνολογίας και

(β) με την έγκριση του Υπουργού, για οποιεσδήποτε άλλες εργασίες ή δραστηριότητες πέραν των καθοριζόμενων στην παράγραφο (α)».

Δειτε Επισης

Κλείνει ξανά το μάτι στην Κ.Δ. για συμμετοχή στον Great Sea Interconnector ο ΑΔΜΗΕ-«Πολύ θετική για το έργο»
Energean: Έκτη ανακάλυψη φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο-Αυτή την φορά στην Αίγυπτο
Συνεχίζεται η πτώση στις τιμές πετρελαίου-Ενισχύονται οι προοπτικές ζήτησης
Ξεκλειδώνει τη διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ η μελέτη κόστους-οφέλους
Βουλγαρία: Αυξήθηκε κατά 115% η συμμετοχή των φωτοβολταϊκών στο δίκτυο μεταφοράς το 2024
Τερματικό: Μια πονεμένη ιστορία με πολλά επεισόδια-Τα κόλπα των Κινέζων και οι επιλογές της Κ.Δ.
Great Sea Interconnector: Ενδιαφέρον και από DFC για συμμετοχή στη διασύνδεση Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ
Στο υψηλότερο επίπεδο οι τιμές LNG στην Ασία–Πού οφείλεται η «έκρηξη» ζήτησης
Νίκος Χριστοδουλίδης: Δεν υπάρχει ναυάγιο, υπάρχουν ευθύνες… Γιατί χρειάστηκε να παρέμβω για το τερματικό
Δίωρη συνάντηση Χριστοδουλίδη με τον Κινέζο Πρέσβη για το τερματικό-Ουδέν ανακοινώσιμο